Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto, kokous 17.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Päätös poikkeamislupahakemuksesta 205-9-9908-1, Lohtajan erityisalueet

KAJDno-2022-701

Valmistelija

  • Riitta Korhonen, Kaavasuunnittelija, riitta.i.korhonen@kajaani.fi

Perustelut

HAKIJA
Kaisanet Oy
Pohjolankatu 20
87100 KAJAANI

 

RAKENNUSPAIKKA
Kiinteistötunnus: 205-9-9908-1
osoite: Lohtajan erityisalue, Satumaantien kävely- ja pyöräilyväylän ja Sokajärventien kulmassa (Velhontie 19, 87700 KAJAANI)
pinta-ala: 8 516 m2, vuokra-alue 120 m2
rakennusoikeus: 0 k-m2
käytetty rakennusoikeus: 0 k-m2
        

KUVAUS
Hakija hakee poikkeamislupaa tarkoituksena rakentaa uusi tietoliikenneverkon tukiasema Lohtajan alueelle. Tukiasemahanke käsittää teknisen laitetilan 10 m2 ja 50 metriä korkean ristikkorakenteisen maston. Suunniteltu tukiasema sijoittuu Satumaantien kävely- ja pyöräilyväylän varteen Lohtajan erityisalueen suojaviheralueelle. Aluetta sivuaa Sokajärventie ja Satumaantien kävely- ja pyöräilyväylä sekä lähimpänä rakennuspaikkaa sijaitsee Loiste Lämpö Oy:n voimalaitos.

Asemakaavassa alue on suojaviheraluetta, jossa ei ole rakennusoikeutta eikä varattu rakennusalaa mastolle tai laitetilalle. 

Erityisinä syinä ja perusteluina hakija kirjoittaa: ”Nykyisestä matkaviestintäverkon mastoista ei saada riittävää peittoa Purolan ja Lohtajan alueille. Alueen asukkailta on tehty operaattoreille reklamaatioita, joiden perusteella on päätetty parantaa tietoliikenneverkon puutteellista toimintaa rakentamalla uusi tukiasemapaikka.”

Poikkeamislupahakemus 15.6.2022 (saapunut 8.6.2022, täydennetty 15.6.2022), oheisliite

 

POIKKEAMISEN TARVE JA TOIMIVALTA
Maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momentti: Rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Poikkeamista haetaan tukiaseman rakentamiseen suojaviheralueelle, jossa ei ole rakennusoikeutta eikä varattu rakennusalaa mastolle tai laitetilalle. 

Hankeen tarkoitus on rakentaa uusi tietoliikenneverkon tukiasema Lohtajan alueelle. Poikkeamislupahakemuksen asemapiirroksen mukaan tekninen laitetila on 10 m2 ja sen viereen sijoittuu 50 metriä korkea ristikkorakenteinen masto. Tukiasema sijoittuu Loiste Lämpö Oy:n voimalaitoksen tontin rajasta 8 metrin ja kävely- ja pyöräilyväylästä noin 12 metrin päähän. Suojaviheralueella kasvaa varttunutta puustoa ja alueen reunalla sijaitsee talvella moottorikelkkareitti.

Poikkeamisen toimivalta on ympäristöteknisen lautakunnan lupajaostolla (Kajaanin kaupungin hallintosääntö 27 §, KV 29.5.2017, voimaantulo 1.6.2017; Kajaanin kaupungin hallinto-säännön päivitys 31.5.2021, voimaantulo 1.8.2021).


KAAVATILANNE
    
Kaupunginhallituksen päätöksellä voimaan tulleessa (MRL 201 § mukainen täytäntöönpanopäätös, tullut voimaan 1.4.2020) Kajaanin keskustaajama 2035 osayleiskaavassa alue on Suojaviheraluetta, EV. Alueelle saa sijoittaa meluvalleja, meluaitoja ja muita rakenteita ja istutuksia, jotka suojaavat viereisiä alueita liikenteen tai muun toiminnan aiheuttamilta haitoilta. Suojaviheralueen läpi on merkitty kevyen liikenteen reitti, pyöräteiden pää- ja aluereittien tavoiteverkko.

Alueella on voimassa 13.11.2002 voimaan tullut asemakaava (KV 7.10.2002). Asemakaavassa alue on Suojaviheraluetta, EV. 

Alueen lähiympäristö, jolle poikkeamista haetaan, on asemakaavassa katualuetta, yleinen tie suoja- ja näkemäalueineen (LYT) sekä energiahuollon korttelialuetta (EN). Lähimmän asuinkorttelin alueella, voimassa olevassa asemakaavassa on sallittu II-kerroksisten yhdistettyjen liike- ja asuinrakennusten korttelialue (ALO). 

Ote poikkeamislupakartasta, oheisliite

KUULEMINEN
Kaupunki on kuullut naapureita. Naapureilla ei ollut huomautettavaa hankkeesta.

Lisätietoja asiasta antaa kaavasuunnittelija Riitta Korhonen, puh. 044 7100 455 tai sähköposti muodossa etunimi.i.sukunimi@kajaani.fi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto myöntää poikkeamisen seuraavin perusteluin:


PERUSTELUT

Hakija perustelee hanketta seuraavasti: ”Nykyisestä matkaviestintäverkon mastoista ei saada riittävää peittoa Purolan ja Lohtajan alueille. Alueen asukkailta on tehty operaattoreille reklamaatioita, joiden perusteella on päätetty parantaa tietoliikenneverkon puutteellista toimintaa rakentamalla uusi tukiasemapaikka. Uuden tukiasemapaikan rakentamisen mahdollistamisella alueen tietoliikenneverkko paranee huomattavasti. Puheluissa ei tulisi katkoksia ja langattomien yhteyksien nopeudet paranisivat. Laitesuoja ja masto sijoitetaan kohteeseen, joissa ne eivät tule alueen asuinrakennusten välittömään läheisyyteen.”

Kuten hakija esittää, hanke parantaa alueen tietoliikenneverkkoa ja on yleisen edun mukaista. Puheluissa ei tulisi katkoksia ja langattomien yhteyksien nopeudet paranisivat.

Alueella on olemassa oleva yhdyskuntatekninen verkko eikä hanke edellytä uuden infrastruktuurin rakentamista. Laitesuoja ja masto sijoitetaan kohteeseen, jossa ne eivät tule alueen asuinrakennusten tai kävely- ja pyöräilyväylän välittömään läheisyyteen. Etäisyys lähimpään asuinrakennukseen on noin 50 metriä.

Poikkeamisessa haettu ja suunniteltu laitetilan ja maston rakentaminen sijoittuu Kajaanin keskustaajama 2035 osayleiskaavassa suojaviheralueelle, jonka alueelle saa sijoittaa meluvalleja, meluaitoja ja muita rakenteita ja istutuksia, jotka suojaavat viereisiä alueita liikenteen tai muun toiminnan aiheuttamilta haitoilta. Myös asemakaavassa alue on suojaviheraluetta. Merkinnällä osoitetaan sellaiset lähinnä liikenneväylien varrella olevat viher-alueina säilytettävät alueet, jotka suojaavat muita alueita liikenteen melu- ym. haitoilta ja joita ei sijaintinsa takia voida käyttää virkistysalueina.

Hankkeen haltijalta saadun tiedon mukaan maston ympärille ei ole tarkoitus rakentaa aitaa. ”Aidan käyttötarkoitus yleisesti on ilkivallalta suojautuminen ja mastoon laitetaan erillinen kiipeilynesto, jolla estetään asiattomien liikkuminen. Masto luokitellaan jääluokkaan R1, jolle ei määritellä erillistä vaara-aluetta jään putoamiselle. Tukiasemien säteilyvaikutus on huomioitu siten, että kohteeseen suunnitellaan riittävän korkea masto, jolloin antennit voidaan sijoittaa ja suunnata turvallisesti.”

Maston sijainti suojaviheralueella ei aiheuta ympäristöönsä terveys-, melu- tai muuta haittaa. Masto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään ja alueen maisemakuva muuttuu siten, että korkea masto näkyy maisemassa kauas. Verrattaessa viereisen lämpölaitoksen noin 40 metriä korkeaan piippuun, masto on noin 10 metriä sitä korkeampi. Masto näkyy kuten piippukin osaan Lohtajan asuinaluetta, Satumaantielle ja katualueille puunlatvojen yläpuoleiselta osaltaan. Masto ei aiheuta kuitenkaan ympäristönlaadun heikkenemistä, sillä masto sijoittuu puustoiseen ympäristöön. 

Poikkeamisella ei aiheuteta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, vaikeuteta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista, vaikeuteta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista eikä poikkeaminen johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

     
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 171–174 §.

Päätöksen voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Päätös annetaan julkipanon jälkeen ja se on voimassa (2) kaksi vuotta tästä päivästä lukien.

Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on säädetyssä järjestyksessä haettava rakennuslupa.

Maksut
Myönteinen päätös 440 euroa. Kielteinen päätös 220 euroa.
 

Päätös

Hyväksyi.

Tiedoksi

Asianosaiset, Kainuun ELY-keskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS   (Poikkeamisluvat)

 

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaoston päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen kirjallisella valituksella.

Valitusaika

Tämä päätös on annettu julkipanon jälkeen (päätöksen antopäivämäärä käy ilmi päätöksestä)  ja sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon silloin kun se on annettu. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa lupajaoston päätöksen antopäivästä, sitä päivää lukuun ottamatta. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tahi arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmässä ilmoitettava

- valittajan nimi ja kotikunta
 - postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä kohdin ja mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
 - perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä taikka jos valituksen laatijana on muu henkilö, on valituskirjelmässä ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituskirjelmään on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai yleinen oikeusavustaja, on liitettävä valitukseen valtakirja.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Pohjois-Suomen  hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituskirjelmän ja muiden valitusasiakirjojen lähettäminen postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.  Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa  https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituskirjelmän toimittamisesta faksina tai sähköpostina säädetään tarkemmin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003).

Valitusviranomainen on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

 
 Käyntiosoite: Isokatu 4, 3. krs, 90100  OULU
 Postiosoite: PL 189, 90101  OULU
 Faksi: 029 56 42841
 Sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
 Puh. 029 56 42800 (vaihde)
 Virka-aika: klo 8.00–16.15
 

Valituksista perittävät maksut

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan peritään oikeudenkäyntimaksuja ja hakemusmaksuja korvauksena asian käsittelystä ja suoritetuista toimenpiteistä hallinto-oikeudessa 270 euroa, ellei valittaja edellä mainitun lain 7 §:n nojalla vapaudu maksuvelvollisuudesta. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei tuomioistuinmaksulain 9 §:n nojalla peritä. Maksua ei myöskään peritä tuomioistuinmaksulain 5 §.ssä erikseen säädetyissä asioissa eikä saman pykälän 15- kohdan perusteella myöskään asioissa, joiden käsittely tuomioistuimessa on muualla laissa säädetty maksuttomaksi. Maksuvelvollinen on tuomioistuinmaksulain 6 §:n nojalla vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.