Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto, kokous 20.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Päätös suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta 205-417-12-237, Otanmäki Humpinmäentie, Pohjan Voima Oy

KAJDno-2024-1252

Valmistelija

  • Minna Väyrynen, minna.vayrynen@kajaani.fi

Perustelut

Pohjan Voima Oy:n hakemus kohdistuu Kajaanin kaupungin Vuottolahden kylässä Humpinmäentien varrella sijaitsevasta tilasta 205-403-12-237 vuokratulle määräalalle, jonka pinta-ala noin 4,5 ha. Vuokrasopimus on toimitettu nähtäväksi osana lupahakemuksen materiaaleja. Rakennuspaikka sijaitsee noin 28 km Kajaanin keskustasta lounaaseen ja noin 4,5 km Otanmäen taajamasta itään. Lähin asutus on Vuorokkaan asutusalueella noin 350 metrin etäisyydellä. Alue sijoittuu Humpinmäentien varteen, josta alueelle saadaan tieliittymät. 

Hankealueelle on suunnitteilla rakentaa noin 125 MW / 350 MWh sähköenergiavarasto (BESS-järjestelmä). Hankealue on kokonaisuudessaan noin 4,5 ha, johon noin 3 hehtaarille on osoitettu rakentamista. Alueelle on suunnitteilla rakentaa maksimissaan 16 energiavarastohallia, josta sähkö johdetaan Fingridin sähköasemalle maakaapelilla. Hallirakennuksien on suunniteltu olevan kooltaan noin 20 x 30 metriä. Rakennukset ovat seiniltään ja oviltaan kiinteitä ja eristettyjä. Seinien eristevahvuus on 100 mm ja katon 200 mm. Hankealueen lounaiskulmaan sijoittuu sähköasema kojeistorakennuksineen. Hankealueen huolto- ja pelastusteiden, sähkönsiirtolinjojen, rakennelmien sekä muut toimintaan liittyvien järjestelmien sijainnit tarkentuvat alueen rakennussuunnittelun yhteydessä. Hakija on liittänyt hakemukselle 2.9.2024 päivätyn hankesuunnitelman.

Suunnittelutarveratkaisun tarve ja toimivalta
Maankäyttö- ja rakennuslain 16 § ja 137 §

Pohjan Voima Oy suunnittelema energiavarastohanke tarvitsee rakennusluvan. Hanke sijoittuu alueelle, jolla ei ole rakentamista ohjaavaa yleis- tai asemakaavaa. MRL 16 §:n mukaan suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa.

Kajaanin kaupungin hallintosääntö 27 § KV 31.5.2021, voimaantulo 1.8.2021. Ympäristöteknisen lupajaoston tehtävät ja toimivalta, kohta 4: Toimivalta suunnittelutarveratkaisun myöntämisestä on Kajaanin kaupungin ympäristöteknisen lautakunnan lupajaostolla. 

KAAVATILANNE

Kainuun Maakuntakaava:
Valtioneuvoston 29.4.2009 vahvistamassa Kainuun maakuntakaava 2020:ssä ja 24.2.2020 voimaan tulleessa Kainuun vaihemaakuntakaava 2030:ssä hankealue kuuluu M-alueelle ja sen läheisyydessä on merkinnät en ja Z eli aluetta koskevat seuraavat kaavamerkinnät ja suunnittelumääräykset:
Maa- ja metsätalousvaltaiset alueet, M
Suunnittelumääräys: Maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitettuja alueita voidaan käyttää alueen pääasiallista käyttötarkoitusta sanottavasti haittaamatta ja luonnetta muuttamatta myös erityislainsäädännön ohjaamana muihin tarkoituksiin, kuten luontais- tai muuhun elinkeinotoimintaan, turvetuotantoon, maa- ja kiviainestenottoon, haja-asutusluonteiseen pysyvään ja loma-asumiseen sekä jokamiehen oikeuden rajoissa ulkoiluun ja retkeilyyn. Alueelle voidaan perustaa yksityisiä suojelualueita. Ilman erityisiä perusteita hyviä ja yhtenäisiä peltoalueita ei tule ottaa taajamatoimintojen käyttöön. Maankäyttöä suunniteltaessa on tuettava metsätalousalueiden yhtenäisyyttä ja toimivuutta.
Energiahuollon alue, en
Merkinnällä en osoitetaan maakunnan energiahuollon kannalta tärkeät voimalat sekä muuntamo- ja sähköasema-alueet. Alueella on voimassa MRL:n 33.1 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus. 
Pääsähköjohto 400 kV, 220 kV, 110 kV, Z
Merkinnällä osoitetaan 400 kV:n, 220 kV:n ja 110 kV:n kantaverkon ja 110 kV:n alueverkon nykyiset pääsähköjohdot (voimajohdot). Pääsähköjohdon jännitetasoon lisätty merkintä osoittaa johtokäytävän johtojen lukumäärän. Alueilla on voimassa MRL:n 33.1 §:n mukainen ehdollinen rakentamisrajoitus.

Yleiskaava: 
Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa. Hankealue rajautuu Kajaanin kaupunginhallituksen kokouksessa 8.10.2024 § 182 päätöksellä 16.10.2024 vireille kuulutettuun Otanmäki-Humpinsuon osayleiskaavaan.

Asemakaava: 
Alueen läheisyydessä ei ole voimassa olevaa asemakaavaa. Hankealue läheisyyteen vireille kuulutetun Otanmäki-Humpinsuon osayleiskaava-alueelle on Kajaanin kaupunginhallituksen kokouksessa 22.10.2024 § 193 hyväksytty asemakaavoituksen käynnistämissopimus. 

LUONNONSUOJELU JA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ
Vuolijoen energiavarastohankealue on nykyiseltään metsätalouskäytössä, eikä alueella ole avoimen aineiston mukaan todettu sijaitsevan luonnonsuojelun kannalta huomioitavia kohteita. Sen välittömässä läheisyydessä ei ole Metsälain 10§ erityisen tärkeitä elinympäristöjä. Ramboll Finland Oy on tehnyt valkolehdokin esiintyvyyskartoituksen koko hankealueella 26.6.2024 ja sen perusteella tehdyn löydöksen pohjalta hankealueelle Humpinmäentieltä suunniteltu liittymä on siirretty. Hankealue ei sijaitse pohjavesialueella.

Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat Vuorokkaan asutusalueella noin 350 metrin etäisyydellä hankealueesta. Hankealueen itäpuolella kulkee Humpinmäentie, josta saadaan liittymä alueelle. Alueelle tullaan rakentamaan uusi huolto-/ja pelastustie samalle kiinteistölle, mille hankealue sijoittuu. Hankealueesta noin 0,6 kilometriä pohjoiseen sijaitsee tie nro 28, joka johtaa Valtatie 5:lle 10 km päässä idässä. Hankealueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee Vuolijoen sähköasema.

KUULEMINEN
MRL 173 §:n mukaan on ennen suunnittelutarveratkaisun tekemistä kuultava asiasta naapureita tai muita, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa. 

Kaupunki on kuullut yhdeksää (9) rakennuspaikan rajanaapuria 25.9.2024 lähetetyllä kirjeellä. Suunnittelutarveratkaisuhakemuksesta on lisäksi tiedotettu 2.10.2024 kuulutuksella kaupungintalon sähköisellä ilmoitustaululla ja 2.10.2024 ilmestyneessä Koti Kajaani -lehdessä. Rakennushankkeen hakemusasiakirjoihin on ollut mahdollisuus tutustua Kajaanin kaupungintalolla ja kaupungin verkkosivuilla 2.-16.10.2024 välisenä aikana. 

Määräaikaan mennessä tuli kaksi muistutusta. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue toteaa lausunnossaan, että sillä ei ole suunnittelussa tai toteutuksessa tienparannushankkeita, jotka hankkeessa tulisi ottaa huomioon. Fingrid Oyj muistuttaa, että hankkeen liittämisestä kantaverkkoon on sovittava erikseen.

Naapurinkuuleminen Fingrid Oyj (8.10.2024), oheisliite
Naapurinkuulemisen lausunto Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus (3.10.2024), oheisliite

LAUSUNNOT
Hankkeesta on pyydetty lausunnot Kainuun ELY-keskukselta, Kainuun Museolta, Kainuun pelastuslaitokselta sekä Kainuun Ympäristöterveydenhuollolta 25.9.2024. Kainuun pelastuslaitos ei jättänyt lausuntoa määräajan kuluessa.

Kainuun Museo on alueellinen vastuumuseo ja lausunnossaan se toteaa seuraavaa:
”Suunnittelualueella ei sijaitse valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai paikallisesti arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita tai maisemia. Lähin valtakunnallisesti arvokas rakennetun kulttuuriympäristön kohde (RKY) on Otanmäen kaivosyhdyskunta, joka sijaitsee noin 4,5 kilometrin päässä hankealueelta. Koska hankealueelle on mahdollista jättää puustoa suojavyöhykkeeksi, hanke ei merkittävästi vaikuta lähialueen maisemakuvaan. Suunnitellulla hankealueella ei ole muinaismuistolain rauhoittamia (295/1963) muinaisjäännöksiä.

Kainuun Museo haluaa muistuttaa, että muinaismuistolain (295/1963) §14 mukaan, jos maata kaivettaessa tai muuta työtä suoritettaessa tavataan kiinteä muinaisjäännös, jota aikaisemmin ei ole tunnettu, on työ kohteen luona keskeytettävä välittömästi ja löydöstä on viipymättä tehtävä ilmoitus joko Museovirastolle tai alueellisen vastuumuseon (Kainuun Museo) arkeologille. Niin ikään muinaismuistolain §16 mukaisesti, jos alueelta löydetään muinaisesineeksi epäilty esine, tai sellaisen katkelma, on työt paikalla lopetettava välittömästi ja otettava viipymättä yhteys joko Museovirastoon tai alueellisen vastuumuseon arkeologiin.”

Kainuun ympäristöterveyspalvelut on terveydensuojeluviranomaisena todennut lausuntonaan seuraavaa: 
”Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei saa aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Meluselvitystä tulee tarkentaa rakennuslupa-asiakirjoihin yöaikaisen melun osalta. Hanke ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa lähiasutukselle melun, tärinän tai pölyn osalta. Toiminnasta aiheutuva melu ei saa ylittää Vnp 993/1992 mukaisia ohjearvoja lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Suojavyöhykkeen säilyttäminen asutukseen päin olisi suositeltavaa. Toiminnasta aiheutuvat riskit ja riskienhallinta sekä selvitys mahdollisista ympäristövaikutuksista on esitettävä rakennuslupahakemuksen liitteeksi. Kemikaaleista sekä mahdollisista tulipaloista aiheutuva maaperän pilaantuminen onnettomuustilanteissa on estettävä. Suunnittelualueen läheisyydessä sijaitsee Fingrid Oyj:n Vuolijoen sähköasema ja lisäksi suunnitteilla on Höyttikankaan sähköasema, joiden yhteisvaikutukset hankkeen kanssa tulisi selvittää myös terveysvaikutusten osalta.”

Kainuun ELY-keskus toteaa lausunnossaan muun muassa, että hankealueen kasvillisuus-, eliöstö- ja linnustokuvaukset perustuvat avoimiin paikkatietoaineistoihin sekä hankealueesta laadittuun luontoselvitykseen luonnonsuojelulain 69 §:n 2 momentissa ja luonnonsuojeluasetuksen (1066/2023) liitteessä 3 mainitun koko maassa rauhoitetun valkolehdokin osalta. Luonnonsuojelulain 74 §:n mukaan rauhoitettua kasvia, sen osaa tai siemeniä ei saa poimia, kerätä, leikata irti, ottaa juurineen eikä hävittää. 

”Hankealue ja etenkin sen rakentamiseen suunniteltu alue sijoittuu suurimmalta osalta kuivahkolle kankaalle, nuoren metsän alueelle. Varsinaisen luontoselvityksen puuttumisen takia ei voida päätellä, onko esimerkiksi hankealueen pohjoisosissa sijaitsevalla ojitetulla tuoreen kangasmetsän ja rämeen alueella suojeltavia luontoarvoja. Hankealueella voi esiintyä lakisääteisesti suojeltavia lajeja, vaikka niistä ei olisi olemassa aiempaa lajitietojärjestelmiin tallennettua havaintotietoa.”

Lisäksi Kainuun ELY-keskuksen lausunnon mukaan suunnittelutarveratkaisuhakemuksen perusteluissa arvioidaan, että käytössä olevan avoimen aineiston perusteella hankkeen rakennusalueella ei ole merkittäviä vaikutuksia luontodirektiivin liitteen IV a lajeihin, kuten mm. liito-oraviin, viitasammakoihin tai lepakoihin, soveltuvien elinympäristöjen puuttumisen vuoksi. Tiukasti suojeltuihin, luonnonsuojelulain (9/2023) 78 §:ssä mainitun luontodirektiivin liitteen IV a lajeihin kuuluvan viitasammakon osalta perusteluraportissa ei määritetä tarkemmin soveltuvien elinympäristöjen puuttumista, vaan lajikohtaisessa tarkastelussa todetaan, että saatavilla olevien avoimen aineiston tietolähteiden mukaan hankealueella ja sen läheisyydessä on havaintoja viitasammakosta. Koska viitasammakkoyksilöiden lisääntymis- tai levähdyspaikkojen hävittäminen ja heikentäminen on kielletty, ennen rakennus-/rakentamisluvan myöntämistä hanketoimijan tulee selvittää, onko alueella viitasammakon lisääntymis- tai levähdyspaikkoja sekä aiheutuuko hankealueelle suunnitellusta maankäytöstä niiden hävittämistä tai heikentämistä. Luonnonsuojelulain 83 §:ssä määritellyillä edellytyksillä on mahdollista hakea poikkeamista Lajien suojelua koskeviin säännöksiin, kuten edellä mainittuihin pykäliin 74 ja 78. Kyseiselle Hankealueelle mahdollisesti kohdistuvia poikkeuslupia haetaan Kainuun ELY-keskuksesta.”

Lausunnossaan Kainuun ELY-keskus myös toteaa seuraavaa:
”MRL 137 §:ssä on säädetty rakennusluvan erityisistä edellytyksistä suunnittelutarvealueella. Kainuun ELY-keskukselle on toimitettu tieto 10.10.2024 Otanmäki - Humpinsuon osayleiskaavan vireilletulosta. Vireille tullut Otanmäki - Humpinsuon osayleiskaava rajautuu sähköenergiavaraston hankealueeseen. Tämä suunnittelutarvehakemus ei Kainuun ELY-keskuksen näkemyksen mukaan aiheuta tässä tapauksessa haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Koska hankealue sijoittuu Vuolijoen sähköaseman välittömään läheisyyteen, on se sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen kannalta sekä on sopiva maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Sen sijaan lausunnossa todettu erityisten luonnonarvojen säilyttäminen (viitasammakon lisääntymis- tai levähdyspaikkojen selvittäminen) on huomioitava rakennus-/rakentamislupaharkinnassa. Kainuun ELY-keskus toteaa, että rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.”

Lisätietoja asiasta antaa kaavasuunnittelija Minna Väyrynen p. 0401319437, sähköposti muodossa etunimi.sukunimi@kajaani.fi

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jussi Heikkinen, Tekninen johtaja, jussi.heikkinen@kajaani.fi

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaosto myöntää suunnittelutarveratkaisun seuraavin perusteluin ja ehdoin:

Perustelut
Suunnittelutarveratkaisun edellytykset täyttyvät ja hankkeen toteutettavuus on selvitetty perusteellisesti ja todettu, että myönteinen suunnittelutarveratkaisu ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Se on sopiva yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Hanke on sopiva maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Hanke ei johda suunnittelutarvealueella vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Ehdot
Ennen rakennus-/rakentamisluvan myöntämistä on hakemuksessa esitettävä seuraavat selvitykset:
-    Meluselvitystä tulee tarkentaa rakennuslupa-asiakirjoihin yöaikaisen melun osalta ja toiminnasta aiheutuvat riskit ja riskienhallinta sekä selvitys mahdollisista ympäristövaikutuksista on esitettävä rakennuslupahakemuksen liitteeksi. 
-    Ennen rakennus-/rakentamisluvan myöntämistä hanketoimijan tulee selvittää, onko alueella viitasammakon lisääntymis- tai levähdyspaikkoja sekä aiheutuuko hankealueelle suunnitellusta maankäytöstä niiden hävittämistä tai heikentämistä, joka edellyttää poikkeamisluvan hakemista Kainuun ELY-keskukselta.
-    Valkolehdokin osalta hanketoimijan on huolehdittava, että esimerkiksi tien varressa toimittaessa ja hankealueen aitaa rakennettaessa esiintymälle jätetään riittävä suojavyöhyke.

Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 §, 137 §, 173 §

Päätöksen voimassaolo
Päätöstä vastaava rakennuslupa on haettava kahden (2) vuoden kuluessa siitä, kun päätös on saanut lainvoiman.

Maksut
Myönteinen päätös 3000 €. Kielteinen päätös 220 €.

Päätös

Hyväksyi.

Tiedoksi

Hakija, Kainuun ELY-keskus, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, päätöksen pyytäneet naapurit

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS   (poikkeamisluvat)

 

Ympäristöteknisen lautakunnan lupajaoston päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen kirjallisella valituksella.

Valitusaika

Tämä päätös on annettu julkipanon jälkeen (päätöksen antopäivämäärä käy ilmi päätöksestä)  ja sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon silloin kun se on annettu. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa lupajaoston päätöksen antopäivästä, sitä päivää lukuun ottamatta. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tahi arkilauantai, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmässä ilmoitettava

- valittajan nimi ja kotikunta
 - postiosoite ja puhelinnumero, joihin asian käsittelyä koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä kohdin ja mitä muutoksia päätökseen vaaditaan tehtäväksi
 - perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä taikka jos valituksen laatijana on muu henkilö, on valituskirjelmässä ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituskirjelmään on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen, jollei hän ole asianajaja tai yleinen oikeusavustaja, on liitettävä valitukseen valtakirja.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Pohjois-Suomen  hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituskirjelmän ja muiden valitusasiakirjojen lähettäminen postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.  Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa  https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituskirjelmän toimittamisesta faksina tai sähköpostina säädetään tarkemmin sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003).

Valitusviranomainen on Pohjois-Suomen hallinto-oikeus

 
 Käyntiosoite: Torikatu 34-40, 90100  OULU
 Postiosoite:   PL 189, 90101  OULU
 Sähköposti:   pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
 Puh.              029 56 42800 (vaihde)
 Virka-aika:     klo 8.00–16.15
 

Valituksista perittävät maksut

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) mukaan peritään oikeudenkäyntimaksuja ja hakemusmaksuja korvauksena asian käsittelystä ja suoritetuista toimenpiteistä hallinto-oikeudessa 270 euroa, ellei valittaja edellä mainitun lain 7 §:n nojalla vapaudu maksuvelvollisuudesta. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei tuomioistuinmaksulain 9 §:n nojalla peritä. Maksua ei myöskään peritä tuomioistuinmaksulain 5 §.ssä erikseen säädetyissä asioissa eikä saman pykälän 15- kohdan perusteella myöskään asioissa, joiden käsittely tuomioistuimessa on muualla laissa säädetty maksuttomaksi. Maksuvelvollinen on tuomioistuinmaksulain 6 §:n nojalla vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.