Kuvaus
Harsunlehdon kaavaluonnos ja siihen liittyvä kaavaselostus liitteineen (kaavaan liittyvät selvitykset ym.) on nähtävillä 1. – 31.10.2025 Kajaanin kaupungintalon 3. kerroksen aulassa (Pohjolankatu 13), Kajaanin pääkirjaston lukusalissa (Seminaarinkatu 15), Otanmäen kirjastossa (Uunimiehentie 6) sekä kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: www.kajaani.fi/harsunlehdon-tuulivoimapuiston-osayleiskaava.
Kajaanin kaupunki pyytää lausuntoa Harsunlehdon tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnoksesta 31.10.2025 klo 15.00 mennessä. Lausunnot on toimitettava kirjallisena Kajaanin kaupunginhallitukselle osoitettuna kirjaamoon kajaani@kajaani.fi tai postitse osoitteeseen Kajaanin kaupungin kirjaamo, PL 133, 87101 Kajaani.
Vuolijoen aluelautakunta esittää lausuntonaan seuraavaa:
1. Kokonaisvaikutusten ja alueellisen kuormituksen huomioon ottaminen
Vuolijoen aluelautakunta korostaa, että Harsunlehdon osayleiskaavahanke ei saa olla tarkasteltavissa yksittäisenä hankkeena, vaan sen vaikutuksia on arvioitava yhdessä jo toteutettujen Piiparinmäen ja Metsälamminkankaan sekä vireillä olevien Luolakankaan, Löytösuon, Kokkosuon, Kivikankaan ja muiden lähialueen hankkeiden kanssa. Alueemme asukkaat ovat toistuvasti tuoneet esiin, että yhteisvaikutus maisemaan, elinympäristön rauhaan, virkistyskäyttöön ja kiinteistöjen arvoon on muodostumassa erittäin merkittäväksi. Tämän vuoksi vaikutusten arviointi yksinomaan etäisyyksiin perustuen ei ole riittävä.
2. Maisema, melu ja lentoestevalot – mallinnukset eivät vastaa koettua todellisuutta
Aluelautakunta pitää puutteellisena, että osayleiskaavaselostuksessa ei käsitellä avoimesti sitä tosiasiaa, että alueella asuvat ovat raportoineet olemassa olevien tuulivoimaloiden melun kantautuvan aistittavasti asuinrakennusten sisätiloihin jopa yli 5 kilometrin etäisyydellä. Myös lentoestevalojen vaikutukset maisemassa ovat jo nykyisin erittäin näkyviä erityisesti Oulujärven, Talaskankaan ja avoimien peltoalueiden suuntaan. Harsunlehdon hankkeen vaikutuksia ei tule arvioida pelkästään mallinnusten minimitasoilla, vaan todellisten, havaittujen vaikutusten perusteella.
3. Susireviirin ja ekologisten käytävien todellinen turvaaminen
Aluelautakunta kiinnittää erityistä huomiota siihen, että jo Korkein hallinto-oikeus (KHO 2019:160) kumosi aiemman kaavan susivaikutusten arvioinnin epävarmuuden vuoksi. Harsunlehdon kaavaselostuksessa esitetty tulkinta hankkeen sijoittumisesta “reunavyöhykkeelle” ei poista sitä, että alue kuuluu edelleen suden aktiivisen liikkumisen ja ekologisten yhteyksien vaikutusalueelle. Luontoselvitysten ja luonnonsuojelulain mukaisen varovaisuusperiaatteen tulee toteutua aidosti, ei pelkästään dokumenttitasolla.
4. Tuulivoimaohjelman kriteerien soveltaminen ei saa perustua vain numeeriseen vähimmäisrajaan
Kajaanin tuulivoimaohjelma edellyttää vähintään 2 kilometrin etäisyyttä asutukseen, mutta sen keskeisenä tavoitteena on minimoida koettu haitta asuin- ja virkistysympäristöön. Vaikka vähimmäisetäisyys täyttyisi muodollisesti, tuulivoimaloiden korkeus (280 m), lentoestevalot sekä käytönaikaiset melu- ja välkevaikutukset voivat muodostaa merkittävän haitan käytännössä. Näiden vaikutusten arviointi edellyttää asukasnäkökulman todellista huomiointia.
5. Seurantavelvoitteet ja haittojen ennaltaehkäisy varmistettava kaavavaiheessa jo ennen lupamenettelyä
Koska kaava on tarkoitus hyväksyä suoraan tuulivoimaloiden rakennusluvan mahdollistavalla tarkkuustasolla (AL 44 §, 77a–77b §), on varmistettava, että haittojen ennaltaehkäisy ja vaikutusten pakollinen seuranta kirjataan kaavaan jo tässä vaiheessa. Myöhemmässä lupavaiheessa niiden varmistaminen on käytännössä vaikeaa tai mahdotonta.
Vuolijoen aluelautakunta pitää välttämättömänä, että vaikutusten arviointi päivitetään seuraavilta osin ennen kaavan etenemistä ehdotusvaiheeseen:
– todellisten melu- ja välkehavaintojen vertailu mallinnuksiin (ei pelkkä laskentamalli)
– yhteisvaikutusten arviointi kaikista lähialueen tuulivoimahankkeista yhtä aikaa
– susireviiriin ja ekologisiin käytäviin kohdistuvan vaikutuksen riippumaton lisäarviointi
– lentoestevalojen näkyvyys erityisesti Oulujärven ja Talaskankaan suunnista pahimman vaihtoehdon mukaisesti
Aluelautakunta edellyttää, että varovaisuusperiaate ja asukkaiden tosiasiallisen elinympäristön turvaaminen ovat kaavan ratkaisevia lähtökohtia.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sirpa Pöppönen, Maaseutu- ja aluesihteeri, sirpa.popponen@kajaani.fi
Vuolijoen aluelautakunta päättää hyväksyä lausunnon.
Päätös
Lisätään lausuntoon, että purkurahasto on edellytys luvitukselle.
Hyväksyi.