KAJDno-2024-102
Hallintosääntö 28 §/perusopetuksen tulosalueen johtajan ratkaisuvalta
Asianosainen: *********
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Tampere, tutkimuskoordinaattori Jasmin Kaljadin pyytää tutkimuslupaa Nuorten vuorovaikutusohjannan (IPC-N) käyttöönotto Suomessa tutkimukseen.
Hankkeen aikana tutkitaan sitä, miten hyvin yläkouluikäiset nuoret saavat masennusoireisiinsa apua. Selvitetään, kuinka moni nuori tarvitsee ja haluaa hoitoa masennukseen, ja kuinka masennuksen hoito heillä toteutuu. Seurataan erityisesti vuorovaikutusohjannan (IPC-N) vaikuttavuutta ja kustannusvaikuttavuutta verrattuna siihen, että nuori saa jotain muuta hoitoa tai tilanteeseen, jossa masennuksen hoito ei toteudu.
Käytännön toteutus: Nuoret rekrytoidaan tutkimukseen koululuokittain. Mukaan tutkimukseen otetaan 7–9-luokkalaisia nuoria (13–16 vuotta). Poissuljetaan nuoret, joilla on edellisen 12 kuukauden aikana ollut hoito mielenterveyden ongelmiin, tai joiden vointi tai muu hoito ei mahdollista osallistumista tutkimukseen. Tutkimuksessa seurataan kyselyin siihen osallistuvien nuorten mielialaa 6–12 kuukautta. Täydennetään tietoja kahdella kyselyllä nuoren huoltajalle, yhdellä kyselyllä nuorta auttaneelle työntekijälle, sekä nuoren sosiaali- ja terveydenhuollon rekisteritiedoilla ja tarvittaessa potilastietojärjestelmästä saatavalla tiedolla. Niille nuorille, jotka raportoivat 6 kuukauden aikana toistuvasti masennusoireita, uusitaan kysely vielä 12 kuukauden kohdalla, ja selvitetään, onko nuori saanut jotain hoitoa masennukseen. Saadun hoidon sisältö eli "annos" ja ajoitus määritellään nuoren, huoltajan ja ammattilaisen sekä rekisteritietojen perusteella. Vuorovaikutusohjantaa saaneilta nuorilta kerätään masennusoiremittaritiedon koko intervention ajalta ja kysytään lopuksi kokemusta interventiosta. Myös nämä tiedot kerätään kyselyin. Määritetään rekisteritiedoista erilaisten palveluiden kustannukset ja verrataan vuorovaikutusohjannan ja muun hoidon kustannusvaikuttavuutta.
Tutkimuksen merkitys: Tutkimuksen tavoitteena on parantaa masennuksen tunnistamisen ja avun tarjoamisen yhdenvertaisuutta ja vaikuttavuutta.
Tutkimustyyppi: Havainnoiva tutkimus.
Pääasiallinen tutkimustapa/menetelmä: Kyselyt ja rekisteritieto.
Tutkimuksen aikataulu: Aineistonkeruu kouluissa 2/2024–12/2025. Kokonaisuudessaan tutkimuksen tekeminen päättyy 2035 (rekisteritietoa hyödynnetään vaikuttavuus- ja kustannusvaikuttavuusarvioinneissa).
Myönnän ********* pyytämänsä tutkimusluvan.
Lisätietoja asiasta antaa va. perusopetuksen tulosalueen johtaja Kalle Komulainen, p. 044 7100 142, sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi