Valmistelija
Kalle Komulainen, Perusopetuksen tulosalueen johtaja, kalle.komulainen@kajaani.fi
Kuvaus
Valtuustoaloitteessa on esitetty, että koulukuljetukset järjestettäisiin lasten ehdoilla ja, että Kajaanin kaupungin kuljetusopas tulisi päivittää niin, että esikoulu- ja koulukuljetukset järjestetään jatkossa lasten näkökulmasta inhimillisesti. Kuljetusoppaan päivittämisellä huomioidaan jo muuttuneet tilanteet esiopetusta tarjoavien varhaiskasvatuksen yksiköiden sijainnissa ja varaudutaan tuleviin kouluverkon muutoksiin ja niiden aiheuttamiin huomattavasti pidentyviin kuljetusmatkoihin. Nykyiset oppilaskuljetukset on suunniteltu huomioimatta riittävästi lasten etua ja hyvinvointia.
Aloitteessa esitetään, että kuljetusopas tulee päivittää niin, että se määrittelee esiopetus- ja koulukuljetukset ensisijaisesti lasten hyvinvoinnin näkökulmasta. Tämä tulee toteuttaa niin, että
1) oppilaan haku- ja paluukuljetus ovat samasta paikasta, jotta lapset voivat käyttää kulkuvälineitä kuten polkupyöriä pysäkille siirtymiseen.
Kuljetusoppaassa on linjattu, että kuljetuksen reitti sekä nouto- ja jättöpiste voi olla aamulla ja iltapäivällä eri, koska myös kuljetusmuoto (joukkoliikenne / taksikuljetus) voi olla eri aamulla ja iltapäivällä. Yleisimmin paluukyyti joudutaan korvaamaan taksikyydeillä, koska joukkoliikenneyhteyksiä ei ole tarjolla. Joukkoliikenneyhteys on yleensä suorempi kuin taksikyydin ajama reitti, koska taksikuljetuksessa voi olla niitä oppilaita, joiden kuljetus on järjestetty lapsen ikään tai terveyteen liittyvistä syistä lähemmäs kotia tai ns. ovelta-ovelle -kuljetuksena. Näiden seikkojen vuoksi tässä kyydissä myös muut oppilaat saattavat päästä lähemmäksi kotia, kuin joukkoliikenteellä. Myös vaarallisten tien ylitysten vuoksi kuljetusmuoto voi olla eri toiseen suuntaan.
2) kuljetukset tulee toteuttaa suorinta reittiä pitkin (eli ei istuteta lapsia kiertäen jopa kymmenien kilometrien oppilaiden keräyslenkit),
Lautakunnan hyväksymässä kuljetusoppaassa on linjattu, että ensisijaisesti kuljetus tapahtuu joukkoliikennettä hyödyntäen. Koulukuljetukset pyritään järjestämään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti. Oppilas voi joutua käyttämään matkan aikana useita eri kuljetusmuotoja. Oppilas voidaan velvoittaa kulkemaan omin neuvoin osan koulumatkasta. Eli koulukuljetuksia ei järjestetä ovelta-ovelle -kuljetuksina, vaan oppilaat kerääntyvät pääteiden varrelle, bussipysäkeille tai ns. kuljetuksien keräyspisteille. Kuljetusreitti kulkee lähes poikkeuksetta, niin että reittiä ei ajeta suorinta reittiä pitkin. Etenkin haja-asutusalueella oppilaat asuvat etäällä toisistaan mikä aiheuttaa sen, että reitit eivät ole suoria. Kajaanissa on n. 720 kuljetusoppilasta ja kaikki reitit tulisi käydä läpi, jotta varmistettaisiin suora kyyti oppilaille. Pitkiä kuljetusreittejä tulee myös taksikuljetuksessa oleville oppilaille eivätkä kuljetusreitit ole suoria.
Muutamia esimerkkejä koulukuljetusreiteistä ja matka-ajoista Kajaanissa linja-autovuoroilla kulkevilta:
Linja 12 lähtöaika klo 6.45 reitti kiertää Vuoreslahden, Koutaniemen ja Lohtajan kautta keskustaan matka-aika 1h
(Suunnan kuljetusoppilaiden määrä n. 52 oppilasta)
Linja 13 lähtöaika klo 7.35 reitti kiertää Ojanperästä, Käkisaaren, Kallioperän ja Pentinpuron kautta Vuolijoelle ja Otanmäkeen. Matka-aika Vuolijoelle 55 min
(Suunnan kuljetusoppilaiden määrä n. 14 oppilasta)
Linja 14 Lähtöaika Halla-Ahosta klo 6.40 reitti kiertää Murtomäen, Mainuanvaaran ja Mainuan kautta keskustaan. Matka aika 1 h 20 min.
(Suunnan kuljetusoppilaiden määrä n. 46)
Linjoilla 4 lähtöaika klo 7.00 reitti kiertää Sutelantieltä, Paltaniemen, Nakertajan ja Hetteenmäen kautta keskustaan. Matka-aika 45 minuuttia.
(Suunnan Paltaniemi kuljetusoppilaiden määrä n. 30 oppilasta)
Linjoilla 6 lähtöaika klo 7.00 reitti kiertää Salmijärven kautta, Kuluntalahteen ja Kirkkoahon kautta keskustaan tai Salmijärven kautta, Hannusrannalle ja sieltä Kirkkoahon ja Kätönlahden kautta keskustaan.
Matka-aika 50 minuuttia.
(Suunnan kuljetusoppilaiden määrä n. 76 oppilasta)
Mikäli näille pisimmille reiteille hankitaan kullekkin linjalle yksi lisäauto kuljetusreittejä lyhentämään kustannukset:
Linja 4 ajokerta 189,50 €
Linja 6 ajokerta 243 €
Linja 12 ajokerta 199 €
Linja 13 ajokerta 275 €
Linja 14 ajokerta 311 €
Lisäkustannus lukuvuosi 231 325,00 €
3) koulumatka lasketaan oikeaoppisesti kotoa lähdöstä koulun/esiopetuksen alkamiseen,
Koulumatkoissa tarkastellaan kuljetukseen oikeuttamaa kilometrirajaa sekä koulumatkoihin käytettävää kokonaisaikaa (perusopetuslaki 32 §). Koulumatkaan käytettävä aika lasketaan kokonaisuutena siitä kun, oppilas lähtee kotoa ja saapuu kotiin. Sisältäen kävelyn kuljetusreitille. Koulumatkan pituus taas mitataan lyhintä, ympäri vuoden jalankulkukelpoista ja yleisessä käytössä olevaa tietä pitkin kotiportilta koulun portille. Oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia (2,5 h). Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tunti (3 h).
Kuntaliiton suosituksen (Henkilökuljetusopas, Silja Siltala ) mukaan oppilaan kävelyaika / kilometri lasketaan kaavalla:
Oppilaan kilometriä kohti käyttämä keskimääräinen kävelyaika
Ikä Kävelyaika/min
5 16
6 15
7 14
8 13
9 12,5
10 12
11 11,8
12 11,6
13 11,4
14 11,2
15 11
16 10,8
Koulumatkaan käytetty matka-aika siis lasketaan kokonaisuutena siitä kun, oppilas lähtee kotoa ja saapuu kotiin huomioiden kävelyosuudet.
4) esiopetusikäisille tarjotaan erillinen kuljetus, jotta liian pienten lasten ei tarvitse käyttää julkisia linja-autovuoroja,
Tällä hetkellä myös esiopetusikäiset käyttävät joukkoliikennettä. Mikäli eskarikyydit olisi järjestetty taksilla lukuvuonna 2024–2025 kustannus olisi ollut lukuvuonna 87 400€. Kuljetuseskareita lukuvuonna 2024–2025 on Paltaniemeltä, Jormuasta, Kuluntalahdesta, Salmijärveltä, Vuolijoelta, Otanmäestä, Mainualta, Koutaniemeltä.
Perusopetuslain 32 § mukaisesti maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan huoltajalle kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. Kunta voi myös linjata, että eskareiden huoltajat kuljettavat lapsensa itse esiopetukseen ja kunta avustaa tätä. Avustuksen suuruus määräytyy joukkoliikenteen lipputaksojen mukaisesti. Lain esitöistä selvitään, että kuljetusavustuken suuruus ei saa ylittää todellisia kuljetuskustannuksia. Ensisijainen vaihtoehto on joukkoliikenne tai kuljetusavustus.
5) lasten terveydelliset erityispiirteet otetaan kuljetusten järjestämisessä huomioon kuullen terveysalan ammattilaisia
Perusopetuslain 32 § mukaan oppilaalle voi muodostua kuljetusoikeus myös mikäli koulumatka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.
Voimassaoleva kuljetusoppaan linjaus on, että oppilaat, joilla lakisääteiset kilometrirajat eivät täyty, tulee maksutonta koulukuljetusta hakea erikseen (myös pienluokilla opiskelevat oppilaat). Koulukuljetus voidaan myöntää harkinnan varaisesti huoltajan anomuksesta. Kuljetus voi perustua oppilaan terveydentilaan. Terveyssyistä haettavan kuljetuksen hakemuksen mukaan on aina liitettävä lääkärintodistus tai koulupsykologin lausunto, josta selviää kuljetuksen välttämättömyys sekä kulkuneuvo, jos se on muu kuin linja-auto. Perusopetuksen tulosalueen johtaja ratkaisee asian.
6) oppilaskuljetuksissa varmistetaan, että kiusaamista ei kuljetusta odottaessa ja kuljetuksen aikana tapahdu.
Koulumatkalla tapahtuvassa kiusaamisessa asian selvittelyvastuu on ensisijaisesti huoltajilla. Koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen ei voi käyttää koulun kurinpitotoimia. Koulut eivät voi jättää koulumatkoilla tapahtuvaa kiusaamista täysin huomiotta ja tämä asiahan voi koskettaa myös niitä, jotka kulkevat kouluun jalan tai pyörällä ei pelkästään kuljetuksessa olevia oppilaita.
Perusopetuslain 29 § 7 mukaan koulun opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta niistä epäillyn ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.
Nykyinen koulukuljetusopas on hyväksytty sivistyslautakunnassa 27.4.2022 58 §. Kajaanissa on lukuvuonna 2024–2025 720 kuljetusoppilasta, joista taksikuljetuksessa on 222 oppilasta. Osalle oppilaista on tehty taksikuljetuspäätös lääkärin lausunnon perusteella. Osa kulkee taksilla, koska joukkoliikennettä ei ole käytössä tai koulumatkaa sisältyy vaarallinen tieosuus. Lautakunnan hyväksymässä kuljetusoppaassa on linjattu, että ensisijaisesti kuljetus tapahtuu joukkoliikennettä hyödyntäen. Mikäli oppilas ei pysty käyttämään joukkoliikennettä tulee perheen anoa taksikuljetusta. Hakemukseen tulee liittää asiantuntijan lausunto (lääkäri tai koulupsykologi), jossa otetaan kantaa koulukuljetuksen tarpeellisuuteen ja kuljetusmuotoon (taksi vai linja-auto). Kajaanin joukkoliikenteen linjoilla 1–16 38 % kaikista matkustajista on koululaisia. Linja 4 Paltaniemi, Nakertaja ja 6 Salmijärvi, Hannusranta, Kirkkoaho, Kuluntalahti koululaisten määrä on isompi. Linja 4 kaikista matkustajista on 48 % on koululaisia ja linja 6 matkustajista 71 % on koululaisia. Mikäli näiden linjojen käyttö koululaisten osalta jää pois ja siirrytään ajamaan kuljetukset tilausliikenteenä (jotta saadaan suoremmat/nopeammat kyydit koululaisille ja taksikyydit eskareille) on vaarana joukkoliikenneyhteyksien karsiminen tai jopa vuorojen lakkautus. Perusopetuksen oppilaskuljetuksiin käytettiin vuonna 2023 1 171 000 €. Tuleviana vuosina oppilasmäärän pienentyessä voidaan olettaa, että myös kuljetusoppilaiden määrän vähentyy. Tässä yhteydessä nykyistä kuljetuskapasitteettia tulee tarkastella uudestaan.
Ehdotusten lisäkustannus olisi vuositasolla 318 725 €.
Päätös
Äänestyksen jälkeen esittelijän ehdotus voitti äänin 6-5.
Puheenjohtaja totesi sivistyslautakunnan hyväksyneen esittelijän ehdotuksen.
Hyväksyi.
Joukkoliikenneinsinööri Tiina Rusanen oli asiantuntijana kokouksessa.