Kaupunginhallitus, kokous 16.5.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 98 Lausunto Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksesta

KAJDno-2018-429

Valmistelija

  • Anne Siltavuori, Kaupunginarkkitehti, anne.siltavuori@kajaani.fi
  • Enja Valkonen, Kaavasuunnittelija, enja.valkonen@kajaani.fi

Perustelut

Pohjois-Savon liitto on pyytänyt Kajaanin kaupungin lausuntoa Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksen viranomaiskuulemisessa. Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 laaditaan kahdessa osassa, joista kysymyksessä on vaihe 2. 


Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040 lähtökohdat ja tavoitteet
Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 1. vaiheessa on käsitelty muun muassa vähittäiskaupan suuryksiköt, tavaraliikenteen terminaalit, soidensuojelualueet, sähkönsiirtolinjat, ampumaradat, moottoriurheilu- ja ajoharjoitteluradat, puolustusvoimien alueet ja suojavyöhykkeet, kaivostoimintojen alueet ja suojavyöhykkeet, puolustusvoimia haittaavat tuulivoima-alueet sekä turvetuotannosta poistuvat alueet. 


Nyt kyseessä olevassa Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040 2. vaiheessa tarkastellaan kehittämisperiaatteita, aluerakennetta, liikennejärjestelmiä, luonnon monimuotoisuutta, luonnonsuojelua ja luonnon virkistyskäyttöä, luonnonvaroja, kulttuuriympäristöä, energiatuotantoa, yhdyskuntatekniikka ja teknistä huoltoa sekä lisäksi Joroisten maakuntakaavamerkintöjä. 


Maakuntakaavan taustalla on tarkasteltu muun muassa alueen väestöä, aluerakennetta, liikennejärjestelmiä, elinkeinoja ja ympäristön tilaa. Pohjois-Savon väestörakenteen on ennustettu muuttuvan paljon seuraavan 20 vuoden aikana väestömäärän vähentyessä. Aluerakenteellisesti Pohjois-Savon selkärankana toimii pohjois-eteläsuuntainen viitosvyöhyke, jolla tarkoitetaan Kainuun maakuntarajaan rajautuvaa vt5:n sekä Savonradan muodostamaa liikenteellistä kokonaisuutta. Pohjois-Savossa on monipuolisesti luonnonvaroja ja metsien osuus maakunnan maapinta-alasta on 83 %. Verrattuna naapurimaakuntiin Pohjois-Savon metsiensuojeluaste on matalampi. 


Maakuntakaavan yleisten tavoitteiden, kuten strategisuuden ja joustavuuden lisäämisen lisäksi taustalla ovat muun muassa väestö- ja työpaikkatavoitteet ja kytkeytyminen liikennejärjestelmäsuunnitteluun. Yhdeksi Pohjois-Savon maakuntakaavan läpileikkaavaksi aiheeksi on nostettu ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen. 


Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040 kaavaratkaisu
Maakuntakaavassa tuodaan esille kehittämisen kärkialat mm. kehittämisperiaatemerkinnöissä, jotka liittyvät taajamien kehittämiseen, maatalouteen, liikenteeseen, matkailuun ja luonnon monimuotoisuuteen. Kehittämisperiaatteilla käsitellään maakuntakaavassa laajojen alueiden kehittämistarpeita eri teemoista. Nämä merkinnät kytkeytyvät niin aluerakenteeseen, elinkeinoihin, liikennejärjestelmään, ekologiseen verkostoon kuin virkistykseen ja matkailuun. Kehittämisperiaatemerkintöjä tulee tulkita yhdessä tarkempien teemakohtaisten merkintöjen kanssa. Kehittämisperiaatemerkintöjä ovat mm. viitoskäytävä, joukkoliikenteen kehittämisvyöhyke, kaupunkikehittämisen kohdealue, matkailun ja virkistyksen kehittämisvyöhyke, ekologinen yhteys ja luonnon ydinalue.


Pohjois-Savon maakunnan aluerakenne on pyritty kuvaamaan selkeästi siten, että kaavakartalla osoitetaan ainoastaan maakunnallisesti ja valtakunnallisesti merkittävät asumisen, työpaikkojen, teollisuuden ja mm. matkailuelinkeinoon liittyvät keskittymät. Aluerakennetta täydentävät muissa teemakokonaisuuksissa esitetyt liikenneyhteydet, teknisen huollon, energiantuotannon ja energian siirron verkostot sekä luonnonympäristö. Laajat metsäpeitteiset alueet ovat maakuntakaavassa uusi alueen ominaisuutta kuvaava merkintä. Kaavaehdotuksessa osoitetaan ekologisia yhteyksiä ja luonnon ydinalueita. Liikennejärjestelmässä osoitetaan maakunnallisesti ja valtakunnallisesti merkittävä tie-, rautatie- ja vesiliikenteen verkosto sekä satamat, lentoasemat ja -paikat sekä puuterminaalit.


Maakuntakaava-aluetta koskevissa suunnittelumääräyksissä on nostettu mm. ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen sekä potentiaaliset tuulivoima-alueet. Metsien ja viheralueiden hiilinieluja on kasvatettava, viljelyalueiden hiilensidontaa on parannettava, suoalueiden hiilivarastot tulee kartoittaa ja säilyttää luonnontilaisina. Tuulivoima-alueiden maakunnalliset tai ylimaakunnalliset yhteisvaikutukset on selvitettävä, kun tuulivoimahanke sijoittuu olevien tai muiden suunniteltujen tuulivoima-alueiden läheisyyteen. Suunnittelussa on otettava huomioon tuulivoima-alueiden ympäristövaikutukset, erityisesti maisemaan, kulttuuriympäristöön, luontoon ja elinympäristöön kohdistuvat vaikutukset. Seudullisesti merkittävän tuulipuiston raja on seitsemän voimalaa. Tätä perustellaan savolaisen maiseman pienipiirteisyydellä ja muutosherkkyydellä. Vertailuksi Kainuun maakuntakaavan seudullisesti merkittävän tuulivoima-alueen alarajaksi on määritelty 10 voimalaa. Energiantuotannosta merkittävin päivitetty kokonaisuus on tuulivoimapotentiaalien alueiden uudelleenarviointi. 


Pohjois-Savon maakuntakaava rajautuu Kainuun maakuntarajaan Kajaanin eteläosassa. Pohjois-Savon maakuntakaavan pohjoisosiin Kajaanin rajan läheisyyteen on osoitettu viitoskäytävän (valtatie 5) kehittämisvyöhykkeen, Savonradan (junaliikenteen päärata), uuden ja ohjeellisen sähkönsiirtolinjan tai jännitteen 100/400 kV, luonnonsuojelualueiden, maa-ainesten ottoalueiden, kulttuuriympäristön ja maiseman vaalimisen kannalta maakunnallisesti tärkeiden alueiden tai kohteiden sekä moottorikelkkailu- ja ulkoilureittien lisäksi muun muassa laajoja metsäpeitteisiä alueita, luonnon ydinalueita ja tuulivoimapotentiaalisia alueita. 


Laajat metsäpeitteiset alueet: Maakuntakaavan tavoitteena on, että laajojen metsäpeitteisten alueiden pääkäyttömuoto on jatkossakin metsätalous ja alueita hoidetaan ja käytetään metsälain säädösten mukaisesti. Alueiden osoittamisesta maakuntakaavassa laajana metsäpeitteisenä alueena ei aiheudu rajoituksia metsätalouskäytölle. Osoittaminen ei myöskään estä alueille sijoittumasta muita toimintoja samaan tapaan kuin nykytilanteessakin. Yksittäistapauksissa alueille voi sijoittua myös esim. tuulivoimapuistoja. Laajat metsäpeitteiset alueet kuvaavat metsäisen maakunnan olemassa olevaa yli 10 000 ha:n kokoisten metsäpeitteisten alueiden laajuutta. Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti merkittävät laajat metsäpeitteiset alueet. Alueidenkäytön suunnittelussa on tavoitteina säilyttää metsäkokonaisuuden mahdollisimman yhtenäisinä, mikä turvataan välttämättä alueiden pirstomista muulla maankäytöllä. Alueilla edistetään luonnon monimuotoisuutta. 


Luonnon ydinalueet: Luonnon ydinalueet koostuvat useista luontoarvoiltaan merkittävistä alueista ja kohteista, jotka voivat olla Natura- ja luonnonsuojelualueita tai ovat muuten luonnonolosuhteiltaan monimuotoisia. Merkintä osoittaa kokonaisuuksia, joille em. alueet ovat keskittyneet, mutta ydinaluemerkintä ei ole itsessään suojeluvaraus. Ydinaluetta kuvaava merkintä on kehittämisperiaatemerkintä, ei aluevaraus. Ydinalueen sisäisten osien ja ydinalueiden välistä kytkeytymistä toisiinsa tulee pyrkiä parantamaan. Ydinalueiden alueidenkäytössä tulee edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja palautumista. Merkinnällä osoitetaan Natura 2000 -alueiden ja luonnonsuojelualueiden keskittymiä sekä muita maakunnallisesti merkittäviä monimuotoisia luontoalueita ja järviluontokohteita. Alueiden käytössä tulee edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä ja luonnonsuojelualueiden keskinäistä kytkeytyneisyyttä.


Ekologiset yhteydet: Kaavakartalla on esitetty maakunnan merkittävimmät kehitettävät ja turvattavat ekologiset yhteydet. Ekologiset yhteydet ovat toiminnallisia yhteyksiä luonnon ydinalueiden välillä. Ekologisen verkoston kehittämisperiaatteiksi on nostettu metsäpeitteisten alueiden pirstaloitumisen välttäminen, luonnon monimuotoisuuden parantaminen myös suojelualueiden ulkopuolella esim. metsienkäsittelyssä, luonnonsuojeluverkoston täydentäminen sekä merkittävien viheryhteyksien turvaaminen ja kehittäminen. Ekologiset yhteydet voivat olla maa- ja metsätalouskäytössä olevia alueita. Ekologiset yhteydet kytkevät maakunnallisesti merkittäviä luonnonarvoja omaavia alueita toisiinsa ja turvaavat lajiston liikkumis- ja leviämismahdollisuuksia. Toimenpiteiden yhteydessä on huolehdittava, että maakunnallisesti merkittävät ekologiset yhteydet säilyvät ja toteutuvat jatkuvuuden turvaavalla tavalla. Ekologisia yhteyksiä on tunnistettu maakuntarajoilla naapurimaakuntien kaavatyön yhteydessä. Niitä ei osoiteta vastaavina yhteysmerkintöinä, mutta ne on otettu huomioon vapaina ns. valkoisina alueina tuulivoimapotentiaalisia alueita määriteltäessä.


Tuulivoimapotentiaalinen alue: Pohjois-Savossa on tunnistettu tarve tuulivoimatuotannon kehittämiselle. Voimassa olevien maakuntakaavojen tuulivoimarakentamista ohjaavat merkinnät ovat vanhentuneet, eivätkä vastaa nykyistä ja tulevaa tarvetta. Maakuntakaavan mahdollistamaa tuulivoimarakentamista aikanaan toteutettaessa on maakuntakaavassa osoitettuja tuulivoimaapotentiaaleja alueita tulkittava siten, että lopullinen toteutuskelpoinen tuulivoima-alue voi sijoittua huomattavasti laajemmalle alueelle kuin mihin tuulivoimapotentiaalisuutta on tunnistettu. Alle 7 tuulivoimalan kokonaisuuksien toteutuminen on mahdollista maakuntakaavassa osoitettujen alueiden ulkopuolella. Merkinnällä osoitetaan maakunnallisesti merkittävät (7 tai useamman voimalan käsittävät) tuulivoimapotentiaaliset alueet. Alueiden päämaankäyttöluokka on kuitenkin muu kuin tuulivoimaenergian tuotanto, yleisimmin maa- ja metsätalous. Yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa tai suunnittelussa tulee pyytää lausunnot asianomaisilta viranomaisilta. Hanke yksistään tai tarkasteltuna yhdessä muiden hankkeiden tai suunnitelmien kanssa ei saa merkittävästi heikentää Natura 2000 -verkostoon kuuluvien alueiden perusteena olevia luonnonarvoja. Suunnittelussa on otettava huomioon erityisesti vaikutukset linnustoon. Susireviirille sijoittuvan tuulivoima-alueen toteutuskelposuutta arvioitaessa tulee selvittää vaikutukset susille. 


Lausuntonaan Kajaanin kaupunki esittää seuraavaa:
Kajaanin kaupungilla ei ole huomautettavaa Pohjois-Savon maakuntakaavan 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksesta. 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kajaanin kaupunginhallitus antaa esittelytekstin mukaisen lausunnon Pohjois-Savon maakuntakaava 2040 2. vaiheen kaavaehdotuksesta.  

Päätös

Hyväksyi.

Tiedoksi

Pohjois-Savon liitto

Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §