Kuvaus
OX2 Finland Oy suunnittelee Kajaanin Otanmäen taajaman läheisyyteen sijoittuvalle Ylihongikon alueelle tuulivoimapuiston rakentamista ja on tehnyt Kajaanin kaupungille aloitteen Ylihongikon tuulivoimaosayleiskaavan laatimisesta tuulivoiman sijoittamisen mahdollistamiseksi. Tuulivoimahankealue sijaitsee Otanmäen taajamasta noin 3 km kaakkoon ja Kajaanin taajamasta yli 25 km lounaaseen. Etäisyys Oulujärveen on noin 5 kilometriä. Ylihongikon tuulivoimahankkeen suunnittelualue rajautuu lännessä Otanmäki–Humpinsuo osayleiskaava-alueeseen. Idässä alue rajautuu Fingridin 400 kW voimalinjaan. Alueen pohjoispuolella on Humpinmäen kylä. Etelässä alue ulottuu Paukunkankaalle ja Kontiorämeelle saakka.
Tuulivoimahankkeen kuvaus
Alustavan aluerajauksen mukaan Ylihongikon noin 1130 ha alueelle voitaisiin sijoittaa noin 9–12 tuulivoimalaa. Tuulivoimaloiden kokonaiskorkeus olisi enintään 330 metriä. Arviolta tuulivoimaloiden yksikköteho olisi noin 6–12 MW ja koko tuulivoimapuiston kokonaisteho noin 120 MW. Alustavan kaava-aluerajauksen muodostamisessa on otettu huomioon Kajaanin kaupungin tuulivoimaohjelmassa määritellyt etäisyydet voimaloihin. Ylihongikon alustava kaava-aluerajaus ei noudata 40 dB melualuetta ja melualue on otettava huomioon mahdollisessa jatkosuunnittelussa. Melualue on osin päällekkäinen Otanmäki–Humpinsuo osayleiskaavan kanssa mutta niiltä osin kuin melualue ulottuu teollisuusalueelle, ei aiheudu ongelmaa sillä melutason ohjearvot eivät koske teollisuusalueita. Kaava-alueet eivät voi olla päällekkäisiä. Muilta osin melualue on aloitteen mukaan mahdollista sisällyttää kaava-alueeseen. OX2 Finland Oy on saanut Puolustusvoimilta hyväksyvän lausunnon tuulivoimahankkeelle, jossa tarkoituksena on rakentaa 17 kolmesataa metriä korkeaa tuulivoimalaa. Koska hankkeen tuulivoimakoko on kasvanut lausunnon pohjana olleesta, tarvitaan puolustusvoimilta uusi lausunto, mikäli hanke etenee. Tuulivoimalat tulevat olemaan toteuttamisajankohdan teknologian mukaisia ja suunnittelussa varaudutaan tulevaan tekniseen kehitykseen. Lisäksi kaavoituksessa selvitetään mahdollisuutta rakentaa tuulivoimapuiston yhteyteen akkuihin perustuva sähkövarasto, jonka teho olisi arviolta 50–120 MW. Kaavarajaus, voimaloiden sijoittelu ja voimaloiden kokonaismäärä tarkentuvat aloitteen mukaan kaavaprosessin aikana.
Aloitteen mukaan hankkeelle laaditaan samaan aikaan mutta kaavaprosessista erillisenä ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA), jossa vastaavana viranomaisena toimii Kainuun ELY-keskus. YVA-menettelyä tulee soveltaa tuulivoimapuistoihin, joissa voimalaitosten määrä on vähintään 10 tai niiden yhteen laskettu kokonaisteho on vähintään 45 MW. Aloitteen mukaan sähkönsiirron vaihtoehdot arvioidaan ja tarkempi vaikutusten arviointi tehdään mm. joidenkin luontokohteiden osalta YVA-menettelyn yhteydessä.
Kainuun maakuntakaava
Alustava kaava-alue on pääosin maa- ja metsätalousvaltaista aluetta, M (Kainuun maakuntakaava 2020, Kainuun vaihemaakuntakaava 2030), johon tuulivoima-alue tv-34 on osoitettu päällekkäismerkintänä (Kainuun tuulivoimamaakuntakaava 2035). Aluerajaus ei ole täysin maakuntakaavan aluerajauksen mukainen vaan osittain pienempi länsipuolelta ja osittain ulottuu idässä pidemmälle. Maakuntakaavan laskennallinen tuulivoimaloiden lukumäärä on 13. Maakuntakaavan tuulivoima-alueen lounaisosassa sijaitsee turvetuotantoalue (EOt) ja pohjoisosassa sijaitsee osittain turvetuotantoalue. Maakuntakaavan tuulivoima-alueen koillisosaan on osoitettu moottorikelkkailureitti. Alueen länsipuolella kulkee etelä-pohjoissuunnassa 110 kV pääsähköjohtomerkintä ja itäpuolella 400 kV pääsähköjohtomerkintä ja sen rinnalla 400 kV uusi sähköjohto. Luoteispuolella on 400 kV pääsähköjohdon yhteystarve. Alueen koillispuolelle sijoittuu ampumaradan ohjeellinen melualue (me/a). Alueen pohjoispuolelle on osoitettu Kokkolantie valtatienä (vt) ja junarata parannettavana sivuratana. Otanmäen taajama n. 3 km etäisyydellä tuulivoima-alueesta on osoitettu taajaman alakeskuksena (a). Joutensuo alueen kaakkoispuolella ja Talaskangas alueen etäläpuolella on osoitettu luonnonsuojelualueina (SL). Luoteispuolella Otanmäen taajaman läheisyydessä on myös Otannevan alue luonnonsuojelualueena (SL). Lisäksi Talaskangasta koskee matkailun kannalta merkittävän luonnonrauha-alueen merkintä sekä Talaskangasta ja Otannevaa Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen -merkintä. Kainuun maakuntakaava 2020:n ja Kainuun vaihemaakuntakaava 2030:n osoittama matkailun vetovoima-alue sijaitsee pohjoisessa n. 1,5 km etäisyydellä seuraillen Oulujärven ranta-aluetta.
Tuulivoimaloiden alue osa-aluemerkinnällä tv osoitetaan alueita, jotka soveltuvat merkitykseltään vähintään seudullisten tuulivoimala-alueiden rakentamiseen. ”Merkinnällä osoitetaan alueen erityisominaisuutta potentiaalisena tuulivoimatuotantoon soveltuvana alueena. Alueiden päämaankäyttöluokka on kuitenkin muu kuin tuulivoimaenergian tuotanto, yleisimmin maa- ja metsätalous. Maakuntakaavan merkinnöillä ei osoiteta yksittäisten tuulivoimaloiden sijaintia, eikä määritetä alueiden kokonaisvoimalamäärää, alueille sijoitettavien voimaloiden suurinta sallittua korkeutta tai voimalatehoa. Alueella ei ole voimassa MRL 33.1 §:n mukaista ehdollista rakentamisrajoitusta. Maakuntakaavan tuulivoimaloiden alueella tarkoitetaan lähtökohtaisesti vähintään kymmenen (10) teollisen kokoluokan voimalan muodostamaa aluetta…”
Tuulivoimaloiden alueita koskeva suunnittelumääräys: ”Alueen suunnittelussa tulee turvata puolustusvoimien kehittämistarpeet ja toimintaedellytykset sekä ottaa erityisesti huomioon puolustusvoimien toiminnasta, kuten tutkajärjestelmistä ja radioyhteyksien turvaamisesta johtuvat rajoitteet.”
Ylihongikon aluetta (tv-34) koskee aluekohtainen suunnittelumääräys, jonka mukaan ”tuulivoimaloiden sijoittelun, määrän ja korkeuden suunnittelulla tulee ottaa huomioon tuulivoimahankkeen ja eri tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutukset linnustoon ja on turvattava alueen välittömässä läheisyydessä esiintyvä rauhoitetun petolintulajin suotuisa suojelutaso”. Lisäksi Ylihongikon alueen suunnittelussa on huolehdittava siitä, että suunnitelma tai hanke yksinään tai yhdessä muiden hankkeiden tai suunnitelmien kanssa tarkasteltuna ei luonnonsuojelulain 35 §:n tarkoittamalla tavalla merkittävästi heikennä Natura 2000 -verkoston alueiden perusteena olevia luonnonarvoja.
Tuulivoimaloiden rakentamisesta on annettu lisäksi yleisiä suunnittelumääräyksiä, muuan muassa ”tuulivoimarakentamista suunniteltaessa on otettava huomioon kyseisen tuulivoimahankkeen sekä eri tuulivoimahankkeiden yhteisvaikutukset erityisesti asutukseen, maisemaan, linnustoon, luonnon monimuotoisuuteen, eläimistöön ja ekologisiin yhteyksiin sekä kulttuuriperintöön sekä pyrittävä ehkäisemään haitallisia vaikutuksia”. Myös mm. energian siirrosta on annettu yleisiä määräyksiä.
Kainuun vaihemaakuntakaava 2030:n yleisen suunnittelumääräyksen mukaan ”yksityiskohtaisemmassa kaavoituksessa ja muussa alueidenkäyttöä koskevassa suunnittelussa tulee tarkistaa kiinteitä muinaisjäännöksiä ja muuta arkeologista kulttuuriperintöä koskeva ajantasainen tieto museoviranomaisten ylläpitämistä rekistereistä ja arvioida yhteistyössä museoviranomaisten kanssa mahdollisten aluetta / kohdetta koskevien selvitysten tai tutkimusten tarve”.
Maanhallinta
Alustava kaava-alue on pääasiassa yksityisessä maanomistuksessa. OX2 Finland Oy on hankkinut pääosan alueesta hallintaansa vuokrasopimuksin. Alueen eteläosa on Metsähallituksen omistuksessa eikä vuokrasopimusta ole vielä tehty.
Tuulivoimaohjelma
Aloitteen mukaan hankkeen muodostamisessa on huomioitu Kajaanin kaupungin tillivoimaohjelmassa määritellyt etäisyydet voimaloihin seuraavasti:
- Loma- ja vapaa-ajan asutus, etäisyys vähintään 2 km
- Luonnonsuojelualueet, suojeluohjelma-alueet, etäisyys vähintään 500 m
- Natura-alueet, etäisyys SPA (linnusto) alueisiin vähintään 1 km ja SAC (luontotyyppi) alueisiin vähintään 500 m
- Tunnistetut suurten petolintujen pesäpaikat, etäisyys vähintään 2 km (meri- ja maakotka) ja 1 km (kalasääksi)
- Talaskankaan Natura-alue, etäisyys vähintään 2 km
- Etäisyys Oulujärveen vähintään 5 km
Lisäksi on huomioitu muita tekijöitä kuten etäisyys voimajohtoon, metsälakikohteisiin ja tiedossa oleviin arkeologisiin kohteisiin.
Ekologisten yhteyksien selvitys
OX2 on teettänyt erikseen ekologisiin yhteyksiin liittyvän selvityksen kaavoituspäätöksen tueksi. Selvityksessä on käsitelty tuulivoimahankkeen vaikutuksia mm. suden, metsäpeuran ja maakotkan elinympäristöihin ja erityisesti peuran vaatimiin ekologisiin yhteyksiin.
Alue sijaitsee Vuolijoki–Marttisen susireviirillä mutta todennäköisten lisääntymis- ja levähdyspaikkojen arvioidaan sijaitsevan hankealueen ulkopuolella ja tuulivoiman vaikutukset suteen arvioidaan siten vähäisiksi.
Hankkeella arvioidaan selvityksessä olevan korkeintaan vähäisiä vaikutuksia karhun, ahman ja ilveksen osalta.
Tuulivoimarakentamisen vaikutukset luontotyyppeihin arvioidaan selvityksen perusteella vähäisiksi.
Ylihongikon alue sijoittuu Kajaanin kaupungin Ekologisten yhteyksien selvityksessä määritellyn itä-länsisuuntaisen maakunnallisen ekologisen yhteyden (Otanneva-Pirttimäki-Hämeensalmi) päälle. Hanketoimijan tilaamassa ekologisten yhteyksien selvityksessä todetaan, että mahdolliset vaikutukset kohdistuvat metsäpeuran kesäaikaisiin elinympäristöihin. Selvityksen mukaan alueella ei ole todettu esiintyvän talviaikaan metsäpeuroja eikä suunnittelualueella esiinny soveltuvia talvilaidunalueita. Suunnittelualueen läpi ei kulje selvityksen mukaan metsäpeurojen vaellusaikaisia reittejä. Selvityksessä kuitenkin todetaan, että tuulivoimahankkeen merkittävimmät vaikutukset aiheutuvat alueen läpi kulkevaan kolme kilometriä leveään maakunnallisesti merkittävään ekologiseen käytävään, jolla voi olla merkitystä Kainuun ja Suomenselän metsäpeurakantojen mahdollisessa yhdistymisessä. Hankkeen todetaan aiheuttavan konkreettisen estevaikutuksen siinä tapauksessa, että kantojen yhdistyminen tapahtuisi Oulujärven eteläpuolella mutta selvityksessä pidetään yhdistymistä lähinnä teoreettisena, minkä vuoksi hankkeesta aiheutuvia vaikutuksia on selvityksen mukaan vaikea arvioida. Osakantojen yhdistymistä valtakunnallisen ekologisen yhteyden kautta pidetään todennäköisempänä. Tuulivoimahankkeiden arvioidaan yhdessä aiheuttavan merkittäviä yhteisvaikutuksia ekologisiin yhteyksiin, mikäli hankkeet toteutuvat täysimittaisina.
Oheisliite: Kajaani Ylihongikko, Ekologiset yhteydet 2025 -selvitys (salassa pidettävä)
OX2 Finland Oy esittää seuraavaa menettelyä:
- OX2 Finland Oy vastaa kokonaisuudessaan osayleiskaavan laadinnan, selvitysten ja suunnitelmien kustannuksista sekä kuulemis-, kuuluttamis- ym. kuluista. Kajaanin kaupunki perii kaavoituksesta ja muista kaavoitukseen liittyvistä viranomaistehtävistä perittävien maksujen mukaisesti 6000 € + 2500 €/ voimala kaavahankkeen käsittelystä ja kaavoituksen ohjauksesta (Kajaanin kaupungin ympäristötekninen lautakunta 18.12.2024 § 103, voimassa 1.1.2025 alkaen). OX2 Finland Oy teettää lakisääteisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ja vastaa tarvittavien suunnitelmien, selvitysten ja vaikutusarviointien kustannuksista.
- OX2 Finland Oy ehdottaa, että Ylihongikon tuulivoimahankkeen kaavoituskonsulttina toimii Sweco Finland Oy.
- OX2 Finland Oy esittää kaava-alueen rajaukseksi liitteen 1. mukaista aluerajausta. Kaava-alueen rajaus ja tuulivoimaloiden sijoittelu täsmentyvät myöhemmin laadittavien selvitysten ja vaikutusten arviointien perusteella.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi
Kajaanin kaupunki ei hyväksy OX2 Finland Oy:n kaavoitusaloitetta kaavoituksen valmistelun käynnistämisestä Ylihongikon tuulivoimahanketta varten.
Perustelut:
Kajaanin kaupungin Ekologisten yhteyksien selvityksessä on kartoitettu olemassa olevaan tietoon pohjautuen Kajaanin ekologinen verkosto nykytilassaan yleiskaavatasolla. Selvitys tarkentaa maakuntakaavassa esitettyjä ja selvitettyjä yhteyksiä. Ekologisten yhteyksien selvityksen mukaisen itä-länsisuuntaisen maakunnallisen yhteyden tavoite on mahdollistaa erityisesti metsäpeuran liikkuminen ja metsäpeuran eri populaatioiden mahdollinen yhdistyminen. Yhteyden tulee olla vähintään kolme kilometriä leveä. Ylihongikon hanke sijoittuu suoraan tämän itä-länsisuuntaisen ekologisen yhteyden päälle, mikä aiheuttaa huomattavan estevaikutuksen ekologiselle yhteydelle. Vaikka alueella ei nyt hanketoimijan aloitteessa tekemän arvion mukaan liikkuisikaan peuroja, on yhteys varattu nimenomaan mahdollistamaan peurakantojen yhdistyminen. Myös muissa hankkeissa on edellytetty ottamaan huomioon ekologiset yhteydet ja hankkeita kohdellaan yhdenvertaisesti.
Otanmäki-Humpinsuo osayleiskaavaluonnoksessa teollisuusalueen sijoittuminen muuttaa ekologisen yhteyden pohjoista reunaa siten, että reuna siirtyy noin kilometrin verran etelämmäs. Seudullisen ekologisen käytävän pohjoisreuna on osoitettu viivalla osayleiskaavaluonnoksessa. Kolme kilometriä leveä ekologinen yhteys mahtuu edelleen Luolakankaan ja Otanmäki–Humpinsuo osayleiskaavaluonnoksen teollista toimintaa varten varatun alueen väliin. Katajamäen tuulivoimahankkeen aluerajaus tulee niin ikään pienenemään kaavoituksen edetessä siten, että ekologinen yhteys rajaa alustavan Katajamäen kaava-aluerajauksen pohjoisosaa pois. Siten estevaikutusta useista hankkeista ei muodostu. Tästä syystä Ylihongikon hankkeen ekologisen yhteyden pohjoisreuna on osoitettava samaan paikkaan Otanmäki–Humpinsuo osayleiskaavaluonnoksessa osoitetun ekologisen yhteyden kanssa. Tämä rajaa pois mahdollisuuden sijoittaa tuulivoimaloita ekologisen yhteyden alueelle, joka jää linjan eteläpuolelle. Tuulimyllysijoittelulle mahdollista aluetta on ainoastaan esitetyn alustavan kaavarajauksen pohjoisosassa. Kun lisäksi kahden kilometrin asutusetäisyys leikkaa osan esitetyn kaava-alueen pohjoisosasta tuulimyllyjen sijoitteluun jäävälle alueelle mahtuu alle viisi tuulimyllyä, mikä on alle tuulivoimaohjelmassa edellytetyn tuulivoima-alueen vähimmäiskoko. Tuulivoimaohjelmassa on linjattu, että teollisen kokoluokan tuulivoimalat tulee toteuttaa usean voimalan kokonaisuuksiin ja että muista tuulivoimapuistoista tai teollisesta toiminnasta selvästi irrallisia 1-4 tuulivoimalan suuruisia hankkeita ei toteuteta.
Ekologisten yhteyksien selvityksen mukaan, mikäli ekologisen yhteyden tai ydinalueen kaventaminen on hanketoiminnassa välttämätöntä, tulee huolehtia, että yhteydelle jää riittävästi tilaa toisaalla. Ekologisten yhteyksien kapeikkokohdat eivät saisi olla pituuttaan leveämpiä. Tässä tapauksessa Ylihongikon hanke yksin on jo yli 2,5 km leveä ja yhdessä muiden hankealueiden kanssa muodostaa vielä pidemmän hankealueiden jatkumon. Ekologisen yhteyden kaventamista ei voi pitää perusteltuna vaan vähintään kolmen kilometrin leveys tulee säilyttää. Tilaa osoittaa maakunnallinen yhteys toisaalle ei tässä tapauksessa ole eikä voida katsoa, että valtakunnallinen yhteys yksin toimii ainoana yhteytenä.
Luonnonvarakeskus (Luke) on aiemmin lausunut Kivikankaan tuulivoimahankkeen YVA:an liittyen, että Oulujärveä ympäröivä alue tulee pitää maankäyttösuunnitelmista sen verran vapaana, että laji (metsäpeura) pystyy vaeltamaan sille ominaisesti ja sen geneettinen monimuotoisuus säilyy. Tämä voi edellyttää Luke:n mukaan hankealueiden poistamissuosituksia tai pienentämisiä. Luke on siten vahvasti ottanut kantaa jo aiempien tuulivoimahankkeiden kohdalla riittävän vapaan tilan säilyttämiseksi.