Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto, kokous 21.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Lausunto Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle Terrafame Oy:n akkukemikaalitehtaan ympäristöluvan muutoshakemuksesta koskien rautasakan käsittelyä

KAJDno-2018-427

Valmistelija

  • Taina Huttunen, Ympäristönsuojelutarkastaja, taina.huttunen@kajaani.fi

Perustelut

Terrafame Oy on jättänyt Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle hakemuksen, jolla se hakee muutosta akkukemikaalitehtaan toimintaa koskevaan ympäristölupaan nro 5/2021. Yhtiö hakee lupamääräyksen 14 muuttamista siten, että rautasakka luokitellaan jätteen sijasta sivutuotteeksi, ja lupamääräyksen 15 muuttamista siten, että rautasakka voidaan toistaiseksi käsitellä kaivoksen bioliuotuskasoilla. Voimassa olevan lupamääräyksen 15 mukaan rautasakka on ensisijaisesti hyödynnettävä metalliteollisuuden raaka-aineena ja toissijaisesti toimitettava kierrätettäväksi tai käsiteltäväksi toimintaan, jolla on lupa sen vastaanottamiseen ja käsittelyyn.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto pyytää hakemuksesta lausuntoa Kajaanin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta. Lausunto on pyydetty toimittamaan 23.2.2024 mennessä. Lausunnon toimittamiselle on kokousaikataulujen vuoksi pyydetty ja saatu lisäaikaa 27.2.2024 saakka.

Aluehallintovirastossa on samaan aikaan vireillä Terrafame Oy:n kaivoksen ympäristö- ja vesitalousluvan nro 87/2022 muutosta koskeva lupahakemus PSAVI/10801/2023, jossa yhtiö hakee lupaa akkukemikaalitehtaan rautasakan kierrättämiseen ensisijaisesti bioliuotuksen primääri- ja toissijaisesti sekundääriliuotusalueelle. Hakemukset kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa ja aluehallintovirasto kuuluttaa ja pyytää lausunnot sekä ratkaisee asiat samanaikaisesti.  Lupajaosto antaa selvyyden vuoksi hakemuksista erilliset lausunnot.

Taustaa hakemukselle

Akkukemikaalitehtaalla syntyy jätteenä rautasakkaa, kun raaka-aineena toimivasta nikkelikobolttisulfidista poistetaan siinä oleva rauta prosessin liuotus- ja raudanpoistovaiheissa. Rautasakkaa muodostuu vuosittain noin 15 000 tonnia tehtaan toimiessa täydellä kapasiteetilla. Rautasakka on pääosin rautaoksidia. Rautasakka luokitellaan akkukemikaalitehtaan ympäristöluvassa vaaralliseksi jätteeksi sen sisältämien raskasmetallien vuoksi.

Akkukemikaalitehdas sai ympäristöluvan Pohjois-Suomen aluehallintovirastolta tammikuussa 2021 (päätös nro 5/2021). Ympäristöluvassa lupa rautasakan prosessiin palauttamiselle myönnettiin määräaikaisena 31.7.2023 saakka. Vaasan hallinto-oikeus antoi lupapäätöstä koskevasta valituksesta ratkaisunsa 26.4.2023 (päätös nro 568/2023), jossa se poisti lupamääräyksen 15 kohdan prosessiin palauttamisesta. Hallinto-oikeus totesi, että jätealueelle sijoitettavaksi sallituista jätejakeista on määrättävä kyseistä jätealuetta koskevassa ympäristöluvassa, kyseinen ympäristölupa on ns. Terrafamen tuotannon ympäristölupa nro 87/2022. Vaasan hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että Terrafamella on oikeus panna vireille uusi hakemus toimivaltaisessa lupaviranomaisessa. 

Lupamääräysten muutosehdotukset

Akkukemikaalitehtaan lupamääräys 14 esitetään muutettavaksi siten, ettei rautasakalla enää ole voimassa olevan luvan mukaista jätenimikettä Nikkeli- ja kobolttisulfaattien valmistuksessa syntyvä rautasakka 06 03 15 *, vaan nimike kohdassa esitetään sana sivutuote.

Voimassa oleva lupamääräys kuuluu seuraavasti:

14. Akkukemikaalitehtaan toiminnassa muodostuvat prosessijätteet luokitellaan seuraaviin jäteluokkiin:

Jätelaji tai sivutuote Jätenimike
Nikkeli- ja kobolttisulfaattien valmistuksessa syntyvä rautasakka 06 03 15*
Bentoniittisakka uuttoliuospuhdistuksesta (crudi) 06 03 99*
Käytetty aktiivihiili 06 03 99*

Lupamääräys muutettuna kuuluisi:

14. Akkukemikaalitehtaan toiminnassa muodostuvat sivutuotteet ja prosessijätteet luokitellaan seuraavasti:

Jätelaji tai sivutuote Jätenimike
Nikkeli- ja kobolttisulfaattien valmistuksessa syntyvä rautasakka Luokitellaan sivutuotteeksi
Bentoniittisakka uuttoliuospuhdistuksesta (crudi) 06 03 99*
Käytetty aktiivihiili 06 03 99*

Lupamääräyksen 15 sisältö nyt:

Muodostuva rautasakka on ensisijaisesti hyödynnettävä metalliteollisuuden raaka-aineena. Rautasakka voidaan 31.7.2023 saakka käsitellä palauttamalla se omana jakeenaan välittömästi tai lyhyen varastointiajan jälkeen liuotukseen sekundääriliuotuskasalle.

Lupamääräys 15 esitetään muutettavaksi kuulumaan seuraavasti:

15. Sivutuotteeksi luokiteltava rautasakka voidaan toistaiseksi käsitellä palauttamalla se omana jakeenaan välittömästi tai lyhyen varastointiajan jälkeen liuotettavaksi bioliuotukseen ensisijaisesti primääriliuotuskasalle ja toissijaisesti sekundääriliuotuskasalle.

Mikäli rautasakalle kehittyy markkina metalliteollisuuden raaka-aineena, täydennetään tuolloin rautasakan sivutuotestatushakemusta suunniteltuun käyttötarkoitukseen liittyen jätelain 5 a §:n mukaisesti.

Tausta ja perustelut haetuille lupamääräyksille

Akkukemikaalitehtaalla nikkeliä jää liukenematta raaka-aineesta 0,2-0,5 %, ja osa liuenneesta nikkelistä kerasaostuu rautasakkaan. Rautasakan nikkelipitoisuus on tällä hetkellä 5-7 %. Hakijan mukaan nikkelin uudelleenliuotus rautasakasta on teknis-taloudellisesti sekä ympäristönäkökulmasta järkevää. Hakijan nykyisen tietämyksen mukaan tehtaan ylösajon, tuotannon optimoinnin, tasaisen operoinnin sekä kehitystyön myötä rautasakan nikkelipitoisuus jäänee noin yhteen painoprosenttiin. Palauttamalla rautasakka liuotuskasoille, saadaan rautasakasta liukenevat metallit, lähinnä, nikkeli, olemassa olevan prosessin kautta talteen.

Rautasakka on tarkoitus viedä ensisijaisesti primääriliuotusalueelle ja toimittaa sieltä liuotusprosessin jälkeen liuotetun malmin kanssa sekundääriliuotusalueelle. Rautasakan osuus primääriliuotusalueelle sijoitettavan materiaalin kokonaismassasta on pieni, alle 0,1 %.

Mikäli rautasakkaa ei voida kuljettaa suoraan primääriliuotusalueen kentälle levitettäväksi, se välivarastoidaan primääriliuotusalueella omana kasanaan. Tämän hetkisen arvion mukaan sakkaa varastoidaan lyhytaikaisesti enintään 1 000 tonnia. Mikäli rautasakkaa ei pystytä viemään primääriliuotusalueelle ja rautasakan väliaikainen varasto on täyttymässä, toimitetaan sakka sekundääriliuotusalueelle.

Rautasakkaa ei käytännössä voi erottaa malmista sen jälkeen, kun sakka on toimitettu primääriliuotusalueelle. Sekundääriliuotusalue toimii loppuun liuotetun malmin lisäksi myös rautasakan loppusijoitusalueena. Koko kaivoksen toimintaa koskevan täytäntöönpanokelpoisen ympäristöluvan nro 87/2022 mukaan loppuun liuotettu malmi on vaarallista jätettä.

Hakijan mukaan rautasakan hyödyntäminen primääri- tai sekundääriliuotusprosessissa ja arvometallien talteenotto on rautasakan erillisloppusijoitusta tai -käsittelyä kestävämpi ja materiaalitehokkaampi ratkaisu, sekä jätelain etusijajärjestyksen mukaista. Hakija katsoo, että on etusijajärjestyksen mukaista ja ympäristön ja terveyden kannalta turvallisempaa saada rautasakalle sivutuotestatus ja saada sen sisältämät metallit hyödynnettyä, kuin perustaa rautasakalle loppusijoituspaikka jätteenä. Materiaalin hyödyntämisellä vältetään toissijaisesti vaarallisen jätteen korkeat kuljetus- ja loppukäsittelykustannukset, jos jäte toimitettaisiin laitoksen ulkopuolelle. Hakijan mukaan rautasakan toimittaminen laitosalueen ulkopuolelle loppusijoitukseen ei ole teknis-taloudellisesti kannattavaa, eikä ympäristön kannalta järkevää lastauksen ja kuljetuksen ympäristövaikutukset huomioiden.

Hakemusasiakirjat ovat nähtävillä aluehallintoviraston verkkosivuilla osoitteessa https://ylupa.avi.fi

Lisätietoja ympäristönsuojelutarkastaja Taina Huttunen, puh. 040 586 3159 tai etunimi.sukunimi@kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto Kajaanin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena lausuu hakemuksesta seuraavaa:

Hakemuksessa todetaan, että rautasakan sivutuotestatuksen haku ja liuotusprosessissa hyödyntäminen on jätelain 8 §:n etusijajärjestyksen mukaista kun vaihtoehtona olisi rautasakan loppusijoittaminen kaatopaikalle. Hakemuksessa todetaan myös, että ympäristön ja terveyden kannalta turvallisempaa on saada rautasakalle tuotestatus ja sen sisältämät metallit hyödynnetyä, kuin perustaa rautasakalle jätteenä loppusijoituspaikka. VHO kehotti päätöksessään yhtiötä sivutuotestatuksen hakuun. Lupajaosto katsoo, että muutos lupamääräykseen 14 olisi mahdollista ja tarkoituksenmukaista myöntää.

Hakemuksessa todetaan, että rautasakka on ensisijaisesti tarkoitus viedä primääriliuotusalueelle ja toimittaa sieltä liuotusprosessin jälkeen liuotetun malmin kanssa sekundääriliotusalueelle. Hakemuksessa todetaan edelleen, että rautasakan osuus primääriliuotusalueelle sijoitettavan materiaalin kokonaismassasta on pieni, alle 0,1 %.  Tulisi kuitenkin harkita olisiko lupa rautasakan kasoille viemiselle tarpeen myöntää vain määräaikaisena. Mikäli lupa myönnetään, lupajaoston mielestä luvassa tulee määrätä tehostettu tarkkailu, jonka kautta saadaan tarkempaa tietoa kasoille viemisen ympäristövaikutuksista.

Kuivattua rautasakkaa on hakemuksen mukaan välivarastoitu Vaasan hallinto-oikeuden ratkaisun jälkeen primääriliuotuskentän pohjoisosassa. Hakemuksessa todetaan, että välivarastointialueen rakenne sekä vesienhallinta vastaavat primääriliuotusaluetta ja sen pohjarakennetta. Lausuttavana olevan hakemuksen mukaisessa toimintamallissa pitkäaikaista rautasakan varastointitarvetta ei normaalitoiminnan aikana olisi. Lyhyiden katkosten kuten huoltoseisakkien aikana välivarastointi voidaan hakemuksessa esitetyn mukaan tehdä primääriliuotusalueella. Rautasakka varastoidaan kalvotetulla alueella, jonka vedet ovat mukana primääriliotusalueen liuoskierrossa. Varastointi ei tule lisäämään primääriliuotusalueelle tulevan veden määrää. Varastointialueella muodostuvan veden laatua ei ole selvitetty tarkemmin. Hakemuksessa todetaan, että veden määrä on vähäinen primääriliuotusalueella kiertävän veden määrään verrattuna. Vedestä ei arvioida aiheutuvan vaikutuksia ympäristöön, koska liuotusalueen tiivis pohjarakenne estää veden kulkeutumisen ympäristöön. Lupajaosto toteaa, että mikäli rautasakkaa joudutaan varastoimaan sen varastointimäärälle on asetettava luvassa yläraja. Luvassa on myös määrättävä seuraamaan varastointialueella muodostuvan veden määrää ja laatua.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §