Perustelut
Kajaanin kaupungin konsernijaosto on pyytänyt tarkastuslautakunnalta lausuntoa konserniohjeluonnoksesta 27.3.2023. Voimassa oleva konserniohje ja konserniohjeluonnos on jaettu lautakunnan jäsenille oheisliitteenä.
Pyydettynä lausuntona tarkastuslautakunta esittää seuraavaa:
Valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten. Tarkastuslautakunnan tehtävistä on säädetty kuntalain 121 §:ssä seuraavasti:
1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat;
2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;
3) arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää;
4) huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta;
5) valvoa 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;
6) valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.
Edelleen kuntalain 121 §:ssä on säädetty seuraavaa:
"Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista."
Tarkastuslautakunnan tehtävänä ei ole suunnitella konserniyhtiöiden tarkastusta. Hallituksen esityksen eduskunnalle (HE 268/2014 vp) mukaan tarkastuksen järjestämistä koskeviin tehtäviin sisältyy muun muassa tilintarkastajan valintaa koskevan tarjouskilpailun järjestäminen ja ehdotuksen teko valtuustolle sekä tilintarkastussopimuksen noudattamisen valvonta.
Tarkastuksen järjestämistä koskeviin tehtäviin kuuluu myös kuntakonsernin tarkastuksen yhteensovittaminen. Yhteensovittaminen tarkoittaa hallituksen esityksen mukaan esimerkiksi kuntakonsernin tilintarkastuspalveluiden kilpailuttamisen järjestämistä, eli muun muassa tarjouspyynnön ja tarjousvertailun valmistelua ja tilintarkastajaehdokkaiden nimeämistä konserniyhteisöihin. Tilintarkastajan valinnasta päättää kuitenkin tytäryhteisön toimielin, esimerkiksi osakeyhtiössä yhtiökokous. Edellä mainitun hallituksen esityksen mukaan tarkastuksen yhteensovittaminen voisi myös tarkoittaa kuntakonsernin tarkastuksen järjestämistä koskevien linjausten valmistelua valtuustokausittain tai useammin.
Tarkastuslautakunnan tehtäviin ei kuulu konserniin kuuluvien tytäryhteisöjen toiminnan ja talouden tarkastus. Tarkastuslautakunnalla ei ole oikeutta saada tietoja ja nähtäväkseen asiakirjoja suoraan tytäryhteisöjen toimielimiltä tai vastuuhenkilöiltä. Tarkastuslautakunnan tietojensaantioikeus tytäryhteisöistä rajoittuu 124 §:n mukaan konsernijohdon raportointiin ja muihin kunnan viranomaisten hallussa oleviin asiakirjoihin. Tarvittaessa kunta voi käyttää omistajanvaltaa tarpeellisten asiakirjojen saamiseksi tytäryhteisöiltä. Tarkastuslautakunnalla on oikeus saada kunnan viranomaisilta myös salassa pidettäviä tietoja ja asiakirjoja, joita se pitää tarpeellisena arviointitehtävän hoitamista varten. Tiedot voidaan antaa toimielimelle, ei esimerkiksi yksittäiselle jäsenelle.
Tarkastuslautakunnan jäsenet toimivat tehtävässään virkavastuulla. Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus tarkoittaa käytännössä sitä, että sellaista tietoa, joka on lailla säädetty salassa pidettäväksi, ei saa paljastaa sivulliselle. Salassa pidettävien tietojen paljastaminen ilman lakiin perustuvaa syytä merkitsee virkasalaisuuden rikkomista.
Lisätietoja konserniohjeluonnoksesta antaa vt. talousjohtaja Joni Partanen, puh. 044 4214300 tai sähköposti muodossa: etunimi.sukunimi@kajaani.fi. Lisätietoja tarkastuslautakunnan tehtävistä antavat hallintosuunnittelija Taina Juntunen tai tilintarkastaja Antti Kääriäinen.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Teemu Niva, teemu.niva@lh.kajaani.fi
Tarkastuslautakunta toteaa, että konserniohjeluonnoksen kohta 26. tulisi muuttaa tarkastuslautakunnan osalta seuraavasti:
Tarkastuslautakunnan tehtävistä on säädetty kuntalain 121 §:ssä. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on muun muassa arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarkastuslautakunnan tehtävänä on myös huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta. Käytännössä tarkastuslautakunta huolehtii tilintarkastuksen kilpailutuksesta, eli tarjouspyynnön ja tarjousvertailun valmistelusta sekä tilintarkastajaehdokkaiden nimeämisestä konserniyhteisöihin. Tilintarkastajan valinnan tytäryhteisöön päättää tytäryhteisön toimielin.
Tarkastuslautakunnalla on oikeus saada konsernijohdolta tietoja valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumisen ja kaupunkikonsernin tuloksellisuuden arviointia varten. Tarkastuslautakunta voi kutsua tytäryhteisön toimitusjohtajan ja/tai hallituksen puheenjohtajan kuultavaksi lautakunnan kokoukseen.
Tarkastuslautakunnan jäsenet toimivat virkavastuulla ja heitä koskee salassapitovelvollisuus.