Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto, kokous 12.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 54 Lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle Kajaanin Ampujat ry:n ympäristölupapäätöksestä tehdystä valituksesta

KAJDno-2019-1424

Valmistelija

  • Taina Huttunen, Ympäristönsuojelutarkastaja, taina.huttunen@kajaani.fi

Perustelut

Vaasan hallinto-oikeus pyytää ympäristöteknisen lautakunnan lupajaostolta lausuntoa valituksesta, joka koskee lupajaoston ympäristölupapäätöstä 4.5.2022 § 19 (VHO:n diaarinumero 693/2022). Lausunto on pyydetty toimittamaan 6.10.2022 mennessä, lausunnon antamiselle on pyydetty ja saatu lisäaikaa 19.10.2022 saakka.

Valituksenalainen päätös 

Kajaanin kaupungin ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto on kokouksessaan 4.5.2022 § 19 myöntänyt Kajaanin Ampujat ry:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan ulkona sijaitsevalle Hoikanportin ampumaradalle kiinteistölle 205-401-1-11. Päätös sisältää ratkaisun ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesta hakemuksesta toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Valitus Vaasan hallinto-oikeuteen

Lupajaoston lupapäätöksestä on tehty valitus Vaasan hallinto-oikeudelle. Valituksessa haetaan muutosta päätökseen perusteella, että jo olemassa olevalla toiminnalla ei ole nykyisen ympäristönsuojelulain mukaista lupaa. Valituksessa vaaditaan päätöksen kumoamista. Valituksessa esitetään kumoamiselle perusteena valittajien asuminen radan läheisyydessä. Valituksessa esitetään, että meluhaitta on sietämätön, kesällä ei voi oleskella omalla pihalla ja kotieläimet säikkyvät, koska ampumaradalta kuuluu jatkuva ryske. Valituksessa myös ilmaistaan huoli, että luvan myöntämisen vuoksi ampuminen lisääntyisi ja meluhaitta kasvaisi. Valituksessa todetaan, että luodeista jäävä lyijy imeytyy maaperään ja saastuttaa pohjavesialuetta. Valituksessa vaaditaan Hoikanportin ampumaradan siirtämistä pois asumisalueiden läheisyydestä.

Valitus kokonaisuudessaan on esityslistan erillisliitteenä.

Lisätiedot: ympäristönsuojelutarkastaja Taina Huttunen, puh. 040 5863 159 tai etunimi.sukunimi@kajaani.fi
 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Kauppinen, Suunnittelupäällikkö, jari.kauppinen@kajaani.fi

Kajaanin kaupungin ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto antaa valituksen johdosta seuraavan lausunnon ja vastineen. 

Oikeudellista perustelua päätökselle

Ympäristönsuojelulain 11 §:n 1 momentin mukaan ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttava toiminta on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava siten, että toiminnasta ei aiheudu pilaantumista tai sen vaaraa ja pilaantuminen voidaan ehkäistä. Saman pykälän 2 momentin mukaan toiminnan sijoituspaikan soveltuvuutta arvioitaessa on otettava huomioon mm. toiminnan vaikutusalueen herkkyys ympäristön pilaantumiselle, merkitys elinympäristön terveellisyyden, ja viihtyisyyden kannalta sekä sijoituspaikan ja vaikutusalueen nykyinen ja oikeusvaikutteisen kaavan osoittama käyttötarkoitus. Muun oheisessa pykälässä esitetyn ohella nämä on huomioitu lupaharkinnassa.

Ympäristönsuojelulain 48 §:n 2 momentin mukaan ympäristölupa on myönnettävä, jos toiminta täyttää ympäristönsuojelulain ja jätelain sekä niiden nojalla annettujen säännösten vaatimukset; kyseiset vaatimukset täyttyvät.

Ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaan ympäristöluvan myöntäminen edellyttää, ettei toiminnasta, asetettavat lupamääräykset ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaen, aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa:

1) terveyshaittaa

2) merkittävää muuta 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua seurausta tai sen vaaraa;

3 ) 16-18 §:ssä kiellettyä seurausta

4) erityisen luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella

5) eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Tämän päätöksen ja lupahakemuksen mukaisesti toimittaessa ei aiheudu  edellä mainittuja seurauksia.

Lupapäätöksessä on myös annettu ympäristönsuojelulain 52 §:n 1 momentissa edellytetyt tarpeelliset määräykset.

Lupahakemuksen taustoitusta

Hoikanportin haulikkoradan toiminta, jota Kajaanin Ampujat ry hallinnoi on alkanut jo vuonna 1976. Kainuun ympäristökeskus (nykyinen Kainuun ELY-keskus) on 12.11.2002 tehnyt Hoikanportin ampumaradan ympäristöluvan tarveharkinnan kuten ympäristölainsäädäntö on edellyttänyt ja todennut tuolloin viereisten sotilaskäytössä olevan ampumaradan ja nyt käsillä olevan Kajaanin Ampujat ry:n Hoikanportin haulikkoradan muodostavan toiminnallisen kokonaisuuden, joten ampumaratojen luvantarveharkinta on tehty yhdessä. Ympäristökeskus on tuolloin katsonut toiminnan täyttävän ympäristönsuojelulain vaatimukset, eikä ympäristöluvan hakeminen ole ollut tarpeen. Lainsäädännön muuttuessa ulkona sijaitsevien ampumaratojen on katsottu vaativan ympäristöluvan. Puolustusvoimien ampumaradalle, joka siis sijaitsee Kajaanin Ampujien radan vieressä on vuonna 2016 myönnetty aluehallintoviraston toimesta ympäristölupa. Kajaanin Ampujien haulikkorataa ei sisällytetty tähän lupaan. Kajaanin Ampujien haulikkorata on siten tullut luvitettavaksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Valituksessa väitetään ampumisen lisääntyvän ja meluhaitan kasvavan ympäristöluvan myötä. Todellisuudessa Kajaanin Ampujat ry:n hallinnoiman haulikkoradan toiminta ei muutu luvan myötä lainkaan. 

Alueen kaavoitustilanne

Alueella ei ole voimassa asema- tai yleiskaavoja, eikä alueella myöskään ole vireillä kuntatason kaavoja. Kainuun maakuntakaavassa alue on merkitty Puolustusvoimien alueeksi (EP), jolla osoitetaan Puolustusvoimien käytössä olevat tai sellaisiksi suunnitellut varuskunta-, varikko-, harjoitus- ja muut vastaavat alueet. Kaavaan on merkitty erikseen ea-merkinnällä myös ampumarata, jolla osoitetaan Puolustusvoimien käytössä ja siviilikäytössä olevia ampumaratoja, joihin kohdistuu vähintään seudullisesti tai maakunnallisesti tärkeitä kehittämistarpeita sekä maankäytöllisten edellytysten turvaamis- ja yhteensovittamistarpeita muun maankäytön kanssa. Kaavassa on merkintä ampumaradan ohjeellisesta melualueesta (me/a), jossa on osoitettu siviilikäytössä ja puolustusvoimien käytössä olevalle Hoikanportin ampumaradalle melualue. Lisäksi alueella on suojavyöhykemerkinnät (sv/A ja Sv/B), joilla ositetaan alueita, joiden käyttöä tulisi rajoittaa lähellä sijaitsevan toiminnan aiheuttaman vaaran tai huomattavan häiriön vuoksi.

Lupaprosessia varten laadittu meluselvitys

Hoikanportin haulikkoradalle on laadittu 15.6.2020 päivätty meluselvitys mallilaskennan avulla. Meluselvityksen mukaan ampumaratamelu ylittää ampumaratamelun ohjearvot 1 dB:llä lähimmillä melulle altistuvilla asuintaloilla. Melu ylittyy compak-sporting-radan ja itään suunnatun trap- radan osalta. Muiden ratojen osalta melu ei ylitä ohjearvoa asuintaloilla. Pohjoiseen suunnatun trap- radan osalta melu ylittyy mallinnuksen mukaan etelärannan loma-asuinnoilla 1 dB:llä. Muiden ratojen osalta melutason ohjearvo ei ylity loma-asunnoilla. Meluselvityksessä todetaan, että rakenteellinen meluntorjunta ei ole teknistaloudellisesti perusteltavissa. Meluselvityksessä todetaan edelleen, että meluselvityksessä ei ole otettu huomioon asutuksen ja radan välissä olevan kasvillisuuden vaimentavaa vaikutusta. 

Maaperä ja pohjavesi

Valituksessa esitetään huoli, että luodeista jäävä lyijy imeytyy maaperään ja saastuttaa pohjavesialuetta. Lupajaosto toteaa, että haulikkorata ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella, lähin luokiteltu pohjavesialue on noin 13 kilometriä haulikkoradan pohjoispuolella sijaitseva Matinmäki-Mustikkamäki. Hoikanportin haulikkoradalle on tehty BAT-oppaan mukainen haitta-aineiden hallinnan tarvearviointi. Arvioinnin perusteella radan päästöpotentiaali on kohtalainen ja pinta- ja pohjavesiriski on pieni. Lupapäätöksessä on pintavesien osalta määrätty tarkkailuvelvoite ja tarvittaessa riskiperusteisesti suoritetaan haitta-aineiden hallintatoimenpiteitä, mikäli tulokset antavat viitteitä niiden tarpeellisuudesta. Ampumaradan BAT-oppaan mukaan arvioidun pohjavesiriskin ollessa pieni hakija on esittänyt, että tarvetta pohjavesitarkkailulle ei ole. Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ei ole lausunnossaan myöskään edellyttänyt pohjavesitarkkailun sisällyttämistä lupamääräyksiin. 
Maaperän osalta todetaan, että ympäristöministeriön AMPY-oppaan (2012) ja BAT-oppaan mukaan ampumaradan pintamaakerros katsotaan ratarakenteeksi. Tällä tarkoitetaan rata-alueen ampumapaikkojen, välialueen ja maalialueen pintamaata, johon ammunnasta syntyvät jätteet kertyvät. Haulikkoradan ratarakenteeksi katsotaan koko kiekkojen ja haulien leviämisalue. Ratarakennetta ei pidetä maaperänä vaan rakenteena, joka toiminnan loputtua poistetaan. 

Muut seikat

Melutasoa koskevia lupamääräyksiä asetettaessa on otettu huomioon, että kyseisen ampumaradan toiminta on jatkunut alueella jo lähes 50 vuotta varsin samantasoisena. Toiminnasta ei ole tullut ympäristönsuojeluviranomaiselle valituksia melusta tai muutoinkaan. Melumallinnuksen tuloksena hienoinen virhemarginaalin puitteissa oleva melutason ylitys yksittäisten ratojen osalta ja edelleen yksittäisten kiinteistöjen kohdalla on huomioitu toiminta-ajan rajoittamisella, toiminta-ajan rajoittamista on toiminnanharjoittaja myös itse esittänyt. Lupapäätöksessä on annettu määräys todellisen melutason selvittämiseksi mittaamaalla, mikäli se valvonnassa katsotaan tarpeelliseksi. Lisäksi todetaan, että valtioneuvoston päätöksen (53/1997) melutason ohjearvoja sovellettaessa on otettu huomioon ampumaratatoiminnan luonne, kuten ampuma-ajat, laukaisumäärät, ja ampumalajit sekä myös 2 §:ssä tarkoitettu alueen todellinen tai suunniteltu käyttö ja merkitys.

Rata on osoitettu maakuntakaavassa ampumaratatoimintaan. Alueelle ei ole suunnitteilla uusia asuinalueita tai loma-asuntojen alueita. Ampumarata-alueen ja sen lähialueen maankäyttö on suhteellisen vakiintunutta. Kajaanin Ampujien haulikkorata ei ole ainoa melua aiheuttava toiminta alueella. Käsiteltävänä olevan Kajaanin Ampujien haulikkoradan vieressä toimii jo edellä mainittu Kainuun Prikaatin hallinnoima Hoikanportin ampumarata sekä Kainuun Prikaatin Kassunkurun ampuma- ja harjoitusalue, jossa ammutaan raskailla aseilla. Valituksessa mainitun ryskeen voidaan olettaa liittyvän raskailla aseilla ammuntaan.

Lisäksi lupajaosto toteaa, että ympäristölupapäätösratkaisut perustuvat aina tapauskohtaiseen harkintaan, jossa otetaan huomioon myös paikalliset olosuhteet tarvittavia määräyksiä annettaessa. Määräykset ovat muun ohella vaikuttaneet merkittävästi siihen, että luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Lupajaosto katsoo, että valitus tulee kokonaisuudessaan hylätä. Lupajaosto viittaa hylkäämisperusteena lupapäätöksen lupamääräysten perusteluissa sekä päätöksen perusteluissa esitettyyn, sekä edellä esillä tuomiinsa seikkoihin.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §