Kuvaus
Oppilaaksiottoperusteiden päivitys
Oppilaaksiottamisen perusteita Kajaanin perusopetuksessa on käsitelty useissa sivistyslautakunnan kokouksissa. Tähän päätösesitykseen oppilaaksioton perusteet on koottu yhteen dokumenttiin.
Ensisijainen oppilaaksiotto
- Esi- ja perusopetukseen otetaan ensisijaisesti oman kunnan oppilaita.
- Kunta osoittaa perusopetuslain 6 §:n mukaisesti oppilaalle lähikoulupaikan. Kajaanin peruskouluille on määrätty oppilaaksiottoalueet. Oppilaan koulupaikka määräytyy hänen väestörekisteriin merkityn kotiosoitteensa perusteella. Kaupunki voi toimivaltaisen viranomaisen päätöksellä perustellusta syystä määrätä oppilaan lähikoulupaikan muuhunkin kuin omaan lähikouluun.
- Mikäli oppilaan kotipaikka muuttuu koulunkäynnin aikana, oppilas saa halutessaan jatkaa entisessä koulussaan kyseisen lukuvuoden loppuun. Poikkeuksena tähän käytäntöön ovat 8. luokan oppilaat, joilla on halutessaan oikeus jatkaa entisessä koulussa peruskoulun loppuun asti. Tällöin huoltajien on erikseen haettava koulupaikkaa 9.-luokalle. Jos oppilas otetaan muuhun kuin lähikouluun, huoltajat vastaavat oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Toissijainen oppilaaksiotto
- Perusopetuslain 28 §:n mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi muuhunkin kuin lähikouluun. Hakemus tehdään aina kirjallisena ja toimitetaan hyvissä ajoin päätettäväksi sen koulun rehtorille, mihin haetaan. Hakijoihin on tällöin sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.
Oppilaaksi muuhun kuin lähikouluun hakevien valintaperusteet ovat Kajaanissa 1.1.2025 alkaen seuraavat:
- Terveydentilaan liittyvä tai muu asiantuntijalausuntoon perustuva erityinen syy. Huoltajan on toimitettava asiantuntijalausunto (lääkäri/psykiatrin) hakemuksen liitteenä.
- Sisaruusperuste: Samassa osoitteessa asuva sisarus on jo siinä koulussa oppilaana, johon haetaan; koskee alakoulun eli 1.–6. vuosiluokkien oppilaita.
- Oppilas on jo aikaisemmin ollut kyseisen koulun oppilas
Kouluun voidaan ottaa muita oppilaita, jos kyseisen luokka-asteen perusopetusryhmät eivät ole täynnä ensisijaisen oppilaaksioton jälkeen. Perusopetusryhmä katsotaan täydeksi, jos
- lainsäädännössä on määritelty ryhmän koko tai
- rehtorin arvion mukaan luokalla olevan kasvun ja oppimisen tuen tarve on suuri tai luokan oppilasmäärä ylittää Kajaanin perusopetuksen luokkakoon keskiarvon tai
- yläkoulussa lisäoppilas aiheuttaa uuden opetusryhmän muodostamisen jossain oppiaineessa.
Jos oppilas otetaan muuhun kuin lähikouluun, huoltajat vastaavat oppilaan kuljettamisesta ja saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Koulun opetusryhmien määrä ei saa lisääntyä oppilaaksi ottamisen vuoksi.
Kun toissijaista koulupaikkaa hakee enemmän lapsia kuin kouluun voidaan ottaa, valintaperusteena on ensisijaisesti sisarussuhde ja toissijaisena valintaperusteena lyhyin koulumatka virallista kulkureittiä pitkin. Tasatilanteessa suoritetaan arvonta. Rehtori nimeää arvonnan suorittavat henkilöt. Arvonnasta laaditaan pöytäkirja.
Oppilaaksi muuhun kuin lähikouluun hakevien valintaperusteet ovat Kajaanissa 1.1.2025 alkaen ulkopaikkakuntalaisten osalta seuraavat:
- Rehtori tekee tapauskohtaisesti harkinnan, voidaanko ulkopaikkakuntalainen ottaa koulun oppilaaksi. Harkinnassa otetaan huomioon, että esi- ja perusopetukseen otetaan ensisijaisesti oman kunnan oppilaita.
- Kouluun voidaan ottaa muita oppilaita, jos kyseisen luokka-asteen perusopetusryhmät eivät ole täynnä ensisijaisen oppilaaksioton jälkeen. Perusopetusryhmä katsotaan täydeksi, jos
- lainsäädännössä on määritelty ryhmän koko tai
- rehtorin arvion mukaan luokalla olevan kasvun ja oppimisen tuen tarve on suuri tai luokan oppilasmäärä ylittää Kajaanin perusopetuksen luokkakoon keskiarvon tai
- yläkoulussa lisäoppilas aiheuttaa uuden opetusryhmän muodostamisen jossain oppiaineessa.
Huoltajat vastaavat koulumatkoista ja niihin liittyvistä kustannuksista.
Koulun opetusryhmien määrä ei saa lisääntyä oppilaaksi ottamisen vuoksi.
Tukea tarvitseva ulkopaikkakuntainen voidaan ottaa toissijaisessa oppilaaksiotossa vain, jos hänen kotikuntansa sitoutuu maksamaan oppilaan kaikki tuen kustannukset. Jos tuen tarve ilmenee oppilaaksiottopäätöksen jälkeen eikä kotikunta sitoudu maksamaan tuen kustannuksia, niin oppilaaksiottopäätös raukeaa kyseisen lukuvuoden lopussa.
Kun toissijaista koulupaikkaa hakee enemmän ulkopaikkakuntalaisia lapsia kuin kouluun voidaan ottaa, suoritetaan arvonta. Rehtori nimeää arvonnan suorittavat henkilöt. Arvonnasta laaditaan pöytäkirja.
Sijoitetulla lapsella on vastaava oikeus.
- Sijaishuollon aikana voi olla tarpeen huostaanoton tarkoituksen toteuttamiseksi käyttää lapsen perusopetuslain mukaista oikeutta pyrkiä oppilaaksi muuhun kuin sijoituspaikan sijaintikunnan hänelle osoittamaan lähikouluun.
- Jos oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun tai opetuksen järjestämispaikaan, oppilaaksi ottamisen edellytykseksi voidaan asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista (PoL 32.3 §).
- Jos näin toimitaan sijoitetun lapsen kohdalla perustellusta syystä, vastaa hyvinvointialue näissäkin tilanteissa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Mari Selin, Sivistysjohtaja, mari.selin@kajaani.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy päivitetyt oppilaaksiottamisen perusteet.