Kaupunginhallitus, kokous 17.6.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 160 Reittilentoliikenteen ostoliikenteen optiokauden sopimus (lisäpykälä)

KAJDno-2023-1150

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Risto Hämäläinen, Kehitysjohtaja, risto.i.hamalainen@kajaani.fi

Kuvaus

Kajaanin ja neljän muun maakuntalentokentän reittilennot ovat olleet neljän 9 kk mittaisen jakson ajan valtion rahoittaman julkisen palveluvelvoitteen mukaista ostoliikennettä. Neljäs ja viimeisin nykyisen päätöksen ja rahoituksen mukainen jakso päättyy huhtikuussa 2024. Petteri Orpon hallitus on tehnyt syyskuun budjettiriihessä päätöksen ostoliikenteen jatkamisesta ja sen rahoittamisesta ensi toukokuusta alkaen maaliskuun 2026 loppuun saakka. Mahdollisesta jatkosta hallitus päättää kevään 2025 hallituskauden puoliväliriihessä.

Valtion rahoituspäätös perustuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan hallitus edistää lentoyhteyksien kehittymistä koko Suomessa kolmen tunnin saavutettavuustavoitteen toteuttamiseksi, ja että Suomen sisäistä lentoliikennettä kehitetään ensisijaisesti markkinaehtoisesti, mutta turvataan huoltovarmuuden, vientiteollisuuden ja matkailun kannalta tärkeät lentoyhteydet tarvittaessa ostopalveluliikenteellä.

Valtion puolesta ostoliikenteen kilpailutuksen toteuttaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, joka myös tekee liikenteestä hankintasopimukset kilpailutuksessa voittaneiden operaattoreiden kanssa. Valtio on nyt sitoutunut rahoittamaan lennot täysimääräisesti 03/2026 saakka kestävän sopimuskauden ajan käytettävissä olevan määrärahan puitteissa. Tämä tarkoittaa käytännössä 10 edestakaista lentoa eli rotaatiota viikossa kullekin viidelle maakuntakentälle.

Koska on mahdollista, ettei valtio enää rahoita täysimääräisesti mahdollista seuraavaa, kilpailutukseen sisältyvää optio-ostoliikennejaksoa ajalle 4/2026 – 3/2028, on Traficom esittänyt alueille tuolle ajanjaksolle aiesopimustyyppistä sopimusta yhteiskilpailutuksesta. Optiokauden maksimipituus on sama kuin tulevan uuden sopimuskauden 5/2023 – 3/2026 pituus eli kaksi vuotta. Yhteiskilpailutussopimus tarvitaan jo nyt, jotta Traficom voi sisällyttää tiedon tarjouspyyntöön ja kilpailutusasiakirjoihin ja edelleen hankintasopimuksiin optiokauden osalta. Myöhemmin tietoa ei voida enää lisätä. Tarjouspyyntö ja muu kilpailutusmateriaali tulee saada valmiiksi lokakuun aikana, että lennot voivat jatkua katkeamatta ensi toukokuusta alkaen kilpailutuksen voittaneen operaattorin toimesta.

Liitteenä olevalla sopimuksella yhteisen kilpailutuksen toteuttamisesta sovitaan Traficomin ja Kajaanin kaupungin mahdollisesta yhteishankinnasta Kajaanin ja Helsingin välisen reittilentoliikenteen osalta. Traficom tulee tekemään samansisältöisen sopimuksen kaikkien muiden maakuntalentokenttien yhteishankintaosapuolten kanssa. Traficom vastaisi kilpailutuksen toteuttamisesta, ja tekisi yhteisen kaikkia sopijapuolia velvoittavan hankintapäätöksen ja yhteisen hankintasopimuksen, jonka kaikki sopijapuolet allekirjoittavat. Vaikka Traficom tulee kilpailuttamaan kaikki viisi yhteyttä yhdellä kertaa, eivät alueet ole riippuvaisia option käytön suhteen muista alueista eli optiot voidaan ottaa käyttöön vain osassa reittejä. Eli jos liikenne jatkuu jollakin reitillä markkinaehtoisena, niin optiota ei sillä reitillä oteta käyttöön.

Yhteishankinnan hankintaosapuoleksi ryhtyminen ei tässä vaiheessa tarkoita sitä, että alue sitoutuu option rahoitukseen vaan päätökset siitä tehdään vasta vuonna 2025, riippuen valtioneuvoston päätöksistä. Hankintaosapuoleksi ryhtyminen antaa vain tähän mahdollisuuden, koska optiovaiheessa uusia hankintaosapuolia ei voida enää lisätä. Traficom edellyttää, että tässä vaiheessa kultakin alueelta on vain yksi taho, jonka kanssa yhteiskilpailutussopimus tehdään, ja että sopijapuolen tulee olla sellainen, joka tosiasiallisesti kykenee myös maksamaan ja hoitamaan mahdollisesti tilaajalle myöhemmin koituvat velvoitteet, käytännössä sellaisia ovat keskuskaupungit. Myöhemmässä vaiheessa kaupunki voi tehdä yhteistyösopimuksia mahdollisesta ostoliikenteen kuntarahoitusosuuden yhteisrahoittamisesta muiden kuntien kanssa.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan yhteiskilpailutussopimuksen Traficomin kanssa ja valtuuttaa kaupunginjohtajan hyväksymään sopimukseen ennen allekirjoittamista mahdollisesti tehtävät vähämerkityksiset muutokset ja tekniset korjaukset. Samalla kaupunginhallitus toteaa, että kaupungin tavoitteena on ensisijaisesti paluu markkinaehtoiseen reittilentoliikenteeseen Helsinki-Kajaani reitillä, ja toissijaisesti ostoliikenteen jatkaminen mahdollisella optiokaudella valtion sataprosenttisesti rahoittamana. Mahdollisen optiokauden aikaisesta mahdollisesta kuntarahoitusosuudesta päätetään erikseen valtioneuvoston kevään 2025 budjettipäätösten jälkeen. 

Päätös

Hyväksyi.

Kehitysjohtaja Risto Hämäläinen oli asiantuntijana kokouksessa asian esittelyn ajan.

Valmistelija

  • Risto Hämäläinen, Kehitysjohtaja, risto.i.hamalainen@kajaani.fi

Kuvaus

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 10.10.2023 reittilentoliikenteen yhteiskilpailutussopimuksen liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa. Se perustui Petteri Orpon hallituksen syyskuun 2023 budjettiriihen päätökseen maakuntien ostolentoliikenteen jatkamisesta ja sen rahoittamisesta toukokuusta 2024 alkaen maaliskuun 2026 loppuun saakka. Mahdollisesta jatkosta hallitus päättää kevään 2025 hallituskauden puoliväliriihessä.

Koska oli mahdollista, ettei valtio enää rahoittaisi täysimääräisesti mahdollista seuraavaa, kilpailutukseen sisältyvää optio-ostoliikennejaksoa ajalle 4/2026 – 2/2028, Traficom esitti alueille tuolle ajanjaksolle aiesopimustyyppistä sopimusta yhteiskilpailutuksesta. Yhteiskilpailutussopimus tarvittiin, jotta Traficom pystyi sisällyttämään tiedon tarjouspyyntöön ja kilpailutusasiakirjoihin ja edelleen hankintasopimuksiin optiokauden osalta. Yhteishankinnan hankintaosapuoleksi ryhtyminen ei tarkoittanut sitä, että alue sitoutuu option rahoitukseen vaan päätökset siitä tehdään vasta vuonna 2025, riippuen valtioneuvoston päätöksistä. Hankintaosapuoleksi ryhtyminen antoi vain tähän mahdollisuuden, koska optiovaiheessa uusia hankintaosapuolia ei voida enää lisätä.

Hallitus päätti puoliväliriihessä keväällä 2025 turvata maakuntalennot optiokaudelle. Edelleen hallituksen talouspoliittinen ministeriryhmä päätti 20.5.2025 rahoittaa kuuden maakuntakentän (Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi-Tornio, Kokkola-Pietarsaari ja Pori) ja Helsingin välisten lentojen kustannukset täysin vuoteen 2028 asti. Kaupungeilla ei ole rahoitusvastuita ostoliikenteestä.

Traficom on lähettänyt yhteishankintasopimuksessa osapuolina oleville kaupungeille käsiteltäväksi hankinnan laajentamisen sopimuksen, jolla sovitaan optiokauden käyttöönottamisesta Traficomin, Finnairin ja kunkin kaupungin kanssa siten, että Finnair jatkaa liikennöintiä. Option käyttöönottosopimus ei ole uusi hankintasopimus, vaan nykyisen sopimuksen jatkumisen mahdollistava sopimus. Lennot jatkuvat nykyisen sopimuksen mukaisella viikoittaisella vuoromäärällä ja pääsääntöisesti nykyisillä aikatauluilla. Aikatauluihin on mahdollista tehdä vähäisiä tarkistuksia, jos on niille tarvetta. Niistä on sovittava Traficomin ja Finnairin kanssa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Tolonen, Kaupunginjohtaja, jari.tolonen@kajaani.fi

Kaupunginhallitus hyväksyy liitteenä olevan reittilentoliikenteen ostoliikenteen jatkumisen mahdollistavan Extension agreement concerning Kajaani route -sopimuksen Traficomin ja Finnairin kanssa ja valtuuttaa kaupunginjohtajan hyväksymään sopimukseen ennen allekirjoittamista mahdollisesti tehtävät vähämerkityksiset muutokset ja tekniset korjaukset.