Kaupunginhallitus, kokous 26.11.2024

Esityslista on tarkastettu

§ 237 Kajaanin kaupungin valmiussuunnitelma, yleinen osa

KAJDno-2024-1196

Valmistelija

  • Tuija Aarnio, Hallintojohtaja, tuija.aarnio@kajaani.fi

Perustelut

Varautuminen on osa kaupungin kaikkien hallinnonalojen perustoimintaa, joka perustuu useisiin lakeihin, erityistilanteissa valmiuslakiin. Viranomaiset joutuvat kaikissa olosuhteissa vastaamaan niille kuuluvista tehtävistä ja toiminta tulee hoitaa mahdollisimman häiriöttömästi. Varautumisen painopiste on normaaliolojen häiriötilanteissa ja kriisijohtamisessa (esim.vedenjakelun turvaaminen, tietojärjestelmien toiminta): Normaaliolojen varautumisen ollessa hyvällä tasolla se varmistaa myös tarvittaessa sujuvan siirtymisen poikkeusolojen toimintaan.   

Kajaanin kaupungin valmiussuunnittelu koostuu kaupungin valmiussuunnitelman yleisestä osasta, toimiala- ja liikelaitoskohtaisista valmiussuunnitelmista ja evakuointisunnitelmasta.   

Kajaanin kaupungin valmiussuunnitelman yleinen osa on tiivis kuvaus kaupungin varautumisesta häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin, yhteenveto yksiköiden valmiussuunnitelmien tavoitteista ja toimenpiteistä, kuvaus kaupungin elintärkeistä toiminnoista, uhkamalleista ja linjaus kriisijohtamisesta eri tilanteissa.

Turvallisuustilanteet ovat normaaliolot, häiriötilanteet ja poikkeusolot. Kaupungin organisaatioiden valmiusasteet ovat perusvalmius, tehostettu valmius ja täysvalmius. Normaalioloissa rekennettavat järjestelmät ja varautumistoimenpiteet luovat perustan toiminnalle poikkeusoloissa. Varautumistehtävät ovat osa normaaleja työtehtäviä, jotka parantavat organisaation ja kansalaisten turvallisuutta. Normaalioloissa esiintyvät häiriötilanteet hallitaan viranomaisten tavanomaisin toimivaltuuksin ja voimavaroin, poikkeusolojen lisävaltuudet sisältyvät kaupungin hallintosääntöön. 

Keväällä 2020 alkanut korona-pandemia ja 24.2.2022 Venäjän tekemä hyökkäys Ukrainaan testasivat kaupungin valmiuskykyä todellisessa tilanteessa, ilman ennakkovaroitusta. Tilanteen aktualisoitua otettiin käyttöön olemassa olleet käytännöt joustavasti. Tilannekuvan luominen yhteistyössä Kainuun Soten / Kainuun hyvinvointialueen ja muiden viranomaisten kanssa onnistui hyvin. Kaupungin omat toimialat ja liikelaitokset osoittivat ketteryyttä toimintojen uudelleen järjestelyissä. Tilanteen hallinnasta saadut opit on otettu huomioon valmiussuunnitelmien päivittämisessä. Kaupunki harjoittelee häiriötilanteiden valmiutta säännöllisesti osallistumalla Aluehallintoviraston, Pelastusopiston, Digi- ja väestötietoviraston ja mahdollisten muiden viranomaisten toteuttamiin harjoituksiin. 

Kaupungin valmiussuunnitelman yleinen osa on päivitetty viimeksi keväällä 2021. Suunnitelman riskiarvioita on päivitetty alueellisen riskienarviointityön pohjalta ja tehty muita teknisiä päivityksiä. Liitteenä oleva kaupungin kriisiviestintäsuunnitelma on uusittu. Kaupungin kriittisten rakennusten tiedot on päivitetty. Kriittisten tietojärjestelmien päivittäminen on osittain kesken. 

Valmiussuunnitelman yleinen osa on laadittu siten, että varsinainen tekstiosa on julkinen, julkisuuslain perusteella salattava aineisto on koottu liitteisiin. Julkisuuden lisäämisen tavoite palvelee mm. kuntalaisten turvallisuuden tunteen lisäämistä ja henkilöstön perehtymistä varautumiseen kaupungissa.

Sisäministeriö julkaisi 19.11.2024 suomi.fi -sivustolla kansalaisille oppaan Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen. Kajaanin kaupungin verkkosivustolla on kohdassa Asuminen ja ympäristö > Turvallisuus mm. opas 72 h:n kotivarautumiseen ja muuta ohjeistusta. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan Kajaanin kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan.