Kaupunginhallitus, kokous 10.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 105 Lausunto ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimahankkeen YVA-ohjelmasta

KAJDno-2017-1364

Valmistelija

  • Tarja Laatikainen, Ympäristönsuojelutarkastaja, tarja.laatikainen@kajaani.fi
  • Enja Valkonen, Kaavasuunnittelija, enja.valkonen@kajaani.fi
  • Kirsi Kyllönen, kaavasuunnittelija, kirsi.kyllonen@kajaani.fi

Perustelut

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt Kajaanin kaupungin lausuntoa ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimapuistoa koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma). Lausunnon toimittamiselle on pyydetty lisäaikaa 13.5.2022 saakka. Asian diaarinumero on KAIELY/647/2021.

Hanke ja sen toteuttamisvaihtoehdot 
ABO Wind Oy suunnittelee yhteistyössä Metsähallituksen kanssa tuulipuiston rakentamista Sivakkalehdon alueelle Kajaanin kaupungin ja Sotkamon kunnan eteläosiin. Tuulivoimahankealue sijaitsee noin 23 km Kajaanin keskustasta kaakkoon ja noin 25 km Sotkamon kirkonkylästä lounaaseen. Tuulivoimahankealueen pohjoispuolella ja voimajohtoreitin varrella kulkee Terrafamen kaivosalueelle menevä rautatie. Hankealue käsittää yhtenäisen alueen, jonka pinta-ala on noin 70 km2

Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA) tarkastellaan seuraavia hankevaihtoehtoja:
VE0: Hanketta ei toteuteta: tuulipuistoa ei rakenneta.
VE1: Tuulivoimahankealueelle sijoitetaan enintään 54 voimalaa, joiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä ja yksikköteho 6–10 MW.
VE2: Tuulivoimahankealueelle sijoitetaan enintään 39 voimalaa, joiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä ja yksikköteho 6–10 MW.
Tuulipuiston sisäinen sähkönsiirto toteutetaan molemmissa vaihtoehdoissa maakaapelein ja ilmajohdoilla. Tuulivoimahankealueelle rakennetaan sähköasema. Tuulipuisto liitetään sähköverkkoon Fingridin Vuolijoen sähköasemaan uudella 400 kV-voimajohdolla, jonka pituus on noin 55 km. Voimajohdolle tutkitaan neljää eri reittivaihtoehtoa: SVE1, SVE2, SVE3 ja SVE4. 

Arviointityön toteutus
Ympäristövaikutusten arviointi kohdennetaan hankkeen todennäköisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin. Tässä hankkeessa keskeisimpiä vaikutuskokonaisuuksia ovat alustavasti arvioiden melu- ja varjostusvaikutukset, maisemavaikutukset, vaikutukset ihmisten elinoloihin ja virkistykseen, linnustovaikutukset, vaikutukset suurpetoihin (erityisesti suteen), vaikutukset Natura 2000- ja muille suojelualueille sekä eri hankkeiden yhteisvaikutukset.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa huomioidaan toiminnan aikaisten vaikutusten lisäksi rakentamistöiden sekä käytöstä poistamisen vaikutukset. Myös hankkeen toteuttamatta jättämisen vaikutukset arvioidaan (ns. nollavaihtoehto). Lisäksi hankkeen mahdollisia yhteisvaikutuksia alueella olevien tai suunniteltujen muiden hankkeiden kanssa arvioidaan. Arvioinnissa tuodaan esille myös arviointiin liittyvät epävarmuustekijät ja haitallisten vaikutusten lieventämistoimenpiteet. 

Kansalaisten ja eri sidosryhmien tärkeiksi kokemista asioista saadaan tietoa mm. tiedottamis- ja kuulemismenettelyiden sekä pienryhmätapaamisten yhteydessä.
Vaikutusten arviointi toteutetaan asiantuntija-arvioina. Tämän hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin laatimisesta vastaa konsulttityönä AFRY Finland Oy.

Hankkeen aikataulu
YVA-ohjelma on jätetty yhteysviranomaiselle eli Kainuun ELY-keskukselle maaliskuussa 2022.  YVA-ohjelma on ollut nähtävillä mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten 4.4.2022 - 5.5.2022 yhteysviranomaisen verkkosivuilla sekä paperiversiona muun muassa Kajaanin Infossa.

ELY-keskus on hankkeessa ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVA-laki, 252/2017) mukainen yhteysviranomainen, joka antaa lausunnon arviointiohjelmasta kuulemisen jälkeen.
Ympäristövaikutusten arviointityö tehdään kesän ja syksyn 2022 aikana. YVA-selostus jätetään alustavan aikataulun mukaan yhteysviranomaiselle loppuvuodesta 2022, ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä on odotettavissa kevättalvesta 2023.

Sivakkalehdon tuulipuistohankkeen toteuttaminen edellyttää tuulivoimarakentamisen mahdollistavan osayleiskaavan laatimista. Menettelyt pyritään toteuttamaan aikataulullisesti rinnakkain muun muassa järjestämällä yhteinen yleisötilaisuus YVA-ohjelma- ja OAS-vaiheessa sekä YVA-selostus- ja kaavaluonnosvaiheessa. Osayleiskaavoituksessa hyödynnetään YVA:n yhteydessä tehtyjä selvityksiä ja ympäristövaikutusten arviointeja. Kaavaehdotusta ei voida asettaa nähtäville ennen yhteysviranomaisen antaman perustellun päätelmän saamista. 
Osayleiskaava on tarkoitus saada valmiiksi siten, että se olisi lainvoimainen vuonna 2024. Alustavan aikataulun mukaan tuulipuiston rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2024 ja tuotanto aikaisintaan vuonna 2025.

Lausuntonaan Kajaanin kaupunki esittää seuraavaa:
Kajaanin valmisteilla olevassa tuulivoimastrategiassa tullaan määrittämään suojaetäisyydet herkille kohteille, kuten asutus, matkailu, luontokohteet ja vesistöt, jotka tulee ottaa huomioon voimalapaikkojen ja voimalinjan sijoitusten suunnittelussa sekä vaikutusten arvioinnissa. Strategiassa määritellään, millä ehdoilla tuulivoimaa Kajaanin alueelle rakennetaan ja missä laajuudessa.

Kajaanin tuulivoimastrategian yhteydessä tehdyssä asukaskyselyn vastauksissa mainittiin metsäalueiden käyttämistä mm. marjastukseen, sienestykseen, metsästykseen, kalastukseen, luonnon tarkkailuun sekä muuhun virkistyskäyttöön. Rakentamisen aiheuttama metsäalueiden pirstoutuminen mainittiin myös. Näihin kohdistuvat vaikutukset tulee ottaa huomioon hankkeen arvioinneissa.

Arviointiohjelmassa on esitetty lähialueen yleis- ja asemakaavat. Hanke rajautuu voimassa olevaan Laakajärvi-Kivijärvi-Iso-Sopin osayleiskaavaan. Esitetyt voimajohtolinjavaihtoehdot SVE1-SVE3 on sijoitettu osittain em. osayleiskaavan alueelle. Kajaanin kaupunki ei pidä kannatettavana esitettyjä voimajohtolinjoja erityisesti kaavassa esitetyille tai välittömässä läheisyydessä sijaitseville matkailupalvelujen alueelle (RM-1), loma-asuntoalueelle (RA2-2) tai maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle, jolla on erityisiä ympäristöarvoja ja alueelle, jolla ympäristö säilytetään ja hoidetaan luonnonmukaisena (MY/slm). Erityisesti MY-alueen luontoarvot voivat heikentyä voimajohdon sijoittamisesta, eikä kyseinen maankäyttö näistä syistä ole suositeltavaa alueelle. Voimajohtojen vaikutukset tulee arvioida kyseisellä alueella. Lisäksi alueelle on osoitettu maa-ainesten ottoalue, joka on merkitty turvetuotantoalueeksi (EO/tu). Ko. osayleiskaavassa ei ole osoitettu voimajohtolinjaa, joten voimajohdon sijoittaminen alueelle vaatisi kaavamuutoksen. 
Valittujen voimajohtojen reittivaihtoehtojen perustelut tulee tuoda selvästi esille. Lisäksi tulisi harkita muita vaihtoehtoisia reittilinjauksia ja arvioida näiden vaikutuksia. Mikäli on perusteltua, uusi voimajohto hankealueen läheisyydessä tulisi sijoittaa ensisijaisesti suunnitellulle hankealueelle. Voimalinjavaihtoehtojen SVE1-SVE3 läheisyyteen sijoittuu lukuisia vakituisessa asuin- tai vapaa-ajankäytössä olevia rakennuksia, kuten Lahnasjärven kylä. Kajaanin kaupunki esittää, että tuulipuiston kaakkoisreunalle suunniteltu sähköasema ja siitä lähtevä voimajohto sijoitetaan lähemmäs hankealueen pohjoisrajaa ja alueen sähkönsiirrossa hyödynnetään enemmän maakaapeleita tai voimajohdot sijoitetaan alueen keski- tai itäosaan. Näin asutus jää etäämmälle ja uusien voimajohtolinjojen tarve vähenee sekä uuden voimajohdon pituus lyhenee.

Voimajohtoreittien sijoittelussa tulee ottaa huomioon voimajohtojen turvaetäisyyksien lisäksi maisemavaikutukset sekä voimajohtojen vaikutukset ihmisten terveyteen ja viihtyvyyteen. Lisäksi uusien voimajohtojen rakentamisessa tulee selvittää yhteispylväiden käytön mahdollisuutta. Vaikutukset tulee selvittää erikseen hankkeen oman voimajohdon ja sen aiheuttaman johtoalueen leventämisen sekä yhteispylväiden käytön osalta.  
Tuulivoimapuiston ihmisten terveysvaikutuksiin kohdistuvista vaikutuksista arviointia on suunniteltu tehtävän tuulivoimaloiden melun ja välkkeen osalta. Tuulivoimaosayleiskaavojen kaavarajauksen lähtökohtana on Kajaanissa pidetty 40 dB:n melualuetta, mikä on suositeltavaa huomioida hankkeen suunnittelussa. Hankesuunnitelmassa esitetty voimalan 1,5 km vähimmäisetäisyys lähimpään asutukseen ei ole esimerkiksi meluvaikutusten osalta riittävä. YVA-ohjelmassa ohjearvoja ylittäviä meluvaikutuksia oletetaan olevan 2-3 km etäisyydelle. Meluvaikutuksia tulee tarkastella vähintään 5 km etäisyydelle, mutta vaikutusalueen etäisyys tulee tarkentaa melumallinnuksen tulosten perusteella. Yhteisvaikutuksia arvioitaessa tulee melumallinnuksessa ottaa huomioon paitsi muiden tuulivoimahankkeiden, myös Terrafamen toiminnasta aiheutuva melu.
Välkevaikutuksia tulee tarkastella tapauskohtaisesti myös kauempaa kuin YVA-ohjelmassa esitetyn noin 3 km etäisyydellä, varsinkin avoimilla tai korkeammilla alueilla. Voimajohtojen osalta tulee lisäksi selvittää koronamelun sekä sähkö- ja magneettikenttien terveysvaikutukset.

Voimajohtojen, hankealueen sisällä ja niiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevien rakennusten osalta on tuotava esille niiden käyttö ja esitettävä ne osana arviointia. Lisäksi tulee täydentää Kajaanin paikalliset kulttuuriympäristökohteet hankkeen vaikutusalueelta.

Voimaloiden ja voimajohtolinjojen rakentamisessa ja kuljetusliikenteessä syntyvien melu-, tärinä-, pöly- ja ilmapäästöjen vaikutukset tulee arvioida ja selvittää lähimpien asuinpaikkojen sekä herkkien luontokohteiden osalta. Kuljetusliikenteen vaikutuksia alueen tiestön kuntoon ja käytettävyyteen sekä liikenneturvallisuuteen tulee arvioida varsinkin kylä- ja metsäteillä sekä kylien ja taajamien läpi ajettaessa. Liikenteen osalta tulee arvioida hankkeen yhteisvaikutukset muiden tuulivoimahankkeiden ja Terrafamen kaivosalueen kuljetusliikenteen osalta.

Luontoon kohdistuvissa vaikutuksissa arvioitavat kohteet (kasvit, linnut, muut eläimet, suojelukohteet ja -alueet) on YVA-ohjelmassa hyvin tunnistettu ja vaikutusten arvioinneissa käytetyt menetelmät kattavasti kuvattu. Vaikutusten arvioinneissa tulee ottaa huomioon melun ja välkkeen vaikutukset linnustoon ja eläimiin, elin-, pesä- ja ruokailupaikkojen menetys, roottorien lapojen vaikutukset linnuille, suojeluarvojen menetys sekä vaikutukset ekosysteemien toiminnalle. Eläimistöön kohdistuvissa vaikutuksissa on tarkasteltava erityisesti alueella esiintyvien direktiivilajien liito-oravan, suden ja ahman sekä metsäpeuran elinympäristöön kohdistuvia vaikutuksia. Lisäksi tulee selvittää niin voimala-alueen kuin voimajohdon aiheuttamat estevaikutukset eläimille, erityisesti liito-oravan sekä suojakasvillisuutta tarvitsevien eläinten liikkumiselle. Suojeltujen lajien osalta yksityiskohtaisemmat selvitykset tulee olla salassa pidettäviä.

Tuulivoimaloiden palo- ja onnettomuusriskien osalta tulee laatia riskienhallinta- ja seurantasuunnitelma sekä arvioida myös mahdollisten metsäpalojen aiheuttamat kustannukset kiinteistöjen omistajille. Myös haittojen kompensaatiomahdollisuuksia tulee selvittää. Asuntojen ja kiinteistöjen arvon aleneminen tulee arvottaa ja arvioida hankkeen taloudellisissa vaikutuksissa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kajaanin kaupunki antaa esittelytekstin mukaisen lausunnon ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimapuistoa koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. 

Päätös

Hyväksyi.

Kaavasuunnittelija Enja Valkonen oli asiantuntijana kokouksessa asian esittelyn ajan.

Tiedoksi

Kainuun ELY-keskus

Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §