Perustelut
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto pyytää Kajaanin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa hakemuksesta (PSAVI/5633/2022), joka koskee vesienkäsittelysakkojen ja lietteiden loppusijoittamista geotuubikentille 1, 2 ja 4-6 perustettavalle vaarallisen jätteen kaatopaikalle, asia on osin VHO:n palauttama. Lausunto on pyydetty toimittamaan 4.4.2024, lausunnon antamiselle on pyydetty ja saatu lisäaikaa 24.4.2024 saakka.
Hakemuksen taustaa
Terrafame Oy:n kaivosalueella on Terrafamen toimintaa edeltäneeltä ajalta peräisin olevaa, geotuubeihin varastoitua vesienkäsittelyn prosessijätettä eli sakkaa, joka on luokiteltu vaaralliseksi jätteeksi. Geotuubit on varastoitu kasoihin yhteensä viidelle erilliselle kenttäalueelle (kentät 1, 2 ja 4-6) nykyisen avolouhoksen eteläpäähän. Yhteensä alueen geotuubeissa on noin 380 000 m3 vesienkäsittelyn sakkaa.
Geotuubikentät on alun perin rakennettu ja otettu käyttöön vuosina 2013–2015 väliaikaisina ympäristönsuojelurakenteina. Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssipesä jätti 30.3.2015 hakemuksen Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle vesienkäsittelyn sakkojen ja lietteiden kunnostukselle, samalla haettiin lupaa loppusijoittaa geotuubit paikoilleen. Pohjois-Suomen aluehallintoviraston lupapäätöksessä nro 78/2017/1 lupaviranomainen myönsi ympäristöluvan vesienkäsittelysakkojen loppusijoittamiseen geotuubikentille, mutta hylkäsi tuolloin yhtiön hakemuksen muilta osin. Vaasan hallinto-oikeus kumosi Pohjois-Suomen aluehallintoviraston päätöksen geotuubikenttien loppusijoittamisen osalta ja palautti asian aluehallintoviraston käsiteltäväksi päätöksellään 19/0252/2 16.12.2019.
Koska geotuubeihin varastoitu sakka on luokiteltu vaaralliseksi jätteeksi ja alueelle tulee perustaa sen loppusijoittamiseksi uusi vaarallisen jätteen kaatopaikka, on Terrafame Oy toteuttanut geotuubikenttiä koskevan YVA-menettelyn vuosien 2018–2022 aikana.
Hakemus
Lausuttavana olevassa hakemusasiassa on kyse Vaasan hallinto-oikeuden palauttamasta vesienkäsittelysakkojen loppusijoittamista koskevasta asiasta. Terrafame Oy hakee lupaa geotuubikenttien 1, 2 ja 4-6 alueelle perustettaville vaarallisen jätteen kaatopaikoille ja niiden sulkemiselle. Lisäksi haetaan lupaa laajentaa geotuubikenttien nykyistä pohjarakennetta. Geotuubikenttien nykyisten pohjarakenteiden osalta haetaan lupaa poiketa asetuksen 331/2013 mukaisista vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakenteelle asetetuista vaatimuksista.
Geotuubikentät 1, 2 ja 4-6 sijaitsevat Kuusilammen avolouhoksen eteläpuolella ja ovat kooltaan yhteensä 10,13 hehtaaria. Kentät on rakennettu ja otettu käyttöön väliaikaisina varastoalueina vuosina 2013–2015. Geotuubeissa on varastoaltaista imuruopattua kuivattua metallipitoista vesienkäsittelysakkaa. Sakka on pääasiassa metallihydroksidisakan ja kipsin seosta ja siinä on korkeita metallipitoisuuksia niukkaliukoista nikkeliä ja sinkkiä sekä liukoista sulfaattia. Sakka on luokiteltu vaaralliseksi jätteeksi.
Geotuubitäyttö on kosteaa, täytön kantavuus on vähäinen ja sen lujuus on alhainen. Täyttö vakautetaan tarvittavalla rakenteella (geolujite). Perustettavat vaarallisen jätteen kaatopaikat suljetaan asetuksen 331/2013 vaatimukset täyttävällä pintarakenteella. Geotuubikenttien reuna-alueilla ei ole tiivistä pohjarakennetta, joten reuna-alueille rakennetaan asetuksen 331/2013 vaatimukset täyttävät vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakenteet.
Nykyisin alueen suoto- ja sadevedet kerätään pinnan kallistuksin ympärysojiin. Alueen sulkemisen jälkeen suoto- ja puhtaat sadevedet kerätään erikseen tiivisrakenteiden päällä olevin ojituksin kaksiosaiseen viivytysaltaaseen. Suotovedet johdetaan kaivoksen vesienkäsittelyyn. Vedet johdetaan näytteenottokaivojen kautta, mikä mahdollistaa tarkkailun.
Poikkeaminen vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakennevaatimuksista
Geotuubit on sijoitettu tiiviin kalvopinnoitetun pohjarakenteen päälle. Pohjarakenne ei täytä asetuksen 331/2013 liitteen 1 mukaisia vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakenteelle asetettuja vaatimuksia. Pohjarakenne muodostuu moreenisesta tasauskerroksesta, kivituhkasta tehdystä suojakerroksesta ja HDPE-kalvosta. Rakenteesta puuttuu muun muassa kuivatuskerros, eikä rakenteen paksuus tai vedenläpäisevyys täytä asetuksen vaatimuksia.
Hakemuksessa esitetään, että geotuubien siirtäminen toisaalle ei ole tarkoituksenmukaista. Siirtämisen aiheuttamilta negatiivisilta ympäristövaikutuksilta ja taloudellisilta vaikutuksilta voidaan välttyä peittämällä geotuubit nykyiselle paikalle. Kuljetuksen aikana sakasta voi erottua nestettä.
Hakemukseen on liitetty poikkeamista koskeva terveys- ja ympäristövaikutusten kokonaisarviointi, jonka mukaan vaikutuksia alueen maa- ja kallioperään, pintavesiin, pohjavesiin, ilmanlaatuun tai ihmisten terveyteen ei aiheudu pitkänkään ajan kuluessa. Arvioinnissa on oletettu, että geotuubikenttien alueen pohjavesien virtaus on hidasta ja virtaussuunta on nykyisin ja myös kaivoksen toiminnan loppumisen jälkeen kohti avolouhosta.
Hankkeen päästöt ja vaikutukset
Hakemuksen mukaan kaatopaikoilla tehtävästä rakentamis- ja sulkemistoiminnasta ei aiheudu ilma-, pöly- tai hajupäästöjä. Jätetäytön kaasunmuodostukseen varaudutaan kaasunkeräyskerroksella. Jätetäyttöön suotautuvan veden määrä vähenee, kun geotuubit peitetään tiiviillä pintarakenteella. Pohja- ja pintarakenne estää suotovesien pääsyn ympäristöön. Jätetäytön tiivistyessä myös poikkeustilanteet, kuten kalvorakenteen rikkoutuminen, jäävät vähäisemmäksi.
Hakemukseen liitetyn selvityksen mukaan alueen ruhjevyöhykkeet keräävät pohjavettä laajalta alueelta, mutta isot ruhjevyöhykkeet ovat pääasiallisesti malmivyöhykkeen suuntaiset, eivätkä ne johda kalliopohjavettä laajemmalta alueelta idästä tai lännestä kallioperässä. Pohjaveden virtaus geotuubikenttien alueen maaperässä on kohtuullisen hidasta ja virtaussuunta on kohti avolouhosta.
Asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisen tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi on esitetty vakuus 2 241 994 euroa (alv 24 %).
Toiminnan aloittamista koskeva hakemus
Hakija on pyytänyt lupaviranomista määräämään ympäristönsuojelulain 199 §:n nojalla, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen. Aloittamisoikeuden hakemuksessa esitetyllä 372 000 euron vakuudella varmistetaan vesienkäsittelyn jatkuminen ja tarkkailu muutoksenhaun aikana.
Lisätietoja asiasta antaa ympäristönsuojelutarkastaja Taina Huttunen puh. 040 586 3159, etunimi.sukunimi@kajaani.fi
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi
Lupajaosto totetaa lausuntonaan hakemuksesta seuraavaa:
Vesienkäsittelysakat ovat jo verrattain kauan olleet paikallaan geotuubikentillä. Hakemuksen mukaan nykyisten geotuubialueiden purku ja sakkojen siirto uudelle alueelle aiheuttaa ympäristöriskejä sakkojen vesipitoisuuden, alhaisen kantavuuden ja sakkojen sisältämien haitta-aineiden vuoksi. Hakemuksen mukaan nykyisten geotuubikenttien sulkeminen suunnitelmien mukaan mm. rakentamalla pintasulkurakenteet ja kenttäalueiden leventämiset luiskien rakentamista varten pienentäisivät nykyisille kenttäalueille läjitetyistä geotuubeista aiheutuvia ympäristöriskejä selkeästi. Uudet reuna-alueiden pohjarakenteet toteutettaisiin täyttämään (Vna 331/2013) vaatimukset, jotka edellytetään vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakenteilta. Pintarakenteet toteutettaisiin myös vaarallisen jätteen kaatopaikan vaatimukset täyttäviksi. Lupajaosto toteaa, että epävarmuutta jäisi kuitenkin aiheuttamaan olemassa olevien pohjarakenteiden kestävyys pitkällä aikavälillä, koska pohjarakenteet eivät kaikilta osin täytä (Vna 331/2013) vaatimuksia, joita vaarallisen jätteen kaatopaikan pohjarakenteelta asetuksen mukaan edellytetään.
Mikäli lupa myönnetään tulee luvassa määrätä riittävän kattavasta tarkkailusta jo rakentamisvaiheessa ja etenkin töiden päätyttyä. Erityisen tärkeää on riitävän kattava pinta- ja pohjavesien tarkkailu, jotta mahdolliset vaikutukset havaitaan ajoissa.
Päätös
Päätösehdotuksessa lausutun lisäksi lupajaosto lausuu, että mikäli on teknis-taloudellisesti mahdollista tulee geotuubikentän pohjan vahvistaminen toteuttaa Vna 331/2013 vaatimusten mukaiseksi.
Hyväksyi.