Ympäristötekninen lautakunta, kokous 27.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 73 Päätös aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta, Nurmelansuo Otanmäki, Ruohoniementie / Loiste Energia Oy

KAJDno-2024-1892

Valmistelija

  • Minna Väyrynen, kaavasuunnittelija, minna.vayrynen@kajaani.fi

Kuvaus

Loiste Energia Oy:n hakemus kohdistuu Kajaanin kaupungin alueella sijaitsevan tilan 205–417–15–5 palstalle, jonka pinta-ala on noin 70 ha. Alue sijoittuu noin 35 km Kajaanin keskustasta lounaaseen ja noin 4 km Otanmäen taajamasta pohjoiseen Otanmäen lintuvesialtaan ja Oulujärven väliin, vanhalle turvetuotantoalueelle, jossa viimeinen tuotantovuosi on ollut 2013. Hakemuksessa esitettyä kiinteistöä ei tulla kokonaisuudessaan käyttämään aurinkovoimalaitosalueena. Lähin asutus sijoittuu noin yhden kilometrin etäisyydelle koilliseen Vuottolahdentien varteen. 

Hankealueelle on suunnitteilla rakentaa aurinkovoimala, jonka aurinkopaneelit sijoitetaan noin 50 hehtaarin alueelle. Aurinkovoimalan suunniteltu kokonaisteho on noin 40 MWp. Aurinkovoimalaitos koostuu paneelikentistä, inverttereistä, muuntamoista, keskijännitekaapeleista sekä huoltorakennuksista. Lisäksi hankealueelle rakennetaan tarvittavia huolto- ja pelastusteitä. Hankealueen rakennelmien (huolto- ja pelastustiet, sähkönsiirtolinja sekä muut toimintaan liittyvät järjestelmät) sijainnit tarkentuvat alueen rakennussuunnittelun edetessä. 

Liite, Suunnittelutarveratkaisuhakemus Nurmelansuo Loiste Energia Oy (saapunut 18.12.2024)

Suunnittelutarveratkaisun tarve ja toimivalta

Hakemus on saapunut ennen 1.1.2025 voimaan tullutta Rakentamislakia (751/2023) jolloin käsittelyssä sovelletaan hakemuksen jättöpäivänä voimassa ollutta Maankäyttö- ja rakennuslakia (MRL 132/1999).

Maankäyttö- ja rakennuslain 16 § ja 137 §

Loiste Energia Oy:n suunnittelema aurinkovoimalahanke tarvitsee rakennusluvan ja lisäksi suunnittelutarveratkaisun laajemman harkinnan tarpeen vuoksi. Hanke sijoittuu alueelle, jolla ei ole rakentamista ohjaavaa yleis- tai asemakaavaa. MRL 16 §:n mukaan suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.

Päätöksen suunnittelutarveratkaisusta tekee Kajaanin kaupungin hallintosäännön (27 § KV 1.4.2025, voimaantulo 2.4.2025) mukaisesti ympäristötekninen lautakunta.

KAAVATILANNE

Valtioneuvoston 29.4.2009 vahvistamassa Kainuun maakuntakaava 2020:ssä ja 24.2.2020 voimaan tulleessa Kainuun vaihemaakuntakaava 2030:ssä hankealue kuuluu maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle M, jota voidaan käyttää alueen pääasiallista käyttötarkoitusta sanottavasti haittaamatta ja luonnetta muuttamatta myös erityislainsäädännön ohjaamana muihin tarkoituksiin. Hankealueen eteläisellä puolella kulkee nykyinen ja uusi pääsähköjohto sekä moottorikelkkareitti. 

Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa tai asemakaavaa.

HANKKEEN KUVAUS

Aurinkovoimalahankkeessa on alustavasti päädytty tekniseen ratkaisuun, jossa käytetään 25°–35° (asteen) kulmassa etelään suunnattuja aurinkopaneeleja. Paneelit asennetaan riveittäin järjestettyihin kiinteisiin telineisiin. Paneelitelineet perustetaan maahan lyömällä tai täryttämällä upotettavien teräspalkkien varaan. Paneelikentät tullaan jakamaan sopivan kokoisiin alueisiin, joiden ympärillä ja välissä kulkee aurinkovoimalaitoksen huoltotiet, jotka toimivat myös alueen pelastusteinä. Tarvittavien muuntamoiden määrä riippuu lopullisesta paneelityypistä ja ne sijoitetaan paneelialueen sisäpuolelle, jolloin niistä aiheutuva meluvaikutus, voimakkuudeltaan noin 30 dB oleva sirinä, on paikallinen ja ääni vaimenee kuulokynnyksen alapuolelle voimalan ulkopuolisilla alueilla.

Aurinkovoimalan käytön ja kunnossapidon aikaiset pienet rakennukset eivät vaadi yhdyskuntatekniikkaa eli voimalaa ei ole tarpeen liittää vesijohtoon tai viemäriin. Suunnittelualueelle kulkeminen perustuu alueen nykyiseen tieverkostoon ja tapahtuu pohjoissuunnasta Ruohoniementien kautta. Aurinkovoimalan tuottama sähkö on suunnitteilla syöttää sähköaseman kautta johdonvarsiliitynnällä Kajave Oy:n (Metsälamminkangas-Vuolijoki) 110 kV voimajohtoon, joka kulkee suunnittelualueen eteläpuolella. Lopullinen liityntäpiste varmistuu suunnittelun edetessä.

Suunnittelualue koostuu käytöstä poistuneista turvetuotantoalueista. Tuotanto alueella on käynnistetty 1980-luvun lopulla, ja suo on ollut ilmoitusmenettelyn piirissä. Kainuun ELY-keskus on saanut turvetuotannon lopettamisilmoituksen vuonna 2014 ja viimeisen tuotantovuosi on ollut 2013. Suunnittelualueen ympäristö on pääasiassa harvaan asuttua maa- ja metsätalousvaltaista aluetta ja sen lähiympäristöön ei sijoitu asuin- tai vapaa-ajan rakennuksia. Lähin asutus sijoittuu noin 1 km etäisyydelle. Suunnittelualue ei sijaitse valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella tai rakennetun kulttuuriympäristön alueella. Alueella ei ole myöskään tunnettuja muinaisjäännöksiä.

Suunnittelualueelle ei sijoitu virallista virkistyskäyttöä, mutta sen eteläpuolella noin 200 metrin etäisyydellä sijaitsee Otanmäen kaivoksen entinen selkeytysallas, josta on muodostunut lintuvesikohde ja Suomelle tärkeä linnustoalue (FINIBA) ja siitä käytetään nimitystä Otanmäen lintuvesiallas. Lisäksi suunnittelualue on kokonaisuudessaan vaarantuneeksi luokitellun pajusirkun reviirialuetta. Hankkeen suunnittelussa on huomioitu viitasammakon lisääntymis- ja levähdysalueet sekä itäpuoleinen kosteikkoalue, jolle on kehittynyt monipuolinen ekosysteemi. Hankealue ei sijoitu ekologiselle yhteydelle ja sen vaikutukset eivät yllä Natura-alueille asti, joista lähimpinä on neljän kilometrin päässä hankealueesta etelään sijaitsevat Otanneva (FI1200921). Alueella on tehty luontoselvityksiä vuoden 2024 aikana.

Suunnittelualue ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle tai niiden lähietäisyydelle. Suunnittelualueen vesitalouden osalta käytetään alueelle turvetuotannon päättymisen jälkeen jääneitä kuivatusojastoja ja -ratkaisuja. Alueen pintavedet kulkeutuvat suunnittelualeen ulkopuolella idässä sijaitsevaan Luodejokeen, josta ne kulkeutuvat Vimpelinjoen kautta Oulujärveen. Alueelle on tehty hulevesien hallintasuunnitelma ja -selvitys. Suunnittelualueella on suoritettu maaperätutkimukset. Alue ei sijoitu happamille sulfaattimaille, eikä alueella ole mustaliuske-esiintymiä. 

Liite, Hakemussuunnitelma Nurmelansuo Loiste Energia Oy
Oheisliitteet, Hankesuunnitelman liiteasiakirjat mm. luontoselvitykset, vesienhallintasuunni-telma, hulevesiselvitys- ja hallintasuunnitelma liitteineen, havainnekuvat

Hakija on pyytänyt ennen suunnittelutarveratkaisuhakemuksen toimittamista 20.5.2024 Kainuun ELY-keskukselta lausunnon hankkeen toteuttamisedellytyksistä sekä YVA-arvioinnin tarpeellisuudesta. Lausunnossaan Kainuun ELY:n esiin nostamat lintujen mahdollinen törmäysriski sekä vesienhallinnan tärkeys on huomioitu hakemuksen suunnitelmissa. Kainuun ELY-keskuksen mukaan hankkeen ympäristövaikutukset eivät ole laajuudeltaan tai laadultaan niin merkittäviä, että edellyttäisivät YVA-menettelyn soveltamista. ”Kainuun ELY-keskuksen näkemyksen mukaan hankkeen vaikutukset voidaan selvittää ja ratkaista suunnitteluterveratkaisumenettelyn yhteydessä.”

Myös Kainuun Museolta on pyydetty lausunto hankkeen alueen arkeologisesta kulttuuriperinnöstä sekä luontoselvityksen täydennykseksi on pyydetty alueen linnustosta lausunto Kainuun Lintutieteelliseltä yhdistykseltä. Lausunnossaan Kainuun Museo on todennut, ettei alueella sijaitse tunnettuja muinaisjäännöksiä. Kainuun Lintutieteellinen yhdistys on antamassaan lausunnossaan todennut Otanmäen lintualtaan ympäristön merkittävyyden linnustolle. Lausunnossaan yhdistys on antanut toimenpidesuosituksia vaikutusten lieventämisen huomioimiseksi jatkosuunnitelmissa. 

Oheisliite, Lausunnot toteutettavuudesta

KUULEMINEN

MRL 173 §:n mukaan on ennen suunnittelutarveratkaisun tekemistä kuultava asiasta naapureita tai muita, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa. 

Kaupunki on kuullut 16 hankealueen rajanaapuria 24.4.2025 lähetetyllä kirjeellä naapurinkuulemislausuntoa varten. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta on lisäksi tiedotettu 28.4.2025 kuulutuksella kaupungintalon sähköisellä ilmoitustaululla ja 26.4.2025 ilmestyneessä Kainuun Sanomat -lehdessä. Rakennushankkeen hakemusasiakirjoihin on ollut mahdollisuus tutustua Kajaanin kaupungintalolla sekä kaupungin verkkosivuilla 28.4.-12.5.2025 välisenä aikana. 

Määräaikaan mennessä tuli yksi muistutus. 

Muistutukset
Saadussa muistutuksessa yksi rajanaapuri esitti, että Loiste Energia Oy ottaa vastatakseen Ruohonniementien kunnostus- ja kunnossapitokulut kokonaisuudessaan.

Oheisliite, Kuulemisen muistutus

LAUSUNNOT

Hankkeesta on saatu lausunnot Kainuun Ympäristöterveyspalveluilta, Kainuun liitolta, Kainuun Museolta, Kainuun Pelastuslaitokselta ja Kainuun ELY-keskukselta.

Kainuun ympäristöterveyspalvelut suosittaa terveydensuojeluviranomaisena lausunnossaan, että suunnittelualueen läheisyyteen ei tulla tulevaisuudessa kaavoituksella osoittamaan asuinalueita. Lisäksi ympäristöterveyspalvelut katsoo, että suunnittelualueen valumavesien hallintaan tulee kiinnittää huomiota, erityisesti rakentamisen aikana, jotta ei aiheudu haitallista huuhtoumaa, joka voisi heikentää alapuolisen vesistön vedenlaatua.

Kainuun liitto toteaa lausunnossaan suunnittelutarveratkaisuhakemuksen selkeästi laadituksi sekä Kainuun voimassa olevat maakuntakaavat on huomioitu riittävästi ja näin ollen Kainuun liitolla ei ole huomautettavaa hakemuksesta. 

Kainuun Museo on alueellinen vastuumuseo ja lausunnossaan se toteaa muun muassa, että hankealueella ei sijaitse valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai paikallisesti arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita tai maisemia, eikä alueella sijaitse tunnettuja muinaisjäännöksiä.

Kainuun Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan, että pelastuslaitoksella on Aurinkovoimapuistoja koskeva yleislausunto, joka sisältää suosituksia hankkeen toteuttajalle. Lausunnossa annetaan kattava ohjeistus koskien muun muassa seuraavia aihealueita aurinkovoimalaa suunniteltaessa ja rakennettaessa: 
•    voimalakentän sijoitusalueen huomioiminen suunnittelussa
•    toiminnan harjoittajan vastuu alueen turvallisuudesta
•    voimalakentän saavutettavuus pelastustoiminnassa
•    palon leviämisen rajoittaminen voimalan alueella ja sen ympäristössä 
•    pelastustoimintaa tukevat järjestelyt
•    voimala-alueen huolto ja kunnossapito

Liite, Kainuun pelastuslaitoksen yleislausunto aurinkovoimaloista

Kainuun ELY-keskus toteaa lausunnossaan luontoarvoista, että suunnittelussa tulee huomioida alueen sijoittuminen lintuarvoiltaan merkittävän Otanmäen vanhan kaivosaltaan ja Oulujärven väliin. Sijoittuminen huomioiden suunnittelussa ja toteutuksessa tulee huomioida lintujen törmäysriski paneeleihin ja sitä tulee pyrkiä pienentämään esimerkiksi paneelien tyypin ja pintamateriaalin valinnalla. Kainuun ELY-keskus toteaa lausunnossaan, että suunnittelussa on huomioitu viitasammakon lisääntymis- ja levähdysalueet sekä itäpuolen kosteikkoalue.

”Kainuun ELY-keskuksen näkemyksen mukaan hanke ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, sillä suunnitelmassa on huolehdittu vesienhallinasta ja vesiensuojelusta vanhoja rakenteita hyödyntäen. Lisäksi suunnitelmissa on huomioitu mahdolliset riskit ja suunniteltu toimenpiteet vesistövaikutuksien minimoimiselle. Kainuun ELY-keskuksen näkemyksen mukaan hakemuksen mukainen hanke täyttää suunnittelutarvealueelle säädetyt rakennusluvan erityiset edellytykset, kun suunnittelutarveratkaisun päätöksessä ja toteutuksessa huomioidaan lausunnossa edellä esitetyt luontoarvoja koskevat huomiot.”

Liite, Lausunnot kokonaisuudessaan

Lisätietoja asiasta antaa kaavasuunnittelija Minna Väyrynen p. 0401319437, sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Ympäristötekninen lautakunta myöntää Nurmelansuon aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisun seuraavin perusteluin ja ehdoin:

Perustelut
Hakemus täyttää MRL 137 §:ssä mainitut erityiset edellytykset suunnittelutarveratkaisulle. Hankkeen toteutettavuus on selvitetty asianmukaisesti ja todettu, että myönteinen suunnittelutarveratkaisu ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle ja yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Hanke on sopiva yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Hanke on sopiva maisemalliselta kannalta, eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Hanke ei johda suunnittelutarvealueella vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Hankkeesta ei aiheudu haittaa asutukselle, kun lievennystoimenpiteenä muun muassa säilytetään suojapuusto suunnittelualueen reuna-alueilla ja hanke ei myöskään estä ympäröivän alueen mahdollista virkistyskäyttöä. Alueelle tehtyjen luontoselvitysten tulokset on huomioitu suunnittelussa ja aurinkovoimala-alueen rajauksessa. Ilmastovaikutuksiltaan aurinkopuisto on merkittävä panostus puhtaaseen energiaan ja aurinkovoimala edistää Suomen sähköntuotannon päästötavoitteita ja vihreää siirtymää.

Ehdot
Ennen rakennusluvan myöntämistä on jatkosuunnittelussa huomioitava tarvittavin toimenpitein Otanmäen lintuvesialtaan läheisyyden tuoma lintujen törmäysriski paneeleihin sekä kosteikkoalueen läheisyydessä aitaan. Rakentamistoimenpiteet tehdään hakemussuunnitelman mukaisesti lintujen pesimäajan ulkopuolella. 

Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 §, 137 §, 173 §

Päätöksen voimassaolo
Päätöstä vastaava rakennuslupa on haettava kahden (2) vuoden kuluessa siitä, kun päätös on saanut lainvoiman.

Maksut
Myönteinen päätös 3000 €. Kielteinen päätös 220 €. 

Päätös

Hyväksyi.

Tiedoksi

Hakija, Kainuun ELY-keskus, päätöksen pyytäneet naapurit 

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS   (poikkeamisluvat)

 

Päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen kirjallisella valituksella.

Valitusaika

Tämä päätös on annettu julkipanon jälkeen (päätöksen antopäivämäärä käy ilmi päätöksestä)  ja sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon silloin kun se on annettu. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antopäivästä, sitä päivää lukuun ottamatta. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tahi arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmässä ilmoitettava

- valittajan nimi ja kotikunta
 - postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä kohdin ja mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
 - perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä taikka jos valituksen laatijana on muu henkilö, on valituskirjelmässä ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituskirjelmään on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai yleinen oikeusavustaja, on liitettävä valitukseen valtakirja.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Pohjois-Suomen  hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituskirjelmän ja muiden valitusasiakirjojen lähettäminen postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.  Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa  https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituskirjelmän toimittamisesta faksina tai sähköpostina säädetään tarkemmin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003).

Valitusviranomainen on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

 
 Käyntiosoite: Torikatu 34-40, 90100  OULU
 Postiosoite:   PL 189, 90101  OULU
 Sähköposti:   pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
 Puh.              029 56 42800 (vaihde)
 Virka-aika:     klo 8.00–16.15
 

Valituksista perittävät maksut

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan peritään oikeudenkäyntimaksuja ja hakemusmaksuja korvauksena asian käsittelystä ja suoritetuista toimenpiteistä hallinto-oikeudessa 310 euroa, ellei valittaja edellä mainitun lain 7 §:n nojalla vapaudu maksuvelvollisuudesta. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei tuomioistuinmaksulain 9 §:n nojalla peritä. Maksua ei myöskään peritä tuomioistuinmaksulain 5 §.ssä erikseen säädetyissä asioissa eikä saman pykälän 15- kohdan perusteella myöskään asioissa, joiden käsittely tuomioistuimessa on muualla laissa säädetty maksuttomaksi. Maksuvelvollinen on tuomioistuinmaksulain 6 §:n nojalla vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.