Sivistyslautakunta, kokous 26.3.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 29 Lausunto, Hallituksen esitysluonnos laiksi varhaiskasvatuksen palvelusetelistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

KAJDno-2025-452

Valmistelija

  • Kaisa Mattila, Varhaiskasvatuksen tulosalueen johtaja, kaisa.mattila@kajaani.fi

Kuvaus

Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt mm. Kajaanin kaupungilta lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitysluonnoksesta laiksi varhaiskasvatuksen palvelusetelistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Lausunto on pyydetty toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 4.4.2025 mennessä.

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki varhaiskasvatuksen palvelusetelistä. Uusi laki vastaisi pääperiaatteiltaan varhaiskasvatukseen aiemmin sovellettua sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annettua lakia, sisältäen tarvittavat varhaiskasvatuksen toimialan täsmennykset.

Palvelusetelin arvon määrittämisessä huomioon otettavat lapseen liittyvät tekijät olisivat nykyisin sovellettavaan lakiin nähden uusia, mutta kunnat käyttävät niitä jo nykyisin. Kohtuullisuutta arvioitaessa olisi edelleen otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat kunnalle vastaavan toiminnan tuottamisesta kunnan omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä palvelunkäyttäjän maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus. Tämä mahdollistaa sen, että kunta voi määrittää palvelusetelin arvon kuntakohtaisten kustannustekijöiden pohjalta. Palvelusetelin arvon kohtuullisuuden tarkistamisesta säädettäisiin myös nykyistä selkeämmin lain tasolla. Kunta päättäisi itse tarkemman tarkasteluvälin ja -tavan.

Varhaiskasvatuslain 5 §:än ja varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain 14 §:än tehtäisiin uudesta varhaiskasvatuksen palvelusetelilaista johtuvat tekniset muutokset.

Ehdotetaan, että lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2026.

Varhaiskasvatuksen viranhaltijat ovat yhteistyössä laatineet seuraavan lausunnon, joka kirjataan lausuntopalvelu.fi-sivustolle määräaikaan mennessä.

Kajaanin varhaiskasvatuksen lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi varhaiskasvatuksen palvelusetelistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeik

  1. Ovatko palvelusetelilain pykälät 1-3 perusteluineen selkeät?
    • Kyllä ovat.
  2. Ovatko palvelusetelilain pykälät 4-5 perusteluineen selkeät?
    • Kyllä ovat.
  3. Onko palvelusetelilain pykälä 6 perusteluineen selkeä?
    1. Kyllä on.
  4. Ovatko palvelusetelilain pykälät 7-8 perusteluineen selkeät?
    • Kyllä ovat.
  5. Ovatko palvelusetelilain pykälät 9-12 perusteluineen selkeät?
    • Kyllä ovat.
  6. Ovatko varhaiskasvatuslain ja asiakasmaksulain muutokset perusteluineen selkeät?
    • Kyllä ovat.
  7. Onko teillä täydennettävää esityksen vaikutusarvioihin?
    • Ei ole.
  8. Onko teillä täydennettävää esityksen nykytilan kuvaukseen tai muuhun tekstiin?
    • Ei ole.
  9. Tivistelmä lausunnosta
    • Lakiesitys ei näytä juurikaan muuttavan nykykäytänteitä varhaiskasvatuksen palvelusetelin osalta mutta on tärkeää, että tämä lakiesitys on nyt vireillä. Lakiesitys selkeyttää nimenomaisesti varhaiskasvatuksen palvelusetelimallia vahvistaen varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjien yhdenvertaisuutta riippumatta siitä, onko kyseessa kunnallinen varhaiskasvatus vai palvelusetelillä tuotettava yksityinen varhaiskasvatus. On hyvä, että lakiesityksessä otetaan kantaa ja määritellään palvelusetelin omavastuuosuus. Esityksen mukaisesti omavastuuosuudella tarkoitettaisiin sitä osuutta yksityisen palveluntuottajan varhaiskasvatuspalvelun hinnasta, jota kunnan myöntämän palvelusetelin arvo ei kata ja joka jää palvelunkäyttäjän maksettavaksi. Omavastuuosuuden ohella perheeltä ei tulisi periä muita varhaiskasvatusmaksuja, mikä olisi uusi täsmennys nykyisin sovellettavaan lakiin nähden. Täsmennys selkeyttäisi sitä, että palveluntuottaja voi periä palvelunkäyttäjältä erilaisia maksuja: varhaiskasvatuksesta omavastuuosuutta ja muista palveluista, kuten taidekerhotoiminnasta, omaa maksua. Pidämme tärkeänä, että tämä täsmennys pysyisi mukana lakivalmistelussa lain täytäntöön panoon asti. Lakiesitys selkeyttää viranomaisen (kunnan viranhaltijan) toimivaltaa ja toimintaa ja antaa edelleen mahdollisuuden kuntakohtaisiin tarkennuksiin palveluseteliprosessissa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mari Selin, Sivistysjohtaja, mari.selin@kajaani.fi

Merkitsee tiedoksi.

Päätös

Merkitsi tiedoksi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §