Sivistyslautakunta, kokous 29.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Kulttuurijohtajan viran perustaminen

KAJDno-2025-1682

Valmistelija

  • Mari Selin, Sivistysjohtaja, mari.selin@kajaani.fi

Kuvaus

Kajaanin kaupunginvaltuusto on 30.9.2025 kokouksessaan päättänyt lakkauttaa Kajaanin koulutusliikelaitoksen ja siirtää Kainuun ammattiopiston ja Kajaanin lukion sivistystoimialalle omiksi tulosalueikseen 1.1.2026 alkaen. 

Sivistystoimiala on kaupungin toimialoista suurin ja kasvaa edelleen liikelaitoksen lakkauttamisen ja Kainuun ammattiopiston ja Kajaanin lukion siirtymisen vuoksi. Sivistystoimialan henkilöstön kokonaismäärä kasvaa noin 350 henkilöllä eli noin kolmanneksella. Sivistystoimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 on noin 89 miljoonaa euroa. Koulutusliikelaitoksen talousarvio on suuruudeltaan noin 43 miljoonaa euroa ja kasvattaa siten sivistystoimialan talousarviota miltei puolella. 

Kajaanin kaupungin hallintosäännön 18 § mahdollistaa sen, että sivistystoimialan johtaja voi toimia yhden tulosalueen johtajana ja sivistysjohtaja onkin toiminut toimialajohtajan tehtävänsä ohella kulttuuri- ja nuorisopalveluiden tulosalueen johtajana. Tulosalueen johtajan tehtävät määritellään hallintosäännössä. 

Sivistystoimialalla on tällä hetkellä neljä tulosaluetta: sivistystoimialan hallinto, varhaiskasvatus, perusopetus ja kulttuuri- ja nuorisopalvelut. Sivistysjohtaja vastaa sekä sivistystoimialan hallinnon että kulttuuri- ja nuorisopalveluiden tulosalueiden johtamisesta. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tulosalueista vastaavat varhaiskasvatuksen tulosalueen johtaja -viranhaltija ja perusopetuksen tulosalueen johtaja -viranhaltija. Järjestely on perusteltu, mutta poikkeaa esimerkiksi ympäristöteknisen toimialan järjestelystä, jossa tulosalueiden johtajiksi on nimetty esimerkiksi toimitilapäällikkö ja suunnittelupäällikkö. Koulutusliikelaitoksen lakkautuessa tulosalueiden johtajina tullevat toimimaan ammattiopiston rehtori ja lukion rehtori. 

Kun jatkossa tarkoituksena on tarkastella Kajaanin kaupungin organisaatiota laajemmin, on perusteltua järjestää kulttuuri- ja nuorisopalveluiden tulosalueen johtajan tehtävä vastaavalla tavalla kuin ympäristöteknisen toimialan tulosalueiden johtamisvastuut – siten, että tulosalueen johtajana toimisi henkilö, jolla olisi olemassa muu perustehtävä eikä siten, että tehtävän hoitamista varten perustettaisiin tulosalueen johtajan virka. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta järjestely on perusteltu sekä tulosalueen koon että toimintayksiköiden määrän vuoksi. Tällä hetkellä kulttuuri- ja nuorisopalveluiden lähijohtajista yhdelläkään ei ole resursseja ottaa tulosalueen johtajan tehtävää hoitaakseen oman tehtävänsä ohella.

Kuntien kulttuuritoiminta on moniulotteinen kokonaisuus, josta säädetään lailla. Kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain mukaan kunnan tehtävänä on järjestää kulttuuritoimintaa. "Tämän tehtävän toteuttamiseksi kunnan tulee: 

1) edistää kulttuurin ja taiteen yhdenvertaista saatavuutta ja monipuolista käyttöä;

2) luoda edellytyksiä ammattimaiselle taiteelliselle työlle ja toiminnalle;

3) edistää kulttuurin ja taiteen harrastamista sekä niihin liittyvää kansalaistoimintaa;

4) tarjota mahdollisuuksia kulttuurin ja taiteen eri muotojen ja alojen tavoitteelliseen taide- ja kulttuurikasvatukseen;

5) edistää kulttuuriperinnön ylläpitämistä ja käyttöä sekä paikallista identiteettiä tukevaa ja kehittävää toimintaa;

6) edistää kulttuuria ja taidetta osana asukkaiden hyvinvointia ja terveyttä, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä paikallista ja alueellista elinvoimaa;

7) edistää kulttuurista vuorovaikutusta ja kansainvälistä toimintaa ja toteuttaa muita kulttuuriin ja taiteeseen liittyviä toimia.

Kunnan tulee 1 momentin mukaisia tehtäviä ja niihin liittyviä palveluita järjestäessään ottaa huomioon paikalliset olosuhteet ja voimavarat sekä eri väestöryhmien tarpeet.

Kunta voi järjestää kulttuuritoiminnan itse taikka yhteistyössä toisten kuntien kanssa tai muulla tavoin. Kuntien kulttuuritoiminnan järjestämisessä tulee olla riittävää ja monipuolista asiantuntijaosaamista.

Kunnan tulee kulttuuritoimintaa järjestäessään ottaa huomioon toiminta, joka perustuu yleisistä kirjastoista annettuun lakiin (1492/2016), taiteen perusopetuksesta annettuun lakiin (633/1998), museolakiin (729/1992), teatteri- ja orkesterilakiin (730/1992) ja vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin (632/1998)."

Kajaanin kaupungilla ei tällä hetkellä ole ns. yleisen kulttuuritoimen tehtävistä vastaavaa viranhaltijaa, joka osaltaan hoitaisi kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain mukaisia tehtäviä. Osaa tehtävistä luonnollisesti toteutetaan myös nykyisten kulttuuri- ja nuorisopalveluiden organisaatiossa. Mm. kuntien kulttuuritoiminnasta annettujen tehtävien hoitamista varten esitetään perustettavaksi kulttuurijohtajan virka. Seuraava luonnos kulttuurijohtajan tehtäväkuvauksesta antaa osviittaa siitä kokonaisuudesta, joka voidaan virkaa auki julistettaessa osoittaa kulttuurijohtajan tehtäviksi. Tätä voidaan virkaa auki julistettaessa täydentää tarkennuksilla. Tarkoituksena olisi, että kulttuurijohtaja toimisi viran aloitusajankohtana myös sivistystoimialan kulttuuri- ja nuorisopalveluiden tulosaluejohtajana, johon tehtävään hänet nimitettäisiin erikseen. Tällainen järjestely antaisi liikkumavaraa myös mahdolliseen organisaation muutostilanteeseen jatkossa.

Luonnos kulttuurijohtajan viran tehtäväkuvaukseksi, mm.: 

  • Vastaa Kajaanin kulttuuri- (ja nuorisotoimen) strategisesta suunnittelusta suhteessa valtakunnan tason strategioihin, hallitusohjelmiin ja muihin ohjelmiin ja lainsäädäntöön/valmistella olevaan lainsäädäntöön. Edellyttää aktiivista verkostoitumista ja vaikuttamistyötä paikallisissa, alueellisissa ja valtakunnallisissa/kansainvälisissä verkostoissa (Taike, ministeriöt, rahoittajat, alan ammatilliset verkostot kuten Kulta ry, Tapahtumateollisuus ry ja LiveFin ry) 

  • kehittää Kajaanin kaupungissa toimivien sekä alueellisten kulttuuritoimijoiden tavoitteellista yhteistyötä  

  • kehittää/edistää ja tukee Kajaanissa toteutettavaa kulttuuri- ja tapahtumatoimintaa 

  • edistää Kajaanin kulttuuritoimintaa siten, että se vastaa kulttuuriohjelmaa. 

  •  vastaa kulttuuriohjelman toteutumisen arvioinnista ja päivittämisestä tiiviissä yhteistyössä kulttuurilaitosten, vapaan kentän toimijoiden ja järjestökentän kanssa. 

  • vastaa tapahtumastrategian valmistelusta, toteutumisen arvioinnista ja päivittämisestä yhteistyössä tapahtumatoimijoiden kanssa.  

  • edistää kulttuurilaitosten yhteiskehittämistä asioissa, joiden toivotaan toteutuvan kaikissa kaupungin kulttuurilaitoksissa. Näitä voivat olla esimerkiksi saavutettavuuden ja esteettömyyden kehittäminen, yhteismarkkinointi ja viestintä, kulttuurin vapaaehtoistoiminnan kehittäminen, osallisuuden edistäminen (esimerkiksi asiakasraatitoiminnan käynnistäminen, palautteen keräämisen käytäntöjen kehittäminen) 

  • vastaa kulttuurijärjestöjen avustusten valmistelusta (toiminta-, kohde- ja tapahtuma-avustukset) sekä hankeyhteistyöstä (hankkeiden omarahoitusosuudet, arviointi siitä mihin hankkeisiin lähdetään mukaan) 

  • kehittää kulttuuri- (ja nuorisotoimen) hanketoimintaa hakemalla aktiivisesti tietoa rahoituksista.  

  • tukee kulttuurilaitoksia hankkeiden valmistelussa, hankehakemusten laatimisessa ja hankkeen toteutuksessa.  

  • vahvistaa yhteistyötä kulttuurilaitosten kesken ja kulttuuripalveluiden ja muiden kaupungin yksiköiden välillä (esim. tapahtumatoiminta). 

  • vastaa Kainuun Taikusydän -verkostotoiminnan koordinoinnista ja verkoston kehittämisestä sen ajan, kun koordinaatiovastuu on Kajaanilla.  

  • vastaa kulttuurikasvatussuunnitelmatyöstä ja sen toteuttamisesta ja arvioinnista yhdessä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen toimijoiden/viranhaltijoiden kanssa. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mari Selin, Sivistysjohtaja, mari.selin@kajaani.fi

Sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se perustaisi kulttuurijohtajan viran 1.1.2026 alkaen. Kulttuurijohtajan tehtäväkuvaus ja kelpoisuusehdot määritellään virkaa auki julistettaessa. Kulttuurijohtajan tehtävät määritellään tarvittavilta osin viran perustamisen jälkeen hallintosäännössä.

Päätös

Hyväksyi.


Muutoksenhaku

 

Valmistelua ja täytäntöönpanoa koskevaan päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §