Kaupunginvaltuusto, kokous 12.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Konserniohjeen päivittäminen

KAJDno-2023-277

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Joni Partanen, Talousjohtaja, joni.partanen@kajaani.fi

Perustelut

Hallintosäännön (§ 26) mukaan konsernijaosto ohjaa ja valvoo omistajana, että:

  • tytäryhteisöt toimivat kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden mukaisesti.
  • Valvoo, että tytäryhteisöjen toimintapolitiikat ovat kaupungin päämäärien mukaisia.
  • Seuraa ja arvioi tytäryhteisöjen hallitustyöskentelyn edellyttämää asiantuntemusta, toimialatuntemusta, kokemusta sekä riippumattomuutta.

Konsernijaosto voi tehdä esityksiä kaupunginhallitukselle omistajapoliittisista linjauksista ja konserniohjauksen periaatteista.

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto päättää omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta. Konserniohje on omistajaohjauksen keskeinen väline.

Kaupungin konserniohjeella luodaan puitteet omistajaohjaukselle kaupungin tavoitteiden mukaisesti. Konserniohjeen tarkoituksena on yhdenmukaistaa ohjauksen menettelytapoja ja tehostaa kaupunkikonsernin johtamisen edellytyksiä siten, että kaupunkikonsernia ja kaupungin muuta toimintaa voidaan johtaa kokonaisuutena yhtenäisin periaattein ja kaupunkikonsernin kokonaisetu huomioon ottaen. Konserniohje täydentää liikelaitoksille ja tytäryhteisöille niiden perustamisvaiheessa ja yhtiöjärjestyksessä asetettuja kunnan toimintaan liittyviä tavoitteita, joten niistä poikkeamiseen tai noudattamatta jättämiseen tytäryhteisön johdon on esitettävä perusteltu syy. Konserniohjeen tavoitteena on kaupunkikonserniin kuuluvien yhteisöjen toiminnan läpinäkyvyyden lisääminen, kaupungin yhteisöistä saaman tiedon laadun parantaminen ja tiedonkulun tehostaminen.

Kajaanin kaupungin konserniohje on hyväksytty valtuustossa 25.9.2017 § 66. Liitteenä konserniohje.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Konsernijaosto käynnistää Kajaanin kaupungin konserniohjeen päivittämisen.

Päätös

Hyväksyi. Konserniohje päivitetään kevään 2023 aikana.

Valmistelija

Taina Juntunen, Hallintosuunnittelija, taina.h.juntunen@kajaani.fi

Perustelut

Kajaanin kaupungin konsernijaosto on pyytänyt tarkastuslautakunnalta lausuntoa konserniohjeluonnoksesta 27.3.2023. Voimassa oleva konserniohje ja konserniohjeluonnos on jaettu lautakunnan jäsenille oheisliitteenä. 

Pyydettynä lausuntona tarkastuslautakunta esittää seuraavaa:

Valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten. Tarkastuslautakunnan tehtävistä on säädetty kuntalain 121 §:ssä seuraavasti:

1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat;

2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;

3) arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää;

4) huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta;

5) valvoa 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;

6) valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

Edelleen kuntalain 121 §:ssä on säädetty seuraavaa: 

"Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista."

Tarkastuslautakunnan tehtävänä ei ole suunnitella konserniyhtiöiden tarkastusta. Hallituksen esityksen eduskunnalle (HE 268/2014 vp) mukaan tarkastuksen järjestämistä koskeviin tehtäviin sisältyy muun muassa tilintarkastajan valintaa koskevan tarjouskilpailun järjestäminen ja ehdotuksen teko valtuustolle sekä tilintarkastussopimuksen noudattamisen valvonta.

Tarkastuksen järjestämistä koskeviin tehtäviin kuuluu myös kuntakonsernin tarkastuksen yhteensovittaminen. Yhteensovittaminen tarkoittaa hallituksen esityksen mukaan esimerkiksi kuntakonsernin tilintarkastuspalveluiden kilpailuttamisen järjestämistä, eli muun muassa tarjouspyynnön ja tarjousvertailun valmistelua ja tilintarkastajaehdokkaiden nimeämistä konserniyhteisöihin. Tilintarkastajan valinnasta päättää kuitenkin tytäryhteisön toimielin, esimerkiksi osakeyhtiössä yhtiökokous. Edellä mainitun hallituksen esityksen mukaan tarkastuksen yhteensovittaminen voisi myös tarkoittaa kuntakonsernin tarkastuksen järjestämistä koskevien linjausten valmistelua valtuustokausittain tai useammin.

Tarkastuslautakunnan tehtäviin ei kuulu konserniin kuuluvien tytäryhteisöjen toiminnan ja talouden tarkastus. Tarkastuslautakunnalla ei ole oikeutta saada tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja suoraan tytäryhteisöjen toimielimiltä tai vastuuhenkilöiltä. Tarkastuslautakunnan tietojensaantioikeus tytäryhteisöistä rajoittuu 124 §:n mukaan konsernijohdon raportointiin ja muihin kunnan viranomaisten hallussa oleviin asiakirjoihin. Tarvittaessa kunta voi käyttää omistajanvaltaa tarpeellisten asiakirjojen saamiseksi tytäryhteisöiltä. Tarkastuslautakunnalla on oikeus saada kunnan viranomaisilta myös salassa pidettäviä tietoja ja asiakirjoja, joita se pitää tarpeellisena arviointitehtävän hoitamista varten. Tiedot voidaan antaa toimielimelle, ei esimerkiksi yksittäiselle jäsenelle. 

Tarkastuslautakunnan jäsenet toimivat tehtävässään virkavastuulla. Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että sellaista tietoa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi, ei saa paljastaa sivulliselle. Salassa pidettävien tietojen paljastaminen ilman lakiin perustuvaa syytä merkitsee virkasalaisuuden rikkomista.

Lisätietoja konserniohjeluonnoksesta antaa vt. talousjohtaja Joni Partanen, puh. 044 4214300 tai sähköposti muodossa: etunimi.sukunimi@kajaani.fi. Lisätietoja tarkastuslautakunnan tehtävistä antavat hallintosuunnittelija Taina Juntunen tai tilintarkastaja Antti Kääriäinen. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Teemu Niva, teemu.niva@lh.kajaani.fi

Tarkastuslautakunta toteaa, että konserniohjeluonnoksen kohta 26. tulisi muuttaa tarkastuslautakunnan osalta seuraavasti:

Tarkastuslautakunnan tehtävistä on säädetty kuntalain 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on muun muassa arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on myös huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Käytännössä tarkastuslautakunta huolehtii tilintarkastuksen kilpailutuksesta, eli tarjouspyynnön ja tarjousvertailun valmistelusta sekä tilintarkastajaehdokkaiden nimeämisestä konserniyhteisöihin. Tilintarkastajan valinnan tytäryhteisöön päättää tytäryhteisön toimielin. 

Tarkastuslautakunnalla on oikeus saada konsernijohdolta tietoja valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisen ja kaupunkikonsernin tuloksellisuuden arviointia varten. Tarkastuslautakunta voi kutsua tytäryhteisön toimitusjohtajan ja/tai hallituksen puheenjohtajan kuultavaksi lautakunnan kokoukseen.

Tarkastuslautakunnan jäsenet toimivat virkavastuulla ja heitä koskee salassapitovelvollisuus. 

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

Joni Partanen, Talousjohtaja, joni.partanen@kajaani.fi

Perustelut

Konsernijaosto päätti käynnistää Kajaanin kaupungin konserniohjeen päivittämisen 24.2.2023 (§ 11) kokouksessaan.

Konserniohjetta on valmisteltu huomioimalla Kuntaliiton hyvän hallinnon ja johtamistavan suositus kuntakonserneissa, benchmarkkaamalla Oulun ja Kuopion konserniohjeet ja pyytämällä vapaamuotoiset lausunnot tytäryhteisöiltä ja tarkastuslautakunnalta konserniohjeeseen. Konserniohjeen keskeiset sisällölliset muutokset koskevat:

  • konserniohjausta ja johtamista, lisätty konsernijaoston rooli,
  • yhtiön hallituksen roolia,
  • hallituksen jäsenen, hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan ja muun johdon roolia,
  • keskitettyjä konsernitoimintoja, joihin lisätty mm. henkilöstöpolitiikka.
  • konsernivalvonnan ja riskienhallinnan järjestämistä.

Konsernijohdon ennakkokäsityksen hankkimista ja tiedottamisvelvoitetta (huolellisuusvelvoitetta) on täydennetty. Konsernijohdon ennakkokäsityksen antaa konsernijaosto tai kaupunginhallitus.

Liitteenä konserniohje.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Konsernijaosto esittää liitteen mukaan konserniohjeen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

 

Konsernijaosto esittää liitteen mukaan konserniohjeen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Konsernijaosto teki kokouksessa ohjeeseen teknisiä korjauksia ja päivitti liitteeseen tarkastuslautakunnan tehtävät tarkastuslautakunnan lausunnon perusteella.

Valmistelija

Joni Partanen, Talousjohtaja, joni.partanen@kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Konsernijaosto esittää liitteen mukaan konserniohjeen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Joni Partanen, Talousjohtaja, joni.partanen@kajaani.fi

Päätösehdotus

Konsernijaosto esittää liitteen mukaan konserniohjeen kaupunginhallituksen ja edelleen kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella. 


Valitusoikeus 

Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksiantopäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että 

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä

- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai

- päätös on muuten lainvastainen. 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 189, 90101  OULU
Käyntiosoite: Torikatu 34-40, 90100  OULU
Faksi: 029 56 42841
Puh. 029 56 42800
Sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet 

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

- vaatimusten perustelut;

- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan. 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimitttaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat. 

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksen tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu


Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.  

Pöytäkirja:

Päätöstä koskevia pöytäkirjanotteita ja liitteitä voi pyytää Kajaanin kaupungin kirjaamosta

Postiosoite: PL 133, 87101 Kajaani

Käyntiosoite: Pohjolankatu 13, Kajaani

Sähköpostiosoite: kajaani@kajaani.fi

Puhelinnumero: 08 61551 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on klo 8-16. Juhlapyhien aattona ja perjantaisin klo 8-15.