Perustelut
Liikkumisen ohjaus on viisaan liikkumisen edistämistä muun muassa neuvonnalla, markkinoinnilla, liikkumisen suunnittelulla sekä palvelujen koordinoinnilla ja kehittämisellä. Tavoitteena on vähentää yksin omalla autolla ajamista sekä kasvattaa joukkoliikenteen ja muiden liikkumispalveluiden sekä kävelyn ja pyöräilyn suosiota. Suunnitelman laatimiseen on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntänyt tukea 15.000 €, joka kattaa 75 % konsulttityön kustannuksista. Konsulttina työssä ovat toimineet Sweco Oy ja Afry Oy.
Suunnittelutyössä laadittiin Kajaaniin liikkumisen ohjauksen suunnitelma sekä kestävien matkaketjujen kehittämissuunnitelma, jossa selvitettiin kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamisedellytykset sekä liityntäpyöräpysäköinnin periaatteet. Suunnitelma on luonteeltaan toimenpiteitä linjaava, ja kunkin toimenpiteen toteuttaminen tapahtuu mm. käytettävissä olevat resurssit huomioiden.
Laaditun suunnitelman pohjalta Kajaanissa voidaan käynnistää määrätietoinen ja systemaattinen liikkumisen ohjaustyö, kilpailuttaa kaupunkipyöräjärjestelmä sekä kehittää liityntäpyöräpysäköintiä. Liikkumisen ohjaustyön systemaattinen edistäminen vaatii pitkäjänteistä työtä, jossa tulokset eivät välttämättä tule esiin välittömästi. Kuitenkin liikkumisen vähähiilisyyteen ja päästöttömyyteen pyrittäessä kaikkia käytettävissä olevia keinovalikoimia on hyödynnettävä. Pidemmän aikavälin tavoitteena on saada Kajaanin jalankulun, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen kulkutapaosuutta nostettua. Työssä määritetyt toimet edistävät tätä tavoitetta hyvin.
Suunnitelmassa tarkasteltiin kolmea osa-aluetta: liikkumisen ohjaus, liityntäpyöräpysäköinti ja kaupunkipyöräjärjestelmä.
Kajaanissa on potentiaalia kehittää kestävää liikkumista ja nostaa kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuutta. Kajaani on kompakti kaupunki, jossa monet palvelut ovat lähellä toisiaan. Lyhyet välimatkat ovat otollisia jalankululle ja pyöräliikenteelle. Asennekasvatuksen tärkeys korostuu kestäviin kulkumuotoihin kannustamisessa. Kajaanissa kestävien liikkumismuotojen markkinointi on ollut vähäistä ja satunnaista. Kestävät kulkumuodot kaipaisivat enemmän huomiota ja säännöllisempää liikkumisen ohjauksen työtä. Liikkumisen ohjaukseen tulisi panostaa, ja toiminta tarvitsee kunnolla toimiakseen vastuuhenkilön, mielellään täysipäiväsen sellaisen. Tätä on mahdollista yrittää käynnistää valtion projektirahoilla, jos aiheeseen liittyvä haku avautuu esim. Traficomilla. Jatkossa kustannusvastuu siirtyisi kaupungille. Vuosikellon avulla tulisi hyödyntää erialaisia valtakunnallisia liikkumisen kampanjoita, ja tuoda niitä paikallisesti esille. Koululaisia tulee kannustaa kulkemaan koulumatkat jalan ja pyörällä sen sijaan, että vanhemmat kuskaavat heitä autoilla aiheuttaen ruuhka- ja vaaratilanteita koulun lähialueella. Työikäisiä tulisi saada taivaltamaan työ- ja asiointimatkoistaan enemmän jalkaisin ja pyörällä. Talvikunnossapito nousee useassa yhteydessä esille, kun puhutaan miksi ei liikuta talvella jalkaisin ja pyörällä. Pyöräilyagenttitoimintaa ollaan virittelemässä useammassakin kaupungissa. Agenttitoiminnalla tavoitellaan informaation lisäämistä kunnossapidosta.
Pyöräpysäköinti on yksi keino nostaa pyöräilyn infran palvelutasoa. Liityntäpyöräpysäköinti tarkoittaa terminä polkupyöräilyn ja joukkoliikenteen yhdistämiseen tarvittavaa pysäköintimahdollisuutta. Tyypillinen, jo toteutettu kohde on Matkakeskus. Selvityksen mukaan myös sinne on tarvetta lisätä pyöräparkkeja, erityisesti katettuja ja runkolukittavia telineitä. Muita liityntäpyöräpysäköinnin tarpeita ilmenee vilkkaimpien linja-autopysäkkien yhteydessä. Erityisesti muutamat maaseudulla sijaitsevat koululaisten käyttämät pysäkit on tarpeen varustaa pysäköintimahdollisuudella, koska oppilaat saapuvat usean sadan metrin matkan pysäkille pyörillä.
Suunnitelmassa tarkasteltiin kaupunkipyöräjärjestelmän toimintaedellytyksiä Kajaanissa. Kaupunkipyöräjärjestelmä tukisi kaupungin profiilia kestävän liikkumisen tukemisessa. Selvityksen perusteella päädyttiin 100 pyörän ja 30 asemapisteen malliin. Kaupunkipyöräjärjestelmä on tarkoituksenmukaista hankkia palvelun ostona alan toimijalta. Markkinoilla on useampia yrityksiä, jotka toimittavat pyöräjärjestelmiä kaupungeille. Järjestelmän kustannukset haarukoitiin 200-300.000 € / vuosi sähköavusteisilla pyörillä toteutettuna. Ilman sähköavusteisuutta hinta jäisi arvioiden mukaan hieman yli puoleen tästä. Kaupunkipyöräjärjestelmän mahdollisesta hankinnasta tarvitaan erillinen päätös, mikäli hankinnan käynnistämiseen päädytään.
Pelkät liikkumisen ohjauksen keinot eivät silti riitä kestävän liikkumisen edistämiseen. Nykyisiä jalankulku- ja pyöräväyliä tulee kehittää ja niitä pitäisi olla nykyistä enemmän. Myös pyöräpysäköintiä on kehitettävä erityisesti palveluiden lähellä. Pyöräpysäköinnin laatuun kiinnitetään enemmän huomiota lisäämällä katoksia sekä runkolukittavia telineitä. Katoksellisuus lisäisi myös ympärivuotisen pyöräilyn mahdollisuuksia.
Jatkossa eri kulkutapaosuuksien jakautumista tullaan seuraamaan entistä tavoitteellisemmin. Kaupunki on osallistunut valtakunnalliseen henkilöliikennetutkimukseen, jonka tulokset julkaistaan lähiaikoina. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, kuinka innokkaasti kuntalaiset ovat käyttäneet ja ovat jatkossa halukkaista suosimaan kestäviä liikkumismuotoja. Tutkimuksessa on mukana lukuisia kaupunkeja, joten vertailu verrokkeihin on nähtävissä tuloksista.
Lisätietoja suunnitelmasta antavat suunnittelupäällikkö Jari Kauppinen, puh. 044 7100034, sekä suunnitteluinsinööri Teemu Rissanen, puh. 044 7100360, sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi(at)kajaani.fi
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi
Ympäristötekninen lautakunta hyväksyy laaditun ”Kajaanin kestävät matkaketjut ja liikkumisen ohjauksen suunnitelman”. Suunnitelman sisältämiä toimenpiteitä pyritään edistämään käytettävissä olevien resurssien puitteissa.