Kaupunginhallitus, kokous 10.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 108 Vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelma

KAJDno-2022-44

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jari Kauppinen, Suunnittelupäällikkö, jari.kauppinen@kajaani.fi

Perustelut

Kajaanin kaupungin alueella toimii kaupungin omistaman Kajaanin Vesi -liikelaitoksen lisäksi 18 vesihuolto-osuuskuntaa ja kaksi pienempää vesihuoltoyhtymää. Toiminnan pirstaleisuus on nähty joissain piireissä haasteellisena, kun ajatellaan vesihuollon toimintaedellytyksiä tulevaisuudessa.

Ympäristötekninen toimiala on laatinut Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman. Kehittämissuunnitelmassa esitetään kaupungin alueella toimivien vesihuoltolaitosten toiminnan nykytilanne, arvonmääritys, talousennuste sekä toiminnan kehittämisen vaihtoehdot ja niiden vertailu, tarvittavat päätökset ja sopimukset kuten myös toimenpidesuositukset toiminnan järjestämiseen tulevaisuudessa. Vaikka tarkastelu kattaa vain 16 osuuskuntamuotoista vesihuoltolaitosta Kajaanin Vesi -liikelaitoksen lisäksi, suositukset etenemismalliksi pätevät myös vesihuoltoyhtymille Kajaanin alueella.

Kehittämissuunnitelmaa on ollut laatimassa työryhmä, jossa on ollut Kajaanin kaupungin, Kajaanin alueella toimivien vesihuoltolaitosten sekä Kainuun ELY-keskuksen ja Kainuun soten edustus. Työtä varten perustettu ohjausryhmä on ohjannut työn etenemistä. Ohjausryhmässä on ollut Kajaanin kaupungin, Kajaanin alueella toimivien vesihuoltolaitosten, Kajaanin Vesi -liikelaitoksen johtokunnan ja Kainuun ELY-keskuksen edustus. Kehittämissuunnitelman on laatinut ympäristötekninen toimiala. Kainuun ELY-keskus on osallistunut suunnittelutyön rahoitukseen. Konsulttina työssä on toiminut Ramboll Finland Oy.

Suunnitelmassa esitetyt kehittämisvaihtoehdot ja niille arvioidut vahvuudet ja haasteet ovat:

VE 0: Osuuskunnat jatkavat itsenäisinä toimijoina (nykymalli)

  • vahvuudet
    • ei vaadi uudelleenjärjestelyitä
    • päätösvalta säilyy osuuskunnilla
  • haasteet
    • toiminta perustuu vapaaehtoisvoimiin, toimita ei ammattimaista
    • ei riskinsietokykyä
    • investoinnit kokonaan osuuskunnan vastuulla
    • taksat erilaiset eri laitoksilla

VE 1: Yhteistyön kehittäminen muiden vesihuoltolaitosten kanssa

  • vahvuudet
    • palvelujen saatavuus ja toiminnot turvatumpia
    • varahenkilöjärjestelyt mahdollisia
    • keskistetty päivystys ja huolto mahdollista järjestää
  • haasteet
    • toiminta perustuu edelleen vapaaehtoisuuteen
    • kustannusten jakaminen osuuskuntien kesken
    • ulkopuolelle jättäytyvät osuuskunnat taantuvat
    • palvelujen osto voi nostaa kustannuksia talkootyön vähentyessä

VE 2: Osuuskuntien yhdistyminen alueelliseksi haja-asutusalueen vesihuoltolaitokseksi

  • vahvuudet
    • muodostuu yksi vahva haja-asutusalueen toimija
    • saadaan mahdollisesti palkattua henkilökuntaa
    • synergiaedut asiakaspalvelussa ja hallinnossa
    • vähentää toiminnan riskejä ja parantaa toimintavarmuutta
    • hallinnon vastuu keskittyy vähemmälle henkilömäärälle, jolloin myös varahenkilöitä todennäköisesti enemmän
  • haasteet
    • vesi ja viemäritoimintojen talous eriytettävä
    • taksat muuttuvat
    • osa osuuskunnista voi jäädä ulkopuolelle

VE 3: Yhteistyön kehittäminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa

  • vahvuudet
    • turvataan palvelujen saanti ja varahenkilöjärjestelyt
    • toimintojen turvaaminen, keskitetty päivystys ja huolto
    • ammattitaitoinen henkilöstö
    • päätösvalta säilyy osuuskunnilla
  • haasteet
    • osuuskunnat edelleen vapaaehtoisvoimin hallinnoituja
    • kustannusten jakautuminen osuuskuntien kesken
    • ulkopuolelle jäävät osuuskunnat taantuvat
    • palvelujen osto voi nostaa kustannuksia talkootyön vähentyessä

VE 4: Vesihuoltolaitosten yhdistyminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen (Kajaanin Vesi -liikelaitos) kanssa

  • vahvuudet
    • muodostuu yksi vahva toimija
    • toiminta ammattimaista
    • keskitetty päivystys ja huolto lisäävät toimintavarmuutta
    • osa palveluista mahdollista ostaa ostopalveluina
    • osuuskuntien hallintohenkilöiden vastuu poistuu
  • haasteet
    • osuuskuntien jäsenten suora vaikutusvalta häviää
    • kiinteistöpumppaamoiden omistuksen ja kustannustenjaon selvittäminen
    • aluekohtaiset taksat määriteltävä
    • vaatii päätöksen sekä kaupungilta että jokaiselta osuuskunnalta erikseen

VE 5: Muut mahdolliset toimintamallit

Toimintamalli olisi, että VE 4 tapauksessa kiistanalaiset kiinteistöpumppaamot eivät siirtyisi Kajaanin Vesi -liikelaitokselle, vaan ne jäisivät edelleen osuuskunnalle.

  • vahvuudet
    • kiinteistöpumppaamo jäisi osuuskunnalle, jolloin liittyjien vastuuraja ei muuttuisi
    • osuuskunta (yksi yhteinen tai alkuperäiset osuuskunnat erikseen) huolehtisi kiinteistöpumppaamoista
  • haasteet
    • osuuskunnat edelleen vapaaehtoisvoimin toimivia ja vastuussa pumppaamoista
    • kiinteistöllä ei velvollisuutta osallistua pumppaamo-osuuskuntaan, jolloin voi käydä niin, että huoltoon ja ylläpitoon ei saada riittävää rahoitusta


Vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelmaan pyydettiin lausunnot Kajaanin vesihuoltolaitoksilta, -osuuskunnilta- ja yhtymiltä sekä Kajaanin Vesi -liikelaitokselta. Kaiken kaikkiaan 15 vesihuoltolaitosta, osuuskuntaa ja yhtymää (jäljempänä näistä käytetään termiä osuuskunta selvyyden vuoksi) toimittivat lausunnon määräaikaan mennessä. Tämän lisäksi Kajaanin Vesi -liikelaitos toimitti oman lausunnon. Lausuntojen mukaan eniten kannatusta saaneet vaihtoehdot olivat VE 0 ja VE 4 (Kuva 1). Monet osuuskunnat esittivät useampaa osuuskunnalle sopivaa vaihtoehtoa.

 

          Lyhyellä aikavälillä Pitkällä tähtäimellä osuuskuntien ehtojen mukaisesti
VE0  11 kpl 0 kpl
VE 1 2 kpl 0 kpl
VE 2 3 kpl 0 kpl
VE 3 1 kpl 0 kpl
VE 4 0 kpl 12 kpl
VE 5 0 kpl 0 kpl


Kuva 1. Kajaanin vesihuoltolaitosten sekä -osuuskuntien ja -yhtymien antamien lausuntojen mukaan kannatettavimmat vaihtoehdot

Vaihtoehto VE0

Selkeästi kannatusta saanut vaihtoehto oli VE 0 (11 kappaletta), jossa osuuskunnat jatkavat itsenäisinä toimijoina. Talousennusteiden perusteella arvioituna selvityksessä mukana olevilla osuuskunnilla on taloudellisessa mielessä hyvät edellytykset jatkaa toimintaa myös itsenäisinä laitoksina. Haasteena on löytää jatkossa vastuunkantajia osuuskuntien hallitustyöskentelyyn. Vaihtoehdossa VE 0 osuuskunnat ovatkin pääasiassa huolissaan aktiivisten ja ammattitaitoisten toimijoiden löytämisestä osuuskunnan hallintoon ja hoitamiseen tulevaisuudessa. Talkootyö nähdään tulevaisuudessa ongelmalliseksi, koska vapaaehtoisia henkilöitä ei löydy enää vastaamaan osuuskuntien toiminnasta. Ongelmana nähdään myös päivystyksen tai varallaolon puute.

Vaihtoehto VE4

Osuuskunnista kaksitoista osuuskuntaa osoitti kiinnostusta vaihtoehtoon VE4, jossa osuuskunta yhdistyisi kunnan vesihuoltolaitokseen, mutta osuuskunnat kokevat kunnan vesihuoltolaitoksen liittymisen kriteerit varsin tiukoiksi, erityisesti osuuskunnalta liittyjäkiinteistöille luovutettavien kiinteistöpumppaamoiden osalta. Useampien vesiosuuskuntien kannattaessa vaihtoehtoa VE4, osuuskunnat olivat esittäneet yhdistymiselle tiettyjä ehtoja tai yhdistymisen ehtona olisi se, että kunnan vesihuoltolaitoksen tulisi vastaanottaa myös osuuskunnan kiinteistöpumppaamot. Vastaavasti kunnan vesihuoltolaitoksella on tietyt liittymisen kriteerit osuuskunnille, jonka mukaan vesihuoltolaitos ei vastaanota kiinteistöpumppaamoita, johtuen mm. nykyisestä periaatteesta, jossa Kajaanin Vesi -liikelaitoksella ei ole tälläkään hetkellä kiinteistöpumppaamoita omistuksessaan, vaan toiminta-alueen liittyjäkiinteistöt vastaavat mahdollisista omista kiinteistöpumppaamoistaan. Käytännössä vaihtoehto VE4 ei toteutuisi tätä vaihtoehtoa kannattavien osuuskuntien osalta, jos kiinteistöpumppaamoiden luovutusasiasta ei päästäisi sovintoon. Myös valtakunnallisesti suuntaus on ollut niin, että osuuskuntien yhdistyessä kunnalliseen vesihuoltolaitokseen, kiinteistöpumppaamot eivät siirry vesihuoltolaitokselle.

Mikäli jokin osuuskunta ja Kajaanin Vesi -liikelaitos osoittaisi vaihtoehdolle VE4 vihreää valoa, vaatisi se osuuskunnan ja Kajaanin Veden välisiä neuvotteluja ja lisäselvitystä, jossa tarkastellaan mm. yksittäisen osuuskunnan osalta tarkemmin yhdistymisestä aiheutuvia taloudellisia ja sopimusteknisiä vaikutuksia kunnan vesihuoltolaitokseen. On myös hyvin selvää, että vaihtoehto VE4 ei toteudu kaikkien osuuskuntien osalta kehittämisselvityksessä esitetyssä laajuudessaan, koska kaikki osuuskunnat eivät kannattaneet kyseistä vaihtoehtoa. On myös mahdollista, että osa osuuskunnista saavuttaisi kunnan vesihuoltolaitoksen asettamat kriteerit ja yhdistyisivät Kajaanin Vesi -liikelaitokseen, mutta päätökset tulisi joka tapauksessa tehdä molempien osapuolten organisaatioissa. Mikäli yhdistymisvaihtoehtoon päädyttäisiin, vaatisi se toteutuakseen molempien osapuolien välistä kannatusta.

Eri vaihtoehtojen edellyttämät sopimukset ja päätökset

Kajaanin Vesi -liikelaitoksen näkemyksen mukaan vesihuolto-osuuskuntien ja -yhtymien toimintaa tulisi niiden omasta tahdosta riippuen jatkossa kehittää vaihtoehtojen VE 1 ja VE 2 mukaisesti sekä molemmissa vaihtoehdoissa mahdollisuuksien mukaan ulkoista palveluntuotantoa nykyistä enemmän hyödyntäen. Vaihtoehdossa VE 2 lopputuloksena voi myös olla useita yhdistyneitä vesihuolto-osuuskuntia. Osuuskunnista yksi kannatti vaihtoehtoa VE 1 ja kaksi osuuskuntaa kannatti vaihtoehtoa VE 2.

Riippuen vaihtoehdosta, vaihtoehdoissa tarvittaisiin erilaisia päätöksiä ja sopimusmuutoksia. Vaihtoehdossa VE 0+ Toiminnan jatkaminen itsenäisesti, ei tarvita päätöksiä tai sopimusmuutoksia.

Vaihtoehdossa VE 1 Yhteistyön kehittäminen muiden vesihuoltolaitosten kanssa tai VE 3 Yhteistyön kehittäminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa, tarvitaan osuuskunnissa seuraavia päätöksiä ja sopimuksia: palveluiden ostamisesta päättäminen (osuuskuntien hallitukset), Palvelusopimus eri palvelun tuottajan ja osuuskunnan kesken ja päätös vesihuollon uusista maksuista (taksojen uusimisesta).

Vaihtoehdossa VE 2 Vesihuoltolaitosten yhdistäminen (osuuskunnat), tarvitaan osuuskunnissa seuraavia päätöksiä ja sopimuksia: selvitys osuuskuntien yleisistä toimitusehdoista ja liittymissopimusten sopimusehdoista (mm. liittymispiste) ja mahdollisesti nykyisten osuuskuntien sopimusehtojen muutokset, sulautumisprosessiin liittyvät päätökset ja sopimukset, vedenosto ja jätevesien johtamisen sopimusten uusiminen kaupungin vesihuoltolaitoksen kanssa ja päätös vesihuollon uusista maksuista (taksojen uusimisesta).

Vaihtoehdon VE 4 edellyttämät sopimukset ja päätökset

Vaihtoehdossa VE 4 osuuskunnan yhdistyminen Kajaanin Vesi -liikelaitoksen kanssa, tarvittaisiin seuraavia päätöksiä ja sopimuksia:

Kajaanin kaupunki / Kajaanin Vesi -liikelaitos:

Periaatepäätös yhdistymisestä ja valmistelujen aloittamisesta (yhdistettäisiinkö osuuskuntia vesihuoltoliikelaitokseen), päätös yhdistyville osuuskunnille asetettavista liittymisen kriteereistä, päätökset osuuskunnan yhdistämisestä jokaisen osuuskunnan osalta erikseen, vedenoston ja jätevesien johtamisen sopimusten purkaminen osuuskuntien kanssa (niiden osalta, jotka yhdistyvät), päätös vesihuollon uusista maksuista (taksojen uusimisesta) ja päätös vesihuollon uusista toiminta-alueista (vesi ja jätevesi).

Osuuskunnat:

Alustavat toimenpiteet ennen yhdistymistä: kiinteistöpumppaamot siirrettäisiin osuuskunnalta kiinteistön haltijalle, mahdolliset siirtosopimukset kiinteistöpumppaamojen siirtämisestä osuuskunnalta kiinteistönhaltijan omistukseen (osuuskunnan ja kiinteistön omistajan väliset neuvottelut), Kajaanin Vesi -liikelaitoksen asettamien liittymisen kriteereihin liittyvistä asioista sopiminen (mm. linjapumppaamoiden sähkösopimukset, jokaisella linjapumppaamolla tulee olla oma sähköliittymä.), verkostojen rakentamiseen avustuksia saaneiden vesiosuuskuntien kannattaa selvittää ELY-keskuksen avustuspäätökset. Mahdollisesti avustuksen myöntäjältä tarvitaan lupa avustuksia saaneiden osuuskuntien omaisuuden siirtoon. Periaatepäätös yhdistymisestä ja valmistelujen aloittamisesta (päätös osuuskunnan yhdistymisestä Kajaanin Vesi -liikelaitokseen). Osuuskuntien purkaminen.

Molemmat osapuolet:

Osuuskuntien toiminta siirrettäisiin Kajaanin Vesi -liikelaitokselle liiketoimintakaupalla: Kauppakirja (asiakirja) jokaisen yhdistyvän osuuskunnan ja kunnan vesihuoltolaitoksen välille, jotka sisältävät tiedon mm siirtyvistä Liittymis- ja käyttösopimuksista, johtojen ja laitteiden sijoitussopimuksista sekä muista sopimuksista, jotka siirtyvät Kajaanin Vesi -liikelaitokselle. Kauppakirjojen valmistelu ja ennakkoratkaisun hakeminen verottajalta.

Yhteenveto

Talousennusteiden perusteella arvioituna selvityksessä mukana olevilla vesiosuuskunnilla on taloudellisessa mielessä hyvät edellytykset jatkaa toimintaa myös itsenäisinä laitoksina. Haasteena on löytää jatkossa vastuunkantajia osuuskuntien hallitustyöskentelyyn. Tulevaisuudessa toiminnan painopiste on investointien toteuttamisen sijasta verkostojen käytössä ja kunnossapidossa, sekä riskien minimoimisessa. Yleisesti ottaen tätä voidaan pitää otollisena hetkenä pohtia vaihtoehtoja toiminnan kehittämiselle. Ammattimaisen vesihuoltotoiminnan varmistamiseksi yhteistyö vesihuollossa Kajaanin alueella on suositeltavaa. Kunta ja osuuskunnat tekevät itsenäisesti päätökset valittavasta vaihtoehdosta.

Liitteet:

Liite 1, Vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelma

Lausunnot vesihuoltolaitoksilta

Liite 2, Kouta-Vuores jätevesiosuuskunnan lausunto

Liite 3, Koutaniemen vesiosuuskunnan lausunto

Liite 4, Teeri-Hevossuon jätevesiosuuskunnan lausunto

Liite 5, Kajaanin Vesi -liikelaitoksen johtokunnan lausunto

Liite 6, Siikaniemen vesihuoltoyhtymän lausunto

Liite 7, Niemelänrannan vesihuoltoyhtymän ja viemäriyhtymän lausunto

Liite 8, Vuottolahden jätevesiosuuskunnan lausunto

Liite 9, Parkinniemi-Sokajärvi vesihuolto-osuuskunnan lausunto

Liite 10, Jormuan vesiosuuskunnan ja Pöyhölän vesiosuuskunnan lausunto

Liite 11, Kulunnan veden osuuskunnan lausunto

Liite 12, Kirkkoahon seudun viemäriosuuskunnan lausunto

Liite 13, Kajaanin Rehjan vesihuolto-osuuskunnan lausunto

Liite 14, Kuninkaanniementien viemäriosuuskunnan lausunto

Liite 15, Vuoreslahden vesiosuuskunnan lausunto

Liite 16, Mainuan vesiosuuskunnan lausunto

Liite 17, Lauttolahden seudun vesiosuuskunnan lausunto

 

Osuuskuntien ja Kajaanin Vesi -liikelaitoksen lausunnoista kootut keskeiset huomiot:

Jormuan vesiosuuskunnan hallitus kävi läpi vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelmaa kokouksessaan 7.11.2021. Osuuskunta pystyy toistaiseksi jatkamaan toimintaa itsenäisenä toimijana. Edellytyksenä on, että Kajaanin Veden määräämät hinnat (tukkuvesi) pysyvät tarpeeksi alhaisina. Pitkällä aikavälillä VE 4 on hallituksen mielestä paras vaihtoehto. Vaihtoehdon VE4 suunnittelua tulisi jatkaa ja asiassa täytyisi käydä neuvotteluja osuuskuntien ja Kajaanin Veden välillä. Kun asioista on päästy sopuun, voidaan esitykset viedä omiin päättäviin elimiin ja jatkaa sitten neuvotteluja saadun palautteen perusteella.

Pöyhölänniemen viemäriosuuskunnan hallitus kävi läpi vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelmaa kokouksessaan 7.11.2021. Osuuskunta pystyy toistaiseksi jatkamaan toimintaa itsenäisenä toimijana. Pitkällä aikavälillä VE4 on hallituksen mielestä paras vaihtoehto. Vaihtoehdon VE4 suunnittelua tulisi jatkaa ja asiassa täytyisi käydä neuvotteluja osuuskuntien ja Kajaanin Veden välillä. Kun asioista on päästy sopuun, voidaan esitykset viedä omiin päättäviin elimiin ja jatkaa sitten neuvotteluja saadun palautteen perusteella.

Koutaniemen vesiosuuskunnan hallituksen lausunto. Erityisesti ongelmana nähtiin vesiosuuskuntien toiminnan pyörittämiseen tarvittavien vapaaehtoisten henkilöiden löytyminen. Varamiehitystä ei ole. Kaikki muu tehdään talkoovoimin, lukuun ottamatta tilitoimistolta ostettavaa kirjanpito -ja laskutuspalvelua. Vesiosuuskunta pystyy jatkamaan toimintaansa itsenäisenä mutta vaihtoehto VE4 nousee väistämättäkin eteen mikäli osuuskunnan toiminnan pyörittämiseen ei löydy vapaaehtoisia. Kajaanin Veden kriteerit nähtiin kuitenkin tiukkoina. Osuuskunta kuitenkin pyrkii varmistautumaan kriteerien täyttämiseen, jotta vaihtoehto VE4 olisi jatkossa mahdollinen.

Kuninkaannimentien viemäriosuuskunnan lausunnon mukaan vaihtoehto VE0 on paras vaihtoehto. Mikäli Kajaanin Veden ehdot muuttuisivat siten, että myös kiinteistöpumppaamot siirtyisivät Kajaanin Vedelle, niin silloin viemäriosuuskunnan hallitus harkitsisi tekevänsä esityksen varsinaiselle kokoukselle viemäriosuuskunnan liittämiseksi Kajaanin Veteen (vaihtoehto VE4). Nykyisin kiinteistöpumppaamoihin on liitetty useita kiinteistöjä ja silloin ei ole oikeidenmukaista, että yksi kiinteistö huolehtii pumppaamon hoidosta ja kunnossapidosta. Mikäli osuuskunnan tai yhtymät jäävät omiksi yksiköiksi, pitää Kajaanin Veden säilyttää tukkuhinnoittelu. Mikäli osuuskunnat yhdistetään Kajaanin Veteen, tulee osuuskunnilla olla etuotto-oikeus siinä tapauksessa, että liikelaitosta tai sen osaa myydään kolmannelle osapuolelle. Yhteistyötä eri osuuskuntien välillä voitaisiin lisätä verkoston huollon ja korjauksen osalta sekä kirjanpito- ja laskutusasioissa.

Vuoreslahden vesiosuuskunnan hallituksen Kannanotto 30.1.2022. Vaihtoehto VE0 vaatii lyhyen ajan kuluessa vähiten toimenpiteitä osuuskunnalta. Suurimpana uhkana vastaisuudessa on osaavien henkilöresurssien saatavuudessa sekä osuuskunnan toiminnan luotettavan jatkuvuuden varmistamisessa. Vaihtoehto VE4 on osuuskunnan kannalta selkeä ja varmistaa alueen turvatun vesihuollon myös jatkossa. Osuuskunnan toimialueen sijaitessa kokonaan Kajaanin Veden toimialueen sisällä ratkaisu on myös oikeastaan ainoa todellinen, toimiva vaihtoehto. Vaihtoehto vaatii kuitenkin osuuskunnalta merkittävää toiminnan ja valmiuksien kehittämistä liitäntäkelpoisuuden varmistamiseksi esimerkiksi tarkekarttojen päivityksessä ja vuotovalvonnan kehittämisessä.

Kouta-Vuoreksen jätevesiosuuskunnan lausunnosta ei ilmennyt yksiselitteisesti mikään vaihtoehto, jota kannatettaisiin. Mutta Kouta- Vuores jätevesiosuuskunta on valmis dialogiseen keskusteluun ja tuomaan oman substanssiosaamisensa Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämiseksi kokonaisvaltaisesti sekä pitkäjänteisesti muiden osuuskuntien, Kajaanin veden sekä poliittisten päättäjien kesken.

Kouta-Vuores jätevesiosuuskunta ei tässä (28.2.2022) vaiheessa laadi laajempaa lausuntoa, mutta pyytää saada mahdollisuuden lausua Kajaanin vesihuoltolaitoksien toiminnan kehittämisestä ja mahdollisista toimenpidevaihtoehdoista lausuntokierroksen päättymisen jälkeen ja/tai osallistua mahdolliseen kehittämistoimenpiteitä koskevaan keskusteluun sekä mahdolliseen muuhun valmisteluun.

Mainuan vesiosuuskunnan hallituksen mielestä vaihtoehto VE4 olisi paras vaihtoehto, jota tulisi alkaa jatko selvittää. Ainoana huolen aiheena vaihtoehdossa neljä on kiinteistöpumppaamojen jäänti yhdistymisen ulkopuolelle.  Tämän vaihtoehdon jatko selvittämistä varten tulisi saada selkeät tulevaisuuden hinnoittelu mallit ja tieto pumppaamoiden kohtalosta, ennen kuin asiaa lähdetään viemään osuuskuntien yleisiin kokouksiin. Tällä vaihtoehdolla kuitenkin vesihuolto tulisi toteutettua alueellamme parhaiten tulevaisuudessa. VE2 olisi toiseksi paras vaihtoehto.  Tämä olisi varmasti taloudellisessa mielessä halvin vaihtoehto osakkaille, mikäli kiinteistöpumppaamot siirtyisivät uudelle osuuskunnalle, mutta epäilivät vahvasti vaihtoehdon toteutumismahdollisuuksia. Haasteena saada yhteisymmärrys osuuskuntien välille. Lisäksi tämäkin vaihtoehto vaatii aktiivisia jäseniä hoitamaan osuuskunta asioita.

VE0 on kolmas vaihtoehto. Pääasiassa osuuskunta on huolissaan aktiivisten ja ammattitaitoisten toimijoiden löytämisestä osuuskunnan hallintoon ja hoitamiseen tulevaisuudessa. Esimerkiksi osuuskunta kokouksen osanottajamäärät ovat todella alhaiset. Olivat myös huolissaan Kajaanin veden tulevaisuuden hinnoittelusta jäteveden vastaanottamisesta osuuskuntia kohtaan.

Teeri-Hevossuon jätevesiosuuskunta on tällä hetkellä projektin tekemien vaihtoehtojen mukaisesti VE0 vaihtoehdon kannalla eli toiminnan jatkaminen nykymallin mukaisesti, koska tällä hetkellä tämä tuntuu järkevimmältä vaihtoehdolta. Tokihan yhteistyömallit ja yhdistyminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa (Kajaanin Vesi) olisivat olleet muuten hyviä, mutta projektissa mainitut ehdot ovat niissä varsinkin Kajaanin Vesi yhdistymisvaihtoehdossa kovat ajatellen kiinteistökohtaisia pumppuja.

Vuottolahden jätevesiosuuskunnan osalta ei ilmennyt onko asia käsitelty osuuskunnan tai hallituksen kokouksessa. Osuuskunnan puheenjohtajan mukaan Vaihtoehto VE4 olisi ehdottomasti paras näistä ehdotuksista. Suurin vastustus tulee ainakin Vuottolahden jätevesiosuuskunnasta kiinteistöpumppaamoiden irrottaminen yhdistymisestä. Kiinteistöt vastaisivat itse pumppaamoistaan eikä tätä olla hyväksymässä. Toinen kannatettava ajatus olisi vaihtoehto VE2.

Kirkkoahon seudun viemäriosuuskunnan kannattama kehittämisvaihtoehto Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelmassa on VE 4: Vesihuoltolaitosten yhdistyminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa, mutta vain siinä tapauksessa, että yhdistyessä kaikki kiinteistöpumppaamot menevät kunnalliselle vesihuoltolaitokselle. Mikäli kyseistä ehtoa ei voida vaihtoehdossa VE 4 toteuttaa, pitävät ainoana vaihtoehtona sen, että osuuskunta jatkaa itsenäisenä toimijana (VE 0).

Kajaanin Rehjan vesihuolto-osuuskunnan vuosikokouksessa on käyty läpi kehittämissuunnitelman luonnosta. Vuosikokouksessa on päätetty, että Yhdistytään Kajaanin Veteen VE 4: Vesihuoltolaitosten yhdistyminen kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa, mutta lisämaininnalla, että yhdistyminen täytyy olla yhdenvertainen kaava-alueen kanssa.  Myös pumppaamoiden huoltojen osalta ja se pitää ottaa mukaan, jos / kun /mikäli yhdistytään kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa.

Osuuskunta kulunnan vesi kannattaa ensisijaisesti vaihtoehtoa VE4. Mikäli vaihtoehto VE4 ei toteudu, on vaihtoehto VE0 paras vaihtoehto.  Osuuskunnan mielestä jotta vaihtoehto VE4 olisi mahdollinen, tulisi kiinteistöpumppaamoiden siirtyä Kunnan vesihuoltolaitokselle.  Talkootyöhön ei enää löydy henkilöitä, jotka jatkaisivat nyt jo ikääntyneiden työtä. OKV on velaton osuuskunta ja alueella toimii myös Kajaani Vesi (myös yhteisiä putkistoja ja toimintoja).  Osuuskunta odottaa liittymisestä Kajaanin Veteen neuvotteluja.

Parkinniemi - Sokajärvi vesihuolto-osuuskunnan hallituksen jäsenet kannattavat yksimielisesti kehittämissuunnitelmassa esitettyä vaihtoehtoa VE4, vesihuoltolaitoksen yhdistymistä kunnallisen vesihuoltolaitoksen kanssa.

Lauttolahden seudun vesiosuuskunnan puheenjohtaja on esitellyt selvityksen osuuskunnan kokouksessa 1.12.2021, jolloin ovat päättäneet että osuuskunta jatkaa nykymallilla toistaiseksi (VE0), mutta pitävät avoimena myös liittymisen Kajaanin Veteen (VE4). Mahdolliset varsinaiset päätökset asiaan liittyen tulee käsitellä kuitenkin osuuskunnan varsinaisessa kokouksessa, seuraava varsinainen kokous pidetään 3.5.2022.

Niemelänrannan vesihuoltoyhtymän ja viemäriyhtymän yhteinen lausunto. Yhtymä kannatti vaihtoehtoja VE0, VE1 ja VE3.

Kajaanin Vesi -liikelaitoksen näkemyksen mukaan vesihuolto-osuuskuntien ja -yhtymien toimintaa tulisi niiden omasta tahdosta riippuen jatkossa kehittää vaihtoehtojen VE 1 ja VE 2 mukaisesti sekä molemmissa vaihtoehdoissa mahdollisuuksien mukaan ulkoista palveluntuotantoa nykyistä enemmän hyödyntäen.

Mikäli Kajaanin Vesi -​liikelaitoksen näkemyksestä poiketen päädytään mahdollistamaan vesihuolto-​osuuskuntien ja -​yhtymien yhdistyminen Kajaanin Vesi -​liikelaitokseen (VE4),​ tulisi yhdistymisen ehdot olla sellaiset,​ että siitä aiheutuisi noin 34.000 kajaanilaiselle vesihuoltopalveluja tuottavalle Kajaanin Vesi -​liikelaitokselle mahdollisimman vähän niin sopimusteknisiä,​ toiminnallisia kuin rahoituksellisia muutoksia. Yhdistymisen jälkeen tulisi noudattaa Kajaanin Veden nykyisiä vastuurajoja eli vain runkovesihuoltojohdot (liitospisteenä runkojohto) ja vain linjapumppaamot siirtyisivät Kajaanin Vedelle.  Osuuskunnan tai yhtymän tulisi luovuttaa tonttijohdot ja kiinteistökohtaiset pumppaamot kiinteistölle ennen toiminnan siirtymistä Kajaanin Vedelle. Vain velattomien vesihuolto-​osuuskuntien ja -​yhtymien tulisi olla mahdollista liittyä Kajaanin Veteen ja liitettävien alueiden maksut muodostettaisiin aiheuttamisperiaatteella siten,​ että Kajaanin Veden nykyisen toiminta-​alueen asiakkailta kerätyillä maksuilla ei rahoiteta liitettävien alueiden vesihuollon käyttö-​ ja saneerauskustannuksia. Vesihuollon kustannuksista yli 2/3 on sidoksissa vesihuoltoverkostoihin pumppaamoineen,​ joten vesihuolto-osuuskuntien ja -​yhtymien toiminta-​alueiden yksikkökustannukset ovat väistämättä suuremmat kuin taajama-​alueen vesihuollon yksikkökustannukset. Kajaanin Vesi -​liikelaitoksella tulisi olla riittävästi aikaa valmistautua mahdollisiin muutoksiin mm. laatimalla uusi alueelliset kustannusvyöhykkeet sisältävä taksamalli valmiiksi ennen mahdollisia liitoksia aikaisintaan vuonna 2024.

Lisätietoja asiasta antaa suunnittelupäällikkö Jari Kauppinen 044 710 0034, etunimi.sukunimi (at) kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Ympäristötekninen lautakunta toteaa Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman pohjalta Kajaanin kaupungin alueella olevien yksityisten vesihuoltolaitosten olevan toimintakykyisiä (VE 0). Ympäristötekninen lautakunta suosittaa yksityisiä vesihuoltolaitoksia kehittämään omaa toimintaansa pitkällä aikavälillä ensin VE 1  ja myöhemmin VE 2 mukaisesti.

Ympäristötekninen lautakunta lähettää Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman tiedoksi kaupunginhallitukselle ja suosittaa, että kaupunginhallitus arvioi omistajan näkökulmasta Kajaanin Vesi -liikelaitoksen roolia sekä tehtäviä tulevaisuudessa kunnallisena vesihuoltolaitoksena Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman pohjalta.

Päätös

Hyväksyi.

Valmistelija

  • Jari Kauppinen, Suunnittelupäällikkö, jari.kauppinen@kajaani.fi
  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus

- merkitsee tiedoksi Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman ja 

- arvioi omistajan näkökulmasta Kajaanin Vesi -liikelaitoksen roolia sekä tehtäviä tulevaisuudessa kunnallisena vesihuoltolaitoksena Kajaanin vesihuoltolaitosten toiminnan kehittämissuunnitelman pohjalta.

 

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §