Kuvaus
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on avannut rahoitushaun alueiden välisen verkostoyhteistyön temaattisiin verkostoihin ja kehittämisvyöhykkeisiin. Myönnettävän rahoituksen on tarkoitus mahdollistaa verkoston koordinointi ja toiminta. Rahoitus ei ole tarkoitettu jaettavaksi verkostokumppaneille, vaan nimenomaan verkoston yhteisen tekemisen mahdollistamiseen. Rahoitushaussa verkostoyhteistyön tavoitteina on:
• Vahvistaa ylialueellista yhteistyötä aluekehittämisen keskeisissä teemoissa
• Vahvistaa eri kokoisten alueiden, kuntien ja monenlaisten toimijoiden osallistumista verkostoyhteistyöhön
• Vahvistaa kasvuvyöhykkeiden strategista kehittämistä
• Uudistaa aluekehittämisen verkostojen toimintamalleja
• Vahvistaa kehittäjäkyvykkyyksiä
Viitostien ja Savon radan vaikutuspiirissä olevat maakunnat ja kunnat ovat yhdessä valmistelleet hakuun hankekokonaisuutta nimeltä ”Viitoskäytävä – Kumppanuudella kehittyvä kasvuvyöhyke”. Hankkeen ensisijainen tavoite on Viitoskäytävän kehittäjäverkoston toiminnan käynnistäminen ja yhteisen vision tavoitteiden asettaminen Viitoskäytävän kehittämiselle. Vyöhykkeen kehittämistä tarkastellaan erityisesti kahden toisiaan täydentävän strategisen näkökulman ja kokonaisuuden kautta:
• Ensimmäisenä strategisena painopisteenä on vahvistaa kestävien tunnin työssäkäyntialueiden toimivuutta. Mikkelin, Pieksämäen, Varkauden, Kuopion, Iisalmen ja Kajaanin kaupunkiseutujen olevat tunnin työssäkäyntialueet sekä autolla, bussilla että junalla mahdollistavat monipaikkaisen asumisen ja työssäkäynnin moneen suuntaan Viitoskäytävän kasvuvyöhykkeellä. Yrityksille se tarkoittaa työssäkäyntialueiden toimivuutta ja laajempaa aluetta osaavien työntekijöiden saatavuuden näkökulmasta. Vyöhykkeellä asuu noin 410 000 asukasta ja sillä on noin 150 000 työpaikkaa. Elinkeinoissa ovat vahvasti edustettuina matkailu sekä metsä-, metalli-, elintarvike- ja kaivannaisteollisuus.
• Toisena strategisena lähtökohtana keskitytään matkailun kehittämiseen erityisesti kestävän liikkumisen vahvistamiseksi. Valtatie 5 Heinolan Lusista Sodankylään ja Savon rata Kouvolasta Kajaaniin kytkevät toisiinsa valtakunnallisesti merkittäviä luontokohteita ja matkailukeskuksia - itäisen Suomen järviseudun pohjoisen kansallispuistoihin ja laskettelukeskuksiin. Matkailukohteiden kestävä saavutettavuus sekä toimivat julkiset tai järjestetyt kestävät matkaketjut ovat koko Suomen matkailun myös kansainvälisen kehittymisen ja kilpailukyvyn kannalta tärkeitä menetystekijöitä ja tällä hetkellä kriittisiä pullonkauloja.
Näihin kokonaisuuksiin etsitään hankkeessa yhteisen tekemisen mahdollisuuksia.
Hankkeen emäntäorganisaationa toimii Pohjois-Savon liitto ja hanke toteutetaan ajalla 1.10.2021-31.12.2023. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat: 750 000 euroa, josta TEM:ltä haettu tuki: 600 000 euroa (80 prosenttia kustannuksista). Kehittämisvyöhykkeeseen kuuluvien omarahoitusosuus on yhteensä: 150 000 euroa. Omarahoitus osuuden maksaminen jakautuu vuosille 2021-2023.