Kuvaus
WestWind Solar Kivineva Oy:n hakemus kohdistuu Kajaanin kaupungin Vuolijoen kylässä Vaalan kunnan rajalla sijaitsevista tiloista 205–410–7–211 ja 205–410–7–209 vuokratulle alalle, jonka pinta-ala on noin 57 ha. Hankealue sijaitsee noin 40 km Kajaanin keskustasta länteen ja noin 15 km Vuolijoen taajamasta luoteeseen entiselle Kivinevan turvetuotantoalueelle. Lähin asuinkiinteistön pihapiiri sijaitsee hankealueen eteläpuolella noin 0,9 kilometrin etäisyydellä ja lähin tiheämpi asutus on Ojanperän tienoilla Vaalantien varressa noin 2,5 kilometrin etäisyydellä kaakkoon. Alue sijoittuu noin 0,3 kilometriä itään Vaalantiestä.
Hankealueelle on suunnitteilla rakentaa aurinkovoimala, jonka teho on 45 MWp. Aurinkovoimalaitos koostuu paneelikentistä, inverttereistä, muuntamoista, keskijännitekaapeleista ja huoltorakennuksista sekä tarvittavista huolto- ja pelastusteistä. Alueelle on myös suunnitteilla rakentaa sähköenergiavarasto, jonka koko on 10–15 MW kattaen pinta-alaltaan noin 1 000–2 000 m2 suuruisen alueen. Hankealueen rakennelmien (huolto- ja pelastustiet, sähkönsiirtolinja sekä muut toimintaan liittyvät järjestelmät) sijainnit tarkentuvat alueen rakennussuunnittelun yhteydessä.
Liite, Suunnittelutarveratkaisuhakemus Kivineva WestWind (saapunut 15.10.2024)
Suunnittelutarveratkaisun tarve ja toimivalta
Hakemus on saapunut ennen 1.1.2025 voimaan tullutta Rakentamislakia (751/2023) jolloin käsittelyssä sovelletaan hakemuksen jättöpäivänä voimassa ollutta Maankäyttö- ja rakennuslakia (132/1999).
Maankäyttö- ja rakennuslain 16 § ja 137 §
WestWind Oy:n suunnittelema aurinkovoimalahanke tarvitsee rakennusluvan. Hanke sijoittuu alueelle, jolla ei ole rakentamista ohjaavaa yleis- tai asemakaavaa. MRL 16 §:n mukaan suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.
Päätöksen suunnittelutarveratkaisusta tekee Kajaanin kaupungin hallintosäännön (27 § KV 1.4.2025, voimaantulo 2.4.2025) mukaisesti ympäristötekninen lautakunta.
KAAVATILANNE
Valtioneuvoston 29.4.2009 vahvistamassa Kainuun maakuntakaava 2020:ssä ja 24.2.2020 voimaan tulleessa Kainuun vaihemaakuntakaava 2030:ssä hankealue kuuluu EOt-alueelle. Merkinnällä EOt osoitetaan energiahuollon kannalta tärkeät turvetuotannossa olevat suoalueet, joiden osalta turvetuotanto on käynnistynyt tai jotka on kunnostettu turvetuotantoa varten tai joilla on turvetuotantoa varten voimassa oleva ympäristölupa. Turvetuotantoalueiden käyttöönoton suunnittelussa on otettava huomioon tuotantoalueiden yhteisvaikutus vesistöihin sekä tuotantopinta-alan poistumat ja poistumien uusi maankäyttömuoto.
Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa tai asemakaavaa.
HANKKEEN KUVAUS
Aurinkovoimalahankkeessa on alustavasti päädytty tekniseen ratkaisuun, jossa käytetään 25°–35° (asteen) kulmassa etelään suunnattuja aurinkopaneeleja. Paneelit asennetaan riveittäin järjestettyihin kiinteisiin telineisiin. Paneelikentät tullaan jakamaan sopivan kokoisiin alueisiin, joiden ympärillä ja välissä kulkee aurinkopuiston huoltotiet, jotka toimivat myös alueen pelastusteinä. Aurinkopaneelitelineiden mahdollisia perustamistapoja ovat ruuvi- tai lyöntipaalutus tai betonipaino. Suunnitelmissa on varauduttu myös akkutekniikkaan perustuvaan energiavaraston rakentamiseen. Akut sijoitetaan kivennäismaalle mm. paloturvallisuuden vuoksi. Sijoituspaikka päätetään maaperätutkimuksen ja erillisen investointilaskelman jälkeen. Myös pelastuslaitoksen ohjeistukset vaikuttavat sijoituspaikkaan. Meluvaikutusten osalta puistomuuntamoista ja inverttereistä tulee jonkin verran sirinää, voimakkuudeltaan noin 30 dB. Meluvaikutus on paikallinen ja ääni vaimenee kuulokynnyksen alapuolelle puiston ulkopuolella.
Hankealueella ei ole rakennuksia, lähinnä oleva rakennus on noin 0,5 kilometrin päässä sijaitseva muu rakennus. Hankealueelle kulku tapahtuu Vaalantien kautta, jonne hakijalla on tienkäyttöoikeus. Hankealue on pääosin tuotannosta poistunutta turvetuotantoaluetta, joka on osittain kasvittunut. Hankealueen eteläosassa tiheään kasvanutta metsikköä, jossa osa puista on täysikasvuista. Puustot täytyy poistaa hankealueelta n. 15 hehtaarin alueelta. Muuten hankealue suurimmaksi osaksi uritettua heinikkoa. Hankealue ei sijoitu luonnonsuojelualueille. Lähimmät luonnonsuojelualueet sijoittuvat noin 0,8 kilometrin etäisyydelle luoteeseen. Hankealueelta lähimpään Metsäkeskuksen rekisterin metsälakikohteeseen on noin 2,4 km. Lähin linnustollisesti tärkeä ja arvokas alue (Rumala-Kuvaja-Oudonrimmet Natura-alue FI1200800, SAC/SPA) sijoittuu noin 0,9 kilometrin etäisyydelle luoteeseen.
Natura-alueen läheisyyden vuoksi on hankkeelle laadittu Natura-selvitys, jolle hakija on pyytänyt lausunnon 1.8.2024 Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta. Selvityksestä 2.1.2025 saadun lausunnon pohjalta suunnitelmaa on vaadituilta osin tarkennettu. Päivitetystä selvityksestä 9.5.2025 saadussa lausunnossa todetaan, että sen tarkoituksena on arvioida, voiko hanke yksinään tai tarkasteltuna yhdessä muiden hankkeiden ja suunnitelmien kanssa todennäköisesti merkittävästi heikentää näitä luontoarvoja, joiden suojelemiseksi tarkasteltava Natura-alue on sisällytetty Natura 2000-verkostoon. Mikäli merkittävyyden rajan arvioidaan ylittyvän, on tehtävä varsinainen luonnonsuojelulain 35 §:m mukainen Natura-arviointi. Lausunnossaan Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus katsoo Natura-selvityksen riittäväksi osoittamaan, että hanke ei todennäköisesti merkittävästi heikennä näitä luontoarvoja.
Oheisliite, Lausunto Natura-selvityksestä 9.5.2025
Hankealue ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Lähin luokiteltu pohjavesialue on noin 11 kilometrin etäisyydellä koillisessa sijaitseva Manamansalon pohjavesialue. Näin ollen hankkeella ei arvioida olevan vaikutuksia pohjavedenlaadulle tai pohjaveden muodostumis- ja kulkeutumisolosuhteisiin. Hankealue ei sijoitu valtakunnallisesti tai maakunnallisesti arvokkaalle maisema- tai kulttuuriympäristöalueelle ja sillä ei ole tiedossa olevia muinaisjäännöksiä tai kulttuuriympäristökohteita.
Hankkeesta ei aiheudu erityistä haittaa läheiselle asutukselle, kun viihtyisyyshaittojen ehkäisy huomioidaan tarvittavilla lievennystoimenpiteillä, mm. säilyttämällä suojapuusto reuna-alueilla sekä riittävät suojaetäisyydet maisemavaikutusten lieventämiseksi. Aurinkopuistolla ei arvioida olevan vaikutusta hankealueen pohjaveteen ja hulevesiselvityksen mukaan aurinkovoima-alueen vesitase ei muutu huonommaksi. Rakentamisen aikana merkittävimmät ihmisten elinoloihin ja viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät liittyvät lisääntyneeseen meluun, tärinään ja liikenteeseen hankealueella ja sen ympäristössä. Rakentamisenaikaiset haitat ovat väliaikaisia, jonka takia hankkeen ei arvioida aiheuttavan merkittävää haittaa asukkaille.
Maaperään kohdistuvia vaikutuksia syntyy lähinnä hankkeen rakentamisen aikana, mutta käytön aikana vaikutuksia maaperään ei normaalitilanteessa aiheudu. Valmiin aurinkovoimatuotantolaitoksen toiminnan aikaiset vaikutukset vesistöihin arvioidaan olevan vähäisiä ja hankkeen jatkosuunnittelussa otetaan huomioon hankealueen nykyinen vesitalous ja aurinkovoimalan mahdollisesti vaatimat toimenpiteet rakennuspaikan vesienhallinnaksi.
Liite, Hankesuunnitelma Kivineva WestWind – päivitetty 17.4.2025
Oheisliitteet, Hankesuunnitelman liiteasiakirjat mm. Ympäristöselvitys, hulevesiselvitys, sähkönsiirto, Naturaselvitys
KUULEMINEN
MRL 173 §:n mukaan on ennen suunnittelutarveratkaisun tekemistä kuultava asiasta naapureita tai muita, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa.
Kaupunki on kuullut 11 hankealueen rajanaapuria 23.10.2024 lähetetyllä kirjeellä. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta on lisäksi tiedotettu 30.10.2024 kuulutuksella kaupungintalon sähköisellä ilmoitustaululla ja 30.10.2024 ilmestyneessä Koti Kajaani-lehdessä. Rakennushankkeen hakemusasiakirjoihin on ollut mahdollisuus tutustua Kajaanin kaupungintalolla ja kaupungin verkkosivuilla 30.10.-13.11.2024 välisenä aikana.
Määräaikaan mennessä tuli kolme muistutusta.
Muistutukset
Saaduissa muistutuksissa yksi rajanaapuri kehotti huomioimaan alueen vesien johtamisen kiinteistöjen väliseen rajaojaan. Toisessa rajanaapurin muistutuksessa esitettiin huoli viereisen kosteikon säilymisestä alueen linnuston käytössä sekä ravinteiden sitojana estäen niitä kulkeutumasta Oulujärveen rehevöittäen lähirantoja. Kosteikko, Kivinevan alue ja Rumalan luonnonsuojelualue muodostavat yhdessä yhtenäisen alueen linnustolle toimien merkittävänä pesimäpaikkana. Muistutuksessa vastustetaan hanketta ja vaaditaan lisäselvityksiä hankkeen vaikutuksista kosteikolle sekä jätetiin huomautus hankkeen tiedottamisesta ja muistutuksen jättämisajan lyhyydestä.
Hakijan vastine: Kivinevan aurinkovoimahanke ei poista alueelta kosteikkoja, ja seudulla on runsaasti tilaa vesilinnuille jatkossakin. Aurinkovoimala ei vaaranna alueen ympäröivien kiinteistöjen ja kosteikkojen vesitaloutta, koska hankealueen maaperänkosteus pidetään korkeampana kuin mitä se on turvetuotannon aikana aikoinaan ollut, tai mitä se olisi alueen metsittämisen myötä. Hankkeelle on laadittu alustava suunnitelma vesien käsittelyyn ja selvityksessä todetaan tarve tarkemmalle jatkosuunnittelulle hankkeen edetessä ja siinä edetään viranomaisten ohjeiden ja määräysten mukaisesti.
Valmistelija: Kainuun ELY-keskus on antanut hankkeesta lausuntonsa, jossa on esittänyt huomiota jatkosuunnitteluun sekä kehottanut pyytämään lausunnon Naturaselvityksen riittävyydestä toimivaltaiselta viranomaiselta, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta. Lausunto on pyydetty edellä kuvatusti ja Naturaselvitys on todettu riittäväksi.
Suunnittelutarveratkaisuhakemuksen naapurien kuulemisessa on toimittu mitä MRL 173 §:ssä ja MRA 86 §:ssä säädetään. Naapureille on varattava vähintään 7 päivää aikaa huomautuksen tekemiseen ja ilmoitus hakemuksesta voidaan toimittaa postitse kirjeellä. Hakemus on postitettu 23.10., jolloin tiedon saannille on varattu 7 vrk ja sen jälkeen 14 vrk huomautuksen jättämiselle 13.11. saakka.
Kainuun Lintutieteellisen yhdistyksen jättämässä huomautuksessa tuotiin esille Kivinevan entisten turvetuotantoalueiden olevan erittäin merkittävä lintujen muuttoaikainen levähdys- sekä pesimäalue, erityisesti hankealueen pohjoispuolella Vaalan kunnan alueella oleva vesiallas sekä sitä ympäröivät alueet. Yhdistys edellyttää, että kyseiset alueet säilyvät viereisestä aurinkovoimarakentamisesta huolimatta eli rakentaminen ei saa esimerkiksi kuivattaa vesiallasta. Lisäksi yhdistys ehdottaa, että rakennustöiden yhteydessä luotaisiin alueelle uutta vesilinnulle sopivaa pesimäaluetta esimerkiksi ennallistamalla ainakin osa alueesta.
Hakijan vastine: Kainuun lintutieteellisen yhdistyksen huomautukseen hakija katsoo Kivinevan alueella säilyvän runsaasti mahdollisuuksia lintujen levähdys- ja ruokailupaikkoina. Hankealueen nykyisiä vesienkäsittelyrakenteita on tarkoitus hyödyntää toiminnan aikana. Hakija uskoo, ettei aurinkovoimalan rakentaminen vaikuta lausunnossa mainitun viereisen vesialueen vesitalouteen, koska voimala-alueen maaperä voi olla kosteampaa kuin turvetuotannon aikana. Hankealueella olevat ojat säilyvät jatkossakin linnuston käytössä ja lisäksi aurinkopaneelien tukirakenteet muodostavat pesimispaikkona pienille linnuille ulkomailla tehtyjen tutkimusten näyttöjen mukaan.
Oheisliite, Kuulemisen muistutukset
Oheisliite, Hakijan vastine muistutuksiin
LAUSUNNOT
Hankkeesta on saatu lausunnot Kainuun Museolta, Kainuun liitolta, Kainuun Ympäristöterveyspalveluilta, Kainuun ELY-keskukselta, Kajaanin Vesi -liikelaitokselta ja Kainuun Pelastuslaitokselta.
Kainuun Museo on alueellinen vastuumuseo ja lausunnossaan se toteaa muun muassa, että hankealueella ei sijaitse valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai paikallisesti arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita tai maisemia. Lähimmät paikallisesti merkittävät kulttuuriympäristön kohteet sijaitsevat noin kilometrin päässä hankealueen rajalta ja niille ei katsota olevan maisemallisia vaikutuksia väliin jäävien metsäisten alueiden vuoksi. Hankealueella ei sijaitse muinaisjäännöksiä tai ne ovat aikaisemmissa maanmuokkaustoimissa tuhoutuneet. Lisäksi Kainuun Museo arvioi, että suunnitelluilla sähkösiirtoreiteillä potentiaali muinaisjäännöksien esiintymiselle on pieni.
”Kainuun Museo haluaa muistuttaa, että muinaismuistolain (295/1963) §14 mukaan, jos maata kaivettaessa tai muuta työtä suoritettaessa tavataan kiinteä muinaisjäännös, jota aikaisemmin ei ole tunnettu, on työ kohteen luona keskeytettävä välittömästi ja löydöstä on viipymättä tehtävä ilmoitus joko Museovirastolle tai alueellisen vastuumuseon (Kainuun Museo) arkeologille. Niin ikään muinaismuistolain §16 mukaisesti, jos alueelta löydetään muinaisesineeksi epäilty esine, tai sellaisen katkelma, on työt paikalla lopetettava välittömästi ja otettava viipymättä yhteys joko Museovirastoon tai alueellisen vastuumuseon arkeologiin.”
Kainuun liitto pyytää lausunnossaan täydentämään hakemuksen maakuntakaavan kaavamerkintöjä kattamaan hankealueeseen kohdistuvan kaavamerkinnän M suunnittelutarvemääräyksineen sekä mainitsee, että olisi hyvä kirjata myös muut lähialueelle sijoittuvat uusiutuvan energian tuotantoa koskevat maakuntakaavamerkinnät. Hankealue sijoittuu kuitenkin kokonaisuudessaan EOt-alueelle. Lisäksi Kainuun liitto toteaa muun muassa, että suunnittelutarvehakemuksen kohteena oleva Kivinevan EOt-maakuntakaavamerkintä on vanhentunut ja maakuntakaava ei näin ollen ole sen osalta ajantasainen. ”Kainuun liiton näkemyksen mukaan suunnittelutarvehankehakemuksessa on riittävällä tavalla perusteltu poikkeaminen voimassa olevasta maakuntakaavasta. Hankkeen tavoitteena on osoittaa maakuntakaavassa osoitetulle turvetuotantoon varatulle alueelle uusiutuvan energian tuotantoa (aurinkovoima).”
Kainuun ympäristöterveyspalvelut on terveydensuojeluviranomaisena todennut lausuntonaan seuraavaa: ”Käytettäessä suunnittelutarveratkaisua aurinkovoimaloiden rakennusluvan perusteena tulee erityisesti huomioida, että rakentaminen ei saa aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Asuinviihtyvyyteen kohdistuvia vaikutuksia voi syntyä myös mm. maankäytön ja maiseman muutoksista.”
Kainuun ympäristöterveyspalvelut painottaa lausunnossaan muun muassa, että hanke ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa lähiasutukselle melun, tärinän tai pölyn osalta ja toteaa, että noin 1,5 km päässä sijaitseva toiminnassa oleva Vaalan Metsälamminkankaan tuulivoimapuisto voi aiheuttaa yhteisvaikutuksia melun osalta hankealueen kanssa. Rakentamisen aikaisten vaikutusten seuranta, erityisesti pölyämisen ja valumavesien osalta, on huomioitava ja mahdolliset lieventämistoimenpiteet on tarvittavilta osin otettava osaksi rakennuslupaa. Myös toiminnanaikaiset riskit ja riskienhallinta sekä selvitys mahdollisista ympäristövaikutuksista olisi esitettävä rakennuslupahakemuksen liitteenä. Lisäksi tarvittavien maamassojen määrä ja niiden mahdolliset kuljetustarpeet tulee esittää, mikäli niitä hankitaan hankealueen ulkopuolelta. Mahdollisten akkuvarastojen sijoittamisessa on huomioitava lähialueen asutus ja muut herkät kohteet.
Kainuun ELY-keskus toteaa lausunnossaan muun muassa luontoarvoista, että ennen rakennus-/rakentamisluvan myöntämistä hankealueelta ja siihen rajautuvilta kosteikoilta tulee selvittää EU:n luontodirektiivin IV-liitteeseen kuuluvan lajin eli viitasammakon esiintyminen sekä selvittää sen lisääntymis- ja levähdyspaikat. Mahdolliset havaitut paikat tulee huomioida suunnittelussa ja hankkeen toteutuksessa. Ympäristövaikutusten osalta Kainuun ELY-keskus pitää hakemuksen puutteena, että suunnitelmissa varaudutun akkujärjestelmän sijaintia ja aidattavaa aluetta ei ole esitetty jo alustavassa asemapiirroksessa.
Turvetuotannon valvonnan näkökulmasta Kainuun ELY-keskus ei näe estettä alueen aurinkovoiman rakentamiselle, sillä Kivinevan turvetuotantoalueen ympäristölupapäätös on lakannut olemassa voimasta 14.9.2021. Lisäksi Kainuun ELY-keskus pyytää huomioimaan seuraavaa: ” Kainuun ELY-keskus on 4.7.2019 (KAIELY/399/2015) hyväksynyt Kivinevan metsitettävien alueiden tuhkaamisen. Kleener Power Solutions Oy on pyytänyt lupaa levittää Kainuun Voimalta peräisin olevaa käsittelemäänsä tuhkaa Kivinevan ja Vaivaissuon turvetuotantoalueille lopetettujen turvetuotantoalueiden jälkikäytön parantamiseksi koeluoteisena toimintana.”
Kainuun ELY-keskus muistuttaa lisäksi, että jatkosuunnittelussa on syytä kiinnittää huomiota myös voimala-alueen hiilinieluja ja varastoja ylläpitävään rakentamiseen ja hoitoon sekä on arvioitava ilmastonmuutoksen sopeutumisen tarpeet ja ilmastoriskit, jotka liittyvät etenkin hulevesien hallintaan ja paloherkkyyteen.
Lausuntonsa johtopäätöksessä Kainuun ELY-keskus toteaa seuraavaa:
”Kainuun ELY-keskus muistuttaa, että MRL 137 §:n 5 mom. mukaan noudatetaan soveltuvin osin, mitä 173 ja 174 §:ssä säädetään poikkeamismenettelystä. MRL 174 §:n 1 mom. mukaan kunta voi poikkeamispäätöksessä määrätä ehtoja poikkeamiselle, tässä tapauksessa suunnittelutarvepäätökselle. Koska tässä vaiheessa viitasammon mahdollisia lisääntymis- ja levähdyspaikkoja ei ole vielä selvitetty, suunnittelutarvepäätöksen yhteydessä on perusteltua määrätä ehto selvityksen teettämisestä ennen hankkeen toteutusta. Kainuun ELY-keskus muistuttaa, että koska viitasammakko on luontodirektiivin liitteessä IV (a) tarkoitettu laji, lupa-asiaa ratkaistaessa on MRL 197 §:n 1 momentin mukaisesti otettava huomioon, ettei luonnonsuojelulain (9/2023) 78 §:n 2 momenttiin perustuvaa lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittämis- ja heikentämiskieltoa rikota.
MRL 137 §:ssä on säädetty rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella. Kuten hankesuunnitelmassa on todettu, hanke ei sijoitu asema- tai yleiskaava-alueelle, mutta sijoittuu voimassa olevassa Kainuun maakuntakaavassa turvetuotantoalueelle (EOt). Koska turvetuotanto on hankealueella loppunut, Kainuun ELY-keskus näkee, että hanke ei aiheuta haittaa alueiden käytön muulle järjestämiselle.”
Kajaanin Vesi -liikelaitos tuo lausunnossaan esille, että hankealueen läpi luode-kaakko suunnassa sijaitsee Kajaani Vesi -liikelaitoksen Käkilahden-Ojanperän-Pentinpuron alueiden vedenjakelulle välttämätön 110 mm syöttövesijohto mahdollisine venttiileineen ja muine rakenteineen. Syöttövesijohto sijaitsee noin 2 metrin syvyydessä. Kajaanin Vesi antaa lausunnossaan ohjeistuksen vaadittavista turvaetäisyyksistä sekä toimista, joilla varmistetaan, että syöttövesijohto ei vaurioidu. Lisäksi Kajaanin Vesi edellyttää aitausten ja muiden rakenteiden rakentamisen suunnittelussa huomioitavaksi, että Kajaanin Vedellä on oltava 24/7 välitön pääsy hankealueelle mahdollisiin korjaus- ja huoltotoimenpiteisiin.
Liite, Lausunnot kokonaisuudessaan
Kainuun Pelastuslaitos antoi lausuntopyynnön vastineena pelastusviranomaisen yleislausunnon koskien aurinkopaneelikenttien suunnittelua ja rakentamista Kainuussa. Lausunnossa annetaan kattava ohjeistus koskien muun muassa seuraavia aihealueita aurinkovoimalaa suunniteltaessa ja rakennettaessa:
• voimalakentän sijoitusalueen huomioiminen suunnittelussa
• toiminnan harjoittajan vastuu alueen turvallisuudesta
• voimalakentän saavutettavuus pelastustoiminnassa
• palon leviämisen rajoittaminen voimalan alueella ja sen ympäristössä
• pelastustoimintaa tukevat järjestelyt
• voimala-alueen huolto ja kunnossapito
Liite, Kainuun pelastuslaitoksen yleislausunto aurinkovoimaloista
Vastine: Hakija on antanut lausuntoihin vastineensa, jossa se toteaa ottavansa jatkosuunnittelussa huomioon lausunnoissa tulleet ohjeistukset sekä mahdolliset lisätarkennukset. Nämä tullaan tarvittaessa lisäämään rakennuslupavaiheessa tarkentuviin suunnitelmiin ja muun muassa energiavaraston rakentaminen on oma investointi, josta tehdään päätös erikseen.
Hakija tulee noudattamaan rakentamisen jatkosuunnittelussa muun muassa Kajaanin Vesi -liikelaitoksen antamia ohjeistuksia suoja-alueista ja etäisyyksistä. Kajaanin Veden ja Kainuun Pelastuslaitoksen kanssa tullaan pitämään suunnittelukokoukset rakennuslupavaiheessa. Hakija tulee huomioimaan Kainuun ympäristöterveyspalveluiden esittämät asiat.
Myös Kainuun ELY-keskuksen esittämä suojellun viitasammakon esiintymisen selvitys tullaan tekemään ennen rakennustöiden aloittamista. Lisäksi Kainuun ELY-keskuksen muistuttama lausunto Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta koskien Rumala-Kuvaja-Oudonrimmet Natura-alueen Natuselvitystä, on pyydettäessä saatu.
Liite, Hakijan vastineet lausuntoihin
Lisätietoja asiasta antaa kaavasuunnittelija Minna Väyrynen p. 0401319437, sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi
Ympäristötekninen lautakunta myöntää Kivinevan aurinkovoimalan suunnittelutarveratkaisun seuraavin perusteluin ja ehdoin:
Perustelut
Hakemus täyttää MRL 137 §:ssä mainitut erityiset edellytykset suunnittelutarveratkaisulle. Hankkeen toteutettavuus on selvitetty asianmukaisesti ja todettu, että myönteinen suunnittelutarveratkaisu ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle ja yleiskaavoitukselle.
Maakuntakaavassa hankealueelle on osoitettu kaavamerkintä EOt, mutta Kainuun ELY-keskuksen lausunnossa on todettu, että loppuneen turvetuotannon vuoksi hanke ei aiheuta haittaa alueiden käytön muulle tarkastelulle. Kainuun liitto on myös omassa lausunnossaan todennut EOt kaavamerkinnän vanhentuneeksi ja sen näkemyksen mukaan suunnittelutarvehankehakemuksessa on riittävällä tavalla perusteltu poikkeaminen voimassa olevasta maakuntakaavasta. Näiden lausuntojen perusteella voidaan todeta, että hanke ei ole ristiriidassa maakuntakaavan merkinnän suhteen.
Hanke on sopiva yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Hanke on sopiva maisemalliselta kannalta, eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Hanke ei johda suunnittelutarvealueella vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Ilmastovaikutuksiltaan aurinkopuisto on merkittävä panostus puhtaaseen energiaan ja aurinkovoimala edistää Suomen sähköntuotannon päästötavoitteita ja vihreää siirtymää.
Ehdot
Ennen rakennusluvan myöntämistä on hakemuksessa esitettävä seuraavat selvitykset ja jatkosuunnittelussa huomioitava asiat:
- Ennen rakennusluvan myöntämistä hanketoimijan tulee esittää selvitys, onko alueella viitasammakon lisääntymis- tai levähdyspaikkoja ja huomioida selvityksen vaikutukset hankkeessa.
- Hankkeen edetessä rakennuslupavaiheeseen, on suunnitelmissa oltava huomioituna lausunnoissa esille tulleet seikat.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 §, 137 §, 173 §
Päätöksen voimassaolo
Päätöstä vastaava rakennuslupa on haettava kahden (2) vuoden kuluessa siitä, kun päätös on saanut lainvoiman.
Maksut
Myönteinen päätös 3000 €. Kielteinen päätös 220 €.