Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen johtokunta, kokous 10.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Yhteishaun aloituspaikat 2026

KAJDno-2025-1302

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Anu Kuosmanen, Kainuun ammattiopiston rehtori, anu.kuosmanen@kao.fi
Kaisa Polvinen, Kajaanin lukion rehtori, kaisa.polvinen@kajaaninlukio.fi

Kuvaus

Perusopetuksen jälkeisessä yhteishaussa haetaan ammatillisiin perustutkintoihin, lukiokoulutukseen, vaativan erityisen tuen perusteella järjestettävään ammatilliseen koulutukseen, tutkintokoulutukseen valmentavaan TUVA- koulutukseen, työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaan TELMA - koulutukseen sekä kansanopistojen oppivelvollisille suunnattuihin vapaan sivistystyön linjoille.

Kevään 2026 peruskoulun päättävän ikäluokan koko on Kainuussa 739 (keväällä 2025: 777) oppilasta ja Kuusamossa 167 (keväällä 2025: 189) oppilasta. Luvut on otettu vuoden 2024 perusopetuksen laskentapäivän (20.9.2024) 8-luokkalaisten määrästä. 

Kainuun ammattiopisto
KAO:n opetustarjontaa säätelevä asiakirja on OKM:n myöntämä järjestämislupa. Järjestämisluvassa on määritelty tutkinnot, mitä koulutuksen järjestäjä voi myöntää ja millä alueella koulutuksen järjestäjä on velvollinen järjestämään koulutusta. Muita tietoja ovat opetus- ja tutkintokieli, lupa järjestää koulutusta laajennettuna oppisopimuksena, sekä rahoituksen perusteena olevan vuosittaisen tavoitteellisen opiskelijavuosimäärän vähimmäismäärä.

Ammatilliseen koulutukseen hakeutumisessa on kaksi väylää: yhteishaku ja jatkuva haku. Yhteishakuun esitetään ne tutkinnot, mihin oppilaitoksella on järjestämislupa sekä valmius toteuttaa opinnot. Yhteishaku on tarkoitettu peruskoulun päättäville ja muille, joilla ei ole vielä toisen asteen tutkintoa tai korkeakoulututkintoa. Yhteishaussa oppilaitokseen haetaan keväällä, jatkuvan haun kautta hakijoita voi tulla tutkintoihin ympäri vuoden. 

Työvoiman kysyntä on ollut yli vuoden ajan useimpina kuukausina merkittävästi edellisvuotta vähäisempää.  Kainuun työttömyysaste oli kesäkuun lopussa 2025 maan 4. alhaisin (10,3 %).
Työvoiman saatavuus on kuitenkin parantunut väliaikaisesti matalasuhdanteen takia, kun työpaikkojen määrä on laskenut ja työvoimareservi kasvanut.  KAO:n yhteishaun koulutustarjonnassa huomioidaan ensisijaisesti alueellinen ja osittain myös kansallinen työvoimatarve. 

Yhteishaun aloituspaikkoja KAO:n perustutkintoihin on kokonaisuudessaan 525 (vuoden 2025 haussa oli 547), joista Kajaanissa 407, Vuokatissa 22 ja Kuusamossa 96. Lisäksi yhteishaun yhteydessä toteutetaan tutkintoon valmistavaan (TUVA) -koulutuksen haku, johon paikkoja on Kuusamoon 10 ja Kajaaniin 35 kpl. 

Kainuun ammattiopiston opiskelijoista suuri määrä hakeutuu opiskelemaan jatkuvan haun kautta. Jatkuva haku on edelleen merkittävä hakeutumisväylä ammatillisessa koulutuksessa ja KAO:ssa. Laajennetun oppisopimuksen avulla KAO:n on ollut mahdollista hankkia osaamista niihin tutkintoihin, joihin oppilaitoksella ei ole omaa järjestämislupaa. Tämä on ollut joustava tapa hankkia osaamista alueen työvoimatarpeisiin. 

Vuoden 2026 tavoitteelliset opiskelijavuodet täytetään yhteishaun, jatkuvan haun ja laajennetun oppisopimuskoulutuksen yhdistelmänä, joka huomioidaan talousarvion suunnittelussa.

Oppilaitoksen toiminnassa huomioidaan tulleet ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset vuodelle 2025 (KAO osuus n. 1,5, milj. euroa) ja vuoden 2026 rahoitusuudistus. Tämä tarkoittaa, että tulevien vuosien koulutustarjontaa on kohdennettava niin, että se vastaa entistä paremmin alueen osaamistarpeisiin. Tavoitteena ammatillisessa koulutuksessa on ammattitaito, joka mahdollistaa työllistymisen tai jatko-opinnot. Koulutusta suunnataan nykyistä enemmän ensimmäistä ammatillista tutkintoa suorittaviin ikään katsomatta. Kokonaisuudessa huomioitavina asioina ovat koulutusten vetovoima ja vaikuttavuus, työllistyminen ja jatko-opinnot. Ammatti- ja erikoisammattitutkinto tarjonta tulee myös yhteisesti tarkasteltavaksi.
 
Kajaanin lukio
Lukiokoulutuksen osalta valtiovalta ei rajoita koulutuspaikkojen määrää. Kajaanin lukioon tulee yhteishaussa 200 aloituspaikkaa, joista yleislinjalle 180 ja musiikkilinjalle 20. Vapautuvia opiskelupaikkoja täytetään jatkuvan haun kautta.

Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksessa on tarjolla vuoden 2026 kevään yhteishaussa yhteensä 770 opiskelupaikkaa.
 

Päätösehdotus

Esittelijä

Anne Huotari, Va. johtaja, anne.huotari@kao.fi

Johtokunta hyväksyy edellä esitetyt aloituspaikkamäärät ja valtuuttaa koulutusliikelaitoksen va. johtajan tekemään aloituspaikkojen määrään pieniä muutoksia.

Päätös

Kainuun ammattiopiston yhteyshaun aloituspaikat palautetaan uudelleen valmisteluun. Keskustellaan alueen prosessi- ja matkailualojen toimijoiden kanssa vetovoimasta yhteishaun aloitustapaikkojen suhteen. 

Kajaanin lukion aloituspaikat hyväksytään liitteen mukaisesti.

 

Valmistelija

  • Anu Kuosmanen, Kainuun ammattiopiston rehtori, anu.kuosmanen@kao.fi
  • Anne Huotari, Va. johtaja, anne.huotari@kao.fi

Kuvaus

Valmistelua on jatkettu matkailualan ja prosessiteollisuusalan toimijoiden kanssa käytyjen keskustelujen muodossa. Koulutusliikelaitos ei ole esittämässä muutoksia alkuperäiseen esitykseen yhteishaun aloituspaikoista lisävalmistelun perusteella. Toimijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa ei ole tullut esille sellaisia seikkoja, jotka muuttaisivat valmistelun peruslähtökohtaa eli sitä, että kaikkien yhteishaun paikkavähennyksiä sisältävien tutkintojen osalta koulutuksen järjestämisen jatkoedellytykset ovat heikot ottaen huomioon jo toteutuneet ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset, tulevan rahoitusuudistuksen vaikutukset, pienenevät ikäluokat, trendi nuorten hakukäyttäytymisessä ja tarve ottaa kokonaisresursoinnissa huomioon koko monialaisen ammattiopiston toimintaedellytykset.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anne Huotari, Va. johtaja, anne.huotari@kao.fi

Johtokunta hyväksyy esitetyt (liite) aloituspaikkamäärät ja valtuuttaa koulutusliikelaitoksen va. johtajan tekemään aloituspaikkojen määrään esitetyt muutokset. Lisäksi valtuutetaan Kainuun ammattiopisto tekemään kaikkien paikkavähennyksiä sisältävien tutkintojen osalta tarkastelut työelämän kanssa, millä keinoilla voidaan jatkossakin tuottaa osaamista työvoimatarpeita kokevien työnantajien tarpeisiin.

Päätös

Hyväksyi