Kaupunginhallitus, kokous 21.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 36 Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2024-2030

KAJDno-2021-886

Valmistelija

  • Risto Hämäläinen, Kehitysjohtaja, risto.i.hamalainen@kajaani.fi

Perustelut

Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2024– 2030. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 –suunnitelman, toimeenpanoa. Vuosien 2022-2029 investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

Investointiohjelmaa hyödynnetään mm. talousarvioesityksen valmistelussa. Investointiohjelma sisältää isoja kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita. Jo päätetyt kehittämishankkeet sekä osa perusväylänpidon toimenpiteistä eivät sisälly investointiohjelmaan. Lausunto annetaan Lausuntopalvelu.fi:ssä vastaten Väyläviraston esittämiin kysymyksiin. Kaupunki on antanut aiemmin lausunnon valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta, Liikenne 12-suunnitelmasta sekä Väyläviraston investointisuunnitelmasta vuosille 2022-2029.

Lausuntopyyntö aineistoineen löytyy osoitteesta: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=6f42f622-c926-4c0b-b113-d0a260c71a36 

Kajaanin kaupunki toteaa lausuntonaan annettuihin kysymyksiin vastauksiin seuraavaa:

1.       Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

Vain osittain jos lainkaan. Luonnoksessa todetaan, että toimintaympäristö on muuttunut merkittävästi, taustalla on ennen kaikkea Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Liikenneverkon strategisessa tilannekuvassa tuodaan esiin muutokset kuljetusvirtoihin Suomessa. Toimintaympäristön muutos ei kuitenkaan näy juuri ollenkaan investointihankkeissa, joista puuttuvat tilanteesta eniten kärsivän Itä-Suomen rautatie- ja maantiehankkeet lähes kokonaan.

Investoinnit keskittyvät aiempien ohjelmien tapaan Etelä- ja Länsi-Suomeen sekä ainoastaan VT 4 osalta hieman idemmäksi. Samaan aikaan syksyn 2022 aikana on eri ministeriöiden yhteistyönä valmisteltu Itä-Suomen visio etsimään ratkaisuja itäisen Suomen haasteisiin uusiin odottamattomiin haasteisiin. Juuri valmistuneessa visiossa on nostettu keskeiseksi tavoitteeksi Itä-Suomen saavutettavuuden voimakas parantaminen, mutta Väyläviraston investointiohjelmassa tavoite ei lainkaan.

Itä-Suomen 2000-luvun aikana rajusti kasvanut saavutettavuusvaje Länsi-Suomeen verrattuna tulee korjata investointiohjelmaan ja seuraaviin vuosittaisiin ohjelmiin.  

2.       Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

Lausunnossaan Liikenne 12-ohjelmasta Kajaanin kaupunki totesi pitävänsä sen tärkeimpinä toimenpiteinä alueiden saavutettavuuden parantamista alueiden kilpailukykyä tukien, ja että tavoite on kirjattu aivan oikein ohjelmaan, mutta sen osalta investointiohjelmassa esitetyt toimenpiteet eivät vastaa ohjelman tavoitteisiin. Tämän kaupunki toi esille lausunnossaan ensimmäisestä Väyläviraston investointiohjelmasta.

Investointiohjelman luonnoksessa alueiden välisen saavutettavuuden tavoitteen vaikutukset kohdistuvat voimakkaasti eteläiseen ja läntiseen Suomeen. Alueiden välisen saavutettavuuden tavoitteen vaikutukset ja edelleen sen ohjaamat käytännön investoinnit tulee kohdentaa kattamaan tasapuolisemmin koko maata kuin mitä luonnoksessa nyt on esitetty.

3.       Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

Kajaanin kaupunki esittää, että ohjelmaa tulee korjata sekä täydentää seuraavasti:

Savon radan osalta ohjelmaan tulee sisällyttää radan merkittävä suunnitteluvalmiuden nosto, jonka tavoitteena on Kainuun, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon Liittojen keväällä 2021 teettämän kokonaisselvityksen investointitason 791 M€ mukainen suunnitteluvalmius. Edelleen ohjelmaan tulee lisätä pitkän aikavälin tavoite Savon radan kehittämisestä toisena Etelä- ja Pohjois-Suomen yhdistävänä pääratana, tavoitteena Pohjanmaan radan tasoinen nopeus ja sujuvuus. Luonnoksen ja aiempien investointiohjelmien rahoitusehdotukset ovat Savon radan merkitys huomioon ottaen täysin alimitoitetut.

VT 5 Leppävirta–Kuopio 122 M€ tulee sisällyttää rahoitettaviin hankkeisiin. Valtatie on toinen keskeinen maantieyhteys Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä VT 4 rinnalla. Tiejakson heikkoudet ja vaarallisuus liikenteen määrään suhteutettuna on tunnistettu myös Väyläviraston toimesta aiemmissa kahdessa investointiohjelmassa. Lisäksi valtatien jatkokehittämisen seuraavan vaiheena ohjelmaan tulee sisällyttää Siilinjärvi-Iisalmi välin parantamisen suunnittelu ja sen arviolta noin 200 M€ investoinnin tarkentaminen.

Kaupunki uudistaa Liikenne 12-suunnitelmasta tekemänsä esityksen, että VT 22 Oulu-Kajaani-Vartius Pohjois-Suomen tärkeimpänä poikittaisena yhteysvälinä ja kansainvälisenä liikenneyhteytenä tulee sisällyttää pääväyläasetukseen, ja samalla toteuttaa sen tieluokituksen muutos VT6:ksi jatkumaan Kajaanista Ouluun. Lisäksi investointiohjelmaan valtatien pitkän aikavälin vaiheittainen jatkokehittäminen aiemmin tehtyjen selvitysten mukaisesti sekä seuraavaan investointiohjelmaan nyt käynnistyneen yhteysvälin uuden kehittämissuunnitelman mukaisesti.

4.       Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

Kajaanin kaupunki totesi lausunnossaan Liikenne 12 -ohjelmasta, että sen toteuttamisen ja vaikuttavuuden kannalta tärkein on Väyläviraston johdolla laadittava investointiohjelma, ja että ohjelma on laadittava yhteistyössä kuntien, elinkeinoelämän ja alueellisten toimijoiden kanssa siten, että vuoropuhelu on aidosti osallistavaa, läpinäkyvää ja tietopohjaista. Nyt lausuntokierroksella oleva ohjelma ei vastaa tähän tavoitteeseen, kuten eivät aiemmatkaan ohjelmat. Erityisesti ohjelman vaikutusten arvioinnin puutteet aluekehityksen ja saavutettavuuden osalta korostuvat. Ohjelmaprosessia voidaan parantaa ottamalla paremmin huomioon alueelliset liikennejärjestelmäsuunnitelmat ja käymällä aitoa vuoropuhelua alueiden kanssa. Tämän kaupunki toi esille jo lausunnossaan ensimmäisestä ohjelmasta.

5.       Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina investointiohjelman tulevia päivityskierroksia varten?

Edellä jo esitetyt, Itä-Suomen haasteisiin vastaavat kohteet. 

6.       Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

Ei kommenttia.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus antaa valtion väyläverkon vuosien 2024– 2030 investointiohjelman luonnoksesta esittelytekstin mukaisen lausunnon. 

Päätös

Hyväksyi.

Kehitysjohtaja Risto Hämäläinen oli asiantuntijana kokouksessa asian esittelyn ajan.