Perustelut
Veneily-yhteyksien kehittäminen selvitystyössä on kartoitettu alueellisen veneilyn luonnetta, veneilijöiden veneilytottumuksia ja palvelutarpeita sekä etsitty eri vaihtoehtoja Nuasjärven ja Oulujärven vesistöjen välisen veneilyn toteuttamiseksi kustannustehokkaasti. Veneilijöille ja vesillä liikkujille kohdennetun sähköisen veneilykyselyn suosio yllätti, eli kyselyyn saatiin peräti 646 vastausta.
Veneily-yhteyksien selvitystyö linkittyy Kajaanin Ammattikorkeakoulun Vesistömatkailun kehittäminen Kainuun Tervareitillä Kuhmossa, Sotkamossa ja Kajaanissa -hankkeeseen (VEKE). Hankkeessa edistetään vesistömatkailuun liittyvää yritystoimintaa edesauttamalla mm. veneiden vuokrausta alustaratkaisuilla ja selvittämällä mahdollisuuksia parantaa veneiden tankkaus- ja siirtomahdollisuuksia. Alkuperäinen ajatus veneilykyselystä laajeni em. syystä veneilijöille ja muille vesillä liikkujille suunnatuksi kyselyksi, johon sisällytettiin myös VEKE-teemaa tukevia kysymyksiä.
Verkkokysely koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Vain pieni osa taustakysymyksistä oli pakollisia, joten kysymyskohtainen vastausmäärä on vaihteleva. Vastaajien lukumäärä ja kysymyskohtaiset vastaustiedot on ilmoitettu liitteenä olevissa vastausraporteissa. Kyselystä kävi ilmi, että veneilijät kaipaavat vesireitille erityisesti tankkaus- ja peruspalveluita. Suosituimmat käyntikohteet ovat Ärjä ja Rehjan saari.
Kyselyyn vastanneista 20 % on mahdollisesti kiinnostunut tarjoamaan venettään vuokralle esimerkiksi Skipperi palvelun kautta, mikäli saa lisätietoa palvelusta tai vuokrausmahdollisuudesta. Löydös on suhteellisen merkittävä, sillä Skipperi-palvelusta löytyy Kajaani haulla tällä hetkellä vain 2 vuokravenettä. Kyselyn perusteella vuokravenekanta voi potentiaalisesti kasvaa jopa 121 vuokraveneellä.
Mahdollinen kanavayhteys Nuasjärven 96,4 km² ja Oulujärven 887 km² välillä laajentaisi vesistöt yhteiseksi suuremmaksi vesistöalueeksi. Tämä voisi ainakin teoriassa kasvattaa sekä intressejä että resursseja kehittää vesistömatkailua Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun välillä. Tarkastelun perusteella kanava Koivukoski - Ämmäkoski välille on teknisesti mahdollinen, vaikkakin kustannuksiltaan suuri ja haastava toteuttaa. Ruopattavan veneväylän ja sulkujen kustannusarvio on tässä vaiheessa suuntaa antavasti noin 20–25 miljoonaa euroa. Siirtopalvelu nähdään kanavavaihtoehtoa parempana vaihtoehtona niin veronmaksajille kuin myös ympäristölle. Siirtopalvelun ei kuitenkaan varsinaisesti nähdä edistävän vesistömatkailua. Osa vastaajista mieltää siirtopalvelun kankeana ja ilmaisee huolensa veneen noston ja laskun tuomista riskeistä. Maksulliselle siirtopalvelulle ei koeta tarvetta, sillä pääosalla vastaajista on mahdollisuus omaan traileriin.
Selvitystyö veneily-yhteyksien edistäminen Nuas- ja Oulujärven välillä oheisliitteenä.
Lisätietoja antaa kaupungininsinööri Matti Nousiainen, p. 044 7100 176 tai etunimi.sukunimi(at)kajaani.fi.