KAJDno-2025-68
Hallintosääntö 28 §
Asianosainen:*********
Turun yliopiston Kemian laitoksen väitöskirjatutkija, FyKe-pilotin tutkimuskoordenaattori ********* pyytää tutkimuslupaa Turun yliopiston tutkimushankkeelle Kemian ja fysiikan opintopolku –tutkimus lukuvuodeksi 2025–2026. Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittaman EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahanketta (https://educaflagship.fi/). Opintopolkujen kehitys aloitettiin kemian 8. luokan materiaalista, jonka pilotointiin on kevätlukukauden aikana osallistunut yli 60 opettajaa ja noin 1700 oppilasta. Pilotti jatkuu lukuvuonna 2025–2026, jolloin käyttöön tulee myös 9. luokan kemian opintopolku.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten kemian ja fysiikan oppimista, oppimismotivaatiota ja oppilaiden toimijuutta voidaan tukea digitaalisella oppimateriaalilla. Tutkimus keskittyy esimerkiksi virheiden tekemisen rooliin oppimisessa sekä kokeellisen työskentelyn rooliin verkko-opetusta perinteiseen lähiopetukseen yhdistävässä sulautuvassa oppimisessa. Tutkimukseen ilmoittautuneet opettajat ja heidän oppilasryhmänsä saavat käyttöön Turun yliopiston Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutin ylläpitämässä ViLLE-oppimisympäristössä kemian oppimateriaalin. Tutkimus perustuu ViLLE oppimisympäristössä kerättyihin aineistoihin, jotka pseudonymisoidaan siten, että yksittäistä oppilasta, koulua tai kuntaa ei ole mahdollista tunnistaa aineistosta.
Myönnän ********* pyytämänsä tutkimusluvan.
Lisätietoja asiasta antaa perusopetuksen tulosalueen johtaja Kalle Komulainen, p. 044 7100 142, sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi