Perustelut
Maankäyttö- ja rakennuslain nimi muuttuu alueidenkäyttölaiksi ja siitä eriytetty, rakentamista ohjaava rakentamislaki astuu voimaan 1.1.2025. Rakentamislain 79 § mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun.
Taksan laatiminen on ollut haasteellista, koska kaikkia rakentamislakiin esitettyjä muutoksia ei ole vielä vahvistettu. Rakentamisluvan käsittelyaikatakuu, rakennuksen hiilijalanjälkilaskenta sekä tietomallimuotoinen rakentamislupa tulevat voimaan vasta 1. tammikuuta 2026 alkaen. Edellä mainituista johtuen, rakennusvalvonnan taksaa on päivitettävä varsin pian uudelleen.
Rakentamislain mukaisesti rakennus- ja toimenpideluvat korvataan yhdellä lupatyypillä, rakentamisluvalla. Pienempien rakennushankkeiden lupavelvoitteet vähenevät merkittävästi.
Rakentamislupa koostuu sijoittamisen ja toteuttamisen lupaharkinnasta, joka voidaan hakea yhdellä rakentamisluvalla. Rakentamislain mukaan luvanhakija voi kuitenkin jatkossa, niin halutessaan, hakea lupaa kahdessa osassa, eli erillisinä sijoittamis- ja toteuttamislupina.
Sijoittamislupapäätökset käsitellään rakentamislain mukaan uudistetun (kv 10.12.2024) hallintosäännön mukaisesti ympäristöteknisen lautakunnan lupajaostossa. Rakentamislain mukaan rakennusvalvontaviranomainen päättää jatkossa myös sijoittamisluvista suunnittelutarvealueilla osana rakentamislupaa, jonka työn osuus on huomioitu maksussa prosentuaalisena korotuksena. Kaikki rakentamisluvat, jotka sisältävät sijoittamisen ja toteuttamisen tai pelkästään toteuttamisen lupaharkinnan, käsitellään rakennusvalvonnan viranhaltijapäätöksinä (toimivallan siirto ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto 11.12.2024).
Rakentamisluvanvaraisiin hankkeisiin tulee lisäksi uusia viranomaistehtäviä, kuten sattumanvaraiset viranomaiskatselmukset. Myös rakennetun ympäristön jatkuvan valvonnan osuus tulee kasvamaan, kun lupamenettelyä ei kaikissa rakentamishankkeissa enää jatkossa ole. Odotettavissa on, että myös neuvontapyynnöt tulevat uuden lain myötä viranomaisessa kasvamaan. Yleistä viranomaisneuvontaa tulee antaa maksutta. Lausunnot tai muu selvittelyä vaativa työ on kuitenkin taksan mukaisesti maksullista ja tämä on huomioitu taksassa. Huomioitavaa kuitenkin on, että viranomaisen palveluun ei kuulu toimia rakennushankkeeseen ryhtyvän suunnittelijana tai rakennustyön laadun valvojana.
Hintoja on tarkistettu ja osittain korotettu viranomaistoiminnan lisääntyneen työmäärän ja kulurakenteen perusteella, vaikkakin osa hinnoista on pyritty säilyttämään myös ennallaan, muun muassa purkamisluvat.
Maksujen tarkoitus on osittain kattaa ne kulut, joita rakennusvalvonnan suorittamat tehtävät kaupungille aiheuttavat. Rakennusvalvonnan viranomaistehtävien taksan lisäksi rakennusvalvonnalla voi olla erillinen palvelutaksa viranomaistehtävien ja palvelutehtävien erottamiseksi. Kajaanissa rakennusvalvonnalla ei ole erillistä palvelutaksaa palvelutehtävien erottamiseksi,vaan palveluista perittävät maksut (alv 25,5%) ilmoitetaan tässä taksassa. Lähtökohtana taksan laadinnassa on Kuntaliiton taksamalli 2025.
Tontti- ja paikkatietoyksikön suorittamat paikan merkitsemiset, katselmukset sekä pihan korkeuksien tarkastamiset on hinnoiteltu rakennusvalvonnan taksassa, jolloin asiakkaiden on helpompi löytää rakentamiseen liittyvät maksut yhdestä paikasta. Samasta syystä rakennusvalvonnan taksaan sisällytetään maininta erillisen sijoittamisluvan sekä poikkeamisluvan maksuista ja niissä on viittaus kaavoituksen taksaan, jossa edellä mainitut on hinnoiteltu.
Lisätietoja asiasta: johtava rakennustarkastaja Kari Huusko, puh. 044 7100 246 ja lupasihteeri Karita Kuittinen, puh. 044 4214 377, sähköpostit muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi
Ympäristötekninen lautakunta hyväksyy rakennusvalvontaviranomaisen uudistetun taksan liitteen mukaisesti ja se tulee voimaan 1.1.2025 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.