Kaupunginhallitus, kokous 28.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Kumppanuussopimuksista 2023 tehty oikaisuvaatimus, Nakertaja - Hetteenmäen kyläyhdistys ry

KAJDno-2022-1400

Valmistelija

  • Veera Lintula, Hyvinvointikoordinaattori, veera.lintula@kajaani.fi
  • Tuija Aarnio, Hallintojohtaja, tuija.aarnio@kajaani.fi

Perustelut

Nakertaja-Hetteenmäen kyläyhdistys ry on tehnyt kaupunginhallituksen alaisen osallisuus- ja hyvinvointijaoston päätöksestä 24.1.2023 § 7 liitteen mukaisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että Kajaanin kaupunginhallitus kumoaa osallisuus- ja hyvinvointijaoston tekemän päätöksen kumppanuussopimusten saajista, koska päätös ei perustu kaikilta osain jaostossa hyväksyttyihin kumppanuussopimuksen valintaperusteisiin, erityisesti yleisiin ehtoihin. 

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa esitetään:
 
•    Yhdistyksen hakeman kumppanuussopimuksen ydin on nuorisotoiminnan sekä ikinuoritoiminnan uudelleen käynnistäminen alueella. Jaoston perusteluissa tuotiin esille, että nuorisotoimintaan ei ole tullut tietoa, että sille olisi tällä hetkellä tarvetta. Yhdistys tuo esille, että tämä olisi voitu tarkistaa neuvottelemalla kyläyhdistyksen kanssa. Nakertaja-Hetteenmäen alueella ei ole lainkaan kaupungin järjestämää nuorisotoimintaa. Ainoa paikka, jossa nuoret voivat iltaisin kokoontua, on kylätalo Vanahis, mutta resurssien puutteen vuoksi nuorisotoimintaa ei ole voitu järjestää moneen vuoteen. Alueelle on muuttanut paljon uusia lapsiperheitä, mikä näkyy kasvavana lasten ja nuorten määränä alueella. Yhdistyksen mukaan heille tarvitaan järjestettyä ja valvottua toimintaa. 
 
•    Jaoston päätöksessä todetaan, että toiminta ei myöskään kohdistu samalla tavalla kaikkiin kajaanilaisiin, vaan on enemmän paikallista. Kumppanuussopimuksen ehdoissa ei sanota, että toiminnan pitäisi kohdistua kaikkiin kajaanilaisiin tai että sen pitäisi kohdistua koko kaupungin alueelle. Yhdistyksen toiminta on laajaa ja toimintaa ulottuu koko kaupungin alueelle, mutta painopiste on tietenkin Nakertaja-Hetteenmäen alueella.
 
•    Kumppanuussopimuksen yleisissä ehdoissa kohdassa 11 todetaan, että "avustuksia ei myönnetä samaan käyttötarkoitukseen kahdesta tai useammasta avustuksiin varatusta määrärahasta tai muusta kaupungin tai muiden eri toimijoiden myöntämistä päällekkäisistä avustuksista. Yhdistys tuo esille, että jaosto ei ole päätöksenteossaan ottanut huomioon kumppanuussopimuksen haun yleisissä ehdoissa kohdassa 11 mainittuja valintaehtoja. Kaupunki on myöntänyt yhdistykselle vuodelle 2023 työllisyysavustusta 56.000 euroa. Avustus ei kuitenkaan ole myönnetty samaan käyttötarkoitukseen, kuin yhdistyksen hakema kumppanuusavustus. Yhdistys tuo esille, että heidän hakemansa raha ei ole päällekkäinen työllisyysavustuksen kanssa. Työllistämistoimenpiteet eivät kohdistu lainkaan nuoriso- ja ikinuoritoimintaan, joihin kumppanuusrahaa haettiin.
 
•    Yhdistys tuo esille, hakuilmoituksessa on sanottu, että hakemukset arvioidaan ja mahdolliset kumppanuussopimuksen saajat valitaan myöntämisperusteisiin sekä tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkintaan perustuen. Tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkinta on yksi kohta valintaehdoissa ei erillinen valintaperuste. Yhdistys näkee, että tämä on vastoin jaoston tekemiä valintaperusteita.

Todetaan seuraavaa:

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto on päättänyt kokouksessaan 17.10.2022 § 58  järjestöavustusten uudet jakoperusteet. Näiden jako-, tarkemmin myöntämisperusteiden lisäksi jaosto päätti uudesta avustusmallista, jossa uutena avustusmuotona ovat kumppanuussopimukset. Jaoston avustusmuodot ovat siis jatkossa seuraavat:

1. Järjestöjen ja yhdistysten toiminta-avustukset
•    Liikuntajärjestöt, kulttuurijärjestöt, nuorisojärjestöt ja kylä- ja kaupunginosayhdistykset 
2. Kohde- ja kehittämisavustukset
•    liikunnan kohdeavustus, kulttuuritoiminnan kohdeavustus, nuorisotoiminnan kohdeavustus, kylä- ja kaupunginosayhdistysten kohdeavustus, uuden yhdistyksen perustamisavustus sekä järjestöjen ketterät kokeilut

3. Kumppanuussopimukset
4. Tapahtuma-avustukset
5. Urheilun markkinointituki

Kumppanuussopimukset ovat uusi ja nyt ensimmäistä kertaa käytössä oleva avustusmuoto. Kumppanuussopimuksilla Kajaanin kaupungilla on mahdollisuus sopia kumppanuuksia järjestöjen, yhdistysten ja vastaavien yhteisöjen kanssa. Kumppanuussopimuksen saaminen edellyttää yleisten sekä kumppanuussopimusten ehtojen täyttämistä. Hakemukset arvioidaan ja mahdolliset kumppanuussopimuksen saajat valitaan myöntämisperusteisiin sekä tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkintaan perustuen. Hakemuksien perusteella kaupunki voi käydä neuvotteluja hakijoiden kanssa. Valittujen toimijoiden kanssa tehdään 1–3 vuoden kumppanuussopimuksia, joissa sovitaan yhteistyöstä sekä tavoitteista kajaanilaisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Mikäli hakija ei saa kumppanuussopimusta, se voi hakea järjestöjen toiminta-avustusta tai/sekä kohde- ja kehittämisavustusta helmikuussa 2023.
 
Jaosto päätti uusista myöntämisperusteista ja avustusmallista 17.10.2022. Järjestöille suunnattu osallisuusilta ja avustusinfo järjestettiin 2.11.2022. Tämän jälkeen valmisteltiin hakulomakkeet uuden mallin mukaisesti ja kumppanuushaku avattiin 2.12.2022. Haku oli auki 30.12.2022 saakka. Avustusinfossa sekä järjestöille suunnatusta kyselystä saadun viestin mukaan järjestöille on erittäin tarpeellista saada avustukset käyttöön heti alkuvuodesta. Tästä syystä jaosto päätti vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 24.1.2023 kumppanuussopimusten saajista, summista ja kestoista. Kaupungin on mahdollista käydä neuvotteluja hakijoiden kanssa. Esitys pohjautui hakemuksiin, eikä kenenkään kumppanuussopimusta hakeneen järjestön kanssa käyty tänä vuonna neuvotteluja.
 
Yleisten ehtojen lisäksi kumppanuussopimuksia koskevat erilliset ehdot. Niissä yhtenä kohtana todetaan, että kumppanuussopimus perustuu erillisiin myöntämisperusteisiin sekä tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkintaan. Tämän lisäksi kumppanuussopimusten myöntämisperusteiden kohdassa todetaan, että kumppanuussopimus perustuu erillisiin myöntämisperusteisiin sekä tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkintaan.

Kumppanuussopimushakemuksia on arvioitu kumppanuussopimusten myöntämisperusteisiin sekä tarkoituksenmukaisuus- ja tarveharkintaan perustuen avustusten valmistelijoiden kanssa. Tilannetta on myös käyty läpi kaupungin johtoryhmässä.

Kumppanuussopimusten hakijat ovat hyvin erityyppisiä toimijoita. Heidän hakemuksiaan ei pysty arvioimaan samalla tavalla pisteyttämällä, kuten esimerkiksi järjestöjen toiminta-avustusten kanssa toimitaan. Järjestöjen toiminta-avustusta voi hakea siltä osa-alueelta, joka on järjestön päätehtävä. Tästä syystä niitä on helpompi vertailla keskenään. Koska kumppanuussopimuksia on arvioitu tarve- ja harkinnanvaraisuuteen perusten, se on vaatinut linjanvetoa ja poliittista päätöksentekoa. Näin erityisesti siksi, koska kumppanuusavustukset ovat olleet haussa ja niitä on myönnetty nyt ensimmäistä kertaa.  
 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus hylkää sille tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana. 

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi sille tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana. 

Veli-Matti Karppinen poistui kokouksesta asian käsittelyn ajan esteellisenä, yhteisöjäävi.

Hyvinvointikoordinaattori Veera Lintula esitteli asiaa kokouksessa.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös:

– se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
– kunnan jäsen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavaksi valitusperustetta päätöksen työsopimuslain vastaisuudesta.

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen tiedon päätöksestä kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi tietoverkkoon.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

  Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

– päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
– päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
– päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.


Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite:  PL 189, 90101 Oulu
Käyntiosoite:  Isokatu 4, Oulu 
Sähköpostiosoite:  pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero:  029 56 42841
Puhelinnumero:  029 56 42800 (vaihde)

Hallinto-oikeuden kirjaamon aukioloaika: klo 8.00–16.15 

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet  .


Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:


– päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
– miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
– vaatimuksen perustelut;

– mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.


Valitukseen on liitettävä:

– valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
– selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
– asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.


Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään


Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Kajaanin kaupungin kirjaamosta.

Postiosoite:  PL 133, 87101 Kajaani 
Käyntiosoite:  Pohjolankatu 13, Kajaani
Sähköpostiosoite:  kajaani@kajaani.fi
Puhelinnumero:  08 61551 (vaihde) 

Kirjaamon aukioloaika: klo 8.00–16.00. Juhlapyhien aattoina klo 8.00-15.00.