Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto, kokous 4.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 21 Lausunto ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimahankkeesta

KAJDno-2017-1364

Valmistelija

  • Tarja Laatikainen, Ympäristönsuojelutarkastaja, tarja.laatikainen@kajaani.fi
  • Enja Valkonen, Kaavasuunnittelija, enja.valkonen@kajaani.fi

Perustelut

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt Kajaanin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimapuistoa koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA-ohjelma). Lausunnon toimittamiselle on pyydetty lisäaikaa 13.5.2022 saakka. Asian diaarinumero on KAIELY/647/2021.

Hanke ja sen toteuttamisvaihtoehdot 

ABO Wind Oy suunnittelee yhteistyössä Metsähallituksen kanssa tuulipuiston rakentamista Sivakkalehdon alueelle Kajaanin kaupungin ja Sotkamon kunnan eteläosiin. Tuulivoimahankealue sijaitsee noin 23 km Kajaanin keskustasta kaakkoon ja noin 25 km Sotkamon kirkonkylästä lounaaseen. Tuulivoimahankealueen pohjoispuolella ja voimajohtoreitin varrella kulkee Terrafamen kaivosalueelle menevä rautatie. Hankealue käsittää yhtenäisen alueen, jonka pinta-ala on noin 70 km2

Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnissa (YVA) tarkastellaan seuraavia hankevaihtoehtoja:

VE0: Hanketta ei toteuteta: tuulipuistoa ei rakenneta.

VE1: Tuulivoimahankealueelle sijoitetaan enintään 54 voimalaa, joiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä ja yksikköteho 6–10 MW.

VE2: Tuulivoimahankealueelle sijoitetaan enintään 39 voimalaa, joiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä ja yksikköteho 6–10 MW.

Tuulipuiston sisäinen sähkönsiirto toteutetaan molemmissa vaihtoehdoissa maakaapelein ja ilmajohdoilla. Tuulivoimahankealueelle rakennetaan sähköasema. Tuulipuisto liitetään sähköverkkoon Fingridin Vuolijoen sähköasemaan uudella 400 kV-voimajohdolla, jonka pituus on noin 55 km. Voimajohdolle tutkitaan neljää eri reittivaihtoehtoa: SVE1, SVE2, SVE3 ja SVE4. 

Arviointityön toteutus

Ympäristövaikutusten arviointi kohdennetaan hankkeen todennäköisesti merkittäviin ympäristövaikutuksiin. Tässä hankkeessa keskeisimpiä vaikutuskokonaisuuksia ovat alustavasti arvioiden melu- ja varjostusvaikutukset, maisemavaikutukset, vaikutukset ihmisten elinoloihin ja virkistykseen, linnustovaikutukset, vaikutukset suurpetoihin (erityisesti suteen), vaikutukset Natura 2000- ja muille suojelualueille sekä eri hankkeiden yhteisvaikutukset.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa huomioidaan toiminnan aikaisten vaikutusten lisäksi rakentamistöiden sekä käytöstä poistamisen vaikutukset. Myös hankkeen toteuttamatta jättämisen vaikutukset arvioidaan (ns. nollavaihtoehto).

Lisäksi hankkeen mahdollisia yhteisvaikutuksia alueella olevien tai suunniteltujen muiden hankkeiden kanssa arvioidaan. Arvioinnissa tuodaan esille myös arviointiin liittyvät epävarmuustekijät ja haitallisten vaikutusten lieventämistoimenpiteet. 

Kansalaisten ja eri sidosryhmien tärkeiksi kokemista asioista saadaan tietoa mm. tiedottamis- ja kuulemismenettelyiden sekä pienryhmätapaamisten yhteydessä.

Vaikutusten arviointi toteutetaan asiantuntija-arvioina. Tämän hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin laatimisesta vastaa konsulttityönä AFRY Finland Oy.

Hankkeen aikataulu

YVA-ohjelma on jätetty yhteysviranomaiselle eli Kainuun ELY-keskukselle maaliskuussa 2022.  YVA-ohjelma on ollut nähtävillä mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten 4.4.2022 - 5.5.2022 yhteysviranomaisen verkkosivulla sekä paperiversiona Kajaanin Infossa.

ELY-keskus on hankkeessa ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain (YVA-laki, 252/2017) mukainen yhteysviranomainen, joka antaa lausunnon arviointiohjelmasta kuulemisen jälkeen.

Ympäristövaikutusten arviointityö tehdään kesän ja syksyn 2022 aikana. YVA-selostus jätetään alustavan aikataulun mukaan yhteysviranomaiselle loppuvuodesta 2022, ja yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä on odotettavissa kevättalvesta 2023. 

Sivakkalehdon tuulipuistohankkeen toteuttaminen edellyttää tuulivoimarakentamisen mahdollistavan osayleiskaavan laatimista. Menettelyt pyritään toteuttamaan aikataulullisesti rinnakkain muun muassa järjestämällä yhteinen yleisötilaisuus YVA-ohjelma- ja OAS-vaiheessa sekä YVA-selostus- ja kaavaluonnosvaiheessa. Osayleiskaavoituksessa hyödynnetään YVA:n yhteydessä tehtyjä selvityksiä ja ympäristövaikutusten arviointeja. Kaavaehdotusta ei voida asettaa nähtäville ennen yhteysviranomaisen antaman perustellun päätelmän saamista. 

Osayleiskaava on tarkoitus saada valmiiksi siten, että se olisi lainvoimainen vuonna 2024. Alustavan aikataulun mukaan tuulipuiston rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2024 ja tuotanto aikaisintaan vuonna 2025.

Lausuntonaan lupajaosto esittää seuraavaa:

Hankkeen merkittävimmiksi vaikutuksiksi on YVA-ohjelmassa alustavasti tunnistettu ihmisiin kohdistuvista vaikutuksista melu- ja varjostusvaikutukset, maisemavaikutukset ja vaikutukset ihmisten elinoloihin ja virkistykseen, luontoon kohdistuvista vaikutuksista linnustovaikutukset, vaikutukset suurpetoihin ja vaikutukset Natura 2000- ja muille suojelualueille, sekä eri hankkeiden yhteisvaikutukset. 

Valmisteilla olevassa Kajaanin tuulivoimastrategiassa tullaan määrittämään suojaetäisyydet herkille kohteille, kuten asutus, luontokohteet ja -alueet, muinaismuistokohteet  ja -alueet sekä vesistöt, jotka tulee ottaa huomioon voimalapaikkojen ja voimajohtolinjan sijoituksen suunnittelussa sekä vaikutusten arvioinnissa.

Tuulivoimapuiston ihmisten terveysvaikutuksiin kohdistuvista vaikutuksista arviointia on suunniteltu tehtävän tuulivoimaloiden melun ja välkkeen osalta. Hankesuunnitelmassa esitetty voimalan 1,5 km vähimmäisetäisyys lähimpään asutukseen ei ole esimerkiksi meluvaikutusten osalta riittävä. YVA-ohjelmassa ohjearvoja ylittäviä meluvaikutuksia oletetaan olevan 2-3 km etäisyydelle. Meluvaikutuksia tulee tarkastella vähintään 5 km etäisyydelle, mutta vaikutusalueen etäisyys tulee tarkentaa melumallinnuksen tulosten perusteella.Yhteisvaikutuksia arvioitaessa tulee melumallinnuksessa ottaa huomioon paitsi muiden tuulivoimahankkeiden, myös Terrafamen toiminnasta aiheutuva melu.

Välkevaikutuksia tulee tarkastella tapauskohtaisesti myös kauempaa kuin YVA-ohjelmassa esitetyn noin 3 km etäisyydelle, varsinkin avoimilla tai korkeammilla alueilla. Voimajohtojen osalta tulee lisäksi selvittää koronamelun sekä sähkö- ja magneettikenttien terveysvaikutukset.

Voimaloiden ja sähkölinjojen rakentamisessa ja kuljetusliikenteessä syntyvien melu-, tärinä-, pöly- ja ilmapäästöjen vaikutukset tulee arvioida ja selvittää lähimpien asuinpaikkojen sekä herkkien luontokohteiden osalta. Kuljetusliikenteen vaikutuksia alueen tiestön kuntoon ja käytettävyyteen sekä liikenneturvallisuuteen tulee arvioida varsinkin kylä- ja metsäteillä sekä kylien ja taajamien läpi ajettaessa. Liikenteen osalta tulee arvioida hankkeen yhteisvaikutukset muiden tuulivoimahankkeiden ja Terrafamen kaivosalueen kuljetusliikenteen osalta.

Luontoon kohdistuvissa vaikutuksissa arvioitavat kohteet (kasvit, linnut, muut eläimet, suojelukohteet ja -alueet) on YVA-ohjelmassa hyvin tunnistettu ja vaikutusten arvioinneissa käytetyt menetelmät kattavasti kuvattu. Vaikutusten arvioinneissa tulee ottaa huomioon melun ja välkkeen vaikutukset linnustoon ja eläimiin, elin-, pesä- ja ruokailupaikkojen menetys, roottorien lapojen vaikutukset linnuille, suojeluarvojen menetys sekä vaikutukset ekosysteemien toiminnalle. Eläimistöön kohdistuvissa vaikutuksissa on tarkasteltava erityisesti alueella esiintyvien direktiivilajien liito-oravan, suden ja ahman sekä metsäpeuran elinympäristöön kohdistuvia vaikutuksia. Lisäksi tulee selvittää niin voimala-alueen kuin voimajohdon aiheuttamat estevaikutukset eläimille, erityisesti liito-oravan sekä suojakasvillisuutta tarvitsevien eläinten liikkumiselle. Suojeltujen lajien osalta yksityiskohtaisemmat selvitykset tulee olla salassapidettäviä.

Luonnonsuojelualueiden osalta tulee ottaa huomioon tuulivoimastrategiassa määriteltävät suojavyöhykkeet. Sivakkalehdon suunnitellulla tuulivoimahankealueen sisällä sijaitsee kaksi Natura 2000 -aluetta, Talvivaara (osin) ja Korsunrinne (suurelta osin), joiden osalta tulee harkita rajaaminen kokonaan pois hankealueelta.

Kajaanin tuulivoimastrategian asukaskyselyn yhteydessä mainittiin metsäalueiden käyttämistä mm. marjastukseen, sienestykseen, metsästykseen, kalastukseen, luonnon tarkkailuun sekä muuhun virkistyskäyttöön. Rakentamisen aiheuttama metsäalueiden pirstoutuminen mainittiin myös. Näihin kohdistuvat vaikutukset tulee ottaa huomioon hankkeen arvioinneissa.

Uusi 400 kV voimajohto tulee sijoittaa ensisijaisesti suunnitellulle kaava-alueelle. Lupajaoston mielestä arviointiohjelmassa esitetyistä voimajohdon linjauksen vaihtoehdoista SVE1-SVE3 yksikään ei ole kannatettava. Näiden läheisyyteen sijoittuu lukuisia vakituisessa asuin- tai vapaa-ajankäytössä olevia rakennuksia, kuten Lahnasjärven kylä. Lupajaosto esittääkin, että tuulipuiston kaakkoisreunalle suunniteltu sähköasema ja siitä lähtevä voimajohto sijoitetaan hankealueen pohjoisrajalle ja linjausta oikaistaan länsiosassa hankealueen läpi, jolloin asutus jää etäämmälle ja uuden voimajohdon pituus lyhenee. 

Sähkölinjareittien sijoittelussa tulee voimajohtojen turvaetäisyyksien lisäksi ottaa huomioon asutus mukaan lukien voimajohtojen vaikutukset ihmisten terveyteen ja viihtyvyyteen sekä maisemavaikutukset. Uuden voimajohdon rakentamisessa tulee selvittää yhteispylväiden käytön mahdollisuutta. Vaikutukset tulee selvittää erikseen hankkeen oman voimajohdon ja sen aiheuttaman johtoalueen leventämisen että yhteispylväiden käytön osalta.  

Voimajohtojen sijoittelussa on suositeltavaa, että ne linjattaisiin mahdollisuuksien mukaan Metsähallituksen maille, jotta hankkeella olisi mahdollisimman vähän vaikutuksia yksityisessä omistuksessa olevien metsien käyttöön. 

Tuulivoimaloiden palo- ja onnettomuusriskien osalta tulee laatia riskienhallinta- ja seurantasuunnitelma sekä arvioida myös mahdollisten metsäpalojen aiheuttamat kustannukset kiinteistöjen omistajille. Myös haittojen kompensaatiomahdollisuuksia tulee selvittää.

Lisätietoja asiasta antavat ympäristönsuojelutarkastaja Tarja Laatikainen, p. 044 4214 397 tai Enja Valkonen, p. 040 1596873, etunimi.sukunimi(at)kajaani.fi. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Kajaanin kaupunki antaa esittelytekstin mukaisen lausunnon ABO Wind Oy:n ja Metsähallituksen Sivakkalehdon tuulivoimapuistoa koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. 

Päätös

Jäsen Aila Tartia-Jalonen esitti, että lisätään lausunnon ympäristöön kohdistuvissa vaikutuksissa -kohtaan: Lisäksi tulee selvittää voimaloiden roottoreista irtoavan mikromuovin määrät ja vaikutukset ympäristöön. 

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto hyväksyi Aila Tartia-Jalosen esityksen yksimielisesti.

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §