Kaupunginvaltuusto, kokous 26.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Arvokas ja onnellinen lapsuus Kainuussa - lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2022–2025

KAJDno-2022-748

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Veera Lintula, Hyvinvointikoordinaattori, veera.lintula@kajaani.fi

Perustelut

Lastensuojelulain (417/2007, 12 §) mukaan kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi, lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi kunnan tai kuntien toimintaa koskeva suunnitelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa. Suunnitelma on otettava huomioon kuntalain (410/2015) 110 §:n mukaista talousarviota ja taloussuunnitelmaa laadittaessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman sisällölle on asetettu velvoitteita lainsäädännössä (lastensuojelulaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 287/2013, 12 §). Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman hyväksyminen on osa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhtymävaltuuston sekä jäsenkuntien valtuustojen yksinomaista toimivaltaa. 


Kainuun kunnille, Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymälle ja Kainuun hyvinvointialueelle on laadittu suunnitelma vuosille 2022–2025. Kainuun lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadintaan on osallistunut edustajat Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän jäsenkunnista, Puolangan kunnasta, Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta, Kainuun maakunnallisesta nuorisovaltuustosta, Kajaanin evankelis-luterilaisesta seurakunnasta ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Kainuun piiristä. Lisäksi suunnitelmaan liittyvän toimenpideosion luonnos on ollut kommenttikierroksella Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän jäsenkuntien terveyden edistämisen koordinaattoreilla ja sivistysjohtajilla. Hyvinvointisuunnitelma antaa kuntalaisille, palvelujen käytännön toteuttajille sekä luottamushenkilöille laaja-alaisen kokonaiskäsityksen lasten ja nuorten hyvinvointia edistävistä tekijöistä ja toimista sekä käytössä olevista ja tarvittavista voimavaroista Kainuun alueella.

Lausuntokierros 
Suunnitelman luonnos oli lausuntokierroksella otakantaa.fi verkkopalvelussa ajalla 24.3.2022–21.4.2022, palveluun kirjautui 16 kommenttia. Palautteiden perusteella lausunnolla ollutta suunnitelmaa päivitettiin ja täsmennettiin. Palautteissa tuotiin esille muun muassa toisen asteen koulutuksen näkökulman huomiointi, lasten- ja nuorten osallistaminen heitä koskevaan päätöksentekoon, vanhempainkoulun järjestäminen kuntien ja soten välisenä yhteistyönä, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien lasten, nuorten ja perheiden tukeminen sekä harrastustoimintaan liittyviä ehdotuksia.

Suunnitelman keskeinen sisältö 
Suunnitelma on strateginen ja konkreettinen toimintaohjelma. Suunnitelmassa kuvataan lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä ongelmia ehkäiseviä toimia ja palveluja. Palveluja kuvataan sekä hyvinvointia tukevien rakenteiden että lastensuojelun palvelujärjestelmän näkökulmasta. Suunnitelmassa on kuvaus myös keskeisistä yhteistyömahdollisuuksista eri toimijoiden välillä. Suunnitelman keskeiset tavoitteet nousevat Kainuun alueellisesta hyvinvointikertomuksesta. Nämä ovat lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (elintavat ja mielen hyvinvointi), vanhemmuuden tukeminen sekä ennaltaehkäisevien palvelujen ja toimintojen kehittäminen. Suunnitelma kytkeytyy kuntien, Kainuun soten sekä järjestöjen ja seurakuntien hyvinvointityöhön. Kainuun lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma antaa luottamushenkilöille, palvelujen käytännön toteuttajille ja kuntalaisille laaja-alaisen kokonaiskäsityksen lasten ja nuorten kasvuoloista sekä käytössä olevista ja tarvittavista voimavaroista.
 

Päätösehdotus

Esittelijä

Veera Lintula, Hyvinvointikoordinaattori, veera.lintula@kajaani.fi

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto hyväksyy Arvokas ja onnellinen lapsuus Kainuussa - lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025 ja lähettää sen kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Päätös

Muutettu päätösehdotus:
Esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen, jossa osallisuus- ja hyvinvointijaosto toteaa, että suunnitelma on keskeneräinen eikä siinä ole hyödynnetty järjestöjen laaja-alaista toimintaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Jaosto on huomioinut, että järjestöt, vaikuttajatoimielimet ja Kainuun Jane ovat jääneet suunnitelmasta ja sen valmistelusta kokonaan pois. Lisäksi Kajaanin kaupungin osalta suunnitelman laadinnassa ei ole huomioitu osallisuus- ja hyvinvointijaostolle hyväksyttyjä tehtäviä.

Jaosto esittää, että kaupunginhallitus käynnistää Kajaanin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025 laadinnan. Suunnitelman laadinnassa on painotettava konkreettisia toimenpiteitä hyvinvoinnin tukemiseksi sekä laajamittaista osallisuutta suunnitelman valmistelussa.

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto lähettää Arvokas ja onnellinen lapsuus Kainuussa – lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025 kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle käsiteltäväksi.

Hyväksyi.

Valmistelija

Veera Lintula, Hyvinvointikoordinaattori, veera.lintula@kajaani.fi

Perustelut

Lastensuojelulain (417/2007, 12 §) mukaan kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi, lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi kunnan tai kuntien toimintaa koskeva suunnitelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa. Suunnitelma on otettava huomioon kuntalain (410/2015) 110 §:n mukaista talousarviota ja taloussuunnitelmaa laadittaessa. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman sisällölle on asetettu velvoitteita lainsäädännössä (lastensuojelulaki, oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 287/2013, 12 §). Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman hyväksyminen on osa Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän yhtymävaltuuston sekä jäsenkuntien valtuustojen yksinomaista toimivaltaa. 


Kainuun kunnille, Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymälle ja Kainuun hyvinvointialueelle on laadittu suunnitelma vuosille 2022–2025. Kainuun lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadintaan on osallistunut edustajat Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän jäsenkunnista, Puolangan kunnasta, Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta, Kainuun maakunnallisesta nuorisovaltuustosta, Kajaanin evankelis-luterilaisesta seurakunnasta ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Kainuun piiristä. Lisäksi suunnitelmaan liittyvän toimenpideosion luonnos on ollut kommenttikierroksella Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän jäsenkuntien terveyden edistämisen koordinaattoreilla ja sivistysjohtajilla. Hyvinvointisuunnitelma antaa kuntalaisille, palvelujen käytännön toteuttajille sekä luottamushenkilöille laaja-alaisen kokonaiskäsityksen lasten ja nuorten hyvinvointia edistävistä tekijöistä ja toimista sekä käytössä olevista ja tarvittavista voimavaroista Kainuun alueella.

Lausuntokierros 
Suunnitelman luonnos oli lausuntokierroksella otakantaa.fi verkkopalvelussa ajalla 24.3.2022–21.4.2022, palveluun kirjautui 16 kommenttia. Palautteiden perusteella lausunnolla ollutta suunnitelmaa päivitettiin ja täsmennettiin. Palautteissa tuotiin esille muun muassa toisen asteen koulutuksen näkökulman huomiointi, lasten- ja nuorten osallistaminen heitä koskevaan päätöksentekoon, vanhempainkoulun järjestäminen kuntien ja soten välisenä yhteistyönä, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvien lasten, nuorten ja perheiden tukeminen sekä harrastustoimintaan liittyviä ehdotuksia.

Suunnitelman keskeinen sisältö 
Suunnitelma on strateginen ja konkreettinen toimintaohjelma. Suunnitelmassa kuvataan lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä ongelmia ehkäiseviä toimia ja palveluja. Palveluja kuvataan sekä hyvinvointia tukevien rakenteiden että lastensuojelun palvelujärjestelmän näkökulmasta. Suunnitelmassa on kuvaus myös keskeisistä yhteistyömahdollisuuksista eri toimijoiden välillä. Suunnitelman keskeiset tavoitteet nousevat Kainuun alueellisesta hyvinvointikertomuksesta. Nämä ovat lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (elintavat ja mielen hyvinvointi), vanhemmuuden tukeminen sekä ennaltaehkäisevien palvelujen ja toimintojen kehittäminen. Suunnitelma kytkeytyy kuntien, Kainuun soten sekä järjestöjen ja seurakuntien hyvinvointityöhön. Kainuun lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma antaa luottamushenkilöille, palvelujen käytännön toteuttajille ja kuntalaisille laaja-alaisen kokonaiskäsityksen lasten ja nuorten kasvuoloista sekä käytössä olevista ja tarvittavista voimavaroista.

Osallisuus- ja hyvinvointijaosto on käsitellyt asiaa kokouksessaan 22.8.2022 ja todennut, että suunnitelma on keskeneräinen eikä siinä ole hyödynnetty järjestöjen laaja-alaista toimintaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseksi. Jaosto on huomioinut, että järjestöt, vaikuttajatoimielimet ja Kainuun Jane ovat jääneet suunnitelmasta ja sen valmistelusta kokonaan pois. Lisäksi Kajaanin kaupungin osalta suunnitelman laadinnassa ei ole huomioitu osallisuus- ja hyvinvointijaostolle hyväksyttyjä tehtäviä.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy Arvokas ja onnellinen lapsuus Kainuussa – lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025 ja lähettää sen edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi.

Lisäksi kaupunginhallitus käynnistää Kajaanin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025 laadinnan osana Kajaanin hyvinvointisuunnitelman päivittämistä.

Päätös

Hyväksyi.

Hyvinvointikoordinaattori Veera Lintula oli asiantuntijana kokouksessa asian esittelyn ajan.

Valmistelija

  • Veera Lintula, Hyvinvointikoordinaattori, veera.lintula@kajaani.fi

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Arvokas ja onnellinen lapsuus Kainuussa – lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman 2022–2025.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku


Valitusoikeus ja valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

 

Valitusviranomainen ja valitusaika

Valitusviranomainen on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus.

Postiosoite: PL 189, 90101  OULU
Käyntiosoite: Isokatu 4, 90100  OULU
Faksi: 029 56 42841
Puh. 029 56 42800
Sähköposti: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
Virka-aika: klo 8.00 - 16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet  .

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun pöytäkirja on julkaistu tietoverkossa.  Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa katsotaan asianosaisen saaneen päätöksestä tiedon kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

 

Valituskirja

Valituskirjassa on ilmoitettava

- valittajan nimi, ammatti, asuinkunta ja postiosoite

- päätös, johon haetaan muutosta

- miltä osin päätöksestä valitetaan ja muutos, joka siihen vaaditaan tehtäväksi

- muutosvaatimuksen perusteet.

Valituskirja on valittajan tai valituskirjan muun laatijan omakätisesti allekirjoitettava. Jos ainoastaan laatija on allekirjoittanut valituskirjan, siinä on mainittava myös laatijan ammatti, asuinkunta ja postiosoite.

Valituskirjaan on liitettävä päätös, josta valitetaan, alkuperäisenä tai viran puolesta oikeaksi todistettuna jäljennöksenä sekä todistus siitä päivästä, josta valitusaika on luettava.

 

Valitusasiakirjojen toimittaminen valitusviranomaiselle

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

 

Valituksista perittävät maksut
  

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan peritään oikeudenkäyntimaksuja ja hakemusmaksuja korvauksena asian käsittelystä ja suoritetuista toimenpiteistä hallinto-oikeudessa 270 euroa, ellei valittaja edellä mainitun lain 7 §:n nojalla vapaudu maksuvelvollisuudesta. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei tuomioistuinmaksulain 9 §:n nojalla peritä. Maksua ei myöskään peritä tuomioistuinmaksulain 5 §.ssä erikseen säädetyissä asioissa eikä saman pykälän 15- kohdan perusteella myöskään asioissa, joiden käsittely tuomioistuimessa on muualla laissa säädetty maksuttomaksi. Maksuvelvollinen on tuomioistuinmaksulain 6 §:n nojalla vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.