Perustelut
Kainuun liitto on pyytänyt Kajaanin kaupungin lausuntoa Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035 kaavaehdotuksesta. Tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaavaehdotus on valmistunut ja Kainuun maakuntahallitus on päättänyt 22.5.2023 pitämässään kokouksessa pyytää maankäyttö- ja rakennusasetuksen 13 §:n mukaiset lausunnot Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaavaehdotuksesta 24.05.-26.06.2023 välisenä aikana. Kaavaehdotusmateriaali on saatavilla lausuntopyynnön linkistä.
Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 lähtökohdat ja tavoitteet
Kainuun liitto laatii parhaillaan maankäyttö- ja rakennuslain (MRL 27 §) mukaista vaihemaakuntakaavaa. Vaihemaakuntakaavalla tarkistetaan ja ajantasaistetaan Kainuun voimassa oleva tuulivoimamaakuntakaava 2030. Tuulivoimatuotantoon soveltuvien alueiden lisäksi kaavassa käsitellään tuulivoimatuotantoon liittyvän voimajohtoverkon kehittämistarpeet, valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, jotka on päivitetty valtioneuvoston päätöksellä (YM/2021/70), sekä pohjavesialueet, joiden luokituksia koskevat tarkastelut Kainuun alueelta ovat valmistuneet vuoden 2020 alussa.
Kaavan laatimisen lähtökohtina on esitetty maankäyttö- ja rakennuslain maakuntakaavan sisältövaatimukset, Suomen kansallinen ilmasto- ja energiapolitiikka, valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, valtakunnalliset sähköverkon kehittämistavoitteet, puolustusvoimien tavoitteet ja maakuntasuunnitelma- ja ohjelma. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen tavoitteet on muodostettu sovittamalla yhteen tuulivoimatuotantoa koskevat valtakunnalliset, maakunnalliset ja paikalliset sekä tuulivoimatoimijoiden tavoitteet keskenään. Tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisessa otetaan huomioon asutus, maiseman kannalta maakunnallisesti ja valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, sähköverkko, vaikutukset puolustusvoimien toimintaan, ympäristöarvot, kuten linnusto ja maasuurpedot, sekä mahdollisia muita asiaan liittyviä esille nousevia teemoja.
Tuulivoimamaakuntakaavan tavoitteena on mahdollistaa seudullisesti merkittävän kokoluokan tuulivoimatuotannon toteuttamis- ja toimintaedellytykset Kainuussa ja yhteensovittaa nämä tarpeet muiden maankäytön tarpeiden kanssa. Maakuntakaavan tarkistamisessa pyritään kiinnittämään erityistä huomiota vuorovaikutteiseen, avoimeen ja selkeään kaavoitusprosessiin. Uuden tuulivoimamaakuntakaavan tavoitevuosi on 2035. Kun otetaan huomioon jo toteutuneet tuulivoimalat ja hankekehityksen kohteena olevien tuulivoimamaakuntakaavan tuulivoimaloiden alueiden tuulivoimalat sekä maakuntakaavan tarkistamisen tavoitteet, Kainuun tuulivoimamaakuntakaavoituksen tavoitteeksi asetetaan noin 410 teollisen kokoluokan tuulivoimalaa tavoitevuonna 2035.
Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisessa on hyödynnetty osin Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2030 selvityksiä. Lisäksi Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen yhteydessä on koottu Kainuun maiseman perusselvitys (Kainuun liitto, 2021), Luonnonvarakeskukselta hankittuun erilliseen tietoaineistoon perustuva susi- ja metsäpeuraraporttiluonnos (2023) sekä Ekologiset yhteydet Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisessa -raportti (Kainuun liitto 2023). Lisäksi on valmistunut Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen maisemavaikutusten arviointi (FCG 2023), Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan aluetalousvaikutusten arviointi (Ramboll 2022a) sekä Liikennöitävyysselvitys Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntakaavojen tuulivoima-alueille (Ramboll Finland Oy 2022b). Suunnittelussa on hyödynnetty myös useita muita lähtökohta-aineistoja.
Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2035 kaavaratkaisu ja vaikutusten arviointi
Kaavaratkaisu perustuu tuulivoimaloiden alueiden soveltuvuuden arviointiin, eri osapuolten esittämiin tavoitteisiin ja maankäyttötarpeisiin, selvityksiin sekä saatuihin lausuntoihin ja kommentteihin. Kaavaratkaisuun liittyen on järjestetty erillisneuvotteluja kaava-alueen kuntien ja muiden keskeisten sidosryhmien kanssa.
Kainuun tuulivoimamaakuntakaavassa 2035 kumotaan tai muutetaan osin Kainuun tuulivoimamaakuntakaavaa 2030, Kainuun maakuntakaavaa 2020 ja Kainuun vaihemaakuntakaavaa 2030. Muiden Kainuun voimassa olevien maakuntakaavojen, Kainuun 1. vaihemaakuntakaavan ja Kainuun kaupan vaihemaakuntakaavan, merkintöihin ja määräyksiin Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035 ei aiheuta muutoin muutoksia. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavassa 2035 osoitetaan muutokset vähintään seudullisesti merkittäviin tuulivoimaloiden alueisiin sekä niitä koskevat muutostarpeet voimajohtojen maakuntakaavamerkintöihin sekä valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet ja pohjavesialueet uusimpien selvitysten ja päätösten perusteella. Valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet on lisätty kaavaehdotukseen luonnosvaiheen jälkeen.
Kaavaprosessin aikana on tarkasteltu ja arvioitu yhteensä 53 aluetta (yht. 174 520 ha), joista 23 aluetta on arvioitu parhaiten seudullisesti merkittävään tuulivoimatuotantoon soveltuvaksi. Näistä alueista 6 säilyy Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan 2030 mukaisena ja 17 perustuu uutena tai muuttuvana Kainuun tuulivoimamaakuntakaavaan 2035.
Kajaanin osalta tuulivoimaloiden alueina säilyy voimassa olevan maakuntakaavan mukaisesti tv-4 Piiparinmäki, tv-5 Murtomäki (Harsunlehto) ja tv-7 Maaselänkangas (Kivikangas). Tv-4 aluetta on muutettu siten, että Kokkosuon voimassa oleva kaavamerkintä on esitetty kumottavaksi. Uusina tuulivoimaloiden alueina on esitetty tv-23 Katajamäki, tv-24 Maaselänkangas laajennus (Kivikankaan laajennus), tv-25 Löytösuo, tv-26 Sivakkalehto ja tv-34 Ylihongikko. Maakuntakaavaluonnosvaiheeseen verrattuna Kivikankaan aluetta on pienennetty niin, että lounaisosa on poistettu, ja alueen itäosa on esitetty erillisenä laajennuksena. Ylihongikon alue on esitetty kaavaehdotuksessa uutena tuulivoimaloiden alueena ja muilta osin osan alueiden rajauksia on vähäisesti tarkistettu kaavaluonnoksesta.
Kaavaratkaisun vaikutukset on arvioitu maankäyttöluokittain. Tuulivoima-alueiden aluekohtainen arviointi on toteutettu erillisiin kohdekortteihin. Maakuntakaavan kokonaisvaikutusten arvioinnissa tarkasteltiin koko vaikutusaluetta, kaavaa ja sen eri tekijöitä kokonaisuutena. Vaikutusten arvioinnissa on käsitelty vaikutukset ihmisten elinoloihin ja elinympäristöön, maa- ja kallioperään, veteen, metsiin, ilmaan ja ilmastoon, kasvi- ja eläinlajeihin, luonnon monimuotoisuuteen ja luonnonvaroihin, alue- ja yhdyskuntarakenteeseen, yhdyskunta- ja energiatalouteen sekä liikenteeseen, kaupunkikuvaa, maisemaan, kulttuuriperintöön ja rakennettuun ympäristöön sekä elinkeinoelämän toimivan kilpailun kehittymiseen. Keskeisiä arvioitavia vaikutuksia tuulivoimamaakuntakaavassa olivat mm. maisemavaikutukset, luontoarvot (mm. ekologiset yhteydet) ja ihmisten elinoloihin kohdistuvat vaikutukset.
Tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen yhteydessä osoitettujen seudullisesti merkittävien tuulivoimaloiden alueiden haitallisia vaikutuksia on pyritty estämään kaavamääräyksillä ja muulla ohjeistuksella, joka ohjaa yksityiskohtaisempaa suunnittelua. Seudullisesti merkittävien tuulivoimaloiden alueiden sijainnit on pyritty yhteensovittamaan muun alueen maankäytön kanssa siten, että yhteisvaikutukset jäävät pieneksi. Luonnonympäristöön (esim. linnustoon, suteen) ja asutukseen (esim. meluvaikutukset) kohdistuvia haitallisia vaikutuksia voidaan lieventää tuulivoimaloiden alueiden ja voimajohtojen maakuntakaavaa tarkemmassa suunnittelussa ja tuotannossa seurantaa lisäämällä ja kehittämällä.
Maakuntakaava on yleispiirteinen suunnitelma alueiden käytöstä. Sen toteuttaminen tapahtuu ja täsmentyy yksityiskohtaisemman suunnittelun yhteydessä.
Muuttuvat ja uudet maakuntakaavamerkinnät ja -määräykset
Maakuntakaava-aluetta koskevat yleismääräykset koskevat tuulivoimaloiden rakentamista ja energiansiirtoa. Alueen erityisominaisuuksia kuvaaviin merkintöihin ja viivamerkintöihin sisältyy suunnittelumääräykset.
Tuulivoimaloiden rakentaminen (yleismääräys): Maakuntakaavassa osoitettujen tuulivoimaloiden alueiden ulkopuolelle voidaan toteuttaa tuulivoimarakentamista, mikäli se ei ole merkitykseltään seudullista. Tuulivoimarakentamista suunniteltaessa tuulivoimalat tulee sijoittaa luonnonsuojelualueiden, Natura 2000 -verkoston alueiden, pohjavesialueiden, harjujensuojeluohjelman alueiden, maakuntakaavan virkistysalueiden sekä valtakunnallisesti arvokkaiden maisema-alueiden ja rakennettujen kulttuuriympäristöjen ulkopuolelle. Tuulivoimarakentamista suunniteltaessa on otettava huomioon ko. tuulivoimahankkeen sekä eri tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutukset erityisesti asutukseen, maisemaan, linnustoon, luonnon monimuotoisuuteen, eläimistöön ja ekologisiin yhteyksiin sekä kulttuuriperintöön sekä pyrittävä ehkäisemään haitallisia vaikutuksia. Tuulivoimarakentamisen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee varmistaa, ettei tuulivoimarakentamisesta aiheudu asutukselle merkittäviä melu- tai välkevaikutuksia. Tuulivoimarakentamisen yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa tulee varmistaa kansallisen turvallisuuden, puolustusvoimien lakisääteisen aluevalvontatehtävän, lentoliikenteen, liikenneväylien, voimajohtojen sekä arkeologisen kulttuuriperinnön ja luonnonsuojelulailla suojeltujen kohteiden edellyttämät rajoitteet tuulivoimarakentamiselle ja pyytää lausunnot asianomaisilta viranomaisilta.
Energian siirto (yleismääräys): Energiatuotantoalueita suunniteltaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota energian siirtoyhteyksien järjestämiseen. Lähekkäin sijoittuvien energiatuotantoalueiden liittäminen voimansiirtoverkkoon on ensisijaisesti pyrittävä keskittämään yhteiseen johtokäytävään ja yhteispylväisiin, yhteistyössä muiden energiantuotannon hankealueiden kanssa. Energiansiirtoyhteyksiä suunniteltaessa on otettava huomioon ko. energiansiirtohankkeen sekä eri energiantuotanto- tai -siirtohankkeiden yhteisvaikutukset erityisesti asutukseen, maisemaan, linnustoon, luonnon monimuotoisuuteen, eläimistöön ja ekologisiin yhteyksiin sekä kulttuuriperintöön sekä pyrittävä ehkäisemään haitallisia vaikutuksia.
Tuulivoimaloiden alue (tv): Osa-aluemerkinnällä tv osoitetaan alueita, jotka soveltuvat merkitykseltään vähintään seudullisten tuulivoimala-alueiden rakentamiseen. Merkinnällä osoitetaan alueen erityisominaisuutta potentiaalisena tuulivoimatuotantoon soveltuvana alueena. Alueiden päämaankäyttöluokka on kuitenkin muu kuin tuulivoimaenergian tuotanto, yleisimmin maa- ja metsätalous. Maakuntakaavan merkinnöillä ei osoiteta yksittäisten tuulivoimaloiden sijaintia, eikä määritetä alueiden kokonaisvoimalamäärää, alueille sijoitettavien voimaloiden suurinta sallittua korkeutta tai voimalatehoa. Alueella ei ole voimassa MRL 33 §:n mukaista ehdollista rakentamisrajoitusta. Maakuntakaavan tuulivoimaloiden alueella tarkoitetaan lähtökohtaisesti vähintään kymmenen (10) teollisen kokoluokan voimalan muodostamaa aluetta. Maisemallisesti herkällä Oulujärven ranta-alueella maakuntakaavaa edellyttävänä tuulivoimaloiden alueen rajana pidetään vähintään kolmen (3) teollisen kokoluokan voimalaa, mikäli niiden muodostama tuulivoimaloiden alue sijaitsee kokonaan tai osittain alle 5 kilometrin etäisyydellä Oulujärvestä.
Suunnittelumääräys (Kajaanin osalta): Alueen suunnittelussa tulee turvata puolustusvoimien kehittämistarpeet ja toimintaedellytykset sekä ottaa erityisesti huomioon puolustusvoimien toiminnasta, kuten tutkajärjestelmistä ja radioyhteyksien turvaamisesta johtuvat rajoitteet. Alueiden tv-4 Piiparinmäki, tv-5 Murtomäki (Harsunlehto), tv-7 Maaselänkangas (Kivikangas), tv-24 Maaselänkangas laajennus (Kivikankaan laajennus), tv-25 Löytösuo, tv-26 Sivakkalehto ja tv-34 Ylihongikko suunnittelussa on huolehdittava siitä, että suunnitelma tai hanke yksinään tai yhdessä muiden hankkeiden tai suunnitelmien kanssa tarkasteltuna ei luonnonsuojelulain 65 §:n tarkoittamalla tavalla merkittävästi heikennä Natura 2000 -verkoston alueiden perusteena olevia luonnonarvoja. Maakuntakaavan toteuttamisessa alueilla tv-4 Piiparinmäki, tv-5 Murtomäki (Harsunlehto), tv-7 Maaselänkangas (Kivikangas), tv-23 Katajamäki, tv-24 Maaselänkangas laajennus (Kivikankaan laajennus), tv-25 Löytösuo ja tv-26 Sivakkalehto ja niiden suunnittelussa on otettava huomioon luontoarvot ja LSL 49 § 1 mom. mukaisesti luontodirektiivin liitteen IV (a) lajit, joiden lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on kielletty.
Pohjavesialue: Alueen erityisominaisuutta kuvaavalla merkinnällä pohjavesialue osoitetaan vedenhankintaa varten tärkeät pohjavesialueet (I-luokka) ja muut vedenhankintakäyttöön soveltuvat pohjavesialueet (II-luokka) sekä ne pohjavesialueet, jonka pohjavedestä pintavesi- tai maaekosysteemi on suoraan riippuvainen (E-luokka). Suunnittelumääräys: Aluetta koskevat toimenpiteet tulee suunnitella siten, että ne eivät vaaranna pohjaveden määrää, laatua ja vedenhankintakäyttöä. Pohjavesien pilaantumis- ja muuttumisriskejä aiheuttavat laitokset ja toiminnot tulee sijoittaa riittävän etäälle pohjavesialueista tai on suojattava niin, että pohjavesialueen käyttökelpoisuus vedenhankintaan ei vaarannu. Edellä mainittujen sijoittamisella ei tule myöskään vaarantaa pohjavesiriippuvaisten ekosysteemien esiintymistä. Alueella tulee huolehtia pohjavesien suojelun ja maa-ainesten ottotarpeiden yhteensovittamisesta.
Maiseman vaalimisen kannalta valtakunnallisesti arvokas alue: Merkinnällä osoitetaan valtakunnallisesti arvokkaat maisemakokonaisuudet. Suunnittelumääräys: Alueiden suunnittelussa ja rakentamisessa tulee ottaa huomioon maisema-alueiden kokonaisuudet ja ominaispiirteet sekä turvata merkittävien maisemallisten arvojen säilyminen.
Pääsähköjohto 400 kV, 220 kV, 110 kV: Merkinnällä osoitetaan 400 kV:n, 220 kV:n ja 110 kV:n kantaverkon ja 110 kV:n alueverkon nykyiset pääsähköjohdot (voimajohdot). Pääsähköjohdon jännitetasoon lisätty merkintä osoittaa johtokäytävän johtojen lukumäärän. Alueilla on voimassa MRL:n 33 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus.
Uusi pääsähköjohto 400 kV, 110 kV: Merkinnällä osoitetaan uudet 400 kV:n ja 110 kV:n pääsähköjohdot. Pääsähköjohdon toteuttamista varten on laadittu tarvittavat selvitykset. Pääsähköjohdon jännitetasoon lisätty merkintä osoittaa johtokäytävän johtojen lukumäärän. Alueella on voimassa MRL:n 33 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus. Suunnittelumääräys: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa uudet pääsähköjohdot on pyrittävä sijoittamaan samaan tai olemassa olevan johtokäytävän yhteyteen.
Ohjeellinen pääsähköjohto 400 kV, 110 kV: Merkinnällä osoitetaan uudet ohjeelliset 400 kV ja 110 kV pääsähköjohdot. Pääsähköjohdon jännitetasoon lisätty merkintä osoittaa johtokäytävän johtojen lukumäärän. Alueilla on voimassa MRL:n 33 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus. Suunnittelumääräys: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa uudet pääsähköjohdot on pyrittävä sijoittamaan samaan tai olemassa olevan johtokäytävän yhteyteen.
Pääsähköjohdon yhteystarve 400 kV, 110 kV: Merkinnällä osoitetaan uudet 400 kV:n ja 110 kV:n pääsähköjohtojen yhteystarpeet. Pääsähköjohdon jännitetasoon lisätty merkintä osoittaa johtokäytävän uusien johtojen lukumäärän. Alueella ei ole voimassa MRL 33 §:n mukaista ehdollista rakentamisrajoitusta. Suunnittelumääräys: Yksityiskohtaisemmassa suunnittelussa uudet pääsähköjohdot on pyrittävä sijoittamaan samaan tai olemassa olevan johtokäytävän yhteyteen.
Lausuntonaan Kajaanin kaupunki esittää seuraavaa:
Yleistä
Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035 kaavaehdotus pohjautuu laajoihin selvityksiin ja on laadittu tarkoitustaan vastaavaksi. Maakuntakaavassa esitetyt tuulivoimaloiden alueet ovat pääsääntöisesti linjassa Kajaanin kaupungin vireillä tai selvitysvaiheessa olevien tuulivoimaosayleiskaavojen kanssa. Sivakkalehdon pohjoisosaan ei ole maakuntakaavassa esitetty seudullista tuulivoima-aluetta. Tätä Kajaanin kaupunki pitää puutteena, sillä ympäristövaikutuksia aiheuttavalle kaivosalueelle ja sen välittömään läheisyyteen tuulivoimatuotanto soveltuu hyvin. Mahdollista tuulivoima-aluetta olisi hyvä tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Kokkosuon tuulivoima-alue merkintä on esitetty poistettavaksi asutuksen ja ekologisia yhteyksiä koskevan yhteisvaikutusten arvioinnin perusteella. Tarkastelun näkökantaa Kajaanin kaupunki pitää perusteltuna. Maakuntakaavassa ekologiset yhteydet ovat kuitenkin selvitetty yleispiirteisellä tasolla ja tarkentuvat yleiskaavavaiheen selvityksissä. Ekologisten yhteyksien sijainnin epävarmuuden vuoksi tulisi tarkastella tv-4 alueen vaihtoehtoista rajausta. Kaupunginhallitus ei ole vielä tehnyt päätöstä Ylihongikon tuulivoimahankkeen kaavoituksen aloittamisesta, mutta hanke on suunnitteilla.
Kajaanin loppuvuonna 2022 valmistunut tuulivoimaohjelma ohjaa osaltaan Kajaanin tuulivoimahankkeita. Tuulivoimaohjelmassa on esitetty kriteerit tuulivoimaloiden sijoittumiselle Kajaanissa. Tuulivoimaohjelman kriteerit eroavat osittain maakuntakaava-alueiden määrittämisessä käytetyistä lähtökohdista ja hankkeet tarkentuvat tarkemmassa suunnittelussa. Esimerkiksi maakuntakaavassa on käytetty 1 km etäisyyttä asutukseen ja 3 km taajamiin. Tuulivoimaohjelmassa etäisyys asutukseen on 2 km. Tuulivoimaohjelmassa on osittain laajemmat etäisyysvaatimukset suojelualueisiin. Maakuntakaavaehdotus ja tuulivoimaohjelman mahdollistamat alueet ovat kuitenkin pääsääntöisesti linjassa keskenään.
Maisema
Tuulivoimaloiden visuaaliset vaikutukset maisemaan ovat merkittävät. Teknisinä rakenteina ja suuren kokonsa vuoksi niiden visuaalinen vaikutus ulottuu laajalle alueelle muodostaen teknistä maisemakuvaa. Vaikutusten merkittävyyteen vaikuttavat tuulivoimaloiden lukumäärän ja sijoittelun lisäksi maisematilan ominaisuudet kuten maaston, kasvillisuuden ja rakennusten aiheuttama katvevaikutus. Voimakkaimmat visuaaliset vaikutukset kohdentuvat alueille, joilta avautuu avoimia näkymiä kohti tuulivoima-aluetta, kuten vesistöt ja laajat pelto- ja suoaukeat. Tuulivoimalahankkeiden maisemavaikutusten arvioinnissa on merkittävää niiden yhteisvaikutukset. Kainuun tuulivoimamaakuntakaavan tarkistamisen maisemavaikutusten arvioinnin mukaan suurimmat yhteisvaikutukset kohdistuvat Kajaanin osalta Oulujärven alueelle, Kainuun ja Pohjois-Savon maakuntarajalle sekä Nuasjärvelle. Tämä ei kuitenkaan kerro suoraan maisemavaikutusten voimakkuudesta.
Kajaanin alueista Ylihongikon maisemavaikutusten arviointi on puutteellista ja todettu tarkentuvan suunnittelun edetessä. On huomioitava, että Ylihongikon maisemavaikutukset yhdessä muiden tuulivoima-alueiden kanssa tulevat olemaan merkittävät Oulujärvelle ja Otanmäkeen. Lisäksi tuulivoimaloiden pimeän aikaisten maisemavaikutusten havainnollistamiseksi, tulisi näkymäalueanalyyseissä esittää myös yöaikaisia maisemasovitteita.
Voimajohdot
Maakuntakaavaehdotukseen on lisätty yleinen suunnittelumääräys energian siirrosta. Kajaanin kaupunki pitää suunnittelumääräyksissä hyvänä, että voimajohtojen sijoittamista pyritään ohjaamaan ensisijaisesti yhteisiin johtokäytäviin ja yhteispylväisiin.
Maakuntakaavaehdotuksessa on esitetty uusia pääsähköjohtojen ohjeellisia sijainteja ja yhteystarpeita. Yhteystarpeiden osalta on huomattava, että niiden tarkka sijainti varmistuu voimajohtojen suunnittelun tarkentuessa ja niihin liittyvien hankkeiden varmistuessa. Sivakkalehdon lounaispuolen voimajohdon sijoittuminen tarkentuu myöhemmässä suunnittelussa ja sen esittämistarkkuutta tulisi harkita maakuntakaavassa. Kajaanin etelä- ja länsipuolelle on suunnitteilla lisäksi useita tuulivoimahankkeita Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Savon puolelle. Lähellä rajaa sijaitsevien hankkeiden voimalinjoja on alustavissa suunnitelmissa esitetty yhdistyvän Kajaanin olemassa olevaan ja suunnitteilla olevaan sähköasemaan ja voimalinjoihin. On toivottavaa, että näiden hankkeiden tarpeet ja vaikutukset on huomioitu esitetyissä voimalinjoissa.
Ekologiset yhteydet ja luontoarvot
Yleisiä suunnittelumääräyksiä on täydennetty maakuntakaavaehdotukseen eläimistön ja ekologisten yhteyksien osalta. Tuulivoimahankkeiden ja niiden yhteisvaikutuksissa tulee asutuksen, maiseman, linnuston, luonnon monimuotoisuuden ja kulttuuriperinnön lisäksi huomioida myös eläimistö ja ekologiset yhteydet ja pyrittävä ehkäisemään haitallisia vaikutuksia. Maakuntakaavaa varten laaditussa ekologisten yhteyksien selvityksessä on esitetty Kajaanin eteläosan halki itä-länsisuuntainen ekologinen yhteys ja Kajaanin länsiosaan pohjois-eteläsuuntainen yhteys. Ekologisella yhteydellä osoitetaan selvityksessä maakuntakaavatasoinen yleispiirteinen yhteyden sijoittuminen.
Ekologista yhteyttä on esitetty perusteluna tuulivoimaloiden alueiden rajaavana tai merkintöjä kumoavana tekijänä maakuntakaavassa. Lisäksi kysymyksiä herättää ekologisten yhteyksien yhdistyminen maakuntarajalla naapurimaakuntien ekologisiin yhteyksiin, koska selvityksessä esitetyt yhteydet eivät kohtaa Kajaanin rajalla naapurimaakuntien yhteyksien kanssa. Kajaanin kaupunki suunnittelee ekologisten yhteyksien yleiskaavatasoisen selvityksen laatimista ja huomauttaa, että ekologisen yhteyden tarkempi sijainti varmistuu vasta tarkemmassa suunnittelussa. Suunnitteilla olevassa koko kaupungin kattavassa ekologisten yhteyksien selvityksessä on tarkoitus tarkentaa maakuntakaavan selvityksessä esitettyjä yhteyksiä ja selvittää lisäksi paikalliset yhteydet. Näin ollen maakuntakaavassa esitetyt ekologisten yhteyksien vuoksi rajatut tuulivoima-alueet voivat olla ristiriidassa tarkempien selvitysten kanssa. Tarkentuvilla selvityksillä voi olla vaikutusta ekologisten yhteyksien sijaintien ja laajuuden määrittelyyn ja näin ollen hankkeiden sijoittumiseen Kajaanin alueella, erityisesti maakuntakaavassa esitettyjen Kokkosuon ja Sivakkalehdon tuulivoimahankkeiden osalta.
Maakuntakaavassa on osin ristiriitaa suurten petolintureviirien vaikutusten tulkinnassa koskien Kajaanin tuulivoima-alueiden rajauksia. Lisäksi maakuntakaavan tarkistamisessa on tarpeen huomioida uusi 1.6.2023 voimaan tullut luonnonsuojelulaki.