Sivistyslautakunta, kokous 5.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 105 Peruskoulujen lukuvuosisuunnitelmat lukuvuonna 2022–2023

KAJDno-2022-1162

Valmistelija

  • Päivi Rissanen, Perusopetuksen tulosalueen johtaja, paivi.rissanen@kajaani.fi

Perustelut

Perusopetusasetuksen 9 § mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma, jossa määrätään opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista, koulujen ulkopuolella annettavasta opetuksesta sekä muista tarpeellisista opetuksen järjestämiseen liittyvistä asioista. 

Kajaanin peruskoulujen rehtorit ja apulaisrehtorit ovat keväällä 2022 sopineet em. asetuksen mukaisista asioista ja laatineet Kajaanin perusopetuksen keskeiset tavoitteet lukuvuodelle 2022–2023. Lukuvuosisuunnitelman rakenteessa otetaan huomioon Kajaanin kaupunkistrategia 2023–2026 ”Kajaani – aikaa elämälle!", joka on yhdistetty Perusopetuksen laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden kanssa.

Kajaanin peruskoulujen lukuvuoden 2022–2023 keskeiset tavoitteet on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisen osion ja koko lukuvuoden kattotavoitteena on Yhdessä hyvään arkeen. Kaikille yhteisiä tavoitteita on kahdeksan, joista kukin koulu valitsee neljä tavoitetta, joihin erityisesti panostetaan.

Kaikille yhteiset tavoitteet:

·         Panostaminen kouluyhteisön hyvinvointiin

·         Yhteistyön ja toimintakulttuurin vahvistaminen ja kehittäminen opettajien, luokkien ja yhteistyötahojen kesken

·         Koulujen välinen yhteistyö

·         Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen

·         Hyvän huomaaminen ja hyviin käytöstapoihin panostaminen

·         Kouluun kiinnittyminen ja koulunkäynnin arvostaminen

·         Aikaa ajattelulle ja oppimiselle - ajattele rohkeasti itsenäisesti

·         Tunne- ja vuorovaikutustaidot

 

Toinen osio koostuu oppimiskokonaisuuksista, jotka toteutetaan koulukohtaisen suunnitelman mukaan. Oppimiskokonaisuuksien vähimmäismääräksi on määritelty kaksi oppimiskokonaisuutta. Oppimiskokonaisuuksien suunnittelun perustana ovat laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, joita voi koulukohtaisesti myös yhdistellä. Lukuvuoden kattotavoite näkyy myös oppimiskokonaisuuksien toteutuksissa.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet:

·         Koulunkäyntitaidot

·         Uudet lukutaidot

·         Teknologiaopetuksen kehittäminen

·         Luku- ja kirjoitustaito kunniaan

·         Kuulkaa korpeimme kuiskintaa – meidän maakuntamme

·         Aktiivista toimintaa yrittäjyyden ympärillä

·         Lasten ja nuorten Kajaani

·         Muu, koulun oma oppimiskokonaisuus

Kajaanissa on käytössä SoPu (Sovitaan Puhumalla) -malli, joka on paikallinen.

Kajaanin kaikissa kouluissa opetellaan ja harjoitellaan tunne-, vuorovaikutus- ja itsesäätelytaitoja.  Yrittäjyyskasvatus tukee osaltaan tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat on laadittu kaikissa kouluissa ja niitä päivitetään tarvittaessa. Jokaisessa koulussa on TaSu-yhteyshenkilö.

Kajaanin peruskouluissa edistetään kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Vanhempainiltoja ja yhteisiä tapahtumia voidaan jälleen toteuttaa kouluilla.

Lukuvuoden 2022–2023 suunnitelmissa on näkyvillä koko lukuvuoden poikkeuspäivät, juhlat yms. päivämäärineen. Nämä tiedot annetaan koulukuljetusten liikennöitsijöille tiedoksi heti, kun lautakunta on hyväksynyt lukuvuosisuunnitelmat. Tällä toimenpiteellä helpotetaan sovitusti liikennöitsijöiden koulukuljetusten yksityiskohtaista suunnittelua hyvissä ajoin.

Lautakunta saa lukuvuosisuunnitelmat tutustuttavakseen esityslistan yhteydessä. Lukuvuosisuunnitelmat ovat myös ennen kokousta nähtävinä perusopetuksen hallinnossa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mari Lyyra, Sivistysjohtaja, mari.lyyra@kajaani.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy koulujen tekemät lukuvuosisuunnitelmat noudatettaviksi kouluissa lukuvuonna 2022–2023.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku


Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus


Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

– se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
– kunnan jäsen.


Oikaisuvaatimusaika


Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Kajaanin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.


Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä.


Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun pöytäkirja on julkaistu tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen


Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Kajaanin kaupungin sivistyslautakunta.


Postiosoite:  PL 133, 87101 Kajaani
Käyntiosoite: Pohjolankatu 13, 87100 Kajaani
Sähköpostiosoite: kajaani@kajaani.fi
Faksinumero: 08 6155 2510
Puhelinnumero:  08 61551 (vaihde)
Kirjaamon aukioloaika: klo 8.00-16.00


Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö


Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

– päätös, johon haetaan oikaisua
– se, millaista oikaisua vaaditaan
– millä perusteella oikaisua vaaditaan.


Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

 

Pöytäkirja


Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kajaanin kaupungin  kirjaamosta. Yhteystiedot; ks. edellä.