Kuvaus
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 18 §:ssä on alueiden välisen laskutuksen osalta säädetty seuraavaa:
”Jos työvoimaviranomainen tarjoaa palveluja 17 §:n 2 momentissa tarkoitetulle henkilöasiakkaalle, asiakkaan kotikunnan on korvattava palveluista aiheutuneet kustannukset palvelun järjestäneelle työvoimaviranomaiselle. Kotikunnan on korvattava kustannukset myös silloin, kun henkilöasiakas osallistuu muun kuin kotikunnan perusteella määräytyvän työvoimaviranomaisen järjestämään työvoimakoulutukseen.
Korvauksen on perustuttava tuotteistukseen tai tuotehintaan, jolla kunta seuraa omaa toimintaansa tai jolla kuntayhtymä laskuttaa jäsenkuntiansa.”
Järjestämislain 10 §:ssä määritellään työnhakijan asuinpaikan ja kotikunnan määräytymistä: Jos muuhun arvioon ei ole aihetta, työnhakijan katsotaan tätä lakia sovellettaessa ensisijaisesti asuvan hänen työvoimaviranomaiselle ilmoittamassaan osoitteessa ja toissijaisesti väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetun lain (661/2009) 13 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetussa osoitteessa. Työnhakijan kotikuntana pidetään kotikuntalain (201/1994) mukaista väestötietojärjestelmään merkittyä kotikuntaa.
Kainuu-Koillismaan työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksen ja vastuukunnan Kajaanin kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaisesti työllisyysalueen johtokunnan tehtävänä on päättää toimialansa maksuista.
Työvoimaviranomaisen on järjestämislain 17 §:n mukaisesti tarjottava työvoimapalveluja henkilöasiakkaalle, jonka kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta on kyseisessä kunnassa tai työllisyysalueella. Jos henkilöllä ei ole kotikuntaa Suomessa tai hänen kotikuntansa on Ahvenanmaan maakunnassa, palvelujen tarjoamisesta vastaa se kunta, jossa hän pääasiallisesti oleskelee.
Työvoimaviranomaisen on tarjottava työvoimapalveluja myös sellaiselle henkilöasiakkaalle, joka asuu tai oleskelee kunnassa tai työllisyysalueen kunnassa säännönmukaisesti tai pitempiaikaisesti työn, opiskelun, vapaa-ajan vieton, lähiomaisen tai muun läheisen asumisen tai muun vastaavan syyn vuoksi. Henkilön on tehtävä kirjallinen ilmoitus kotikuntansa mukaan määräytyvälle työvoimaviranomaiselle siirtymisestä toisen työvoimaviranomaisen asiakkaaksi.
Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 18 §:n mukaan työvoimaviranomainen voi periä palvelun järjestämisestä aiheutuneet kustannukset asiakkaan kotikunnalta myös silloin, kun asiakas käyttää toisen työvoimaviranomaisen palveluja tai osallistuu tämän järjestämään työvoimakoulutukseen.
Palveluiden hinnoittelu perustuu kustannusvastaavuuden periaatteeseen. Työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun 18 §:n mukaan korvauksen on perustuttava tuotteistukseen tai tuotehintaan, jolla kunta seuraa omaa toimintaansa tai jolla kuntayhtymä laskuttaa jäsenkuntiansa. Lainkohdan mukaan palvelujen korvausperusteista ja laskutusmenettelystä voidaan antaa tarkempia säännöksiä työ- ja elinkeinoministeriön asetuksella, mutta hinnoittelusta ei ole toistaiseksi säädetty asetusta. Hinta määritellään siten, että se kattaa palvelun tuottamisesta aiheutuvat todelliset kustannukset ilman voitontavoittelua. Hinnoittelussa noudatetaan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä: Periaatteet ja laskentakaavat kuvataan hinnoitteluperusteissa, ja niitä sovelletaan yhdenvertaisesti kaikkiin asiakastahoihin.
Työvoimapalveluiden siirtymiseen liittyvän valmistelun aikana C6-kaupungit laativat hinnoittelumallin ns. ylialueellisista palveluista. Mallia on kehitetty vuoden 2025 aikana C23 -kaupunkien yhteistyössä. Hinnoittelumallia tullaan kehittämään edelleen yhteistyössä käyttökokemuksen myötä kaikkien työllisyysalueiden kesken.
Hinnoittelumallissa on määritelty palvelut ja kustannustaso perusteluineen kahta tilannetta varten:
1. Kun henkilöasiakas saa palveluita muualta kuin kotikuntansa työllisyysalueelta (ns. peruspalvelua ja sitä täydentävää palvelua)
-
Muualla kuin kotikunnassaan asioivan työnhakijan asiakkuudesta korvattava kustannus, 400 €/ vuosi . Hinta muodostuu virkailijan keskimääräisen henkilötyövuoden vuosihinnasta, joka on jaettu virkailijan keskimääräisellä asiakasvastuulla.
2. Kun henkilöasiakas osallistuu muun kuin kotikunnan perusteella määräytyvän työvoimaviranomaisen järjestämään työvoimakoulutukseen. Valtakunnallisesti vuonna 2024 sovittu kustannusten korvaamisen malli ei koske työvoimakoulutuksen järjestämisluvan saaneiden kouluttajien järjestämiä työvoimakoulutuksia (aiemmin ns vos-työvoimakoulutukset)
-
Asiakkaan koulutukseen osallistumisen mukaan toteutuneet yksikkökustannukset
-
Opiskelijatyöpäivät kerrotaan koulutuksen sopimuksenmukaisella opiskelijatyöpäivän hinnalla
-
Yhteishankintakoulutuksista laskutetaan vain työvoimaviranomaisen os
-
Mikäli työllisyysalue järjestää työvoimakoulutuksen (muu kuin vos-työvoimakoulutus) omana palveluna tai kuntayhtymän kautta ns. sidosyksikköhankintana, joiden järjestämisestä työllisyysalue voi vastaavalla tavalla laskuttaa asiakkaan kotikuntaa kuin ostopalveluna toteutettavien työvoimakoulutuksien osalta
- Järjestämiskustannukset 8 %. Järjestämiskustannuksia tuottavat pääasiassa henkilöstökulut, joita työvoimakoulutuksen hankinnan suunnittelusta ja/ tai sopimushallinnoinnista, koordinoinnista, kilpailutuksesta ja opiskelijavalinnoista sisältäen yleiskustannukset muodostuvat
Hinnoittelumalli on oheisliitteenä. Laskutus tullaan hoitamaan vähintään kerran vuodessa 31.12.2025 toteuman mukaisesti. Kainuu-Koillismaan työllisyysalueen kunnat, joille on toimivaltaa henkilöasiakkaiden palveluista siirretty, hoitavat laskutuksen itsenäisesti.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Milla Tikkanen, Työllisyys- ja kansainvälisyyspäällikkö, milla.tikkanen@kajaani.fi
Kainuu-Koillismaan työllisyysalueen johtokunta ottaa käyttöön C23 -kaupunkien valmisteleman hinnoittelumallin, jonka perusteella muilta työllisyysalueilta laskutetaan henkilöasiakkaan peruspalvelusta 400e/vuosi. Työvoimakoulutuksista laskutetaan kertyneet tosiasialliset kustannukset lisättynä 8 % järjestämiskustannuksella. Laskutus toteutetaan edellä kuvatun mukaisesti. Vähämerkitykselliset ja tekniset korjaukset hinnoittelumalliin voidaan katsoa hyväksyttävän jatkossa työllisyysalueen johtoryhmässä.