Kuvaus
Pöytäkirjaan merkittiin valtuutettu Johanna Heikkilän (vihr.) esittämä sekä muun Kajaanin kaupungin Vihreän valtuustoryhmän kannattama seuraavan sisältöinen valtuustoaloite:
"Valtuustoaloite: Yhteisöohjaajien tehtävien jatkaminen
Kajaanin kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa - Kainuun ammattiopistolla sekä Kajaanin lukiossa - on edeltävät pari vuotta toiminut yhteisöohjaajia opiskelijoiden tukihenkilöinä.
Yhteisöohjaajien työ on ollut tuloksellista ja se on muotoutunut toimivaksi kokonaisuudeksi: työssä on selkeät tehtävät, rytmi ja vaikuttavuus.
Työn keskeisin sisältö on opiskelijoiden yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja vahvistaminen. Tämä on tapahtunut muun muassa kohtaamiskahviloiden, yhteisöllisten tapahtumien, opiskelijakunnan toiminnan tukemisen, tutor-toiminnan ohjaamisen, liikuntapäivien suunnittelun ja toteuttamisen, kuukautistuotteiden jakelun ja aktiivisen läsnäolon sekä keskustelun kautta. Käytännöt ja yhteisöohjaajien käytännön työ ovat jonkin verran vaihdelleet eri kampusten kesken.
Vuorikadun kampuksen osalta työn vaikuttavuus on osoitettu esimerkiksi lukiolla tehdyissä tulo- ja lähtökyselyissä, joissa yhteisöohjaajan työn aikana opiskelijoiden arviot viihtymisestä koulussa ja kokemuksesta kuulumisesta kouluyhteisöön ovat kasvaneet merkittävästi.
Myös kouluterveyskyselyjen tulokset osoittavat yhteisöohjaajan tarpeen: lasten ja nuorten mielenterveyttä mittaavat indikaattorit osoittavat edelleen tarpeen turvallisille aikuisille kouluarjessa, sillä kohtalaisesta tai vaikeasta ahdistuneisuudesta kärsii noin 20–40 prosenttia yläkoulu- ja lukioikäisistä nuorista, ja lukiossa opiskelevista tytöistä sosiaalisesta ahdistuneisuudesta jopa 60 prosenttia. Ahdistuneisuusilmiön on kouluterveyskyselyissä todettu olevan valtakunnallinen.
Tiedetään, että erityisesti nuoruusiässä yhteisön tunneilmapiiri vaikuttaa kognitiiviseen suoriutumiseen, siis suoraan oppimiseen. Kajaanilla ei ole varaa heikentää nuorten voimavaroja ja viihtyvyyttä, jos haluamme säilyttää kaupungin veto- ja pitovoiman, sen vahvistamisesta puhumattakaan.
Nuoret ovat myös itse tuoneet esille erittäin myönteisen kokemuksensa yhteisöohjaajasta ja hänen työnsä tarpeellisuudestaan. Nykyisen rahoituksen tullessa päätökseensä Kajaanin nuorisovaltuusto on valmistellut aloitteen yhteisöohjaajan työn jatkamiseksi. Myös Kajaanin lukion opiskelijakunta otti kantaa yhteisöohjaajan työn jatkumisen puolesta mielipidekirjoituksessa, joka julkaistiin syksyllä 2025 Koti-Kajaanissa.
Kajaanin kaupungin nykyisessä strategiassa yhtenä teemana on Lasten ja nuorten kaupunki. Teeman mukaan Kajaanissa edistetään lasten ja nuorten turvallisuutta sekä yhteisöllisyyttä. Nuorilla pitäisi teeman mukaan olla Kajaanissa mielekästä tekemistä sekä lapsilla ja nuorilla pitäisi olla hyvä kasvaa Kajaanissa. Toistaiseksi esimerkiksi Kajaanin lukio on kuitenkin rahoituksen osalta tullut toimeen täysin ilman Kajaanin kaupungin osuutta – toisin kuin suurimmassa osassa Suomen kuntia, joissa kunnat osallistuvat lukioiden rahoitukseen. Kajaanin lukiossa toiminta katetaan käytännössä kokonaan valtionosuuksien avulla; niin ikään ammattiopisto tulee toimeen ilman kaupungin tukea. Yhteisöohjaajien toimien perustaminen ja rahoituksen osoittaminen kyseisille tehtäville olisi Kajaanin kaupungilta konkreettinen toimenpide, jolla se osoittaisi toteuttavansa strategiaansa ja seisovansa sen arvojen takana.
Se osoittaisi myös tietoon perustuvaa ja osallistavaa päätöksentekoa, sillä toiminta on jo monella mittarilla osoitettu tehokkaaksi ja tarpeelliseksi. Hankkeiden muodossa tehdyn onnistuneen työn täytyy saada kaupungin tuki, jotta hankkeet eivät loppuessaan menettäisi työnsä tuloksia. Esimerkiksi lukion henkilökunnalla ei ole lainkaan resursseja korvata yhteisöohjaajan tekemää työtä, ja henkilökunnan keskuudessa koetaan tällä hetkellä merkittävää huolta siitä, miten opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehditaan, jos yhteisöohjaajan työ loppuu. Opiskelijoiden hyvinvointi vaikuttaa suoraan oppimiseen, mikä vaikuttaa niin ikään opettajien työhön ja koko kampuksen arjen sujuvuuteen.
Ratkaisu ei voi olla se, että opettajien tehtäväksi osoitetaan yhteisöohjaajan työ, johon opettajilla ei ole koulutusta, kokemusta eikä muitakaan resursseja. Yhteisöohjaajan toimen keskeisimmät sisällöt tulevaisuudessa olisivat jo aiemmin mainituissa opiskelijoiden yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Keskeistä on myös ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, joka edesauttaa toisen asteen oppilaitoksissa toimivien hyvinvointialueen työntekijöiden, kuten koulupsykologin ja kuraattorin, työn onnistumista siten, että mielenterveystyö ruuhkautuu vähemmän ja akuutteihin tarpeisiin voidaan vastata paremmin.
Lisäksi yhteisöohjaajan työ mahdollistaa Liikkuva opiskelu -toiminnan kehittämisen ja toimimisen esimerkiksi lukiossa. Nuorten liikkumattomuuden vaikutukset ja hinta ovat merkittävät, ja Kajaanissa Liikkuvan opiskelun toimintaan on olemassa valmiit yhteistyöverkostot Kainuun Liikunnan kanssa. Ilman yhteisöohjaajaa toimintaa on kuitenkin käytännössä mahdotonta saada pysyväksi ja aktiiviseksi toiminnaksi, koska muulla henkilökunnalla ei ole resursseja toiminnan kehittämiseen ole.
Yhteisöohjaajan työn jatkuminen on rahallisesti pieni panostus, mutta vaikutuksiltaan yhtä tehtävää suurempi. Oletettavaa on, että yhteisöohjaajan työ säästää kuluja muualla ja auttaa oppilaitoksia toimimaan sujuvammin, tehokkaammin ja turvallisemmin.
Vihreiden valtuustoryhmä esittää, että Kajaanin toisen asteen oppilaitoksiin perustetaan yhteisöohjaajan toimia, joihin Kajaanin kaupunki osoittaa rahoituksen budjetistaan ja näin osallistuu nuorten hyvinvoinnin edistämiseen. Yhteisöohjaajien tarkoituksenmukainen toiminta on toki tärkeä selvittää ja toimet toteuttaa järkevästi eri oppilaitoksissa.
Kajaanissa 9.12.2025 Kajaanin kaupungin Vihreä valtuustoryhmä."
Päätösehdotus
Valtuustoaloite lähetetään kaupungin hallintosäännön 119 §:n mukaisesti kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.
Päätös
Valtuustoaloite lähetettiin kaupungin hallintosäännön 119 §:n mukaisesti kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi.