§ 10 Itseoikaisupäätös Ruokailu- ja tarjoiluastiat, ruokailuvälineet ja GN -astiat 2023 - 2025 + (2)

Lataa  Kuuntele 

KAJDno-2023-61

Päätöspäivämäärä

14.6.2023

Päätöksen tekijä

Kajaanin Mamsellin johtaja

Päätöksen peruste

JulkHankL 132 §, 133 §, 135 §

Hallintosääntö 69 a §

Kuvaus

Hankintamenettely ja hankintapäätös

Kajaanin kaupunki/Kajaanin Mamselli -liikelaitos pyysi 6.4.2023 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia Ruokailu- ja tarjoiluastiat, ruokailuvälineet, GN-astiat sekä termolaatikot sopimuskaudelle 1.6.2023 - 31.5.2025. Hankintaan sisältyy kahden vuoden optiomahdollisuus.

Hankintayksikkö vastaanotti määräaikaan 9.5.2023 klo 12.00 mennessä kolme (3) tarjousta. Tarjouksen jättivät Dieta Oy, E.Ahlström Oy ja Kesko Oyj Kespro.

Kajaanin Mamselli -liikelaitoksen johtaja on 19.5.2023 tekemällään viranhaltijapäätöksellä (KAJDno-2023-61) valinnut Dieta Oy:n Ruokailu- ja tarjoiluastiat, ruokailuvälineet, GN-astiat sekä termolaatikot sopimustoimittajaksi.

E.Ahlström Oy on tehnyt hankintapäätöksestä oikaisuvaatimuksen 26.5.2023 koskien viranhaltijapäätöstä 19.5.2023 ja 5.6.2023 koskien hankintaoikaisupäätöstä 2.6.2023 hankintayksikölle. 

Hankinnan itseoikaisu

E.Ahlström Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksien tultua vireille hankintayksikkö on huomannut, että alkuperäinen hankintapäätös on virheellinen. Tarjouspyynnössä on kerrottu, että hankinta on puitejärjestely, johon valitaan kaksi (2) eniten pisteitä saanutta toimittajaa esisijaisuusjärjestyksellä.

Lisäksi hankinnan hankinta-asiakirjoissa on ollut ruokailuvälineiden osalta teräksen vaatimus 18/10. Hankintayksikkö on selvittänyt ruokailuvälineiden teräksen laatuvaatimusta ja toteaa, että ruokailuvälineiden teräksen laatuvaatimus on virheellinen, koska teräksen laatuvaatimukseen vaikuttaa esimerkiksi ruokailuvälineiden pesuprosessi. Tästä syystä hankintayksikkö poistaa vertailusta kohderyhmän aterimet.

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä.

Hankintalain 135 §:n mukaan hankintaoikaisua sovelletaan myös sellaisen hankintayksikön päätöksen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon ei muutoin sovelleta tätä lakia.

Hankintaoikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksessa E.Ahlström Oy on vaatinut, Dieta Oy:n tarjous hylätään vähintään aterinten osalta. Oikaisuvaatimuksessaan E.Ahlström Oy on myös katsonut, että Dieta Oy:n tarjous on ollut hinnaltaan poikkeuksellisen alhainen ruokailuvälineiden osalta. 


Poikkeuksellisen alhainen hinta 

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista ja kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.

Hankintalain esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 205) mukaan tarjotun hinnan tai kustannusten poikkeuksellisuuden arvioiminen on kuitenkin hankintayksiköiden harkintavallassa. Hinnan tai kustannusten poikkeuksellisuutta arvioitaessa voidaan kiinnittää huomiota muun muassa hankinnan laatuun ja laajuuteen, toimitusaikaan, hankinnan oikeudellisiin, taloudellisiin sekä teknisiin tekijöihin, muiden tarjoajien antamiin hintoihin sekä toimialalla tyypilliseen hinnoittelurakenteeseen.

Suuretkaan hintaerot tarjousten välillä eivät välttämättä merkitse, että hankintamenettelyssä olisi poikkeuksellisen alhaisia taikka alhaiselta vaikuttavia tarjouksia.

Hankintayksikkö on kohdellut tarjoajia tarjousten hintoja arvioidessaan hankintalain 3 §:n mukaan tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Hankintasäännösten lähtökohta on se, että tarjoajat vastaavat tarjouksensa sisällöstä ja hankintayksikkö arvioi tarjousta ainoastaan siitä ilmenevien tietojen perusteella. 

 

Hankinnan vertailu

Hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset uudestaan, koska kysymyksessä on tarjouspyynnössäkin ilmoitettu puitejärjestestely kahden toimittajan kanssa, jonka ehdot on vahvistettu. Lisäksi vertailusta on jätetty pois kohderyhmä aterimet.

Yhteenveto

Edellä esiin tuodut perustelut huomioiden, hankintayksikkö on vertaillut tarjoukset uudelleen ja jättänyt vertailusta pois kohderyhmän aterimet. Vertailutaulukko liitteenä 1.

Lisätietoja antaa Erja Tuovinen, erja.tuovinen@kajaani.fi

 

Päätös

Edellä kerrotuilla perusteilla päätän, että hankintayksikkö korjaa alkuperäistä hankintapäätöstä KAJDno-2023-61 hankinnan itseoikaisuna siten, että tehdään uusi päätös, jossa;

- korjataan, että hankintamenettely on puitejärjestely kahden toimittajan kanssa ensisijaisuusjärjestyksellä

- poistetaan tarjousten vertailusta kohderyhmä aterimet

Sopimustoimittajaksi valitaan ensisijaisuusjärjestyksessä 1. Dieta Oy 2. E.Ahlström Oy. Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudella on 61 500 € alv 0 %.

 

 

 

 

 

 

Allekirjoitus

Tuija Vuorinen, Mamselli -liikelaitoksen johtaja

Organisaatiotieto

Talouspalvelut