Perustelut
Koulutusliikelaitoksen talousarvion- ja taloussuunnitelman valmistelussa on huomioitu kaupunginhallituksen talousarvioraami ja liitteenä oleva kaupunginhallituksen hyväksymä talousarvion laadintaohje (18.6.2024). Talousarvioraamin lähtökohtana on kustannusten kasvun hillitseminen, talouden sopeuttamissuunnitelman mukaisten toimenpiteiden edistäminen ja investointien toteuttaminen talouden kantokyvyn mukaisesti. Talouden tasapaino tulee saavuttaa suunnittelukaudella 2025–2027.
Talousarvio-ohjeen mukaan liikelaitoksen johtokunnan on valmisteltava liikelaitoksen talousarvio ja -suunnitelma ja esitettävä se valtuustolle tässä ohjeessa esitetyillä perusteilla ja aikataulussa. Johtokunnan esitys liitetään osaksi kaupunginhallituksen esitystä talousarvioksi ja -suunnitelmaksi valtuustolle.
Liikelaitoksen talousarvio sisältää tuloslaskelma-, investointi- ja rahoitusosan sekä tuloskortin. Tuloskortissa esitetään talousarvion perustelut, toimintaympäristön muutokset, talouden sopeuttamissuunnitelman toteuttaminen sekä liikelaitokselle asetettavat sitovat toiminnalliset tavoitteet ja niiden toteutumista mittaavat tunnusluvut. Talousarvion laadinnassa tunnistetaan ja arvioidaan myös taloussuunnitelmakauden tavoitteisiin ja organisaation toimintaan kohdistuvia merkittäviä riskejä sekä sisäisen valvonnan kohteet ja valvonnan toimenpiteet.
Kuntalain (365/1995) mukaan valtuusto päättää kunnan liikelaitokselle asetettavista toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista. Koulutusliikelaitoksen valtuustoon nähden sitovat tavoitteet ovat:
- tuottovaatimus: peruspääoman korko 4 % (30 000 €),
- tilikauden ylijäämä: >0 euroa ennen varauksia.
Talousarviossa esitettävässä tuloslaskelmassa on mukana koulutusliikelaitoksen sisäiset vyörytykset yhteisistä tukipalveluista (4,5 M€). Liikevaihdon on arvioitu vuonna 2025 olevan 7,0 M€. Ilman sisäisiä vyörytystuloja liikevaihto on 2,5 M€, mikä koostuu erilaisista myyntituotoista. Liiketoiminnan muita toimintatuottoja on budjetoitu 1,7 M€. Liiketoiminnan muiden tuottojen suurimmat erät muodostuvat hanketuloista, 1,5 M€. Avustukset kunnalta/kuntayhtymältä 34,150 M€ sisältää ammatillisen koulutuksen valtionosuusarvion 29,9 M€ ja lukiokoulutuksen valtionosuusarvion 4,250 M€.
Liikelaitoksen tulojen osalta suurin riski liittyy ammatillisen koulutuksen valtionosuuden arviointiin. Ammatillisen koulutuksen järjestäjän saama rahoitus on riippuvainen kaikkien koulutuksen järjestäjien yhdessä tuottamasta kokonaisuudesta. Käytännössä tämä näyttäytyy koulutuksen järjestäjien keskinäisenä kilpailuna opiskelijamäärien ja toiminnallisten tulosten kautta. Rahoitusjärjestelmässä yksittäisen koulutuksenjärjestäjän rahoituksen vuosittaiset vaihtelut voivat olla merkittäviä. Järjestelmä ei myöskään ole edesauttanut rahoituksen parempaa ennustettavuutta, sillä rahoitushakuja toteutetaan rahoitusvuoden aikana.
Hallituksen kevään 2024 kehysriihessä ja syksyn budjettiriihessä päättämien vuonna 2025 voimaan tulevien 120 M€:n rahoitusleikkausten toteuttamistavat tarkentuvat tämän vuoden lopulla, mikä vaikeuttaa taloussuunnittelua merkittävästi. Leikkauksia arvioidaan kohdistuvan Kainuun ammattiopistolle 1,4-2 M€. Opetus- ja kulttuuriministeriön arvion mukaan vuoden 2025 valtionosuusrahoitus olisi vuoden 2023 tasolla, mikä tarkoittaisi 1,4 M€:n leikkausta. Rahoituksen määrittämiseen muotoiltava suhdeluku vaikuttaa koulutuksen järjestäjän saamaan rahoitukseen. Suhdeluvun perusta ei ole selvillä talousarvion laadintavaiheessa. KAO:lla tutkinnon suorittaneiden osuus opiskelijamäärästä on kansallista keskiarvoa korkeampi, joten leikkaus voi olla myös 2 M€:n tuntumassa.
Pääosin leikkaus kohdistetaan jo ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon suorittaneisiin. Aiemmin suoritettua tutkintoa ei voida käyttää opiskelijavalinnan perusteena, joten käytännössä järjestämisluvan mukaista ja tarvelähtöistä ammatillista koulutusta toteutetaan nykyistä vähemmällä rahoituksella. Tämän vuoksi talousarvion valmistelussa on otettu huomioon henkilöstö- ja toimintakulut kaikissa toiminnoissa.
Lukiokoulutuksen valtionosuusrahoitus kasvanee vuonna 2025 hiukan budjetoituun nähden, mutta varmuutta tästä ei ole. Solidaarisuuden näkökulmasta lukiolla on tarkasteltu toimintakuluja vuodelle 2025, jotta yhteiset läpäisevät sisäiset palvelut voidaan toteuttaa laadukkaasti ja tehokkaasti palvelemaan koulutuksen toteuttamista.
Kainuun ammattiopiston vuoden 2025 tavoitteelliset opiskelijavuodet täytetään yhteishaun, jatkuvan haun ja laajennetun oppisopimuskoulutuksen yhdistelmänä, mikä on huomioitu talousarviossa. Oppilaitoksen toiminnassa huomioidaan tulevat ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkaukset vuodelle 2025 ja valmistaudutaan vuoden 2026 rahoitusuudistukseen. Tulevien vuosien koulutustarjontaa on kohdennettava yhä enemmän niin, että se vastaa alueen osaamistarpeisiin. Huomioitavina asioina ovat koulutusten vetovoima ja vaikuttavuus, työllistyminen ja jatko-opinnot. Ammatti- ja erikoisammattitutkinto tarjonta, koulutusten toteuttamismallit ja laajuudet tulevat näin jatkossa myös yhteisesti tarkasteltavaksi.
Henkilöstökuluja koulutusliikelaitokselle on budjetoitu vuodelle 2025 yhteensä 23,3 M€. Henkilöstökulujen osuus on 60,2 % ulkoisen liikevaihdon ja valtionosuuksien yhteissummasta. Kunnallisen alan virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.5.2022 – 30.4.2025. Vuoden 2024 osalta palkankorotukset on huomioitu 1.6.2024 alkaen 4 % sekä vuoden 2025 palkankorotuksiin on varattu 2,8 %, yhteensä 6,8 %. Palveluiden ja materiaalien ostoihin on varattu vuodelle 2025 määrärahaa yhteensä 12,2 M€, josta aineiden ja tarvikkeiden osuus on 2,0 M€ ja palveluiden ostojen 10,2 M€. Palvelujen ostot sisältää vastaavasti koulutusliikelaitoksen sisäisiä vyörytysmenoja 4,5 M€. Ilman sisäisiä vyörytyksiä palvelujen ostoihin on arvioitu 5,7 M€. Palveluiden ostoissa suurimpia menoeriä ovat asiantuntijapalvelut, toimistopalvelut, ICT-palveluihin liittyvät ostot, majoitus- ja ateriapalvelut, puhtaanapitopalvelut, opetus- ja koulutuspalvelut sekä matkustus- ja kuljetuspalvelut. Aine- ja tarvikeostoissa suurimmat menoerät ovat opetukseen liittyvät tarvike- ja aineostot, oppikirjat sekä kalustohankinnat.
Liiketoiminnan muihin toimintakuluihin on varattu ensi vuodelle 6,4 M€, josta suurin menoerä ovat toimitilojen ja leasinglaitteiden vuokrakustannukset (toimitilat 5,0 M€ ja leasingit 0,765 M€). Poistojen arvioitu määrä vuodelle 2025 on yhteensä 0,948 M€.
Ylijäämä ennen varauksia on 94 004 €. Kehittämissuunnitelman mukaisten toimien rahoittamiseen käytetään Kajaanin kaupungin koulutusliikelaitoksen kehittämisrahastoa, jonka säännöt johtokunta on hyväksynyt 15.10.2015. Rahaston käytöstä päättää johtokunta. Rahaston saldo tilinpäätöshetkellä 31.12.2023 on 2 815 985,22 €. Johtokunta päätti kokouksessa 28.9.2023 § 36, että vuonna 2024 rahastoa käytetään kehittämissuunnitelman mukaisesti yhteensä 500 000 €. Kehittämisrahaston käyttö vuodelle 2025 on suunnitelman mukaan 485 000 €, mikä on budjetoitu tuloslaskelmassa rahaston vähennyksenä.
Tilikauden ylijäämä varausten jälkeen on 1 067 763 €.
Vuoden 2025 talousarvioon on budjetoitu koulutusliikelaitoksen investointimenoja kalusto- ja irtainhankintoihin yhteensä 218 000 €.
Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027, kehittämisrahaston käyttösuunnitelma 2025, koulutusliikelaitoksen kehittämisrahaston säännöt ja kaupunginhallituksen talousarvio-ohje 2025 ovat liitteenä.
Kehittämisrahaston saldo 31.12.2023 oheisliitteenä.
Lisätietoja asiasta antavat liikelaitoksen johtaja Anni Miettunen, puhelin 040 670 9640, sähköposti muotoa etunimi.sukunimi(at)kao.fi, controller Heidi Manninen, puhelin 044 7147 683, sähköposti etunimi.sukunimi(at)kajaani.fi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Anni Miettunen, Koulutusliikelaitoksen johtaja, anni.miettunen@kao.fi
Koulutusliikelaitoksen johtokunta hyväksyy talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027 ja esittää edelleen kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.
Koulutusliikelaitoksen johtokunta hyväksyy, että koulutusliikelaitoksen kehittämisrahastoa käytetään vuonna 2025 liitteenä olevan käyttösuunnitelman mukaisesti.