Kuvaus
Opetus- ja kulttuuriministeriö on pyytänyt mm. Kajaanin kaupungilta lausuntoa ehdotuksesta hallituksen esitykseksi taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamisesta. Lausunto on pyydetty toimittamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön 30.9.2025 mennessä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että nykyinen laki taiteen perusopetuksesta korvattaisiin uudella lailla. Samalla esitetään muutettavaksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia ja eräitä muita lakeja. Lisäksi työryhmä ehdottaa uutta mallia taiteen perusopetuksen valtionrahoitusjärjestelmäksi.
Suurimmat esityksessä ehdotetut muutokset liittyvät taiteen perusopetuksen valtionosuusrahoituksen laskentaan ja taiteen perusopetuksen mitoitukseen. Lisäksi laista on poistettu maininta opetuksen ensisijaisesta kohdentumisesta lapsille ja nuorille.
Esityksen mukaan taiteen perusopetuksen laskennallisen valtionosuusrahoituksen suoritteena säilyisi edelleen opetustunti. Rahoitus perustuisi vuosittain tarkistettavaan yksikköhintaan. Valtionosuuslaskenta perustuisi toteutuneiden opetustuntimäärien lisäksi opetukseen osallistuvien oppilaiden määrään sekä oppimäärän suorittaneiden oppilaiden määrään. Tähän asti valtionosuuslaskenta on perustunut ainoastaan opetustuntimäärään.
Esityksessä taiteen perusopetusta ehdotetaan opetettavan jatkossa kahden oppimäärän sijaan yhden, 50 opintopisteen laajuisen oppimäärän mukaan. Opetustunneissa uuden oppimäärän laajuus olisi 1 000 – 1 500 tuntia. Tähän asti taiteen perusopetusta on järjestetty yleisen (500 tuntia) ja laajan (1 300 tuntia) oppimäärän mukaisesti. Kansalaisopistot ovat tyypillisesti järjestäneet yleisen oppimäärän mukaisia opintoja.
Laissa säädettäisiin myös valtionavustuksella rahoitettavasta uudesta vastuutehtävästä, taiteen perusopetuksen järjestäjien välisestä yhteistyöstä ja valtion opetushallintoviranomaisten tietojensaantioikeudesta.
Lakiuudistuksella halutaan ohjata taiteen perusopetuksen järjestäjiä ja oppilaitoksia toteuttamaan saavutettavaa, laadukasta ja vaikuttavaa opetusta sekä kannustaa tarvittaviin ja tarkoituksenmukaisiin uudistuksiin ja vahvempaan yhteistyöhön. Tavoitteena on, että taiteen perusopetuksen oppilaitoskenttä säilyy moninaisena ja lainsäädäntö mahdollistaa alueellisesti tarkoituksenmukaisia ratkaisuja taiteen perusopetuksen toteuttamisen ja kehittämisen osalta.
Ehdotetaan, että lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2027.
Kainuun musiikkiopiston ja Kaukametsän opiston rehtori on yhteistyössä opistojen apulaisrehtoreiden ja muun henkilöstön kanssa laatinut seuraavan lausunnon, joka kirjataan lausuntopalvelu.fi-sivustolle määräaikaan mennessä.
Kajaanin kaupungin lausunto ehdotuksesta hallituksen esitykseksi taiteen perusopetusta koskevan lainsäädännön uudistamiseksi
1. Ehdotus laiksi taiteen perusopetuksesta
1 § Taiteen perusopetuksen tarkoitus ja tavoitteet: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Lain tulee mahdollistaa oppilaspaikkojen suuntaaminen edelleen ensisijaisesti lapsille ja nuorille. Jos oppilaspaikkoja ei voi suunnata ensisijaisesti lapsille ja nuorille, kuntien halukkuus taiteen perusopetuksen järjestämiseen ja rahoittamiseen tulee merkittävästi vähenemään. Taiteen perusopetuksen saatavuutta ja saavutettavuutta ei tule lisätä lasten ja nuorten kustannuksella, ja lain valmistelun yhteydessä tulee tehdä lapsivaikutusten arviointi. Lainsäädännön tulee antaa opetuksen järjestäjille mahdollisuus päättää, missä tilanteissa aikuisten osallistuminen taiteen perusopetukseen on tarkoituksenmukaista.
3 § Opetussuunnitelma, oppimäärän mitoitus ja laajuus: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Koko oppimäärä 50 op tulee jakaa osasuorituksiin, esim. 500 tuntia, 800 tuntia ja 1 000 – 1 500 t. Myös osasuorituksista tulee saada todistus ja ne tulee huomioida rahoituksessa. Osasuoritukset lisäävät taiteen perusopetuksen oppilasmäärää ja saavutettavuutta, helpottavat oppilaiden sitouttamista ja motivointia sekä mahdollistavat taiteen harrastamisen ja opiskelun taiteen perusopetuksessa erilaisille harrastajille yksilöllisemmin tavoittein. Osasuoritukset tukevat taiteen perusopetuksen järjestämismahdollisuuksia myös vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
Lisäksi lain tulee mahdollistaa osaamisperusteisuus ja todistusten myöntämisen tulee perustua suoritetun tuntimäärän lisäksi saavutettuihin taitoihin. Oppilaan omaehtoinen työskentely tulee kirjata tähän pykälään yhdessä osaamisperusteisuuden kanssa. Ehdottomasta opetustuntimäärästä opintopistettä kohden tulee luopua ja tunnistaa omaehtoinen työskentely osana oppimista ja osaamisen kehittyminen myös opetustuntien ulkopuolella.
Varhaisiän taidekasvatusta ei tule laskea opintopisteinä osaksi varsinaisen, tavoitteellisen taiteen perusopetuksen oppimäärää.
4 § Kunta koulutuksen järjestäjänä: Kannatan
5 § Koulutuksen järjestämisluvan saanut koulutuksen järjestäjä: Kannatan
7 § Koulutuksen järjestämislupa: Kannatan
8 § Koulutuksen järjestämisluvan muuttaminen ja peruuttaminen: Kannatan
9 § Koulutuksen järjestäminen ja muu toiminta: Kannatan
10 § Yhteistyö: En kannata
- muutosehdotus tai kommentti: Jää epäselväksi, mihin tämä pykälä ohjaa ja velvoittaa koulutuksen järjestäjiä. Yhteistyötä tehdään jo nyt runsaasti sekä paikallisesti että valtakunnallisesti, eikä siitä ole tarpeen säätää lailla. Yhteistyön mahdollisuudet ja olosuhteet ovat eri alueilla hyvin erilaisia, ja esimerkiksi pitkät välimatkat vaikuttavat merkittävästi yhteistyön tekemisen tapoihin ja mahdollisuuksiin. Koulutuksen järjestäjä ei voi myöskään vastata muiden yhteisöjen toiminnan laadusta tai sen valvonnasta.
11 § Vastuutehtävä: Kannatan
12 § Valtion rahoitus: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Lain tulee edelleen mahdollistaa eri taiteenaloille välttämättömiä pedagogisia ratkaisuja. Oppilasmäärän vaikuttaessa rahoitukseen ovat yksilöopetusta ja ryhmäopetusta järjestävät taiteenalat eriarvoisessa asemassa keskenään. Oppilaitosten toteutuneita oppilasmääriä tulee verrata taiteenalan sisällä, ei kaikkien taiteen perusopetuksen järjestäjien kesken.
Taiteen perusopetuksen oppimäärä tulee jakaa osasuorituksiin (esim. 500 t, 800 t ja 1 000 - 1 500 t) ja osasuorituksetkin tulee huomioida rahoituksessa. Osasuoritukset lisäävät taiteen perusopetuksen oppilasmäärää ja saavutettavuutta, helpottavat oppilaiden sitouttamista ja motivointia sekä mahdollistavat taiteen harrastamisen ja opiskelun taiteen perusopetuksessa erilaisille harrastajille yksilöllisemmin tavoittein. Osasuoritukset tukevat taiteen perusopetuksen järjestämismahdollisuuksia myös vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
13 § Henkilöstö: Kannatan
14 § Oppilaaksi ottaminen: Kannatan
15 § Oppilailta perittävät maksut: Kannatan
16 § Oppilaan osaamisen arviointi ja todistus: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Oppimäärä tulee jakaa osasuorituksiin ja osasuorituksistakin tulee saada todistus. Todistusten myöntämisen on perustuttava sekä suoritettuun tuntimäärään että saavutettuihin taitoihin.
18 § Tietojensaanti- ja ilmoitusoikeus: Kannatan
19 § Koulutuksen arviointi: Kannatan
22-24 § Siirtymäsäännökset: Kannatan
2. Esityksen sisältämä uusi valtionrahoitusmalli: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Lain tulee edelleen mahdollistaa eri taiteenaloille välttämättömiä pedagogisia ratkaisuja. Oppilasmäärän vaikuttaessa rahoitukseen ovat yksilöopetusta ja ryhmäopetusta järjestävät taiteenalat eriarvoisessa asemassa keskenään. Oppilaitosten toteutuneita oppilasmääriä tulee verrata taiteenalan sisällä, ei kaikkien taiteen perusopetuksen järjestäjien kesken.
Taiteen perusopetuksen oppimäärä tulee jakaa osasuorituksiin (esim. 500 t, 800 t ja 1 000 - 1 500 t) ja osasuorituksetkin tulee huomioida rahoituksessa. Osasuoritukset lisäävät taiteen perusopetuksen oppilasmäärää ja saavutettavuutta, helpottavat oppilaiden sitouttamista ja motivointia sekä mahdollistavat taiteen harrastamisen ja opiskelun taiteen perusopetuksessa erilaisille harrastajille yksilöllisemmin tavoittein. Osasuoritukset tukevat taiteen perusopetuksen järjestämismahdollisuuksia myös vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.
3. Ehdotus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
20 § Taiteen perusopetuksen opettajan kelpoisuus: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: Taiteen perusopetuksen opettajalta tulee edelleen vaatia opettajan pedagogiset opinnot kaikissa kelpoisuusluokissa. Taiteelliset ansiot eivät yksin riitä, sillä opetussuunnitelmien tavoitteellinen toteuttaminen edellyttää pedagogista osaamista. Ilman sitä ei voida varmistaa, että opettaja kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetusta taiteen perusopetuksen vaatimalla tasolla.
4. Ehdotus asetukseksi taiteen perusopetuksesta: Kannatan muutettuna
- muutosehdotus tai kommentti: 5 § Yhteen opintopisteeseen sisältyvä 20 opetustunnin vaatimus on korkea, kun huomioidaan taiteen perusopetuksessa toteutuva suuri itsenäisen työskentelyn määrä. Yhden opintopisteen laajuus tulisi EU:n laajuisesti käytössä olevan mallin mukaan olla 27 tuntia sisältäen kaiken oppilaan tekemän työn, eikä yhden opintopisteen sisältämää opetustuntien määrää tulisi lukita asetuksen tasolla. Lain ja asetuksen tulisi mahdollistaa taidealakohtaiset, pedagogisesti perustellut ratkaisut ja huomioida taiteen perusopetuksen tukema kokonaisvaltainen osaamisen kehittyminen.
Muut kommentit ja huomiot:
Laki- ja rahoitusuudistuksen tulee jatkossakin mahdollistaa taiteen perusopetuksen molempien päätavoitteiden toteutuminen: tukea oppilaan kasvua, hyvinvointia ja hyvän taidesuhteen syntymistä sekä edistää oppilaan mahdollisuuksia edetä oman taidealansa jatko-opintoihin. Sopivat, rahoituksessa huomioitavat välitavoitteet ja osasuoritukset oppimäärän sisällä mahdollistavat oppilaan omien tavoitteiden huomioimisen ja taiteen perusopetukseen osallistumisen myös niille oppilaille, jotka haluavat kehittää taitojaan ja luovuuttaan monipuolisesti eri harrastusten parissa. Tarpeeksi korkea enimmäistuntimäärä (1 500 t) puolestaan mahdollistaa jatko-opintojen kannalta riittävien tietojen ja taitojen saavuttamisen niille oppilaille, joiden tavoitteena on saada taiteesta jopa ammatti. Lisäksi laki- ja rahoitusuudistuksen tulee varmistaa taiteen perusopetuksen kohtuullinen saatavuus ja saavutettavuus lapsille ja nuorille asuinpaikasta riippumatta.