Kajaanin Vesi - liikelaitoksen johtokunta, kokous 6.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 Esisuunnitelma Kajaanin Veden jätevedenpuhdistamon saneerauksesta tai uusinnasta

KAJDno-2022-110

Valmistelija

  • Juha Nurminen, Johtaja, juha.nurminen@kajaani.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus (21.6.2022 § 146) on antanut lausuntonsa, joka täydentää lähinnä rahoituksen osalta Konsernijaoston (16.5.2022 § 23) antamaa lausuntoa Kajaanin Veden johtokunnan (24.2.2022 § 8) esittämään pyyntöön kannasta Kajaanin jätevedenpuhdistamon esisuunnitelmaan. Lausunto on melko yleispiirteinen ja ristiriitainenkin antaen suhteellisen vähän suoranaisia ohjeita tai kantaa jatkosuunnitteluvaihtoehdon valintaan. 

Lausunnossa mainitut kestävän kehityksen periaatteet on huomioitu esisuunnitelmassa ja nykyinen sijainti tai sen välitön läheisyys sekä nykyisen puhdistamon saneeraus on uuteen paikkaan uudisrakentamista kestävämpi vaihtoehto. Sijoituspaikat SP1 ja SP3 sijaitsevat jo rakennetussa ympäristössä ja ne vaativat mahdollisimman vähän lisäviemäröintiä sekä mahdollistavat nykyisen purkupisteen hyödyntämisen.

Esisuunnitelmassa tavoitteena on ollut nykyistä toistaiseksi voimassa olevaa ympäristölupaa tehokkaampi puhdistusprosessi siten, että uutta lupaprosessia mahdollisine uusine lupavaatimuksineen ei ole tarpeen käynnistää. Mahdollisiin tulevaisuuden tehostamistarpeisiin on varauduttu tila- ja laajennusvarauksin. Ympäristöluvan mukaisissa haitta-aineissa purkupaikan luonnon vettä puhtaamman puhdistustuloksen tavoittelu on teknisesti vähintäänkin haastavaa ellei mahdotonta ja niin investointi- kuin käyttökustannuksiltaan hyvin merkittävästi esisuunnitelman kaikkia vaihtoehtoja kalliimpaa. Ympäristövaikutukset vähenevät kustannusten lisääntymisen suhteessa. Käsiteltävän veden lämpötila seuraa kutakuinkin purkuvesistön lämpötilaa eikä se merkittävästi muutu käsittelyprosessissa edes purkuveden lämmön talteenotossa. Lämpökuormamuutos purkuvesistöön on olematon.

Ennusteiden mukaan Kajaanin asumisjätevesien määrä vähenee vähitellen. Esisuunnitelman mukainen kapasiteetti riittää hyvin vesihuoltolain mukaiselle yhdyskuntajätevedelle tulevaisuudessakin ja lisäksi on varauduttu merkittävään teollisuusjätevesien määrän kasvuun (n. 1.000 m3/vrk). Majasaaren jätekeskuksen suotovedet on varauduttu ottamaan vastaan siten, että kevään sulamisvedet johdetaan tasausaltaaseen, josta ne pumpataan vähitellen kesä-syyskuun aikana käsiteltäväksi jätevedenpuhdistamolle. Kylmien suotovesien vastaanotto tasaamattomina samaan aikaan viemäriverkostosta tulevien sulamisvesien kanssa tarkoittaisi puhdistamolle lisäkapasiteettitarvetta. Kajaanin Vesi on valmis neuvottelemaan Kainuun jätehuollon kuntayhtymän kanssa suotovesien käsittelystä Kajaanin Veden taksamallin ja teollisuusjätevesihinnoittelun mukaisesti.

Käsitellyn jäteveden lämmön talteenotolla jätevedenpuhdistamosta on mahdollista saada lämpöenergian suhteen omavarainen. Aurinkoenergialla on saatavissa sähköä. Mädätyksellä ja biokaasumoottorilla olisi korvattavissa osa sähköenergiasta tai biokaasu olisi hyödynnettävissä esim. kaukolämmön tuotantoon mutta mädättämöinvestointi on suhteellisen suuri ja syntyvän mädätejäänteen loppusijoitus/menekki voi olla haasteellista niin sen vaatiman työmäärän kuin kustannustenkin osalta. Mädätejäännöksen todennäköiset käyttökohteet ovat viherrakentaminen ja lannoitekäyttö, joka karjatalousvaltaisessa Kainuun maataloudessa on haasteellista. Mädätejäännöksen kuljetusmatkat voisivat kasvaa yllättävän pitkiksikin. Paikallista biokaasua tuottavan mädätyslaitoksen väkevät rejektijätevedet on mahdollista vastaanottaa esisuunnitelman mukaisissa prosessivaihtoehdoissa suunnitelman mukaisilla mitoituksilla mikäli rejektiveden typpi on otettu talteen tai muuten esikäsitelty ennen jätevedenpuhdistamolle johtamista siten, että jätevedenpuhdistamolle tuleva typpikuorma ei merkittävästi kasva.

Tulevaisuudessa mahdollisesti tiukentuviin ja uusiin lupaehtoihin on esisuunnitelmassa varauduttu tila- ja laajennusvarauksin.

Kajaanin Vesi käyttää kunnossapitoon nykyisinkin suhteellisen paljon kumppaneita, joista merkittävä osa on alueellisia.

VE0+ perustuu nykyisten verkostojen ja rakenteiden maksimaaliseen hyödyntämiseen. Sijoituspaikoista SP1 ei käytännössä vaadi lisäverkostoja.

Kyberturvallisuus- ja muut huoltovarmuusasiat sekä rahoitusasiat tarkentuvat seuraavissa suunnitteluvaiheissa.

Esisuunnitelmassa ei ole suoranaista laskelmaa vaihtoehtojen elinkaarikustannuksista. VE0+ -vaihtoehtoa, joka perustuu nykyisiin rakenteisiin, on saneerattava säännöllisin väliajoin mutta kustannukset ovat uudisrakentamista pienemmät. Uudisrakennettakin (VE1, VE2 ja VE3) joudutaan saneeraamaan mutta sen tarve tulee jonkin verran myöhemmin. VE0+ -vaihtoehdon elinkaarikustannukset ovat todennäköisesti uudisrakennusvaihtoehtoja pienemmät investointikustannusten suuren eron vuoksi. VE0+ -vaihtoehdon toteutuksen vaiheistamismahdollisuudella investointikustannuksia voidaan jakaa pidemmälle aikajänteelle ja esim. jälkikäsittelyn investointi on mahdollista toteuttaa vasta todellisen tarpeen ollessa ajankohtainen.

Mahdollisia kumppaneita yhteispuhdistamoon on hyvin vähän. Naapurikunnat ovat niin kaukana, että siirtoviemäröinnin kustannukset ovat sen esteenä, ja mahdolliseen yhteisjätevedenpuhdistukseen soveltuvan teollisuuden sijoittumisesta Kajaaniin ei ole varmuutta. Yhteisyritys-/operointimalli on esitelty konsernijaostolle mutta lausunnossa siihen ei oteta kantaa. Mikäli tällaiseen mentäisiin, olisi yhteistyökumppani hyvä valita jo ennen yleissuunnittelua.

Lausunnossa ei oteta suoraan kantaa kaupungin osallistumisesta hankkeen rahoitukseen, joten Kajaanin Veden on harkittava maltillisia etupainotteisia taksan korotuksia hankkeen osarahoitukseksi tai rahoituksesta päätetään tarkemmin lähempänä hankkeen toteutusta. Hankkeen toteutusaika ja mahdollinen jaksotus tarkentuu seuraavissa suunnitteluvaiheissa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Nurminen, Johtaja, juha.nurminen@kajaani.fi

Kajaanin Vesi -liikelaitoksen johtokunta päättää, että jätevedenpuhdistamon esisuunnitelman pohjalta yleissuunnittelun pohjaksi valitaan mahdollisimman paljon nykyistä tekniikkaa ja rakenteita hyödyntävä investointi- ja käyttökustannuksiltaan edullisin sekä vähiten nykyistä maisemaa ja ympäristöä muuttava VE0+ -vaihtoehto. Investointi toteutetaan mahdollisuuksien mukaan pidemmälle aikajänteelle jaksotettuna. Tarvittava lisärakentaminen sijoitetaan nykyisen puhdistamon välittömään läheisyyteen.

Mahdollisessa biokaasun tuottamisessa käytetyn mädättämön väkevien rejektijätevesien vastaanottaminen on mahdollista mikäli rejektiveden typpi on otettu talteen tai muuten esikäsitelty ennen jätevedenpuhdistamolle johtamista siten, että jätevedenpuhdistamolle tuleva typpikuorma ei merkittävästi kasva. Mahdollisen mädättämön toteuttamisesta ja toteuttajasta päätetään erikseen myöhemmin.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §