Kaupunginvaltuusto, kokous 12.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 51 Kajaanin kaupungin äänestysaluejaon uudistaminen

KAJDno-2023-631

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuija Aarnio, Hallintojohtaja, tuija.aarnio@kajaani.fi

Perustelut

Vaalilain 8 §:n mukaan kunnassa on joko yksi tai useampi äänestysalue sen mukaan, mikä kunnan asukasluvun ja maantieteellisen alueen perusteella katsotaan tarpeelliseksi. Äänestysaluejaosta päättää valtuusto. Äänestysaluejaolla on merkitystä etenkin vaalipäivän äänestyksessä, sillä vaalipäivänä äänestäjä voi äänestää ainoastaan sen äänestysalueen vaalipaikalla, joka on merkitty äänioikeusrekisteriin hänen kohdalleen osoitteen mukaan. Vaalipäivän äänestys on suoritettava omalla äänestysalueella, sillä vaalipäivän äänestysaktiivisuus ja alueen tulos muodostuu välittömästi vaalipaikalla illalla tapahtuvan ääntenlaskennan perusteella. Sen sijaan ennakkoäänestyksessä äänestäjä voi käyttää äänioikeuttaan missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa kotimaassa tai ulkomailla. Ennakkoon annetut äänet keretään postin kuljettamana ja paikallisesti lajitella oikeille äänestysalueille, koska ennakkoäänestys päättyy muutama päivä ennen varsinaista vaalipäivää. Äänestysaluejako toimii mm. erilaisten tilastollisten tutkimusten perusteena ja jaon on toivottavaa olevan suhteellisen pysyvä. Jakoa on muutettu viimeksi vuonna 2010. 

Äänestysalueista päättäessään valtuuston on myös määrättävä, mihin äänestysalueeseen kuuluvat ne henkilöt, joita ei ole väestötietojärjestelmässä merkitty minkään kiinteistön kohdalle, mm. ulkomailla asuva väestö.

Päätös äänioikeusjaosta tulee voimaan seuraavan vuoden tammikuun 1. päivä, mikäli valtuuston tekemästä päätöksestä on ilmoitettu Digi- ja väestötietovirastolle sen määräämällä tavalla viimeistään voimaantuloa edeltävän vuoden elokuussa. 

Kajaanin kaupunki on tällä hetkellä jaettuna 15 äänestysalueeseen:

Äänestysalue

Äänioikeutettujen lukumäärä tilanne 1.1.2023 

1. Keskusta 5482  (sisältää ulkomailla asuvat) 
2. Purola-Puistola 1826
3. Lehtikangas 2390
4. Variskangas 2741
5. Laajankangas 2617
6. Teppana 2626
7. Kuurna 2990
8. Kirkkoaho 825
9. Kuluntalahti 897
10. Lohtaja 2964
11. Nakertaja 1943
12. Vuoreslahti 437
13. Mainua 515
14. Vuolijoen kirkonkylä 676
15. Otanmäki  665

 

Ennakkoäänestyksen suosio on kasvanut jatkuvasti ja jo yli puolet annetuista äänistä annetaan ennakkoon. Eduskuntavaaleissa 2023 Kajaanin äänestysprosentti oli 66,2 %, josta ennakkoäänestyksen osuus 38 % ja vaalipäivän osuus 28,2 %. Myös lainsäädännöllä on lisätty ennakkoäänestyksen tehtäviä määräämällä varuskunnissa järjestettäväksi laitosäänestys. Ennakkoäänestyksen lisääntyminen saattaa aiheuttaa varsinkin matalamman äänestysaktiivisuuden vaaleissa, kuten EU-vaalit, ongelmia pienten äänestysalueiden vaalisalaisuuden suhteen.

Vaalipaikat on vaalilain mukaan oltava auki vaalipäivänä klo 9.00 - 20.00. Vaalipäivän äänestyksen toimittamista varten äänestysalueille on asetettava vaalilautakunta. Lautakunnassa tulee olla puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ja kolme muuta jäsentä, sekä tarpeellinen määrä varajäseniä, vähintään kolme. Viime vuosien aikana vaalilautakuntien jäsenten nimeäminen on osoittautunut hankalaksi varsinkin kuntavaaleissa tiukentuneiden kelpoisuusehtojen sekä yleisen henkilöiden puoluetyöhön sitoutumisen vähentymisen takia. 

Vaalien suurimmat kustannukset muodostuvat ennakkoäänestyksen toteuttamiseen tarvittavan henkilöstön palkkakuluista ja vaalipäivän vaalilautakuntien luottamushenkilökustannuksista. Muita pienempiä kustannuseriä ovat keskusvaalilautakunnan kokoukset sekä vaalimateriaali, mainoskehikoiden pystytys, ilmoitukset yms. kulut. Valtio suorittaa kunnille korvauksena valtiollisten vaalien järjestämisestä oikeusministeriön vahvistaman euromäärän äänioikeutettua kohden; korvaus on kattanut aiheutuneet kustannukset. Kuntavaalien kustannuksiin ei korvausta saada. 

Vuoden 2023 eduskuntavaalien kustannukset olivat suuruusluokkina ennakkoäänestys 20.000 €, vaalipäivän äänestysalueet 20.000 €, keskusvaalilautakunta 2.500 € sekä vaalimateriaali, vaalitelineiden pystytys ja muu tekninen työ 15.000 €. Kuntavaaleissa keskusvaalilautakunnan kustannukset ovat noin 10.000 € johtuen laajemmasta tehtäväkentästä ja kokousten määrästä. 

Esitettävä uudistus 

Äänestysaluejakoa esitetään muutettavaksi siten, että keskustaajaman alueet 1 Keskusta, 2 Purola, 4 Variskangas, 5 Laajankangas, 6 Teppana ja 7 Kuurna säilyvät ennallaan. Keskustaajaman äänestysalueiden rajaukset ovat maantieteellisesti perusteluja ja niiden äänestäjämäärät ovat suuria.

Äänestysalueet 8 Kirkkoaho, 12 Vuoreslahti ja 13 Mainua esitetään lakkautettavaksi ja niiden alueet liitettäväksi toisiin alueisiin:  

- Äänestysalue 8 Kirkkoaho jaetaan siten, että itäinen puoli yhdistetään äa 9 Kuluntalahteen ja läntinen osa liitetään äe 10 Nakertajaan

- Äänestysalue 12 Vuoreslahti jaetaan siten, että Koutaniemi liitetään äe 11 Lohtajaan ja Vuoreslahti äa 14 Vuolijokeen  

- Äänestysalue 13 Mainua jaetaan siten, että valtatie 5n länsipuoli liitetään äa 15 Otanmäkeen ja maantieteellisesti suurin loppuosa liitetään äa 3 Lehtikankaaseen.  

Pienempien äänestysalueiden järjestelyjen tavoitteena on muodostaa alueista toiminnallisesti tehokkaampia sekä äänestäjien lukumäärän että maantieteelliset etäisyyden huomioon ottaen.

 

Uusi äänestysaluejako 

Äänestysalue 

Äänioikeutettujen lukumäärä 22.5.2023 

1. Keskusta  5482 (sisältää ulkomailla asuvat)
2. Purola 1826
3. Lehtikangas 2591
4. Variskangas 2747
5. Laajankangas 2621
6. Teppana 2551
7. Kuurna  3021
8. Kuluntalahti  1299
9. Nakertaja 2375
10. Lohtaja 3182
11. Vuolijoki  1029
12. Otanmäki  848

 

Esitetyllä uudistuksella on positiivinen taloudellinen vaikutus, sillä se vähentää vaalipaikkojen ennakkojärjestelyistä ja vaalipäivän lautakuntien työskentelyistä aiheutuvia kustannuksia. Uudistus vaikuttaa negatiivisesti tämän hetkisten  vaalipäivän äänestyspaikkojen läheisyydessä asuviin äänestäjiin äänestysmatkan pidentyessä. Suuri osa lakkautettavaksi esitettyjen alueiden äänestäjistä liikkunee tälläkin hetkellä vaalipaikalle autolla, joten muutos ei ole merkittävä. Uudistuksella ei ole vaikutusta äänestysalueen kylien toimintaan, koska kyse on keskimäärin kerran vuodessa olevasta yhdestä äänestyspäivästä. Uudistuksen ei voine katsoa vähentävän äänestysaktiivisuutta, sillä ennakkoäänestyksen suosio ja sen joustavat järjestelyt mahdollistavat kaikkien äänestämisen; ennakkoäänestys järjestetään sitä tarvitseville jopa kotona toimitettavana kotiäänestyksenä. 

Uudistuksella äänestysalueista muodostuu toiminnallisesti yhtenäisiä alueita, joiden äänioikeutettujen lukumäärä varmistaa sen, ettei tarvetta erityistoimiin tuloslaskennan järjestämiseksi ole. Äänestysalueiden yhdistäminen pienentää vaalipäivän kustannuksia. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto

- muuttaa äänestysaluejaon Kajaanin kaupungissa karttaliitteen mukaiseksi ja 

- määrää, että ne henkilöt, joita ei ole väestötietojärjestelmässä merkitty minkään kiinteistön kohdalle, kuuluvat äänestysalueeseen nro 1 Keskusta. 

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Tuija Aarnio, Hallintojohtaja, tuija.aarnio@kajaani.fi

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto

- muuttaa äänestysaluejaon Kajaanin kaupungissa karttaliitteen mukaiseksi ja

- määrää, että ne henkilöt, joita ei ole väestötietojärjestelmässä merkitty minkään kiinteistön kohdalle, kuuluvat äänestysalueeseen nro 1 Keskusta.

Päätös

Hyväksyi.

Tiedoksi

Digi- ja väestötietovirasto, kaupungin rakennusvalvonta 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella. 


Valitusoikeus 

Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksiantopäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että 

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

- päätös on muuten lainvastainen. 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 189, 90101  OULU
Käyntiosoite: Torikatu 34-40, 90100  OULU
Faksi: 029 56 42841
Puh. 029 56 42800
Sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet 

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

- vaatimusten perustelut;

- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimitttaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu


Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.  

Pöytäkirja:

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Kajaanin kaupungin kirjaamosta

Postiosoite: PL 133, 87101 Kajaani

Käyntiosoite: Pohjolankatu 13, Kajaani

Sähköpostiosoite: kajaani@kajaani.fi

Puhelinnumero: 08 61551 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on klo 8-16. Juhlapyhien aattona ja perjantaisin klo 8-15.