Kuvaus
Hankintamenettely ja hankintapäätös
Kajaanin kaupunki/Kajaanin Mamselli -liikelaitos pyysi 6.4.2023 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia Ruokailu- ja tarjoiluastiat, ruokailuvälineet, GN-astiat sekä termolaatikot sopimuskaudelle 1.6.2023 - 31.5.2025. Hankintaan sisältyy kahden vuoden optiomahdollisuus.
Hankintayksikkö vastaanotti määräaikaan 9.5.2023 klo 12.00 mennessä kolme (3) tarjousta. Tarjouksen jättivät Dieta Oy, E.Ahlström Oy ja Kesko Oyj Kespro.
Kajaanin Mamselli -liikelaitoksen johtaja on 19.5.2023 tekemällään viranhaltijapäätöksellä (KAJDno-2023-61) valinnut Dieta Oy:n Ruokailu- ja tarjoiluastiat, ruokailuvälineet, GN-astiat sekä termolaatikot sopimustoimittajaksi.
E.Ahlström Oy on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen 26.5.2023 koskien viranhaltijapäätöstä 19.5.2023 ja 5.6.2023 koskien hankintaoikaisupäätöstä 2.6.2023 hankintayksikölle.
Hankinnan itseoikaisu
E.Ahlström Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksien tultua vireille hankintayksikkö on huomannut, että alkuperäinen hankintapäätös on virheellinen. Tarjouspyynnössä on kerrottu, että hankinta on puitejärjestely, johon valitaan kaksi (2) eniten pisteitä saanutta toimittajaa esisijaisuusjärjestyksellä.
Lisäksi hankinnan hankinta-asiakirjoissa on ollut ruokailuvälineiden osalta teräksen vaatimus 18/10. Hankintayksikkö on selvittänyt ruokailuvälineiden teräksen laatuvaatimusta ja toteaa, että ruokailuvälineiden teräksen laatuvaatimus on virheellinen, koska teräksen laatuvaatimukseen vaikuttaa esimerkiksi ruokailuvälineiden pesuprosessi. Tästä syystä hankintayksikkö poistaa vertailusta kohderyhmän aterimet.
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä.
Hankintalain 135 §:n mukaan hankintaoikaisua sovelletaan myös sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon ei muutoin sovelleta tätä lakia.
Hankintaoikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksessa E.Ahlström Oy on vaatinut, Dieta Oy:n tarjous hylätään vähintään aterinten osalta. Oikaisuvaatimuksessaan E.Ahlström Oy on myös katsonut, että Dieta Oy:n tarjous on ollut hinnaltaan poikkeuksellisen alhainen ruokailuvälineiden osalta.
Poikkeuksellisen alhainen hinta
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista ja kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.
Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 205) mukaan tarjotun hinnan tai kustannusten poikkeuksellisuuden arvioiminen on kuitenkin hankintayksiköiden harkintavallassa. Hinnan tai kustannusten poikkeuksellisuutta arvioitaessa voidaan kiinnittää huomiota muun muassa hankinnan laatuun ja laajuuteen, toimitusaikaan, hankinnan oikeudellisiin, taloudellisiin sekä teknisiin tekijöihin, muiden tarjoajien antamiin hintoihin sekä toimialalla tyypilliseen hinnoittelurakenteeseen.
Suuretkaan hintaerot tarjousten välillä eivät välttämättä merkitse, että hankintamenettelyssä olisi poikkeuksellisen alhaisia taikka alhaiselta vaikuttavia tarjouksia.
Hankintayksikkö on kohdellut tarjoajia tarjousten hintoja arvioidessaan hankintalain 3 §:n mukaan tasapuolisesti ja syrjimättömästi.
Hankintasäännösten lähtökohta on se, että tarjoajat vastaavat tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksikkö arvioi tarjousta ainoastaan siitä ilmenevien tietojen perusteella.
Hankinnan vertailu
Hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset uudestaan, koska kysymyksessä on tarjouspyynnössäkin ilmoitettu puitejärjestestely kahden toimittajan kanssa, jonka ehdot on vahvistettu. Lisäksi vertailusta on jätetty pois kohderyhmä aterimet.
Yhteenveto
Edellä esiin tuodut perustelut huomioiden, hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset uudelleen ja jättänyt vertailusta pois kohderyhmän aterimet. Vertailutaulukko liitteenä 1.
Lisätietoja antaa Erja Tuovinen, erja.tuovinen@kajaani.fi