Perustelut
Maankäyttö-, suunnittelu- ja viranomaistulosalueen laatima 24.3.2020 päivätty Kajaani Keskustaajama 2015 ja Kirkkoaho-Pärsänsuo-Takkaranta osayleiskaavojen luonnos ja yleiskaava, joka koskee Tikkapuro-Heinimäki-Pärsänsuo aluetta, oli yleisesti nähtävillä 30.4.–18.6.2020. Lisäksi niitä maanomistajia, joiden omistamille kiinteistöille oli luonnoksessa osoitettu uusia rakennuspaikkoja, kuultiin vielä erillisellä kirjeellä 25.6.–17.8.2020.
Luonnoksesta annettiin kuusi lausuntoa ja jätettiin seitsemän mielipidettä. Lausunnon antoivat Kainuun Ely-Keskus, Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus, Kainuun Liitto, Kainuun sote, ympäristöterveydenhuolto, Kajaanin Vesi-liikelaitos ja Fingrid Oyj.
Lausuntojen tiivistelmät ja vastineet:
Kainuun Ely-keskus: Kaavoitettavalla alueella on neljä kohdetta maaperän tilan tietojärjestelmässä Matti-rekisterissä. Nämä kohteet on hyvä huomioida jatkosuunnittelussa.
Ely-keskus esittää, että kaavakartalle olisi esitetty symbolein sekä olemassa olevat että uudet rakennuspaikat, joka auttaisi kaavan tulkinnassa kaavan toteutusvaiheessa.
Yleiskaavan yleisissä määräyksissä on tulkittavissa, että ns. delegointimääräys koskee ainoastaan A-alueita. Jotta ei jäisi epäselväksi millaisen lupaprosessin niin M-1 kuin TV-alueilla rakentaminen edellyttää, Ely-keskus esittää, että asiaa aukaistaan kaavaselostuksessa.
Kaava-asiakirjoihin olisi hyvä liittää Kainuun kokonaismaakuntakaava 2020 tai yhdistelmäkaava 2/2020.
Kaava-alueen länsiosaan sijoittuva pääsähköjohto, 110 kV, on syytä osoittaa kaavakartalla.
Kaavaselostukseen selvitys kaavan suhteesta valtakunnallisiin alueenkäyttötavoitteisiin, maakuntakaavaan, voimassa olevaan yleiskaavaan ja kunnan muuhun suunnitteluun.
Vastine: K-Rauta ent. Kesoil Heinisuo ei kuulu kaavoitettavaan alueeseen.
Kaupunki on käyttänyt kaavoissaan numeromerkintää osoittamaan rakennuspaikkojen määrää. Tiloille, joille kaavassa on osoitettu rakennusoikeutta, on kaavaan merkitty ns. rakentamisala, jolle rakentaminen tapahtuu. Useamman rakennuspaikan kohdalla maanomistaja voi myydä rakennuspaikat haluamallaan tavalla ja näin muodostaa alueesta mieleisensä. Vanhat rakennuspaikat ja kaavassa osoitetut uudet rakennuspaikat on merkitty tilakohtaisesti kaavaselostuksen liitteenä olevaan kiinteistöluetteloon, josta ne ovat aina tarkistettava.
Kaavaselostusta täydennetään muilta osin lausunnon mukaisesti. M-1 kaavamerkintä on muutettu ehdotuksessa M-2 merkinnäksi, jonka määräys on pysynyt entisenä.
Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus, ei huomautettavaa
Kainuun liitto: Kainuun liitto toteaa, täydennyksenä kaavaselostukseen kohtaan 2.2.3 Kainuun maakuntakaava, että Kainuun vaihemaakuntakaavassa 2030 on tarkistettu Kainuun maakuntakaavan 2020 taajatoimintojen alueen suunnittelumääräys ja sisältö vastaamaan 1.4.2018 voimaan tulleita valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita. Tämä suunnittelumääräys esitetään lisättäväksi kaavaselostukseen.
Osayleiskaavaluonnoksen ja kaavaselostuksen yleismääräykset kohdissa on tarpeellista yhdenmukaistaa rakennusluvan myöntämistä koskeva asiakohta.
Vastine: Täydennetään kaavaselostusta lausunnon mukaisesti ja yhdenmukaistetaan rakennuslupaa koskeva asiakohta kaavaselostukseen ja yleismääräyksiin.
Kainuun sote, ympäristöterveydenhuolto, ei huomautettavaa
Kajaanin Vesi: Talous- ja jätevesiviemärirunkoverkkojen kapasiteetit ovat riittävät kaavaluonnoksessa osoitettujen 21 uuden rakennuspaikan vesihuollon järjestämiseen.
Valtaosa rakennuspaikoista on niin kaukana olemassa olevien vesihuoltoverkkojen liitospisteistä, että kiinteistön rakentamisvastuulla olevien tonttijohtojen rakentamiskustannukset tullevat nousemaan kiinteistökohtaisesti korkeiksi.
Vastine: Kaavaluonnoksessa on esitetty kaikki ne uudet rakennuspaikat, jotka mitoitus mahdollisti ja joiden sijoittamiselle ei ole ollut muita esteitä. Pitkät etäisyydet rakennuspaikoilta nykyisten johtolinjojen liitospisteisiin ja tästä aiheutuvat rakentamiskustannukset liityttäessä verkostoon tiedostettiin kaavanlaadinnan aikana. Niitä maanomistajia, joiden tiloille kaavaluonnoksessa osoitettiin uusia rakennuspaikkoja, kuultiin erillisellä kirjeellä koskien rakentamiskustannuksia.
Kaavaehdotuksesta on poistettu maanomistajien esityksestä kuusi rakennuspaikkaa.
Fingrid Oyj, ei huomautettavaa
Mielipiteiden tiivistelmät ja vastineet:
Mielipide 1: Toivotaan kuntopolkuvarausta Peräläntieltä uudelle Erkinpolun laavulle.
Vastine: Liikuntatulosyksikkö ei näe tarvetta Kuurnan valaistun ladun ja Peräläntien väliselle kuntopolulle. Alueella oleva vaellus- ja maastopyöräreitistö on laajentunut viime vuosina ahkerien talkoolaisten toimesta ja uusien reittien tekemiselle ei ole tällä hetkellä tarvetta.
Mielipide 2: Esitetään tilalle toista rakennuspaikkaa asuinrakentamiseen.
Vastine: Kyseessä oleva tila on kantatila pinta-alaltaan 0,55 ha. Kaavan mitoituksen mukaisesti, jokaisella kantatilalla, jonka pinta-ala on 0,3- 5 hehtaaria, on perusrakennusoikeutena yksi rakennuspaikka ja lisärakennusoikeutena yksi rakennuspaikka jokaista alkavaa 10 hehtaaria kohti. Tilalla on olemassa asuinrakennus, jonka myötä se on käyttänyt kaavan mahdollistaman rakennusoikeuden.
Mielipide 3: Toivotaan mahdollisuutta maa- ja metsätaloutta palvelevalle rakentamiselle Tikkapuron läheisyyteen.
Vastine: Kaavaluonnoksessa kyseinen alue on osa maa- ja metsätalousvaltaista aluetta merkinnällä M, jonka kaavamääräyksessä sanotaan, että alueelle saa rakentaa vain maa- ja metsätaloutta palvelevia rakennuksia. Kaavoitusta varten tehdyssä luontoselvityksessä Tikkapuron varteen on rajattu luonnon monimuotoisuuden kannalta erityisen tärkeä alue, merkinnällä luo-3.
Tilalle voidaan rakentaa talousrakennuksia kaavan mahdollistaman rakennusoikeuden laajuudessa. Ennen rakennushankkeeseen ryhtymistä on alueella pidettävä katselmus tai pyydettävä ympäristöviranomaisen lausunto siitä, ettei mahdollinen rakentaminen ja sen sijoittaminen vaaranna alueella olevia luontoarvoja.
Mielipide 4: Kotikujan liittyminen uuteen liikennesuunnitelmaan tulee toteuttaa siten, että kulku ja liittyminen uuteen suunnitteilla olevaan tiehen toteutetaan nykyisen öljysorantien kautta.
Kevyenliikenteen kulkua Kotikujalle ei ole luonnoksessa huomioitu riittävän hyvin ja turvallisesti.
Kaavaluonnoksen mukaan kaikki uudisrakentamiseen liittyvä rakentaminen on Kotikujan alueella kielletty Valtioneuvoston esittämien melurajojen vuoksi.
Uuden liikennejärjestelmän mukaan yleinen teiden kunnossapito tulee kattaa myös Kotikuja siten, että kunnossapito talviaurauksineen yltää aina jokaisen taloliittymään asti.
Vastine: Yleiskaava perustuu vuonna 2004 laadittuun Vt-5 liittymien esiselvitykseen. Tuolloin määriteltiin yleispiirteisesti mahdollisen eritasoliittymän vaatima aluevaraustarve kaavoitusta ajatellen. Yleiskaavan esitystapa on suuntaa-antava, eikä sovellu yksityiskohtaiseen tarkasteluun mm. tulevien liittymäpaikkojen osalta. Kaavan ja esisuunnitelman liittymä Kotikujalle poikkeavat hieman, ja se voidaan yleiskaavaan muuttaa täysin esisuunnitelmaa vastaavaksi. Liittymän lopullinen sijainti ratkaistaan kuitenkin vasta tarkemmissa suunnitelmissa (tiesuunnitelma ja rakennussuunnitelma) mikäli hanke etenee. Kaavassa mahdollistetaan jatkosuunnittelun ja toteutuksen tilantarve.
Meluselvityksiä tehdään suurempien investointihankkeiden yhteydessä, mikäli siihen ilmenee tarvetta. Mahdollinen melusuojaus ja siihen liittyvät selvitykset tulevat ajankohtaisiksi siinä vaiheessa, kun liittymähanke etenee.
Talousrakennuksia alueelle saa rakentaa normaalilla rakennuslupamenettelyllä rakennusoikeuden sallimassa määrin. Asuinrakentamista koskee ehdollinen kielto.
Mielipide 5: Pyydetään poistamaan kaavaluonnokseen osoitetut kaksi rakennuspaikkaa.
Vastine: Poistetaan kyseiset rakennuspaikat.
Mielipide 6: Pyydetään poistamaan kaavaluonnokseen osoitettu rakennuspaikka.
Vastine: Poistetaan kyseinen rakennuspaikka.
Mielipide 7: Pyydetään poistamaan kaavaluonnokseen osoitetut kolme rakennuspaikkaa.
Vastine: Poistetaan kyseiset rakennuspaikat.
Kaikki lausunnot ja mielipiteet ovat kokonaisuudessaan kaavaselostuksen liitteenä.
Kaavaluonnoksessa olleista 21 rakennuspaikasta on maanomistajien esityksestä poistettu kuusi.
Kaavamerkintöihin on lisätty Oleva rakennus-merkintä (●) Pärsänliittymän EV-alueelle ja kaavan länsiosassa osin kaava-alueella kulkevan 110 kV:n voimalinjan suoja-aluemerkintä sv.
Vanhan Viitostien varrella (maa-ainesten ottoalueet) maa- ja metsätalousvaltaisen alueen M-1 merkintä on muutettu kaavaehdotuksessa M-2:ksi. Merkinnän määräys on pysynyt ennallaan. Kaavan itäosassa rautatien ja Vt-5:n väliin jäävä suojaviheralue EV on muutettu kaavaehdotuksessa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi, M.
Muilta osin kaavaehdotus on säilynyt ennallaan.
Päätös
Hyväksyi.
Yleiskaavasuunnittelija Ismo Vendelin ja kaavasuunnittelija Osmo Nuutinen olivat asiantuntijoina kokouksessa asian esittelyn ajan.